Jump to content
Annons

Allen & Heath Zed-r16 - Åsikter och erfarenheter


Jon Rinneby

Recommended Posts

Hej god vänner.

Går i tankarna att skaffa mig ett portabelt mixerbord/ljudkort, då jag ofta flänger runt och spelar in på olika platser. Mina grundkrav är att det ska vara minst 8 kanaler, preamps och eq av god kvalité. Har just nu ögonen på Allen & Heath Zed-r16 som verkar vara en bra helhetslösning - Tänkte höra om någon av er har trevliga erfarnheter av just detta bord? Har även kikat på Toft ATB 08, men där saknas inbyggt ljudkort och priset är nästan det dubbla. Sen har vi Berhinger x32, men bara namnet ger mig rysningar, även om jag vet att det sitter Midas preamps i.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Midas över Toft alla dagar i veckan!

Allen Zed hållbar och stabil utan tvekan men inte lika fett ljud som Midas.

Hälsningar Tompa

Hört att just r16-preampsen (och eqn) är riktigt heta (samma som i nya GSR24), har du testat?

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kikade stenhårt på detta bord men köpte ett beg. Yamaha 01v96 istället.

Kanske mer ett livebord än för rec men kanonbra (dvs för en gångs skull användbara) inbyggda effekter (komp, gate, reverb mm).

Nöjd.

För mig handlar det enbart om inspelning och eventuellt analog summering i mixstadiet. Vore även trevligt att kunna använda bra analoga eq:ar under slutproduktionen. Motoriserade reglar och dylikt är inget som lockar.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Yllet, behöver du separata ingångar till eventuell DAW? Oftast kan en mixer bara skicka ut 2 kanaler till en DAW, i synnerhet om vi talar 8-12 kanalers mixer. Behöver du 4 separata, eller fler? Kan vara bra att veta.

Skulle generellt rikta rampljuset mot Yamaha N8 eller N12. Dom funkar som 8/12 kanals analoga mixers med inbyggd kompressor/limiter/effekter, funkar som firewire-ljudkort eller som vanlig mixer, och sägs ha samma mic-preamps som Steinbergs MR- och UR-serie - dvs i princip oslagbar preamp-kvalitet för pengarna. Vet inte 100% säkert att N8/N12 har dom preampsen, men halva Gearslutz tycks vara säkra. N8/N12 har även Cubase Advanced Integration stöd, om du nu använder det som DAW.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

För mig lutar det nu mer och mer åt att jag faktiskt behåller mitt RME 400, som trots allt är väldigt portabelt och låter bra. Tänkte istället komplettera detta med en Dangerous d-box - Då jag länge suktat efter dess dubbla hörlursförstärkare D/A-omvandlare, monitorkontroll och analog summering. Blev nåt helt annat än vad jag först var ute efter, men det är lätt att hamna på sidospår i inspelningsvärlden 🙂

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Yllet, behöver du separata ingångar till eventuell DAW? Oftast kan en mixer bara skicka ut 2 kanaler till en DAW, i synnerhet om vi talar 8-12 kanalers mixer. Behöver du 4 separata, eller fler? Kan vara bra att veta.

Mixern han har tittat på har ett FW-ljudkort inbyggt med 18 in och 18 ut, så den begränsningen finns inte det aktuella fallet.

http://www.allen-heath.com/uk/Products/Pages/ProductDetails.aspx?CatId=ZEDSeries&ProductId=ZEDR16

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...