Jump to content
Annons

Inspelning av elbas? Behöver tips


zantoz

Recommended Posts

Hej på er alla glada

Jag skulle vilja veta era erfarenheter o kunskaper av inspelning av elbas.

Hur ni går till väga, vilka effekter, pluggar, mm

Jag är nog inte ensam om detta svåra instrument, just att få till en goe bas med tryck i

Ha det gött alla

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För mig är basen lite som virveltrumman i låten: den talar tydligt om vad låten är för stuk, vilken karaktär det är liksom. Basen är grymt viktig där med. Det finns ingen virvel eller spelsätt som passar eller funkar till allt, och det är lite samma sak med bas också; finns ingen bas, strängar eller spelsätt som funkar till allt.

Dom gånger jag tagit in basister för produktioner, så har jag ofta använt utomstående, alltså som inte varit inblandade i produktionen från början, och som man betalar för ett engångsjobb (eller spec deal). Fördelen är att folk lämnar egna idealen i dörren lite, och gör mer som det är sagt. Och dom gångerna har jag oftast valt basister som har många basar att välja mellan, och har dexteriositet att kunna spela på olika sätt på basen, utan att förlora mycket musikalitet.

Så för mig anpassar jag basen efter låten, jag vet va låten behöver och vad som ska göras redan när man börjar. Skulle jag inte veta det, och istället börja leka runt och leta inspiration i basljud och spelsätt, då skulle det ta timmar och spåra ur rätt fort, inte bli bra i slutändan. Så eftersom man vet vad för bas låten behöver, så letar man den bas med rätt strängar och rätt spelsätt som kommer närmast. Lite samma som med virveltrummor. Stärkare använder jag sällan, och i så fall mest om det är tung rock- eller metalmusik. Då kan man få ut lite skön distande karaktär att blanda med direkt-signalen.

Finns dock några få saker jag nästan alltid brukar göra, och det är att få ut så mycket diskant och briljans ur basen som är möjligt. För det är nåt man inte kan fejka efteråt. Blir det för ljust kan man alltid ta ner briljansen i mixen, men ökar man briljans på en dovt inspelad bas så får man brus och det låter i allmänhet keff. Jag brukar också be basisten spela hårt och distinkt. Dels för att basen får mer definition då, och dels för att basisten spelar i regel mycket mer jämnt och konsistent om han spelar hårt. Då slipper man efterbehandla mycket. Ju längre ner i frekvens man går, desto tydligare hörs ju fluktueringar i nivå och klang, så jag strävar efter relativt tråkiga och platta basar, som inte direkt hörs, utan "bara finns" där, ligger som ett varmt tryggt golv som hela arret vilar mot.

Till sist vill jag gärna lyssna på basen i produktionssammanhanget, dvs jag lyssnar minst lika mycket på hur basen låter tillsammans med hela arret, som jag lyssnar hur den låter för sig själv. Det är så ja avgör om man fått till rätt sound före inspelning. Det gäller ju att den ska låta så nära det önskade slutresultatet som möjligt redan vid inspelningen.

Så för mig är det mest en fråga om att förstå att basen utgör en tydlig karaktär i en viss låt, att veta vad låten behöver innan man börjar, och söka bas, strängar, spelsätt och det har hänt att jag kört basen genom lite EQ vid inspelning, men i princip aldrig nån limiting eller kompression. Det kan man lägga före lyssningen i så fall om basisten behöver det.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill kalla mig själv främst basist av de instrument jag trakterar.

Jag mickar sällan förstärkare när jag lägger bas i mina egna (och andras) produktioner (antagligen mest av lathet). Däremot kör jag alltid genom min Förstärkartopp (Asdown MAG-200) och tar ut signalen på Bal.out. Den tillför nåt som inte går att få fram med simulatorpluggar. Ibland lägger jag på en Ampeg Basplugg (IK Multimedia) för att få fram ett speciellt sound. Använder ofta knepet som Top Floor tipsa om, Parallelldistorsion! Duplicerar spåret och lägger nån distplugg på den ena kanalen och låter den andra vara ren. Sen är det bara att hitta den rätta mixen. Basen fastnar mycket bättre i mixen med lite dist på. Jag kör enligt devisen att man inte skall höra disten i helheten utan bara när man sololyssnar. Min standardplugg och favorit på bas är en LA-2 kompressor från UAD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang sökfunktionen så har jag aldrig nånsin hittat nåt här i forumet via forumets egen sökmotor... 🙁

Exempel 1) Om du är inne på en avdelning, tex "Analog inspelning", och vill söka något, tex "elbas", så har sökmotorn (finns sökruta nästan högst upp på sidan till höger) redan valt att sökningen ska ske i denna avdelning.

Exempel 2) Om du vill söka på startsidan måste du trycka på det gråa fältet som finns i sökrutan och välja "avdelningar". Defaultvärde på startsidan är "sidor" som vid användning inte kommer ge några matnyttiga resultat alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara skjuta till att det är oerhört viktigt att bastillslagen "sitter" på rätt takt (t.ex. på kicken), annars kan det "låta" riktigt illa, vilket hänger till 100 procent på den som lirar basen så klart 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Exempel 1) Om du är inne på en avdelning, tex "Analog inspelning", och vill söka något, tex "elbas", så har sökmotorn (finns sökruta nästan högst upp på sidan till höger) redan valt att sökningen ska ske i denna avdelning.

Exempel 2) Om du vill söka på startsidan måste du trycka på det gråa fältet som finns i sökrutan och välja "avdelningar". Defaultvärde på startsidan är "sidor" som vid användning inte kommer ge några matnyttiga resultat alls.

Under den tiden så har man redan hittat vad man vill hitta genom att använda google+studio och vad det nu är man söker.

Link to comment
Dela på andra sajter

nja.. två tips man klarar sig utan skulle jag säga ,)

Under den tiden så har man redan hittat vad man vill hitta genom att använda google+studio och vad det nu är man söker.

Funderar på hur jag ska förstå era inlägg. Forumet är till för utbyte av information och virtuellt umgänge (som jag förstår forumets syfte) inte att uppfinna hjulet om och om igen. Nu har jag inte undersökt saken närmare och kan inte ge några siffror men en stor del av trådarna som skapas ställer frågor som ställts flera gånger förut. Själv söker jag alltid genom forumet innan jag startar en ny tråd. Om frågan redan besvarats ett par gånger behöver jag inte ställa samma fråga. Om jag däremot tycker att jag saknat något i svaren eller kanske inte förstått delar av svaren så startar jag en tråd där jag försöker ställa en mer riktad och en mer specifik fråga. Det är så jag tycker att forumet ska fungera. Det gör det inte idag eftersom tråd på tråd skapas med samma typer av frågor. Som ny är det inte lätt att ha koll på att sökfunktionen finns eller hur den fungerar. Därför tycker jag att det ingår i utbytet av information att även upplysa hur man får ut maximalt av forumet.

Men vi kanske har helt olika syn på detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Funderar på hur jag ska förstå era inlägg. Forumet är till för utbyte av information och virtuellt umgänge (som jag förstår forumets syfte) inte att uppfinna hjulet om och om igen. Nu har jag inte undersökt saken närmare och kan inte ge några siffror men en stor del av trådarna som skapas ställer frågor som ställts flera gånger förut. Själv söker jag alltid genom forumet innan jag startar en ny tråd. Om frågan redan besvarats ett par gånger behöver jag inte ställa samma fråga. Om jag däremot tycker att jag saknat något i svaren eller kanske inte förstått delar av svaren så startar jag en tråd där jag försöker ställa en mer riktad och en mer specifik fråga. Det är så jag tycker att forumet ska fungera. Det gör det inte idag eftersom tråd på tråd skapas med samma typer av frågor. Som ny är det inte lätt att ha koll på att sökfunktionen finns eller hur den fungerar. Därför tycker jag att det ingår i utbytet av information att även upplysa hur man får ut maximalt av forumet.

Men vi kanske har helt olika syn på detta?

Det jag menade är att om man söker något specifikt t ex något i en tråd som man har glömt bort vilken det är så fungerar det mycket lättare och snabbare att hitta det man söker genom google till forumet än att söka genom forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag menade är att om man söker något specifikt t ex något i en tråd som man har glömt bort vilken det är så fungerar det mycket lättare och snabbare att hitta det man söker genom google till forumet än att söka genom forumet.

Ak, ok. Då är vi på samma bana i alla fall! Nåväl, bra att det finns olika sätt att söka på. Så länge det innebär att vi slipper se tusen likadana trådar är jag nöjd med vilket som.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, lite klumpigt uttryckt av mig där. Dock svårt att få till ett bra tryck i basen om den inte är distinkt spelad.

det var en bastråd uppe häromdagen ,där skrev jag hoppas du slipper få tipset "det sitter i spelet", och så kom den här tråden & ditt svar.. det vart liksom droppen.. jag är säker på att det var vänligt menat, och du har en poäng.. det är bara ett drygt svar att få 🙂

Funderar på hur jag ska förstå era inlägg. Forumet är till för utbyte av information och virtuellt umgänge (som jag förstår forumets syfte) inte att uppfinna hjulet om och om igen. Nu har jag inte undersökt saken närmare och kan inte ge några siffror men en stor del av trådarna som skapas ställer frågor som ställts flera gånger förut. Själv söker jag alltid genom forumet innan jag startar en ny tråd. Om frågan redan besvarats ett par gånger behöver jag inte ställa samma fråga. Om jag däremot tycker att jag saknat något i svaren eller kanske inte förstått delar av svaren så startar jag en tråd där jag försöker ställa en mer riktad och en mer specifik fråga. Det är så jag tycker att forumet ska fungera. Det gör det inte idag eftersom tråd på tråd skapas med samma typer av frågor. Som ny är det inte lätt att ha koll på att sökfunktionen finns eller hur den fungerar. Därför tycker jag att det ingår i utbytet av information att även upplysa hur man får ut maximalt av forumet.

Men vi kanske har helt olika syn på detta?

din strategi verkar bra i teorin, men det brukar vara döfött att försöka få liv i gamla trådar, och ofta tycker jag att nya trådar kan komma längre en de gamla, ofta slutar intressanta trådar med att någon kommer & hänvisar till sökfunktionen. men du har en poäng i att det vore bra om alla jobbade för ordning & reda på forumet 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

din strategi verkar bra i teorin, men det brukar vara döfött att försöka få liv i gamla trådar, och ofta tycker jag att nya trådar kan komma längre en de gamla, ofta slutar intressanta trådar med att någon kommer & hänvisar till sökfunktionen. men du har en poäng i att det vore bra om alla jobbade för ordning & reda på forumet 🙂

Jag har inget emot att det skapas nya trådar så länge det är tydligt att TS redan försökt hitta information på egen hand, via webben eller forumet. Och om TS inte gjort det kan man på ett trevligt sätt informera om vilka möjligheter som finns. Risken är annars att de som sitter inne med kunskap tröttnar på att svara på samma fråga om och om igen. Vi vill ju alla ha ett levande och bra forum där det sker ett utbyte. =)

Ursäkta om det blev lite off topic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tycker jag att vi har kommit ifrån ämnet

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag startade ett ämne som redan finns någonstans

Men syftet var att få lite tips på att få till BASEN.

Jag håller med, därför jag bad om ursäkt för off topic.

Nå, ett konkret tips. Jag lajnar direkt in via ljudkortet och använder IK multimedias plugg Ampeg SVX (http://www.ikmultimedia.com/products/ampegsvx/) som jag tycker fungerar hur bra som helst. Den har en massa förinställningar och det är lätt att bläddra mellan dem medan man lyssnar på det inspelade spåret och kan då direkt höra vilka som passar inte i mixen. Som många har varit inne på redan så kan det vara en bra idé att lägga ett mer rent spår och sedan dubba med ett som är mer distat och sen hitta balansen mellan dem.

Sen beror det så klart på vilken musik du spelar. Om du upplyser oss om det kan du säkert få mer specifika tips och idéer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Förutom de självklara grejerna (fingrar, plektrum, strängar, instrument osv) så kan man ju göra väldigt mycket roligt med stärkare och mickplacering!

Vi använder tex ofta vox ac-30. Ibland med en annan låda, ibland med den inbyggda högtalaren. Den har en helt oslagbar attack och klarhet om det är det man är ute efter. Sen kan man ju roa sig med reverbet i stärkaren och rumsmickar och hit och dit för att bygga upp ett gött tredimensionellt bassound. Annars brukar vi köra med en liten Hagström bass 210-top som är himla mysig också. Förr höll vi ofta på med en jävla massa mickar och hit och dit, men nu blir det oftare och oftare bara en neumann tlm67, coles 4038 eller akg c12 någon meter ifrån. Brukar bli asgött! Den tar ofta vägen genom en la-610.

Man måste ju dock ha tillgång till hyfsade rum för att det ska bli något att hänga i julgranen.

Ibland har vi även kört den genom ett leslie utan motorn på bara för att det är så extremt klonkigt.

Sen brukar vi oftast plocka in en DI också att fylla upp botten med framförallt. Och här kan det vara värt att påpeka att valet av DI-box verkligen gör skillnad. Vi kör på radial.

I pluggväg är det mest kompressor och eq som gäller, men det är bara för finpill. Decapitatorn är ju ganska trevlig. Men om man vill göra något drastiskt i pluggvärlden brukar det oftast vara bättre att bara lägga om den med det sound man vill ha på riktigt. Om man i efterhand upptäcker att man skulle velat ha lite mer rördist t ex så är ju lösningen att lägga på en plugg inte riktigt lika bra som att lägga om den med mer rördist. 🙂

Och sen även om jag skyndade förbi det i början är kanske valet av strängar något man inte kan betona nog. Just nu kör jag flats rakt av, och det funkar för mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nyss spelat in live gammelrock i studion. Basen tog jag genom min EBS Microbass ll lineburk. Efteråt komprimerade jag det basljudet, plus att jag tog ut det till gitarrförstärkaren En Fender Hotrod combo med en tolva. Mickade med en AKG D112. Blir förvånad hur mycket lågbas det kommer med på inspelningen, i rummet ger ju inte en sån gitarrstärkare mycket till botten. Jag komprimerade signalen både lite före combon, och sen lite även på micken.

När jag sen blandar line o stärkare fifty fifty får jag ett kanonljud till de låtar vi gör nu, bra nog skitigt. Lyssnar man på basen i ensamt majestät låter det ofta ganska fel, men rätt i mix. Låter den rätt ensam, är det ofta för mycket botten för att passa i mixen. Det är skumt, men när man höjer upp även trummor o resten av instrumenten blir det precis som att elbasen får mer botten av rena ilskan mot de andra instrumenten. 🙂

Avslutningsvis fattar jag inte varför man kan bli arg på Wellnes åsikt att det mesta sitter i hur basen spelas? Precis så är det ju. Det betyder nästan allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...