Jump to content
Annons

Val av mikrofon till första skivinspelning


Jace (oregistrerad)

Recommended Posts

Jace (oregistrerad)

Hej!

Jag har skrivit egen musik jag spelar och sjunger till, och fått höra av folk att jag borde spela in mina låtar för att släppa en skiva. Jag tänkte att jag sedan kunde skicka skivan till olika skivbolag och spelnings-arrangörer, och hoppas på lite tur!=) Jag har i alla fall tänkt att spela in 12 helt egenkomponerade, där jag gjort musiken och min vän skrivit för texterna. Detta var lite bakgrundsinformation om mig.

Frågan är hur pass avancerad utrustning jag behöver? Första tänkte jag kanske spela in i en studio, men insåg snabbt att kostnaderna kommer dra iväg för mycket. Sedan har jag hört att man kan producera skapliga inspelningar på egen hand. Eftersom jag är student är min budget begränsad, så jag skulle vilja ha så billiga och prisvärda alternativ som möjligt. Det som helt enkelt duger för att andra ska lyssna och kunna skapa sig en åsikt om min musik och min röst.

Vilken mikrofon lämpar sig bäst till mitt ändamål? Den kommer användas till sång och akustisk gitarr. Trummor och övriga ljud spelas in via midi är det tänkt.

Jag har också hört att mikrofoner fungerar olika för olika röster, men min röst är stark men len. Om det kan vara till hjälp vid val. Min musikstil är väl pop.. tror jag! Lite James Morrison stuk ibland.

Mycket tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är verkligen en konst i sig att spela in mixa osv. Tar lika lång tid att bli bra på som att lära sig instrument och skriva låtar men att vara "bra" är ju rellativt förstås. Om du inte är villig att sätta dig in i mycket om detta är det nog bättre att du får hjälp av någon som kan.

Annars är det väl bara att köpa en bra mick. Shure ksm 32 är jävligt prisvärd begagnat.

Ett ljudkort med 2 ingångar är väl rätt standard.

http://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_2i2.htm

Sladd

http://www.thomann.de/se/pro_snake_tpm_10.htm

Och ett stativ

http://www.thomann.de/se/km_27105.htm

Puffskydd

http://www.thomann.de/se/t-bone_ms180.htm

Ett inspelningsprogram behövs också. Jag gillar Reaper, kostar inte mycket heller, ca 400 spänn och det är bra grejer. Dock har de inte mycket midi instrument, så då kan du välja ett annat program eller köpa till tex Ez drummer

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jace (oregistrerad)

Det är verkligen en konst i sig att spela in mixa osv. Tar lika lång tid att bli bra på som att lära sig instrument och skriva låtar men att vara "bra" är ju rellativt förstås. Om du inte är villig att sätta dig in i mycket om detta är det nog bättre att du får hjälp av någon som kan.

Annars är det väl bara att köpa en bra mick. Shure ksm 32 är jävligt prisvärd begagnat.

Ett ljudkort med 2 ingångar är väl rätt standard.

http://www.thomann.d...carlett_2i2.htm

Sladd

http://www.thomann.d...nake_tpm_10.htm

Och ett stativ

http://www.thomann.de/se/km_27105.htm

Puffskydd

http://www.thomann.d...-bone_ms180.htm

Ett inspelningsprogram behövs också. Jag gillar Reaper, kostar inte mycket heller, ca 400 spänn och det är bra grejer. Dock har de inte mycket midi instrument, så då kan du välja ett annat program eller köpa till tex Ez drummer

Mvh

Tack för ditt svar!

Jag har meckat en del i Cubase SX för några år sedan, så lite grundkunskaper har jag i alla fall. Jag är dock beredd att lägga en del tid på att det ska låta hyfsat. Har sett att det finns instruktionsfilmer till Cubase 5 jag skulle kunna använda mig av. (Min vän har detta musikprogram så det blir nog bäst att använda).

Sedan är önskar jag ha hyfsade grejer hemma inför framtida låtar, då kan jag enkelt spela in hemma med godkänd kvalité.

Men hur pass bra måste inspelningarna hålla för att kunna skivas iväg till viktiga och proffsiga lyssnare? Och hur många timmar, uppskattningsvis, kommer jag behöva lägga ned på allt trixande, förutom själva spelandet och sjungandet, för att få bra riggning och mixning?

Eventuellt har jag en studiovän som kan hjälpa mig med själva mixen. Det viktigaste är alltså att ljudkvaliten på inspelningen blir bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jace (oregistrerad)

Det är verkligen en konst i sig att spela in mixa osv. Tar lika lång tid att bli bra på som att lära sig instrument och skriva låtar men att vara "bra" är ju rellativt förstås. Om du inte är villig att sätta dig in i mycket om detta är det nog bättre att du får hjälp av någon som kan.

Annars är det väl bara att köpa en bra mick. Shure ksm 32 är jävligt prisvärd begagnat.

Ett ljudkort med 2 ingångar är väl rätt standard.

http://www.thomann.d...carlett_2i2.htm

Sladd

http://www.thomann.d...nake_tpm_10.htm

Och ett stativ

http://www.thomann.de/se/km_27105.htm

Puffskydd

http://www.thomann.d...-bone_ms180.htm

Ett inspelningsprogram behövs också. Jag gillar Reaper, kostar inte mycket heller, ca 400 spänn och det är bra grejer. Dock har de inte mycket midi instrument, så då kan du välja ett annat program eller köpa till tex Ez drummer

Mvh

Kommer jag inte behöva en mikrofon-preamp också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jace (oregistrerad)

Focusrite-kortet har det.

Okej! Men är det kvalitetsskillnader i olika preampar? T.ex. om jag får bättre ljud ifall jag köper en separat preamp? Eller kommer skillnaden bli ytterst marginell?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Men är det kvalitetsskillnader i olika preampar? T.ex. om jag får bättre ljud ifall jag köper en separat preamp? Eller kommer skillnaden bli ytterst marginell?

Ytterst marginell. Bättre att satsa på bra instrument, och akustikbehandling.

Men allt spelar ju in.

Hur bra det måste låta... En bra låt med bra känsla och bra spel kan ju nästan inte låta dåligt. Och de som håller på med musik proffesionellt vet nog vad de tycker är en bra låt om de hör en.

Det som är lite deprimerande är att grejerna har inget eget liv, de gör ingenting för att nått ska låta bättre, det är det som är konsten enligt mig.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jace (oregistrerad)

En till fråga angående mikrofonval:

När jag nu hemma använder datorns inbyggda mic skrovllar ljudet och mätarn går upp till max (rött) när jag sjunger höga och starka toner. Min iPhone klarar konstigt nog av dessa toner mycket bättre än datorn 😮 Men kommer jag också ha det problemet med en billig mikrofon? Eller måste jag lösa det genom att springa en bit ifrån mikrofonen vid höga toner? det kommer ju i så fall låta konstigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur pass bra måste inspelningarna hålla för att kunna skivas iväg till viktiga och proffsiga lyssnare?

Lika bra som det du hör på radio eller på en Morrison skiva

Och hur många timmar, uppskattningsvis, kommer jag behöva lägga ned på allt trixande, förutom själva spelandet och sjungandet, för att få bra riggning och mixning?

Allt ifrån 10 - 100 timmar per låt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske är ute och cyklar, men varför ska det vara proffskvalité på inspelningarna som du ska skicka in till olika skivbolag? Är låtarna tillräckligt bra/starka kommer väl allt spelas in professionellt i studio om du får ett kontrakt eller? Räcker det inte att det är demokvalité?

Är "proffslyssnarna" så jävla kräsna att de inte klarar av att sålla ut och hitta bra låtar även om jag spelat in i sovrummet och det inte är 100% radiokvalité...

Redigerat av Evil_E
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

OBS: Spekulationsinlägg!, då jag skriver musik för ett högre, ädlare, syfte än att sälja den ( <- ironi! )

...Gissar att "proffslyssnarna" får så mycket låtar (läs: skräp) i sina mejlboxar så man som avsändare måste sticka ut på nåt positivt sätt. "Proffslyssnaren kanske bara lyssnar på dom första 20 sekunderna och sedan hoppar till mitten av låten och sedan kastar den i papperskorgen. I alla fall inbillar jag mig det.

360-avtalen kanske antyder vad som krävs då det är en färdig produkt (artisteri och låtar) "dom" verkar vara ute efter: En live-video (ej playback) som låter proffsig, med en riktigt bra låt.

En representat för Universal sa ang låtskrivare som skickar in bidrag att "vi är bara människor" och menade på att snygga produktioner var lättare att ta till sig. (Källa: videodebatt via STIMs hemsida för några år sedan).

EDIT: På radio igår sades det att 1% av de STIM-anslutna kan leva på sin musik.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det lite off topic men ett tips är att inte spela in alla 12 låtarna på en gång. I alla fall om syftet är att skicka till skivbolag och arrangörer. Inte ens i en ideal värld kommer någon orka lyssna genom så många låtar från en okänd förmåga. Var självkritiskt och välj ut de 3-4 låtarna du tycker är bäst alternativt de låtar som du tror har störst säljpotential. För till syvende och sist är det det ditt syfte är som jag förstår det, att sälja in dig. Som någon var inne på tidigare i tråden kommer det gå mycket tid att spela in och risken är att du kommer gå på pumpen om du initialt har för mycket material.

Med det sagt önskar jag dig lycka till. Det är fantastiskt roligt att spela in!

Link to comment
Dela på andra sajter

En till fråga angående mikrofonval:

När jag nu hemma använder datorns inbyggda mic skrovllar ljudet och mätarn går upp till max (rött) när jag sjunger höga och starka toner. Min iPhone klarar konstigt nog av dessa toner mycket bättre än datorn 😮 Men kommer jag också ha det problemet med en billig mikrofon? Eller måste jag lösa det genom att springa en bit ifrån mikrofonen vid höga toner? det kommer ju i så fall låta konstigt.

Visst finns det olika typer av miktekniker du kan använda dig av vid både liveframträdanden och i studio. Om skillnaderna är så pass stora, från viskning till vrål, och du vill göra det i en tagning så kan det krävas att utrymmet mellan dig och miken skiftar. Du kan även lösa det genom att göra olika tagningar där det går eller ha en väldigt mjuk kompressor på redan vid inspelningen.

Jag skulle gissa att dagens telefoner har någon slags inbyggd limiter och att det är det du upplever när din iphone klarar din ljudstarka sång medan datorn kanske saknar detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jace (oregistrerad)

Jag kanske är ute och cyklar, men varför ska det vara proffskvalité på inspelningarna som du ska skicka in till olika skivbolag? Är låtarna tillräckligt bra/starka kommer väl allt spelas in professionellt i studio om du får ett kontrakt eller? Räcker det inte att det är demokvalité?

Är "proffslyssnarna" så jävla kräsna att de inte klarar av att sålla ut och hitta bra låtar även om jag spelat in i sovrummet och det inte är 100% radiokvalité...

Jo det är lite så jag resonerar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jace (oregistrerad)

Tack för alla svar!

Efter att ha kollat runt på olika tester och lyssnat på inspelningar har jag kommit fram till att relativt billig hemmastudioutrustning är att satsa på.

Frågan blir då vilken mikrofon jag bör satsa på? Mellan 1 000 - 2 000 kr är lämpligt. Kan tänka mig begagnat. Mikrofonen ska vara bra på att ta höga toner, jag sjunger ganska högt upp i registret och inte så mycket bastoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...