Jump to content
Annons

Bästa filmsoundtracket någonsin?


Måsart

Recommended Posts

Annons

Den här låten ligger kvar i mig av någon anledning. Om ni sett filmen förstår ni kanske varför.

Hehe den och cannibal ferox, minns så väl Varningstexten innan filmen börjar

The following feature is one of the most violent films ever made. There are at least two dozen scenes of barbaric torture and sadistic cruelty graphically shown. If the presentation of disgusting and repulsive subject matter upsets you, please do not view this film.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

"My name is Lincoln" från filmen The Island (2005).

Det här låter nästan mer Avatar än det faktiska Avatarsoundtracket, haha!

James Horner lär ha lyssnat rätt friskt på det här...

http://www.youtube.com/watch?v=KB-yv-Yt6kQ

^^Den är hur bra som helst, klart en favorit.

Gillar såklart alla som Hellfog postade med, pampigt.

Av någon anledning så gillar jag soundtracken till Ryan Goslings nyaste filmer, men det är inget jag skulle lyssna på utan att se på filmerna samtidigt, passar bra på nått sett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Filmer med bra musik är ju bla The Comitments men det är ju inte filmmusik. 🙂

annars tänkte jag på streets of fire, vet inte om musiken är special skriven för filmen eller om de valt bra musik, Tarrantinos pulp fiction har ju också bra ´musik men det är ju också väl valda låtar som passar i filmen.

Ulf Dageby har gjort filmusik till "ett anständigt liv" som är riktigt bra.

Blasters gör några bra låtar i filmen också

denna gillar jag också:

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan Memphis dyker upp och fyller tråden med Zimmer-prylar delar jag med mig av lite musik från film som jag fastnat för.

Örnnästet.

http://www.youtube.com/watch?v=8XKGhG0W0LQ

Midnight Express. Giorgio Moroder - Chase. Hade lika gärna kunnat välja Love's Theme eller just "Midnight express" här men det fick bli Chase.

http://www.youtube.com/watch?v=Akyx5iu_z8Y

Brokeback mountain.

http://www.youtube.com/watch?v=OjSTiUgsEpU

Link to comment
Dela på andra sajter

^^Den är hur bra som helst, klart en favorit.

Gillar såklart alla som Hellfog postade med, pampigt.

Av någon anledning så gillar jag soundtracken till Ryan Goslings nyaste filmer, men det är inget jag skulle lyssna på utan att se på filmerna samtidigt, passar bra på nått sett.

Den är bra men inte, ens närheten lika bra som Transformers.

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Den är bra men inte, ens närheten lika bra som Transformers.

Gillar nog "Dark knight" mest av dom du posta 🙂

Den här tröttnar jag aldrig på "chevaliers de sangreal"

www.youtube.com/embed/1Vv9-7q2Kqc

Edit: f*n embedar den inte för nu då..

Redigerat av Meidenberg
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 3 månader senare...

Alien (den första). Nu var det ett tag sedan, och soundtracket ska väl mer betraktas som spänningshöjande musik snarare än låtar om jag minns rätt. Men bara musiken var läskig.

Sedan finns ju också soundtrack med låtar som ovan nämnda "Streets of fire". På den skivan finns väl ingen av Ray Cooders bakgrundsmusik, utan bara hela låtar. Gillar där främst "Tonight is what it means to be young" av Jim Steinman:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter och funderar över vilken av dom stora "Hollywoodkompositörerna" som är min favorit. Det lutar för tillfället åt Hans Zimmer. I princip allt han rör vid blir ju fantastiskt bra.

Många anser ju annars John Williams vara den stora nestorn i filmmusiksammanhang.

Har ni någon favoritkompositör?

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter och funderar över vilken av dom stora "Hollywoodkompositörerna" som är min favorit. Det lutar för tillfället åt Hans Zimmer. I princip allt han rör vid blir ju fantastiskt bra.

Många anser ju annars John Williams vara den stora nestorn i filmmusiksammanhang.

Har ni någon favoritkompositör?

Min favorit är John Williams, men tycker det finns oerhört många bra (Zimmer, Jablonsky, Gregson Williams, Newman, Elfman osv..). Det som gör att jag gillar John Williams över Zimmer är deras sätt att skriva. Tycker Williams använder sig mer av melodier för att skapa olika stämningar, medans Zimmer använder mycket olika ljudeffekter och annat liknande. Inget är rätt eller fel, men jag föredrar det första! På senare år tycker jag Williams har lyckas kombinera de två sätten rätt så bra (han har lärts sig lite mer modern teknik, hehe). Men som sagt, oerhört många duktiga!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min favorit är John Williams, men tycker det finns oerhört många bra (Zimmer, Jablonsky, Gregson Williams, Newman, Elfman osv..). Det som gör att jag gillar John Williams över Zimmer är deras sätt att skriva. Tycker Williams använder sig mer av melodier för att skapa olika stämningar, medans Zimmer använder mycket olika ljudeffekter och annat liknande. Inget är rätt eller fel, men jag föredrar det första! På senare år tycker jag Williams har lyckas kombinera de två sätten rätt så bra (han har lärts sig lite mer modern teknik, hehe). Men som sagt, oerhört många duktiga!

Förstår vad du menar!

Jag föredrar Zimmer för hans ofta väldigt enkla melodier. Ta "Time" från Inception-soundtracket till exempel, den består av 4 ackord som harvar runt i 5 minuter. Enkelt och otroligt effektfullt.

John Barry och James Horner är också värda att nämnas i sammanhanget. Extremt duktiga.

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår vad du menar!

Jag föredrar Zimmer för hans ofta väldigt enkla melodier. Ta "Time" från Inception-soundtracket till exempel, den består av 4 ackord som harvar runt i 5 minuter. Enkelt och otroligt effektfullt.

John Barry och James Horner är också värda att nämnas i sammanhanget. Extremt duktiga.

Håller med! Time är en helt otroligt rörande låt, men samtidigt skriven så simpelt. Det krävs ett geni för att göra något så bra utav något så enkelt. 🙂

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Sylvia (oregistrerad)

Tjenixen, det finns ju massvis med både gamla och nya härliga filmer med jättebra musik ju, ett exempel där man lyckades väldigt bra med en minimalistisk men samtidigt oerhört stark kontrast filmiskt v. musik som effekt tycker jag man upplever i Stanley Kubrick's 2001 a space oddysey med Mozart's pianokonsert's adagio fr. nr. 21 "Elvira Madigan" wow ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...