Countfukula89 Postat 5 juni 2013 Postat 5 juni 2013 HEj. Har haft probs med s1 lĂ€nge nu assĂ„... Kör med en ASUS laptop (Windows 7 64 bit), en Presonus USB Audiobox och en kondensator mic. NĂ€r jag kör programmet sĂ„ har jag ljudproblem under bĂ„de playback och under inspelning. Ljudet fastnar, hackar, glitchar helt enkelt. Undrar om jag har rĂ€tt instĂ€llningar i programmet, om jag har det optimala för min daw, ljudkort... Ljudproblemen börjar nĂ€r jag har adderat ungefĂ€r 2, 3 audio tracks och ett midi track, alltsĂ„ inte sĂ„ mkt. Jag köpte datorn förra Ă„ret, det Ă€r ingen vĂ€rsting direkt men tycker att den borde Ă„tminstone fungera utan att freeza i typ 15 sek ibland đ AlltsĂ„, vilka instĂ€llningar i Audio device osv ska jag ha i Studio one Artist 1 om jag kör med en dator med dessa specs: AMDÂź APU C-60 1M,1.0G GHz Processor Operating System DOS Memory DDR3 1066(O.C.) MHz SDRAM, 2 GB, 2 x SO-DIMM socket for expansion up to 8 GB SDRAM Display 15.6" 16:9 HD (1366x76 LED Backlight Glare panel Graphic AMD RadeonÂź HD 6290 Storage 500GB 5400 Optical Drive Super-Multi DVD Camera 0.3 Mega Pixel Fixed web camera Networking Integrated 802.11 b/g/n Built-in Bluetoothâą V3.0 (Optional) 10/100/1000 Base T Interface 1 x Microphone-in jack 1 x Headphone-out jack 1 x VGA port/Mini D-sub 15-pin for external monitor 3 x USB 2.0 port(s) 1 x RJ45 LAN Jack for LAN insert 1 x HDMI Audio Built-in Speakers And Microphone SonicFocus Altec LansingÂź Speakers Sjukt tacksam för hjĂ€lp, vill VĂ€ldigt gĂ€rna börja spela in mina grejer. Ăr alltsĂ„ inte inne pĂ„ att spela in jĂ€ttestora arrangemang med 30 + tracks eller nĂ„t, utan mera akustiska grejer med en eller tvĂ„ orglar pĂ„ det. Tack pĂ„ förhand. // The Count
SadamJR Postat 5 juni 2013 Postat 5 juni 2013 Kan tyvÀrr inte hjÀlpa dig, har bara en fundering. Varför Àr det sÄ svÄrt att tillverka en DAW som funkar. Hade enorma problem med Cakewalk Sonar och en uselt fungerande support. Har sedan funderat pÄ Cubase eller Studio One. Cubase har tydligen stora problem med uppdateringar som inte hjÀlper mycket, och nu detta om Studio One. Sorry för att jag lÄnade trÄden, kanske skulle starta en ny i Àmnet.
Neosus Postat 5 juni 2013 Postat 5 juni 2013 (redigerat) Jag tror Ă€ndĂ„ att sjĂ€lvaste datorn kan stĂ€lla till mycket! Den dĂ€r AMD datorn kĂ€nns inte sĂ„ stabil Ă€ndĂ„. Och bĂ€rbara brukar vĂ€l inte vara det bĂ€sta direkt heller... Jag har ingen aning! đ HĂ„ller med om att det Ă€r nĂ€stan lite mĂ€rkligt varför det inte gĂ„r att göra stabilare program! MĂ€rkligt! đ Redigerat 5 juni 2013 av Neosus
JohnRick Postat 5 juni 2013 Postat 5 juni 2013 (redigerat) Tror det Àr datorn som Àr problemet och inte programmet. Saknas dock info för att fÀlla ett mer tillförlitligt uttalande. Se till sÄ att trÄdlösa nÀtverk (WLAN) Àr avstÀngda, och att annat skit som bluetooth, cpu-hungriga virusprogram etc inte ligger och tuggar i bakgrunden. StÀng av dessa via windowsknapp->msconfig->startupprogram->bocka av. Sedan hade inte mer RAM skadat. Troligtvis fÄr du ju justera latencyinstÀllningarna i Studio One och/eller ljudkortets mjukvara sÄ att du blir av med ev. knaster och klick. Redigerat 5 juni 2013 av JohnRick
Countfukula89 Postat 5 juni 2013 TrÄdstartare Postat 5 juni 2013 Tror det Àr datorn som Àr problemet och inte programmet. Saknas dock info för att fÀlla ett mer tillförlitligt uttalande. Se till sÄ att trÄdlösa nÀtverk (WLAN) Àr avstÀngda, och att annat skit som bluetooth, cpu-hungriga virusprogram etc inte ligger och tuggar i bakgrunden. StÀng av dessa via windowsknapp->msconfig->startupprogram->bocka av. Sedan hade inte mer RAM skadat. Troligtvis fÄr du ju justera latencyinstÀllningarna i Studio One och/eller ljudkortets mjukvara sÄ att du blir av med ev. knaster och klick. Men hur mkt ska en dator behöva ha för ett musikprogram egentligen?? Finns det nÄt alternativ till studio one som krÀver mindre prestanda och kan man anvÀnda ljudkortet till det programmet?
Neosus Postat 5 juni 2013 Postat 5 juni 2013 svara...snĂ€lla... jag dör.. Prova med det som JohnRick skrev i inlĂ€gget.. Kan bli lite bĂ€ttre iallafall! đ
arha Postat 5 juni 2013 Postat 5 juni 2013 (redigerat) HÄller med JohnRick. Din dator Àr lÄngt ifrÄn optimal för audio och 2gig minne Àr inte mycket. Du kan se din dators prestanda jÀmförd med de bÀsta hÀr : http://www.cpubenchm...pu=AMD C-60 APU Som svar pÄ din frÄga hur mycket en DAW tar sÄ Àr svaret = allt som gÄr. Allt som delar processor med ett audioprogram Àr av ondo. DÀrför bör man alltid optimera som JohnRick beskriver. Dvs stoppa alla program som inte behövs. Edit. Testa Reaper istÀllet. Ditt ljudkort passar till de flesta program. Redigerat 5 juni 2013 av arha
MRS8 Postat 5 juni 2013 Postat 5 juni 2013 processorn verkar klen (en c60 tror jag Àr dualcore) men mycke ram kan det kanske funka.
Countfukula89 Postat 5 juni 2013 TrĂ„dstartare Postat 5 juni 2013 Jag tar det mkt personligt det ni sĂ€ger om min dator. Min dag Ă€r förstörd. đ Men jag köpte 4g extra ram, ska testa.
Countfukula89 Postat 5 juni 2013 TrĂ„dstartare Postat 5 juni 2013 HĂ„ller med JohnRick. Din dator Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n optimal för audio och 2gig minne Ă€r inte mycket. Du kan se din dators prestanda jĂ€mförd med de bĂ€sta hĂ€r : http://www.cpubenchm...pu=AMD C-60 APU Som svar pĂ„ din frĂ„ga hur mycket en DAW tar sĂ„ Ă€r svaret = allt som gĂ„r. Allt som delar processor med ett audioprogram Ă€r av ondo. DĂ€rför bör man alltid optimera som JohnRick beskriver. Dvs stoppa alla program som inte behövs. Edit. Testa Reaper istĂ€llet. Ditt ljudkort passar till de flesta program. Reaper. Ăr det lĂ„gkrĂ€vande alltsĂ„? HĂ„ller med JohnRick. Din dator Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n optimal för audio och 2gig minne Ă€r inte mycket. Du kan se din dators prestanda jĂ€mförd med de bĂ€sta hĂ€r : http://www.cpubenchm...pu=AMD C-60 APU Som svar pĂ„ din frĂ„ga hur mycket en DAW tar sĂ„ Ă€r svaret = allt som gĂ„r. Allt som delar processor med ett audioprogram Ă€r av ondo. DĂ€rför bör man alltid optimera som JohnRick beskriver. Dvs stoppa alla program som inte behövs. Edit. Testa Reaper istĂ€llet. Ditt ljudkort passar till de flesta program. Reaper. Ăr det lĂ„gkrĂ€vande alltsĂ„?
Countfukula89 Postat 5 juni 2013 TrĂ„dstartare Postat 5 juni 2013 Suck* 2 citeringar dĂ€r... detta Ă€r inte min dag đ
Countfukula89 Postat 5 juni 2013 TrÄdstartare Postat 5 juni 2013 Och en sak till hörni. Hur skall man bÀst stÀlla in latency instÀllningar? Vad vill jag ha egentligen? Vet ingenting om de olika vÀrdena...
arha Postat 5 juni 2013 Postat 5 juni 2013 Sorry att jag dissade din dator. đ Jag vet inget Studio One men Reaper tror jag Ă€r lite 'lĂ€ttare pĂ„ foten'. Det gĂ„r att ladda ner och testa. Du borde ha en kontrollpanel till ditt ljudkort dĂ€r du kan ange bufferstorlek. LĂ„gt vĂ€rde = lĂ„g latency men tufft för datorn. Högt vĂ€rde = tvĂ€rtom.
Broghard Postat 25 juni 2013 Postat 25 juni 2013 Det finns mÄnga saker som kan krÄngla. BÀrbara datorer har en del saker som kan stÀlla till det. Det finns de som haft problem med drivrutinerna för presonus USB interface. Vad gÀller prestanda pÄ studio one sÄ vill jag nog sÀga att s1 krÀver minst av alla jag test. Och pluggar som tex amplitube drar faktiskt mindre i s1 Àn c7 Dock kan det vara en bra idé att stÀnga av all windows grafik och testa Lite tweaks PreSonus guide följer jag nÀstan fullt ut sÄ testa det. http://support.presonus.com/entries/119099-Optimizing-Your-Computer-for-Audio-Windows-Vista-Windows-7
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.