Jump to content
Annons

nybörjar fråga yamaha LS9-16


william

Recommended Posts

Hej!

Som nämnt, rookie här.

Jag försöker koppla in 6 st olika sorters högtalare till detta mixerbord.

Men det går inte så bra, jag försöker förstå hur jag kan styra vilken signal till vilken högtalare,

men typ ingenting funkar, har läst manualen i ett par timmar nu och googlat.

Vill nån snäll själ bara peka mig åt rätt håll så blir jag väldigt glad 🙂

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Börja med att adressera varje tappning (du finner det under output setup) och förslagsvis att buss 1 går till utgång 1 och så vidare. Sen är det bara att du trycker på tappningen och du hamnar i Sends on fader läget och mata på vad du nu vill ha.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men han pratar ju om högtalare här.....!!!

Det känns lite som att TS är ute efter att köra något surroundsystem här.

Kan ha fel!

Det finns faktiskt 8 matriser i mixern.

Dessa kan du addressera till dina utgångar på baksidan av mixern.

Dessa kallas för Omni-Out!

Med matriser så blir det lite lättare att få ut hela stereomixen i de olika högtalarna med olika volymer snarare än att använda AUX som man helt korrekt kör till monitorsystem eller inears etc!

Kolla upp matriser i din manual.

Ha det gött!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med tidigare inlägg, matriser om det är ett utljud (L&R eller Mono) som ska komma i flera högtalare och auxar (mixar kallar yamaha det) för monitorer / suroundsystem eller vad du nu har.

Ett tillägg, bara. Mastern för varje aux hittar du på masterlagret, men mastern för en matris finns inte som standard på LS9-16. Den måste du själv välja i ditt custom fader-lager, vilket du gör under setup. Här kan du också hitta inställningar för om matriser och mixar ska vara i stereo eller mono.

Lite pyssel, men det kan du nog få ihop!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tack alla.

Det är ej surround, bara olika högtalare helt enkelt, som ska ha samma ljud men i olika mängd.

OK, så jag läser på om matriser, som jag sen adresserad till utgångarna (omni) som jag kopplar in de olika högtalarna i.

Eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...