Jump to content
Annons

Medhörning


jonasekman

Recommended Posts

Tänkte bygga om garderoben till ett sångbås och funderar lite på hur jag ska lösa medhörningen.

Vill uppnå följande:

- Sångaren i båset ska ha medhörning i lurar.

- Jag vill samtidigt sitta i kontrollrummet och lyssna i monitorerna

- Det ska vara möjligt att reglera volymen i lurarna/monitorerna separat.

Monitorerna är kopplade via en rätt sunkig mixer. Om jag pluggar i hörlurar i mixern mutas automatiskt monitorerna.

Skulle det funka att helt enkelt dela upp signalen med "Y-kabel" och låta en del gå till en hörlursförstärkare och den andra till mixern, eller kommer jag få problem med impedansskillnader och annat mystiskt. Eller finns det nån billig hörlursförstärkare med en oförstärkt utgång?

/Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nä, över tape in går det nog inte. Har du en send pre-fader på mixern kan du dock köra över vanliga kanaler utan att det hamnar i main mixen (jag antar att du spelar in över mixern oxå eftersom du använder tape in).

Skulle du råka ha två pre-sendar så kan du ju erbjuda stereo också.

Redigerat av Rapid Wanker
Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt en stereo --> Mono adapter på lurarna och plugga in dom i ett send-jack på mixern. Justera lurarna med send-pot'en. Medhörningen blir förstås mono, men va fan...det hörs ju i alla fall 😎

En lineutgång är nog lite för svag för att driva hörlurar direkt. Du måste koppla utgången till en hörlursförstärkare i så fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad sägs om en Samson C-control som har flera olika lyssningar och en hörlursutgång med separata volymreglage. 😄 Har även talkbackmikrofon inbyggd 🙂

ska köpa en sån själv i dagarna, passar mina behov perfekt eftersom jag endast spelar in en kanal i taget och inte vill ha min Alto s6 kvar eftersom den bara agerar lyssning just nu.

/Micke

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Kikat på C-control och den verkar klart nice. Funderar dock på om det går att komma undan billigare eftersom jag egentligen inte behöver så många utgångar och nog kan klara mig utan talkback.

Usch vad snål jag känner mig 😄

Thank you anyway

Link to comment
Dela på andra sajter

lugna puckar 😄

men tänk efter innan du bestämmer dig för att skippa talkbalk. Ska du spela in en annan person så blir det mycket enklare att kunna prata mellan tagningarna från mixplats istället för att be henne/honom ta av sig lurarna och prata.

Sparar tid och känns proffsigare för den inblandade 🙂

men ska du bara spela in dig själv så vaffan då behövs det ju inte 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

spandaux (oregistrerad)

Behringer har ju en underbar nyhet på g. Skall köpa en så fort den kommer ut på marknaden. 220 spänn som riktpris!HA400_big.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...