Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

HEj. Har haft probs med s1 lÀnge nu assÄ...

Kör med en ASUS laptop (Windows 7 64 bit), en Presonus USB Audiobox och en kondensator mic. NÀr jag kör programmet sÄ har jag ljudproblem under bÄde playback och under inspelning. Ljudet fastnar, hackar, glitchar helt enkelt.

Undrar om jag har rÀtt instÀllningar i programmet, om jag har det optimala för min daw, ljudkort...

Ljudproblemen börjar nÀr jag har adderat ungefÀr 2, 3 audio tracks och ett midi track, alltsÄ inte sÄ mkt.

Jag köpte datorn förra Ă„ret, det Ă€r ingen vĂ€rsting direkt men tycker att den borde Ă„tminstone fungera utan att freeza i typ 15 sek ibland 🙁

AlltsÄ, vilka instÀllningar i Audio device osv ska jag ha i Studio one Artist 1 om jag kör med en dator med dessa specs:

AMDÂź APU C-60 1M,1.0G GHz Processor

Operating System DOS

Memory DDR3 1066(O.C.) MHz SDRAM, 2 GB, 2 x SO-DIMM socket for expansion up to 8 GB SDRAM

Display 15.6" 16:9 HD (1366x76 LED Backlight Glare panel

Graphic AMD RadeonÂź HD 6290

Storage 500GB 5400

Optical Drive Super-Multi DVD

Camera 0.3 Mega Pixel Fixed web camera

Networking Integrated 802.11 b/g/n

Built-in Bluetoothℱ V3.0 (Optional)

10/100/1000 Base T

Interface 1 x Microphone-in jack

1 x Headphone-out jack

1 x VGA port/Mini D-sub 15-pin for external monitor

3 x USB 2.0 port(s)

1 x RJ45 LAN Jack for LAN insert

1 x HDMI

Audio Built-in Speakers And Microphone

SonicFocus

Altec LansingÂź Speakers

Sjukt tacksam för hjĂ€lp, vill VĂ€ldigt gĂ€rna börja spela in mina grejer. Är alltsĂ„ inte inne pĂ„ att spela in jĂ€ttestora arrangemang med 30 + tracks eller nĂ„t, utan mera akustiska grejer med en eller tvĂ„ orglar pĂ„ det.

Tack pÄ förhand.

// The Count

Annons
Postat

Kan tyvÀrr inte hjÀlpa dig, har bara en fundering. Varför Àr det sÄ svÄrt att tillverka en DAW som funkar. Hade enorma problem med Cakewalk Sonar och en uselt fungerande support. Har sedan funderat pÄ Cubase eller Studio One. Cubase har tydligen stora problem med uppdateringar som inte hjÀlper mycket, och nu detta om Studio One. Sorry för att jag lÄnade trÄden, kanske skulle starta en ny i Àmnet.

Postat (redigerat)

Jag tror ÀndÄ att sjÀlvaste datorn kan stÀlla till mycket! Den dÀr AMD datorn kÀnns inte sÄ stabil ÀndÄ. Och bÀrbara brukar vÀl inte vara det bÀsta direkt heller...

Jag har ingen aning! 😕

HÄller med om att det Àr nÀstan lite mÀrkligt varför det inte gÄr att göra stabilare program!

MĂ€rkligt! 😕

Redigerat av Neosus
Postat (redigerat)

Tror det Àr datorn som Àr problemet och inte programmet. Saknas dock info för att fÀlla ett mer tillförlitligt uttalande. Se till sÄ att trÄdlösa nÀtverk (WLAN) Àr avstÀngda, och att annat skit som bluetooth, cpu-hungriga virusprogram etc inte ligger och tuggar i bakgrunden. StÀng av dessa via windowsknapp->msconfig->startupprogram->bocka av.

Sedan hade inte mer RAM skadat. Troligtvis fÄr du ju justera latencyinstÀllningarna i Studio One och/eller ljudkortets mjukvara sÄ att du blir av med ev. knaster och klick.

Redigerat av JohnRick
Postat

Tror det Àr datorn som Àr problemet och inte programmet. Saknas dock info för att fÀlla ett mer tillförlitligt uttalande. Se till sÄ att trÄdlösa nÀtverk (WLAN) Àr avstÀngda, och att annat skit som bluetooth, cpu-hungriga virusprogram etc inte ligger och tuggar i bakgrunden. StÀng av dessa via windowsknapp->msconfig->startupprogram->bocka av.

Sedan hade inte mer RAM skadat. Troligtvis fÄr du ju justera latencyinstÀllningarna i Studio One och/eller ljudkortets mjukvara sÄ att du blir av med ev. knaster och klick.

Men hur mkt ska en dator behöva ha för ett musikprogram egentligen?? Finns det nÄt alternativ till studio one som krÀver mindre prestanda och kan man anvÀnda ljudkortet till det programmet?

Postat

svara...snÀlla... jag dör..

Prova med det som JohnRick skrev i inlĂ€gget.. Kan bli lite bĂ€ttre iallafall! 🙂

Postat (redigerat)

HÄller med JohnRick. Din dator Àr lÄngt ifrÄn optimal för audio och 2gig minne Àr inte mycket. Du kan se din dators prestanda jÀmförd med de bÀsta hÀr : http://www.cpubenchm...pu=AMD C-60 APU

Som svar pÄ din frÄga hur mycket en DAW tar sÄ Àr svaret = allt som gÄr. Allt som delar processor med ett audioprogram Àr av ondo. DÀrför bör man alltid optimera som JohnRick beskriver. Dvs stoppa alla program som inte behövs.

Edit. Testa Reaper istÀllet. Ditt ljudkort passar till de flesta program.

Redigerat av arha
Postat

HÄller med JohnRick. Din dator Àr lÄngt ifrÄn optimal för audio och 2gig minne Àr inte mycket. Du kan se din dators prestanda jÀmförd med de bÀsta hÀr : http://www.cpubenchm...pu=AMD C-60 APU

Som svar pÄ din frÄga hur mycket en DAW tar sÄ Àr svaret = allt som gÄr. Allt som delar processor med ett audioprogram Àr av ondo. DÀrför bör man alltid optimera som JohnRick beskriver. Dvs stoppa alla program som inte behövs.

Reaper. Är det lĂ„gkrĂ€vande alltsĂ„?

Reaper. Är det lĂ„gkrĂ€vande alltsĂ„?

Postat

Och en sak till hörni. Hur skall man bÀst stÀlla in latency instÀllningar? Vad vill jag ha egentligen? Vet ingenting om de olika vÀrdena...

Postat

Sorry att jag dissade din dator. 😊 Jag vet inget Studio One men Reaper tror jag Ă€r lite 'lĂ€ttare pĂ„ foten'. Det gĂ„r att ladda ner och testa. Du borde ha en kontrollpanel till ditt ljudkort dĂ€r du kan ange bufferstorlek. LĂ„gt vĂ€rde = lĂ„g latency men tufft för datorn. Högt vĂ€rde = tvĂ€rtom.

• 3 veckor senare...
Postat

Det finns mÄnga saker som kan krÄngla.

BÀrbara datorer har en del saker som kan stÀlla till det.

Det finns de som haft problem med drivrutinerna för presonus USB interface.

Vad gÀller prestanda pÄ studio one sÄ vill jag nog sÀga att s1 krÀver minst av alla jag test.

Och pluggar som tex amplitube drar faktiskt mindre i s1 Àn c7

Dock kan det vara en bra idé att stÀnga av all windows grafik och testa Lite tweaks

PreSonus guide följer jag nÀstan fullt ut sÄ testa det.

http://support.presonus.com/entries/119099-Optimizing-Your-Computer-for-Audio-Windows-Vista-Windows-7

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.