Jump to content
Annons

Från tråden Domslut - TV-licens för datorer


JJRockford

Recommended Posts

Alla som våldtar och mördar och slår sina fruar och barn är kräk oavsett etnicitet. Men det är något som är tokigt när delar ur landets 1,7 miljoner invandrare/ andra generations invandrare står för 40% av all brottslighet där dom är som mest överrepresenterade för just mord och våldtäkt och står för 50/60% av alla mord/våldtäkter som begås i sverige. Och resterande 60% står delar ur dom resterande 7,6 miljoner svenskar för.

Vad beträffar alla som mördar i en gud eller något annans namn tror jag man får gå in på individ nivå och nog räkna med att en grav psykisk störning liger bakom. Jag har tyvärr ingen universal lösning på våldtäkts problem och kvinnovåld eller mord, men jag tror inte den här pajkastningen som pågår i sverige löser några problem.

Däremot är det ett stort problem när en majoritet av dom förtroende valda inom en viss religion tycker det är ok att mannen misshandlar och sin fru/fruar och att det är ok att sex med sin fru/fruar fast hon inte vill. Det visades i uppdrag granskning i 2 hela program.

Backa lite nu och ta en sak i taget. Såhär skrev du nyss:

Det har funnits många fattiga svenskar historiskt sett , och morden och våldtäkterna låg på samma historiskt låga nivå hela tiden då och det brann aldrig i områden där dessa fattiga bodde.

Står du fortfarande för detta uttalande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja.

Antalet våldsbrott ökade med 329% eller från 27140 till 116423 per år under tidsperioden 1975-2011. Samtidigt ökade befolkningen bara med 16%.

Lagen har ändrats beträffande våldtäkter vilket är en förklaring till ökningen för just dessa brott efter år 2005. Detta eftersom vad som tidigare skulle ha varit andra sexualbrott nu klassificeras som våldtäkt. Detta borde dock inte påverka det totala antalet sexualbrott för de brottstyper som kan ha påverkats av lagen. Dessa ökade med 873% under tidsperioden 1975-2011 eller från 1530 till 14886 per år. Enligt FN-statistik från år 2008 var Sverige det land som hade näst högst antal anmälda våldtäkter per invånare. Endast Lesotho hade fler. Även jämfört med grannländerna i Norden var antalet flera gånger högre i Sverige.

Under tidsperioden 1975-2008 ökade antalet rån utan skjutvapen med 263%, antalet rån med skjutvapen med 480%, och antalet butiksrån med 396%.

Ser man längre tillbaka ökade antalet rån under tidsperioden 1950-2009 med 4937% eller från 190 till 9570 rån per år. Befolkningen ökade med 33% under denna tidsperiod.

Antalet fall av misshandel inklusive grova ökade med 1069% eller från 7382 till 86281 fall av misshandel per år under tidsperioden 1950-2009.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju t ex en del länder/kultur där man inte kan bli dömd för våldtäkt om det sker inom ett äktenskap.

Försiktighet bör beaktas med sådana uttalanden då det kan bli svårt att bestämma sig huruvida det är religionen, och inte kulturen, man refererar till där det skulle vara helt i sin ordning att våldta kvinnor.

Det är religion som våldtar och förtrycker. Inte kulturen. Däremot kan religion ingå som en del av kulturen.

I västvärlden kan vi förmodligen drastiskt minska förekomsten av kvinnoförtryck och barnmisshandel genom att helt enkelt inse att religionsfriheten är en stor, fet bug som strider mot de mänskliga rättigheterna. Grundlagarna måste ändras på den punkten.

Hur ska man utbilda svenska män för att dom inte ska våldta?

Är du i behov av en sådan utbildning?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Var det invandrare eller svenskar som låg bakom de kravaller som inträffat innan 1950?

Räknas invandrares barn(barn ...) födda i Sverige till "invandrare"?

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja.

Antalet våldsbrott ökade med 329% eller från 27140 till 116423 per år under tidsperioden 1975-2011. Samtidigt ökade befolkningen bara med 16%.

Lagen har ändrats beträffande våldtäkter vilket är en förklaring till ökningen för just dessa brott efter år 2005. Detta eftersom vad som tidigare skulle ha varit andra sexualbrott nu klassificeras som våldtäkt. Detta borde dock inte påverka det totala antalet sexualbrott för de brottstyper som kan ha påverkats av lagen. Dessa ökade med 873% under tidsperioden 1975-2011 eller från 1530 till 14886 per år. Enligt FN-statistik från år 2008 var Sverige det land som hade näst högst antal anmälda våldtäkter per invånare. Endast Lesotho hade fler. Även jämfört med grannländerna i Norden var antalet flera gånger högre i Sverige.

Under tidsperioden 1975-2008 ökade antalet rån utan skjutvapen med 263%, antalet rån med skjutvapen med 480%, och antalet butiksrån med 396%.

Ser man längre tillbaka ökade antalet rån under tidsperioden 1950-2009 med 4937% eller från 190 till 9570 rån per år. Befolkningen ökade med 33% under denna tidsperiod.

Antalet fall av misshandel inklusive grova ökade med 1069% eller från 7382 till 86281 fall av misshandel per år under tidsperioden 1950-2009.

Av vad jag kunnat läsa mig till så ändras inte kriminalstatistik från Sverige även om det efter utredning visar sig att inget brott begåtts. Det vill säga om något anmälts som mord men visar sig vara självmord, olyckshändelse eller annat så är det ändå bokfört som mord.

Sen finns det ju mörkertal... alltid lite knepigt att jämföra sån där statistik med andra länder.

Att Sverige hamnar på andra plats efter Lesotho över antal anmälda våldtäkter betyder inte nödvändigtvis att det sker näst mest våldtäkter i Sverige. Det skulle rent av kunna vara så att Lesotho har det absolut högsta mörkertalet och Sverige det absolut lägsta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

5. Hur ska man utbilda svenska män för att dom inte ska våldta?

Är du i behov av en sådan utbildning?

Var det här det mest genomtänkta du tyckte att du kunde bidra till diskussionen med? 🙂

Och vad tror du själv?

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja.

Antalet våldsbrott ökade med 329% eller från 27140 till 116423 per år under tidsperioden 1975-2011. Samtidigt ökade befolkningen bara med 16%.

Lagen har ändrats beträffande våldtäkter vilket är en förklaring till ökningen för just dessa brott efter år 2005. Detta eftersom vad som tidigare skulle ha varit andra sexualbrott nu klassificeras som våldtäkt. Detta borde dock inte påverka det totala antalet sexualbrott för de brottstyper som kan ha påverkats av lagen. Dessa ökade med 873% under tidsperioden 1975-2011 eller från 1530 till 14886 per år. Enligt FN-statistik från år 2008 var Sverige det land som hade näst högst antal anmälda våldtäkter per invånare. Endast Lesotho hade fler. Även jämfört med grannländerna i Norden var antalet flera gånger högre i Sverige.

Under tidsperioden 1975-2008 ökade antalet rån utan skjutvapen med 263%, antalet rån med skjutvapen med 480%, och antalet butiksrån med 396%.

Ser man längre tillbaka ökade antalet rån under tidsperioden 1950-2009 med 4937% eller från 190 till 9570 rån per år. Befolkningen ökade med 33% under denna tidsperiod.

Antalet fall av misshandel inklusive grova ökade med 1069% eller från 7382 till 86281 fall av misshandel per år under tidsperioden 1950-2009.

Om vi tittar för samma period, hur har t ex arbetslöshet och inkomstklyftor varierat i takt med brottslighet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det här det mest genomtänkta du tyckte att du kunde bidra till diskussionen med?

Jag är nyfiken över varför du behöver veta "Hur [man ska] utbilda svenska män för att dom inte ska våldta".

Är det en utbildning du själv hade behövt genomgå?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi tittar för samma period, hur har t ex arbetslöshet och inkomstklyftor varierat i takt med brottslighet?

1970 var totalt 123 tusen arbetslösa.

År 2000 var 507 tusen arbetslösa.

1 maj 2013 var 417 tusen

Källor: SCB och AMS.

Värdena före 1987 skall minskas med ca 10 procent för att bli jämförbara med senare år.

Klyftan växer mellan ungdomar med olika etnisk bakgrund. Arbetslösheten är 70 procent högre bland unga födda utomlands än bland ungdomar födda i Sverige.

I april år 2000 var andelen arbetslösa i åldrarna 18-24år i procent.

Utrikes födda: 37

Inrikes födda: 27

I april år 2010 var andelen arbetslösa i åldrarna 18-24år i procent.

Utrikes födda: 43

Inrikes födda: 25

http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/70-hoegre-arbetsloeshet-brfoer-unga-invandrare-5527

http://www.scb.se/Pages/Product____23262.aspx

http://www.svensktnaringsliv.se/multimedia/archive/00000/Fakta_om_Sveriges_ekon_134a.pdf

Jag har själv varit arbetslös och haft det väldigt dåligt ställt, men inte fan kände jag något behov av att våldta

eller mörda någon för det, eller vart är det du vill komma någonstans?

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

När man lassar på med statistiska uppgifter i en debatt är det ett anständighetskrav att tala om var statistiken kommer ifrån så att övriga debattörer kan kontrollera uppgifterna. Det lär väl knappast hända här?

Det sa han. Brå. Siffrorna stämmer (iaf de jag dubbelkollade)

Av vad jag kunnat läsa mig till så ändras inte kriminalstatistik från Sverige även om det efter utredning visar sig att inget brott begåtts. Det vill säga om något anmälts som mord men visar sig vara självmord, olyckshändelse eller annat så är det ändå bokfört som mord.

Sen finns det ju mörkertal... alltid lite knepigt att jämföra sån där statistik med andra länder.

Att Sverige hamnar på andra plats efter Lesotho över antal anmälda våldtäkter betyder inte nödvändigtvis att det sker näst mest våldtäkter i Sverige. Det skulle rent av kunna vara så att Lesotho har det absolut högsta mörkertalet och Sverige det absolut lägsta.

visst kan siffrorna vara något missvisande, men det är väl knappast grund för att diskvalificera dem helt. våldtäktssiffrorna borde väl rimligtvis vara för att vi i Sverige har lite frikostiga tolkning av vad som är en våldtäkt gentemot resten av världen.

Jag har själv varit arbetslös och haft det väldigt dåligt ställt, men inte fan kände jag något behov av att våldta

eller mörda någon för det, eller vart är det du vill komma någonstans?

Jag är själv son till en invandrare, och har varit så hela mitt liv, och jag har inte heller känt några behov av att våldta eller mörda någon. JJ resonerar precis som du (fast åt andra hållet)

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

visst kan siffrorna vara något missvisande, men det är väl knappast grund för att diskvalificera dem helt. våldtäktssiffrorna borde väl rimligtvis vara för att vi i Sverige har lite frikostiga tolkning av vad som är en våldtäkt gentemot resten av världen.

Exakt vad menar du med "lite frikostig tolkning"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nyfiken över varför du behöver veta "Hur [man ska] utbilda svenska män för att dom inte ska våldta".

Det hade förmodligen framgått om du läste igenom sammanhanget. Ironman vill att utländska män ska utbildas i att man inte våldtar. Då undrade jag om vi borde ha samma utbildning för svenska män? Eftersom dom, om man drar alla över en kam precis som han gör med invandrare, också våldtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

1970 var totalt 123 tusen arbetslösa.

År 2000 var 507 tusen arbetslösa.

Där har du nog en viktig anledning till att kriminaliteten har ökat.

Jag har själv varit arbetslös och haft det väldigt dåligt ställt, men inte fan kände jag något behov av att våldta

eller mörda någon för det, eller vart är det du vill komma någonstans?

Då är du precis som nästan 100% av alla invandrare. D v s, du blir inte mer benägen än att bli kriminell bara för att du har det tufft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade förmodligen framgått om du läste igenom sammanhanget. Ironman vill att utländska män ska utbildas i att man inte våldtar. Då undrade jag om vi borde ha samma utbildning för svenska män? Eftersom dom, om man drar alla över en kam precis som han gör med invandrare, också våldtar.

Nu vill bara jag klargöra att jag inte dragit alla invandrare över en kam. Jag skrev att en liten del av landets invandrare står för mer än hälften av alla mord och våldtäkter och andra grova brott och totalt 40% av all kriminalitet. Och det när vi endast utgör högt räknat 20% av sveriges totala befolkning.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige har man t ex blivit våldtagen om man har sex som alkoholpåverkad

Njae ... Ta det lugnt nu. Det där gäller under förutsättning att minst en av de packade parterna påstår att ett övergrepp har skett. Annars är det bara att boinka järnet, packad som nykter. Inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae ... Ta det lugnt nu. Det där gäller under förutsättning att minst en av de packade parterna påstår att ett övergrepp har skett. Annars är det bara att boinka järnet, packad som nykter. Inga problem.

är hursomhelst exlusivt för sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Våld mot särskilt barn och kvinnor får aldrig tummas på. Det är bättre att ha en "dynamisk" gräns för vad som räknas som sexuella övergrepp, än att vi ristar något i sten som sedan sparkar oss i röven varje gång förbrytares försvarare använder sig (med sin fulla rätt) av buggar i lagen.

För övrigt tycker jag att religionsfriheten ska lyftas bort från våra grundlagar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Våld mot särskilt barn och kvinnor får aldrig tummas på. Det är bättre att ha en "dynamisk" gräns för vad som räknas som sexuella övergrepp, än att vi ristar något i sten som sedan sparkar oss i röven varje gång förbrytares försvarare använder sig (med sin fulla rätt) av buggar i lagen.

och hur ofta tror du det förekommer? orsaken till att så få våldtäktsmän döms är för att vi inte kan släppa på bevisbördan, oavsett hur hemskt ett brott är.

Link to comment
Dela på andra sajter

och hur ofta tror du det förekommer? orsaken till att så få våldtäktsmän döms är för att vi inte kan släppa på bevisbördan, oavsett hur hemskt ett brott är.

Bevisbördan är definitivt också något vi aldrig, aldrig får tumma på.

Jag hoppas inte (tror inte) att det var det du försökte insinuera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bevisbördan är definitivt också något vi aldrig, aldrig får tumma på.

Jag hoppas inte (tror inte) att det var det du försökte insinuera.

Nej, absolut inte. Kan du utveckla hur du menade att lagen ska vara mer dynamisk? Vet inte riktigt vad du menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du utveckla hur du menade att lagen ska vara mer dynamisk?

Inte lagen i sig, snarare tolkningsutrymmet för vad som skäligen kan räknas som sexuella övergrepp. Man ska kunna bedöma från fall till fall om en händelse har/inte har varit ett sexuellt övergrepp.

Link to comment
Dela på andra sajter

är det inte så nu?

Jo.

(Gör det nu inte för komplicerat. Att jag tog upp det här med "dynamisk gräns" från första början var bara som en sorts motkommentar till ditt "är hursomhelst exlusivt för sverige" vilket jag tolkade som något du såg på som lite negativt.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...