Jump to content
Annons

Ny dator, gammal JJLABs mikrofon, hur gör jag?


JWest

Recommended Posts

Tjena, jag har nyligen köpt en ny dator. En PC Packard Bell Windows 8, triple core processor etc...

Till min förra dator fixade jag en Focusrite Saffire 6 USB ljudkort och en JJLABS BMC mic inkopplat till ljudkortet. Nu när jag har bytt dator fungerar inte mikrofonen. jag har laddat ner drivrutinerna till ljudkortet (för jag har tappat bort cd man fick med)

Jag undrar om jag måste ladda ner några nya drivrutiner för mikrofonen också? och isåfall om någon har någon länk att rekommendera?

Fungerar just för tillfället varken till Cubase eller FL studio, heller inte till enklare program som Skype t.ex.

Det står inte ens att mikrofonen är inkopplad i datorn, men när jag pratar i den så kommer det ut genom monitorerna men inget spelas in..

Varför fungerar det inte?

Skulle behöva lite hjälp från er, tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Slå på knappen 48V, micken behöver nämligen lite 48volt för att funka.

Jaja, nä du har redan fått igång micken...

Programmet du spelar in med, där måste du välja Focusrite ljudkortet som ingång.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite svårt att avgöra vad problemet är givet din beskrivning. Första frågan: är miken inkopplad i datorn? Om så koppla ur den och koppla in den i ljudkortet istället. Glöm inte att slå på fantommatningen. På det valda spåret i din DAW, se till att rätt ingång är vald. Testa detta och se om det funkar att spela in.

Ps. Det finns inte drivrutiner för mikrofoner och den syns inte i datorns kontrolpanel. Ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite svårt att avgöra vad problemet är givet din beskrivning. Första frågan: är miken inkopplad i datorn? Om så koppla ur den och koppla in den i ljudkortet istället. Glöm inte att slå på fantommatningen. På det valda spåret i din DAW, se till att rätt ingång är vald. Testa detta och se om det funkar att spela in.

Ps. Det finns inte drivrutiner för mikrofoner och den syns inte i datorns kontrolpanel. Ds.

Som du ser på bilden så är den redan inkopplad i ljudkortet i ingång "1". och 48V är påslagen. Så i exempel som jag behöver just nu till Skype så försöker jag välja mikrofonen men den syns inte. och Saffire har jag valt som högtalaringång. Gör jag rätt? post-34580-0-24526600-1364151354_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Slå på knappen 48V, micken behöver nämligen lite 48volt för att funka.

Jaja, nä du har redan fått igång micken...

Programmet du spelar in med, där måste du välja Focusrite ljudkortet som ingång.

Precis jag försöker och på Skype står det att som högtalare så är Saffire använd. men man måste välja ingång för mikrofon också men där finns det inget att välja på som om att mikrofonen min inte är inkopplad.

Link to comment
Dela på andra sajter

JJLABS-miken tycks vara en USB-mik och dubblar således även som ljudkort så det är antagligen det som är problemet.

Vänligen,

CHAE

Tack. Men den fungerade på min gamla dator, precis som den är inkopplad nu. Frågan är om micken inte fungerar på ett Windows 8 operativ system, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack. Men den fungerade på min gamla dator, precis som den är inkopplad nu. Frågan är om micken inte fungerar på ett Windows 8 operativ system, eller?

Förvisso. Nåja, tankade du mik-drivisarna också? Men jag förstår inte vad du ska med ett ljudkort om nu miken är ett ljudkort i sig. Måste väl bli knas i lyssningen...eller? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det är en usb-mik?

Oavsett har jag aldrig hört talas om ett ljudkort som man kopplar till hörlurutgången på datorn.

Nej alltså det är ingen USB-mik tror jag inte. Den ska ju sitta inne i ljudkortet (Saffire) som i sin tur sitter i datorn med en USB sladd. Men mikrofonen har ju en sån där sladd med stort och runt uttag/intag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förvisso. Nåja, tankade du mik-drivisarna också? Men jag förstår inte vad du ska med ett ljudkort om nu miken är ett ljudkort i sig. Måste väl bli knas i lyssningen...eller? 😕

Nej alltså det är ingen USB-mik tror jag inte. Den ska ju sitta inne i ljudkortet (Saffire) som i sin tur sitter i datorn med en USB sladd. Men mikrofonen har ju en sån där sladd med stort och runt uttag/intag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis jag försöker och på Skype står det att som högtalare så är Saffire använd. men man måste välja ingång för mikrofon också men där finns det inget att välja på som om att mikrofonen min inte är inkopplad.

Han talade nyss om för dig att du ska välja saffire som ingång, menar du att du inte har det alternativet ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag ingen expert på Skype men med den utrustning du har kommer aldrig mikrofonen upp som val i programmet. Möjligtvis att Skype låter dig välja ljudkortet som ljudkälla (istället för att använda som högtalaringång) och på så sätt kan du använda mikrofonen. Har dock aldrig skypat med stormembranare (vilket verkar lite overkill?).

Link to comment
Dela på andra sajter

Han talade nyss om för dig att du ska välja saffire som ingång, menar du att du inte har det alternativet ?

Jo det har jag. Men endast för högtalar ingång, man måste välja för mikrofonen och där står det ej något om Saffire. Men jag får väl helt enkelt fixa en ny mick för skype och använda JJLABS till cubase och FL. Får försöka få den funka på något sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag ingen expert på Skype men med den utrustning du har kommer aldrig mikrofonen upp som val i programmet. Möjligtvis att Skype låter dig välja ljudkortet som ljudkälla (istället för att använda som högtalaringång) och på så sätt kan du använda mikrofonen. Har dock aldrig skypat med stormembranare (vilket verkar lite overkill?).

Okey tack för all hjälp. Jag får försöka fixa något. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns bara ett alternativ, varpå att det står "Standard Alternativ"

Testa att gå in i kontrollpanelen för Windows och kolla om du kan välja ljudkortets ingångar som standardljud in. Standardalternativet brukar styras av Windows kontrollpanel. Får du fortfarande inte ljud i Skype efter du har valt ljudkortet som ingång så testa lite med inställningarna i ljudkortets kontrollpanel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...