Jump to content
Annons

Musikvideo - Hur skapa? - idéer länkar?


laban1

Recommended Posts

Annons

Hej Terror! Ja, ämnet är ju rätt stort.

Jag har surfat runt lite i frågan, hittade inget direkt

på studio forum.

Jag tänkte väl om det finns någon sajt

(som jag missat) svensk eller inte, som sådana

"hänger på" som vet saker om detta.

Jag antar att det finns här också.

Hittade ngt som hette voodoofilm eller liknande

där jag hittade en del bra info.

Några youtube-klipp var också bra

Det vore också intressant om det finns en "lista" på

företag mm i Göteborgs-regionen som sysslar

med produktion eller skolor men det är inte så

lätt, verkar finnas mest i Sthlm.

Som sagt det mesta inputen är intressant!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så gör du som vi gjorde, beroende på om du är ute efter nånting jätteseriöst eller nånting du vill göra själv 🙂 jag tog min canon eos 1100d och mitt stativ, skrev ett simpelt manus och sen gjorde vi allt på en dag, kostnaden för hela videon landade på 50kr!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du/ni kan ju alltid börja med att fråga vänner och familj, alternativt lägga ut låten på internet för att kolla om det ens är någon idé att lägga pengar på en musikvideo. Får låten bra respons (mer än några vänner) kan ni börja fundera på musikvideo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skriver man en bok? Hur målar man en tavla? Hur skriver man en låt?

Man sätter igång och gör vad man känner för helt enkelt!

Ok, inte mycket information direkt... men att skapa en video är kreativt arbete. Ingen kan lära dig vara kreativ. Kreativitet måste hittas inom dig själv. Annars är det inte kreativitet utan plagiat.

Det tekniska är av underordnad betydelse (och lämpar sig troligtvis egentligen bättre för ett annat forum), men om du har frågor av teknisk karaktär svarar jag gärna efter bästa förmåga (jobbar professionellt med att filma bla musikvideos). Du har inte gett oss mycket att gå på. Vad är det du undrar över egentligen?

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa tipset jag kan ge när det gäller att göra videos själv är att låna en digital systemkamera med inspelning som redan har nämnts. Man kan få riktigt proffsiga resultat med små medel. Du har säkert någon i din närhet som har en.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Kör du mac så finns det Camtwist så du kan byta kameror och dra in eventuella ytterligare förinspelade filmer under gång/live on air. Det kräver iofs capturekort till kameran.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis, trial & error.

Sen är det klart att det är stor skillnad om det finns pengar i projektet eller inte. Som exemplet tidigare i tråden är det extremt billigt att tillverka en sådan produktion, men det syns ju också väldigt tydligt i resultatet. Tipsen att låna en kamera och göra allt själv hade jag passat mig för, men det är såklart upp till var och en vad man vill åstadkomma.

Och såklart är det sjukt viktigt att ha kul 🙂

Redigerat av Izy
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...