Jump to content
Annons

Problem med Studio one artist 1


Countfukula89

Recommended Posts

HEj. Har haft probs med s1 länge nu asså...

Kör med en ASUS laptop (Windows 7 64 bit), en Presonus USB Audiobox och en kondensator mic. När jag kör programmet så har jag ljudproblem under både playback och under inspelning. Ljudet fastnar, hackar, glitchar helt enkelt.

Undrar om jag har rätt inställningar i programmet, om jag har det optimala för min daw, ljudkort...

Ljudproblemen börjar när jag har adderat ungefär 2, 3 audio tracks och ett midi track, alltså inte så mkt.

Jag köpte datorn förra året, det är ingen värsting direkt men tycker att den borde åtminstone fungera utan att freeza i typ 15 sek ibland 🙁

Alltså, vilka inställningar i Audio device osv ska jag ha i Studio one Artist 1 om jag kör med en dator med dessa specs:

AMD® APU C-60 1M,1.0G GHz Processor

Operating System DOS

Memory DDR3 1066(O.C.) MHz SDRAM, 2 GB, 2 x SO-DIMM socket for expansion up to 8 GB SDRAM

Display 15.6" 16:9 HD (1366x76 LED Backlight Glare panel

Graphic AMD Radeon® HD 6290

Storage 500GB 5400

Optical Drive Super-Multi DVD

Camera 0.3 Mega Pixel Fixed web camera

Networking Integrated 802.11 b/g/n

Built-in Bluetooth™ V3.0 (Optional)

10/100/1000 Base T

Interface 1 x Microphone-in jack

1 x Headphone-out jack

1 x VGA port/Mini D-sub 15-pin for external monitor

3 x USB 2.0 port(s)

1 x RJ45 LAN Jack for LAN insert

1 x HDMI

Audio Built-in Speakers And Microphone

SonicFocus

Altec Lansing® Speakers

Sjukt tacksam för hjälp, vill Väldigt gärna börja spela in mina grejer. Är alltså inte inne på att spela in jättestora arrangemang med 30 + tracks eller nåt, utan mera akustiska grejer med en eller två orglar på det.

Tack på förhand.

// The Count

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan tyvärr inte hjälpa dig, har bara en fundering. Varför är det så svårt att tillverka en DAW som funkar. Hade enorma problem med Cakewalk Sonar och en uselt fungerande support. Har sedan funderat på Cubase eller Studio One. Cubase har tydligen stora problem med uppdateringar som inte hjälper mycket, och nu detta om Studio One. Sorry för att jag lånade tråden, kanske skulle starta en ny i ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror ändå att självaste datorn kan ställa till mycket! Den där AMD datorn känns inte så stabil ändå. Och bärbara brukar väl inte vara det bästa direkt heller...

Jag har ingen aning! 😕

Håller med om att det är nästan lite märkligt varför det inte går att göra stabilare program!

Märkligt! 😕

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det är datorn som är problemet och inte programmet. Saknas dock info för att fälla ett mer tillförlitligt uttalande. Se till så att trådlösa nätverk (WLAN) är avstängda, och att annat skit som bluetooth, cpu-hungriga virusprogram etc inte ligger och tuggar i bakgrunden. Stäng av dessa via windowsknapp->msconfig->startupprogram->bocka av.

Sedan hade inte mer RAM skadat. Troligtvis får du ju justera latencyinställningarna i Studio One och/eller ljudkortets mjukvara så att du blir av med ev. knaster och klick.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det är datorn som är problemet och inte programmet. Saknas dock info för att fälla ett mer tillförlitligt uttalande. Se till så att trådlösa nätverk (WLAN) är avstängda, och att annat skit som bluetooth, cpu-hungriga virusprogram etc inte ligger och tuggar i bakgrunden. Stäng av dessa via windowsknapp->msconfig->startupprogram->bocka av.

Sedan hade inte mer RAM skadat. Troligtvis får du ju justera latencyinställningarna i Studio One och/eller ljudkortets mjukvara så att du blir av med ev. knaster och klick.

Men hur mkt ska en dator behöva ha för ett musikprogram egentligen?? Finns det nåt alternativ till studio one som kräver mindre prestanda och kan man använda ljudkortet till det programmet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med JohnRick. Din dator är långt ifrån optimal för audio och 2gig minne är inte mycket. Du kan se din dators prestanda jämförd med de bästa här : http://www.cpubenchm...pu=AMD C-60 APU

Som svar på din fråga hur mycket en DAW tar så är svaret = allt som går. Allt som delar processor med ett audioprogram är av ondo. Därför bör man alltid optimera som JohnRick beskriver. Dvs stoppa alla program som inte behövs.

Edit. Testa Reaper istället. Ditt ljudkort passar till de flesta program.

Redigerat av arha
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med JohnRick. Din dator är långt ifrån optimal för audio och 2gig minne är inte mycket. Du kan se din dators prestanda jämförd med de bästa här : http://www.cpubenchm...pu=AMD C-60 APU

Som svar på din fråga hur mycket en DAW tar så är svaret = allt som går. Allt som delar processor med ett audioprogram är av ondo. Därför bör man alltid optimera som JohnRick beskriver. Dvs stoppa alla program som inte behövs.

Edit. Testa Reaper istället. Ditt ljudkort passar till de flesta program.

Reaper. Är det lågkrävande alltså?

Håller med JohnRick. Din dator är långt ifrån optimal för audio och 2gig minne är inte mycket. Du kan se din dators prestanda jämförd med de bästa här : http://www.cpubenchm...pu=AMD C-60 APU

Som svar på din fråga hur mycket en DAW tar så är svaret = allt som går. Allt som delar processor med ett audioprogram är av ondo. Därför bör man alltid optimera som JohnRick beskriver. Dvs stoppa alla program som inte behövs.

Edit. Testa Reaper istället. Ditt ljudkort passar till de flesta program.

Reaper. Är det lågkrävande alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry att jag dissade din dator. 😊 Jag vet inget Studio One men Reaper tror jag är lite 'lättare på foten'. Det går att ladda ner och testa. Du borde ha en kontrollpanel till ditt ljudkort där du kan ange bufferstorlek. Lågt värde = låg latency men tufft för datorn. Högt värde = tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Det finns många saker som kan krångla.

Bärbara datorer har en del saker som kan ställa till det.

Det finns de som haft problem med drivrutinerna för presonus USB interface.

Vad gäller prestanda på studio one så vill jag nog säga att s1 kräver minst av alla jag test.

Och pluggar som tex amplitube drar faktiskt mindre i s1 än c7

Dock kan det vara en bra idé att stänga av all windows grafik och testa Lite tweaks

PreSonus guide följer jag nästan fullt ut så testa det.

http://support.presonus.com/entries/119099-Optimizing-Your-Computer-for-Audio-Windows-Vista-Windows-7

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...