Jump to content
Annons

Vilken ska jag ha?


rozhkader

Recommended Posts

Tjena jag har letat efter monitorer och hörlurar för mixning och producering av musiken. Just nu sitter jag på ett par logitech datahögtalare och vill helst ha något som ger en precis respons på hur ljudet egentligen är.

Jag har sökt runt på forumet och inte hittat svar därför jag postar detta..

Letar efter något som ligger i prisklassen runt 1000 kr, och jag har hört att jag lika gärna kan lägga de pengarna på bra hörlurar iställer för monitorer då jag inte kommer hitta några bra vid denna prisklass?

Dessa lurar har jag hittat som jag överväger:

Sennheiser HD 380 pro

Audo Technica ATH m50

Denna monitorer har jag kollat på men som jag inte vet så mycket om än i form av ljudkvalite osv.

Behringer MS40 Digital Monitor (40 Watts)

Jag producerar EDM, mest house och electro house. Om ni har tips på andra hörlurar eller monitorer posta gärna men jag vill helst ha andra åsikter innan jag köper något. Säg gärna vad ni tycker är bra / dåligt me de produkter jag listat.

Tacksam för svar!

Redigerat av rozhkader
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena jag har letat efter monitorer och hörlurar för mixning och producering av musiken. Just nu sitter jag på ett par logitech datahögtalare och vill helst ha något som ger en precis respons på hur ljudet egentligen är.

Jag har sökt runt på forumet och inte hittat svar därför jag postar detta..

Letar efter något som ligger i prisklassen runt 1000 kr, och jag har hört att jag lika gärna kan lägga de pengarna på bra hörlurar iställer för monitorer då jag inte kommer hitta några bra vid denna prisklass?

Dessa lurar har jag hittat som jag överväger:

Sennheiser HD 380 pro

Audo Technica ATH m50

Denna monitorer har jag kollat på men som jag inte vet så mycket om än i form av ljudkvalite osv.

Behringer MS40 Digital Monitor (40 Watts)

Jag producerar EDM, mest house och electro house. Om ni har tips på andra hörlurar eller monitorer posta gärna men jag vill helst ha andra åsikter innan jag köper något. Säg gärna vad ni tycker är bra / dåligt me de produkter jag listat.

Tacksam för svar!

Tja Rozhkader

Vi kör en rätt stor studio som har det mesta såsom Genelec 5.1 och Adam A7X medflera som är kanon när vi spelar in större projekt men, när jag sitter och proddar remixer till artister samt testar att lekavSwedish House Guru så har jag tagit ett av våra Sennheiser HD25 || som är kanon fet bas och super ärliga 🙂 kan fås för under 1500 kr nya och typ 700-1000kr på vend och liknande. Dom har jag mixat flera plattor som är släppta på Universal med och låter sjukt bra och färgar inget alls.täta, sköna o sitter tajt!

Finns flera andra bra lurar men köp inte dom enklare HD25:orna då dom är helt annorlunda och låter rätt slappa.

Köp INTE Timbaland eller Dr Dre då det är bara hyjpat trams. Går inte att mixa seriösa saker i.

Vi har även några ATH m50:or liggandes och vill du ha såna så pm:a så får du köpa ett par billigt. Obs nya i kartong 🙂

Tycker dock det är värt att lägga några extra hundringar på ett par som du kan använda ett tag framöver då ljudet är det viktigaste i en studio miljö och man vill ju inte ångra sig efter 2 veckor 😛

Ett par alternativ som används av större studios :

Beyer Dynamic DT 770 Pro = Skitbra lurar runt 1300kr thomann

Sennheiser HD25 C || som jag rekommenderar runt 1590 kr thomann Grym Grym EDM Kick och tjockt fett bra Bas dunk!

Beyer Dynamicn 990 Pro demo ex thomann 1290 = KANON PRIS grymma lurar

Audio Technica ATH - M50 Riktigt sjyssta lurar med bra ärligt ljud. Kanske liiite klent bas dunk men helt OK för under 1700-1800kr

AKG K-272 HD används flitigt i studios då dom är täta och bra till det mesta och kostar 1000kr thomann. Riktigt bra lurar för pengarna

Sorry för så lång post men hoppas det hjälper lite i din resa till bättre ljud i studion 🙂

Ha det bäst

Chris

Link to comment
Dela på andra sajter

PS. Det är ingen höjdare att köpa monitorer till EDM eller house dance överhuvud taget för under 4-5000kr då du kommer bli besviken när det bara distar och skrapar hela tiden och de monitorer i den prisklassen har absolut ingen "botten alls" 'så har du inte råd med typ ett par Event 20/20 V3 Bas eller Dynaudio DBM 50 och uppåt för runt 3500-5000kr så skaffa ett par riktigt sjyssta hörlurar som du kommer kunna jobba mycket bättre med och framför allt, ha kul när,du jobbar så ta en funderare och om du kan, provlyssna på några av dom lurar som du och jag skrivit annars är ett säkert kort Sennheiser HD25 C || eller Beyer Dynamic DT 770 Pro 🙂 Lycka till // Chris

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren Chris. 🙂 Någon info om Sennheiser HD 380 pro? Har letat runt lite hittar inte HD 25:orna för under 1000 lappen. Jag hade faktiskt tänkt på ATH m50 också men nu är mitt beslut ännu svårare att ta. Har faktiskt ingen aning om vad jag ska ta.

Är amazon något och lita på när det gäller sånt? För vissa lurar t.ex. ATH m50 har jag hittat för ca 100 kr ny, kan man lita på de eller? För personligen har jag ingen erfarenhet av Amazon

Link to comment
Dela på andra sajter

Rekommenderar också ATHM50S. Någon avsaknad av bas kan jag inte säga att de har, utan snarare mer än tillräckligt. Vad gäller amazon brukar jag beställa därifrån frekvent, men inte musikprylar. Amazon UK i så fall, och gärna från välrenommerad säljare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Jag gillar HD 25 starkt men kör med ett par HD280 för tillfället, jag älskar ljudet i 280orna men skulle aldrig kunna mixa i dom, jag skulle iofs inte kunna mixa i hörlurar i huvud taget så det kanske jag som är problemet där 🙂

Om du får för dig att köpa ett par HD380 så vill jag rekomendera dig att provlyssna HD280 också, låt dig inte luras av att 380 är nyare och har en högre siffra 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Rekommenderar också ATHM50S. Någon avsaknad av bas kan jag inte säga att de har, utan snarare mer än tillräckligt. Vad gäller amazon brukar jag beställa därifrån frekvent, men inte musikprylar. Amazon UK i så fall, och gärna från välrenommerad säljare.

Ath m50 har jag tänkt på och jag har faktiskt hittat de på amazon men jag vet inte om jag ska lita på den då även priset i jämförelse med andra ställen är mycket billigare.

här är länken till lurarna, jag har ingen aning hur man kollar om säljaren är legit eller inte 🙂

http://www.amazon.com/gp/product/B004ZG9TMA/ref=as_li_ss_tl?ie=UTF8&tag=techfdinne-20&linkCode=as2&camp=1789&creative=390957&creativeASIN=B004ZG9TMA

Jag gillar HD 25 starkt men kör med ett par HD280 för tillfället, jag älskar ljudet i 280orna men skulle aldrig kunna mixa i dom, jag skulle iofs inte kunna mixa i hörlurar i huvud taget så det kanske jag som är problemet där 🙂

Om du får för dig att köpa ett par HD380 så vill jag rekomendera dig att provlyssna HD280 också, låt dig inte luras av att 380 är nyare och har en högre siffra 😉

Förstår det, men jag har bara lyssnat på HD 380 och de lät bra, gav en ärlig respons av hur ljudet var. Men av de reviews jag läst och kollat på, säger alla att HD 380 är bättre på i stort sett alla fronter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du länkar till amazon us till att börja med. Chansen/risken finns då att du får betala tull/moms vilken du kan räkna ut på tullverkets hemsida. Normalpris för dessa på amazon uk ligger annars på runt 130 GBP. Om du är på amazon us, tryck på länken som i nuläget säger "56 new" - där listas de olika säljarna för den specifika produkten, med respektive villkor, omdömen osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

House och electro

De låtarna som jag lagt upp på min sc sida är mixade med datahögtalare, vill ha något som ger bättre respons än de.

www.soundcloud.com/rozh-kader

Ja, då är det kanske svårt med högtalare för 1500-2000. Annars finns det bra grejer för den summan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Förstår det, men jag har bara lyssnat på HD 380 och de lät bra, gav en ärlig respons av hur ljudet var. Men av de reviews jag läst och kollat på, säger alla att HD 380 är bättre på i stort sett alla fronter.

ljudet i sig är inte direkt märkbart, skillnaden är att 280 är mer robusta och håller ljud ute mycket bättre, fördelen med 380 är att dom vid första testet känns skönare än 280 som kan verka lite för åtsittande och styva i skinnet, med mitt sätt att behandla lurar så är hd280 mer anpassade för mig 😛

Såg nu att hd380 har blivit billigare än 280 av någon anledning, så då blir dom mer prisvärda antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, då är det kanske svårt med högtalare för 1500-2000. Annars finns det bra grejer för den summan.

De här är nog finfina grejer för den slanten. Kompletterar du de här med enkel hemstereosub från blocket så kan du ratta till hur bra grejer som helst.

Subbar säljs sjukt billigt ibland. Tom ofta. Och man behöver inte ha super studiosubbar enligt min mening...

http://www.vend.se/ad.php?167389

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu minskat min sökning till dessa lurar:

Beyerdynamic DT 770 pro/990

Sennheiser hd 380

Audio technica ath m50

Någon av dessa 3 ska jag ha, då de ligger runt min budget. Men vilken av de kan jag inte bestämma mig för. HD 380 är billigast och det var den jag tänkte köpa, och den konkurrerade med ath m50n, men nu har jag fått beyerdynamic dt 770 på hjärnan också då blev tipsad om de. Vad säger ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte ska ha lurarna till sångpålägg kan det vara läge att hellre välja ett par öppna lurar. Jag kör med slutna lurar när jag gör pålägg, och öppna HD 600 när jag mixar. Har även ett par öppna DT 990, mkt bra ljud för pengarna, skitsköna att ha på sig länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Bra fråga det där, tror det är din smak som gäller mest här, har en känsla av att alla dom där lurarna är bra och du kommer lära dig använda dom, men som sagt, Jag kan verkligen inte mixa i lurar så jag har dom bara för grovarbetet, klarar mig inte utan monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra fråga det där, tror det är din smak som gäller mest här, har en känsla av att alla dom där lurarna är bra och du kommer lära dig använda dom, men som sagt, Jag kan verkligen inte mixa i lurar så jag har dom bara för grovarbetet, klarar mig inte utan monitorer.

Håller med 100%! Kan inte göra mixar i hörlurar och ska man ha någon chans till seriös producering bör man ha både bra monitorer och bra hörlurar men som sagt, har man en budget på en lax så kan man skippa monitorer då man inte får något vettigt under 3-4K.

Lycka till OP

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...