Jump to content
Annons

Studiomonitorer: Tester? Finns dom?


ApelsinKanon

Recommended Posts

Tjeeeeena.. Ännu en tråd om studiomonitorer!?

Frågan om val av studiomonitorer har ställts många gånger här på forumet. För många? Har jag läst dom andra trådarna? Svar; Många, men förstås har jag missat flertalet.

Dom flesta av oss som ställer frågan vill ha tag i ett par skitbilliga monitorer som är helproffsiga!!?? Vi kan alla svaret INNAN vi ställer frågan. Det finns inga billiga proffsmonitorer. Smakar det, så kostar det. Så låt mig slippa detta (standard)svaret eftersom jag fattar att det är 100% rå sanning. 😉 Jag är ute efter att få bästa möjliga "skitmonitorer" givet min budget; max 4500 kr/paret.

Jag ställer ett par frågor. Svara på någon eller alla. Gör som Du vill. Har Du tröttnad på "monitor"-trådar; så sluta läs nu och gör nått trevligare. 🙂

Fråga 1 (och den viktigaste): Finns det inga oberoende tester av (hemmastudio-)monitorhögtalare? Kan någon vänlig själ svara med några länkar så blir jag alldeles rödmosigt tacksam och rörd.

Fråga 2: Varför är en "rak" och ärlig högtalare inte det man vill ha? Tycker mig mellan raderna läsa att vissa högtalare låter bättre. Borde det inte vara "låter ärligare"? Vissa högtalare med rak/ärlig frekvenskurva ratas, tycker jag, trots min ringa förkunskap. eller har jag fel? Shoot man!!! *duckar*

..och vore det så enkelt ("att dom borde vara "raka"/ärliga) borde detta vara en rent teknisk/objektiv fråga. Det borde gå att mäta. Eller? ...Eeeh!?

Även jag kikar på dom billiga — "amatörhögtalarna" — och sitter och vrider och vänder det jag läser. Tanken slår mig; jag borde åka och lyssna på dom. I samma stund tänker jag; blir det inte att man köper dom som låter "bra" istället för dom som är ärliga? Hmm.. Mycket snack å lite verkstad..

Nåväl; vad sitter jag och väljer mellan?

Jag väljer mellan Yamaha HS80M, Behringer 3031A Truth, Behringer 2030A Truth, Behringer, Adam A7X, KRK RP8 RoKit G2.

Ni får gärna hjälpa mig välja.. 😉 ..men gärna sakliga argument.. Går det? 🙂

Musikstil; soul/funk. Lokal: Liten sketen sovrumsstudio.

Några frågor och funderingar från en så gott som oinitierad, men intresserad, novis!

😉

/ApelsinKanon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Bergstrom93 (oregistrerad)

Äger ett par yamaha HS50 nu som är ett par schysta monitorer, speciellt i den prisklassen. Dock så jobbar jag mycket med dansmusik så nu känner jag att dem är alldeles för fattiga i basen än vad jag egentligen behöver.

Har hört mycket gott om Adam a7x så jag ska själv åka och provlyssna dem, jämföra dem med yamaha HS80 och andra. men på a7x är det ca 4400kr/st. Hoppas deras bas räcker för mig bara. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En kompis till mig, med hemmastudio, har tre olika högtalare från samma svenska tillverkare. Minstingarna lär anses bra och säljas som byggsats om man vill komma undan billigare. Dom minsta heter Ino Audio piP. Jag har förstått det som att de ska vara raka i frekvensgången. Min kompis är lite finsmakare och har ett par för ca 30000kr också. Han lyssnade på Genelec och diverse andra studiomonitorer innan han valde dessa. Ibland tror jag att han gått med i en sekt, så gott som han talar om dom.

Man får googla lite, men denna prisuppgift enligt en post i år:

"...Sedan skall man givetvis jämföra PiP färdig med andra. Om jag ser rätt med lite färg på kommer man upp i 12.000 sek idag. Så billig är den ju inte direkt. Sedan om den är prisvärd eller inte är upp till var och en.

Själv köpte jag mina i byggsats för årets pris 5.500 kr..."

Detta är en bild (om jag inte missminner mig):

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://i10.photobucket.com/albums/a111/micke5721/piP2.jpg&imgrefurl=http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic%3D108493&h=353&w=245&sz=13&tbnid=e9NIHBH6GaA6lM:&tbnh=89&tbnw=62&prev=/search%3Fq%3Dino%2Baudio%2Bpip%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=ino+audio+pip&usg=__9QD1WYTgjUMzUrjN734fMYh1Ebk=&docid=Qo2S8tyUMTU83M&hl=sv&sa=X&ei=S7RRUb6sNKj44QTs-4DQBg&ved=0CDYQ9QEwAg&dur=1

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har passiva 80-tals JBL L50, köpte dem för 2000 kr (fick på köpet en Pioneer reciever från 76 som jag skänkt dottern) med nyrenoverade kanter på basarna, de torkar visst sönder efter 30 år... Innan hade jag aktiva lådor jag glömt vad de hette, det lät hyfsat ur dem, men skit ur alla andra system, bästa jag gjort att köpa gamla USA-tillverkade JBL... Har även haft 90-tals dansktillverkade JBL TXL 10, de var inte alls samma sak, inte alls några studiomonitorer.

Förstärkare köpte jag en ny Yamaha med subutgång, den driver en aktiv Prodipe 10 sub, jag har satt en passiv volymratt på den så jag kan lyssna både med och utan subben, och även att för att testa dra på den lite för mycket, jäklar vad mkt djupa bastoner man hör ur en sub som vanliga lådor inte återger alls.

Jag tycker det är är bättre med separat sub än att ha så stora fullrange monitorer att de går ner till 30 hz, för det är så j-a bra att kunna stänga av subben och lyssna hur kagge o elbas låter utan sub. Ofta får jag ändra eq på elbasen så den hörs tydligt i monitorerna även utan subben. JBL L50 går ner till ungf 50 hz, dom kör jag helt odelat fullrange, sen har jag ställt subbens delningrfrekvens på 50 hz, tycker det är skitbra. Numera kr jag alltid musik ur I-phonen o jämför med, det är nåt alla borde göra mer, då kan man nog få ett bättre resultat även med riktig billiga datorhögtalare...

Så passiva högtalare kan vara ett alternativ... JBL gör en liknande trevägs passiv monitor idag, den kostar 16000 för två. Att man kan ställa volymen på mid o diskant är också bra i olika rum.

Skulle jag köpa nya grejer skulle jag absolut satsa på att ha en seperat sub man kan stänga av eller ha på. Utan sub blir det garanterat fel i basen, samma sak i högbas/lowmidd om man INTE kan stänga av subben o lyssna även på det viset...

Finns inte Yamaha HS80M även som passiva?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla konstruktiva tips. Känns som att HS80M ligger bra till. Har jag fattat rätt så låter dom ärligt men inte så roligt. Köper nog dom och kompletterar med en enklare (befintlig) sub. Basen får jag sedan detaljstudera i lurarna (måste köpa nya!!) även om jag antar (om jag fattat rätt) att det inte är helt rättvisande.

Bergstrom93: Tack för feedbacken!

Everlastingrecords: Får titta in på de lux. Bor på landet men är i kungliga huvudstaden med jämna mellanrum. 🙂

Erik dP: Har nog en ganska realistisk bild av min händighet, så det får bli ett par färdigbyggda.. 😉

Guitar Nilsson: Förälskade mig i JBL "som högtalare" för 30 år sedan då jag hade en Fender Twin Reverb med JBL i. Det rena ljudet var grymt! Ångrar väldigt mycket att jag sålde den stärkaren. 🙁 HS80M som passiv? Vet inte, men kan kolla.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

TS:

Glöm för all del inte att fråga om du kan få låna hem ett par av den sort du är mest intresserad av och testa i din miljö där du ska jobba, alternativt att du gör klart att du kanske vill pröva olika monitorer i hem-miljö, om du har möjlighet alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla konstruktiva tips. Känns som att HS80M ligger bra till. Har jag fattat rätt så låter dom ärligt men inte så roligt. Köper nog dom och kompletterar med en enklare (befintlig) sub. Basen får jag sedan detaljstudera i lurarna (måste köpa nya!!) även om jag antar (om jag fattat rätt) att det inte är helt rättvisande.

Det är ju det som är själva poängen med studiomonitorer, att dom ska låta ärligt. Vill man ha "roligt" ljud så får man köpa HiFi-högtalare.

HS80M går förvånansvärt djupt, jag klarar mig fint utan sub. Jag kapar ändå allt under 40 hz när jag mixar...

Hoppas att du blir nöjd vad du än väljer! 🙂

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

DMM: Tack för tipset. 🙂

Måsart: just så.. 🙂 ..men om allt vore objektivt & mätbart skulle en bra mätutrustning kunna ge oss facit till hela (studiohögtalar-)marknaden och vi slapp byta bra idéer med varandra.. 😉 Upplever det som att en del "tyckare" ändå är lite "färgade".. När man läser vad folk skriver så är det mycket mer "den låter skit" i tyckerierna än påståenden typ "denna högtalare klarar inte återge höga mellanregistret och basen korrekt". eeehh! ..om nån nu fattar vad jag menar.

Slejnard: Vad valde Du mellan? ..och vad gjorde att Du valde ADAM F7?

Tack för svaren! 🙂))

/ApelsinKanon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Återkoppling: Än så länge – med reservation för mina bristande erfarenheter/kunskap – så är jag mer än nöjd med högtalarna. 🙂 Hittade direkt en hel del saker i mina slasklåtar "att arbeta med" som jag inte lade märke till i lurarna.

Varför jag inte upptäckte dessa "missljud"/frekvenser i lurarna är ju egentligen konstigt. Kanske beroende på att det inte är några proffslurar, men det kändes som man lyssnade på ett "annat sätt" när man lyssnade genom monitorer. Konstigt. ... (har mycket att lära)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Ja vilka av dessa tror ni låter bäst.

Alesis M1 mk2

KRK RP8

Yamaha HS 8

Behringer B3030A Truth

Har som sagt va Fostex PM05 och de låter inte så roligt.

Men har också ett par Alesis Monitor 2 treväggs med 10" de är jag mycket nöjd med men är de är stora därför svårplacerade.

Kör också med Subwoofer en Canton med dubbla 9"

Har hört Alesis M1 de låter bra

Lyssnade också på Behringer B3030A de låter väldigt bra försökte att blunda å glömma att det stod Behringer på dem.

Ja de låter tusen gånger bättre än Fostex.

Redigerat av Bbenderman
Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga 2: Varför är en "rak" och ärlig högtalare inte det man vill ha? Tycker mig mellan raderna läsa att vissa högtalare låter bättre. Borde det inte vara "låter ärligare"? Vissa högtalare med rak/ärlig frekvenskurva ratas, tycker jag, trots min ringa förkunskap. eller har jag fel?

rakt=ärligt=det du borde söka för monitorer

att högtalare kan ha samma raka kurva inom samma intervall betyder dock inte att dom låter exakt lika

det finns alltid en differens uppåt å neråt med vissa toppar och dalar i frekvenserna och beroende på var dom finns kommer det färga olika

men ju snävare +/- värde desto rakare som helhet

Även jag kikar på dom billiga — "amatörhögtalarna" — och sitter och vrider och vänder det jag läser. Tanken slår mig; jag borde åka och lyssna på dom. I samma stund tänker jag; blir det inte att man köper dom som låter "bra" istället för dom som är ärliga? Hmm.. Mycket snack å lite verkstad..

en tumregel du kan ha är att ta med olika inspelningar som du själv känner igen och spm låter lite olika i karaktär och sound

ett par ärligare högtalare kommer tydligt ge olika karaktärer medan mindre ärliga kommer få olika inspelningar att låta mer lika

edit: såg nu att tråden var lite inaktuell men annars är ett tips ett par beg mackie HR824 - kan man hitta med lite tur för 5000/paret

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...
Sten Sundström (oregistrerad)

Yamaha har ju också en sub som är ett perfekt komplement till både HS 80 M och HS 50 M modellerna.

Utan den så mixar jag för basigt men med den får jag en mer balanserad mix.

Gillar man att känna basen so jag så är den bra. man KÄNNER verkligen trycket. Dessutom tycker jag att det känns som om ljudet "bär ut" bättre på mycket låg volym.

Jag är bara hemmapulare och mina rum passar definitivt inte för inspelning men man lär sig efter hand knep för att komma runt problemen. Jag har 5 garderober i rummet där jag mixar. Vid mixning öppnar jag dörrarna på dem och vips har jag fått en ganska bra dämpning som gör det mycket lättare att få till en bra/duglig mix.

När man dessutom har både tinnitus OCH hörselnedsättning får man försöka "LÄRA SIG" sina fel. Det gör jag genom att jämföra med - enligt mitt tycke - bra mixar och genom att alla i bandet är med och tycker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...