VayzeriA Postat 20 mars 2013 Postat 20 mars 2013 HAr en liten frÄga gÀllande millisek. pÄ olika pluggar.. reverb gate/komp m.m. Visst att man kan prova sig fram till vad som lÄter bra. Men hur "berÀknar" man pÄ hur mkt man ska anvÀnda? tumregel sÄ att sÀga.. lite ny pÄ mixning men fÄr det trots detta att lÄta riktigt bra: Hoppas ni hajjar vad jag menar....
Jamolir Postat 20 mars 2013 Postat 20 mars 2013 HÀr Àr en jÀttebra konverterare. http://www.thewhippinpost.co.uk/tools/delay-time-calculator.htm Hoppas det hjÀlper!
joachime Postat 20 mars 2013 Postat 20 mars 2013 Bra frĂ„ga! Som du skriver beskrivs ofta parametrar i pluggar (och externa burkar) i form av tidsenheter (millisekunder, sekunder etc). Ljud och musik Ă€r baserat pĂ„ tid. Ăven tonhöjd och frekvens relaterar till tid. Hertz stĂ„r för svĂ€ngningar per sekund. Enheten millisekunder innebĂ€r olika saker beroende pĂ„ process (reverb, delay, compressor etc) och parameter (predelay, decay, attack, hold, release). Om vi börjar med delayeffekter. DĂ€r har du oftast bara en parameter som mĂ€ts i millisekunder och det Ă€r sjĂ€lva fördröjningen av ljudet. Vill du fĂ„ ljud att studsa i lĂ„tens tempo kan du anvĂ€nda dig av kalkylatorn Jamolir lĂ€nkar till. Reverb har ofta tvĂ„ tidsparametrar: decay och predelay. Decay Ă€r hur lĂ„ng tid det tar för reverbet att klinga ut. MĂ€ts oftast i sekunder. Predelay Ă€r hur lĂ€nge det tar frĂ„n att signalen (t ex ett virvelslag) nĂ„r reverbet till dess att ljudet kommer ut i form av efterklang. Ju mer predelay desto större separation mellan den direkta torra signalen och reverbet. Med en predelay pĂ„ 20-40 ms kan man fĂ„ t ex sĂ„ng att sticka ut ur ljudbilden trots en lĂ„ng och stark efterklang. Man kan ocksĂ„ jobba med predelay pĂ„ samma sĂ€tt som med delay, det vill sĂ€ga anpassa den efter lĂ„tens tempo. Det kan ge en rytmisk effekt. PĂ„ kompressorer anges ofta attack och release i millisekunder. Attack Ă€r hur lĂ„ng tid det tar frĂ„n att kompressorn upptĂ€cker signal ovanför tröskelvĂ€rdet (threshold) till dess nivĂ„reduceringen (kompressionen) nĂ„tt full styrka. Ju fler millisekunder desto lĂ„ngsammare nivĂ„justering. Ju lĂ„ngsammare nivĂ„justering desto mer av attacken/transienten i ljudet slĂ€pps igenom. Om vi t ex lĂ€gger en kompressor pĂ„ en virveltrumma och sĂ€tter attacken till 40 ms sĂ„ kommer en stor del av sjĂ€lva anslaget slĂ€ppas igenom. SĂ€nker vi vĂ€rdet till 5 ms kommer kompressorn agera snabbare och virveln tappa attack. Vissa kompressorer ger ifrĂ„n sig ett knĂ€pp vid lĂ„ga attacktider. PĂ„ sĂ€tt kan man forma inkommande signal och ge transienterna en annan karaktĂ€r. Release Ă€r hur lĂ„ng tid frĂ„n att kompressorn registrerar att inkommande signal befinner sig under tröskelvĂ€rdet till dess att den slĂ€pper helt pĂ„ nivĂ„reduceringen (kompressionen). En kort releasetid kan ge en pumpande effekt nĂ€r det som tidigare tryckts undan av nivĂ„justeringen (rum eller reverbsvanser t ex) kastas tillbaka. 1
DMM Postat 20 mars 2013 Postat 20 mars 2013 (redigerat) Bra frĂ„ga! En frĂ„ga bara: har du fikarast, eller bara trĂ„kigt? đ Mycket bra skrivet! Redigerat 20 mars 2013 av DMM
Jamolir Postat 20 mars 2013 Postat 20 mars 2013 Lr 600 sĂ„ slipper man nollorna... đ Bra svar Joachime!
joachime Postat 20 mars 2013 Postat 20 mars 2013 En frĂ„ga bara: har du fikarast, eller bara trĂ„kigt đ TvĂ„ frĂ„gor, om man ska vara petig. đ Fikarast utan fikasĂ€llskap. Du dĂ„, Ă€r det en SM57 du har i fickan eller Ă€r du bara glad att se mig?
DMM Postat 20 mars 2013 Postat 20 mars 2013 Lr 600 sĂ„ slipper man nollorna... đ Ja, fast det blir ju lite vĂ€l kort delay, om vi nu ser till delay.... 600/120 = 5 om nu tempot Ă€r 120 đ
DMM Postat 20 mars 2013 Postat 20 mars 2013 (redigerat) TvĂ„ frĂ„gor, om man ska vara petig. đ Fikarast utan fikasĂ€llskap. Du dĂ„, Ă€r det en SM57 du har i fickan eller Ă€r du bara glad att se mig? Haha.... trĂ€ffade liiiite rĂ€tt dĂ„ i alla fall đ Trynet pĂ„ bilden blir liksom trevligare för varje gĂ„ng det dyker upp... sĂ„.... Ja, ganska trevligt faktiskt đ [Edit] BarnvĂ€nligt forum, för övrigt, sĂ„ SM57'an tĂ€nker jag inte kommentera. Dessutom har du tagit fel pĂ„ jĂ€mförelseobjekt, haha.... Redigerat 20 mars 2013 av DMM
Jamolir Postat 20 mars 2013 Postat 20 mars 2013 Slap delay baby! đ Vet faktiskt inte hur jag tĂ€nkte dĂ€r....
DMM Postat 20 mars 2013 Postat 20 mars 2013 Slap delay baby! đ Vet faktiskt inte hur jag tĂ€nkte dĂ€r.... đ
Valle Postat 20 mars 2013 Postat 20 mars 2013 Jag hörde ett rykte en gÄng om att release-millisekunderna pÄ Waves L1 var missvisande dÄ den faktiska effekttiden var x/3. NÄgon som kan bekrÀfta?
joachime Postat 20 mars 2013 Postat 20 mars 2013 Ingen aning Valle. Men jag satt och experimenterade med klonen W1 hÀromdagen och reagerade pÄ hur tydligt den pumpande Àven vid lÄngsammare releasetider, sÄ det kan ligga nÄgot i det.
Valle Postat 20 mars 2013 Postat 20 mars 2013 Om vi t ex lĂ€gger en kompressor pĂ„ en virveltrumma och sĂ€tter attacken till 40 ms sĂ„ kommer en stor del av sjĂ€lva anslaget slĂ€ppas igenom. SĂ€nker vi vĂ€rdet till 5 ms kommer kompressorn agera snabbare och virveln tappa attack. [Valles formatering] Jag antar att du för ordningens skull menar att signalkomprimeringen sker snabbare (kompressorn "reagerar" ju direkt @ tröskelvĂ€rdet, oavsett attacken Ă€r instĂ€lld pĂ„ 5 ms eller 500 ms). Men jag Ă€r definitivt inte beredd att gĂ„ i debatt med dig i sĂ„dana hĂ€r frĂ„gor đ
joachime Postat 20 mars 2013 Postat 20 mars 2013 Jag antar att du för ordningens skull menar att signalkomprimeringen sker snabbare. Japp, det stÀmmer. Snabbare som i kortare tid mellan det att signalen stiger över tröskelvÀrdet till dess att kompressorn uppnÄtt full nivÄreduktion. Ibland Àr det en avvÀgning mellan att vara tydlig och att vara lÀttlÀst.
Signia Postat 20 mars 2013 Postat 20 mars 2013 Du dĂ„, Ă€r det en SM57 du har i fickan eller Ă€r du bara glad att se mig? SM58 đ
VayzeriA Postat 20 mars 2013 TrĂ„dstartare Postat 20 mars 2013 Bra frĂ„ga! Som du skriver beskrivs ofta parametrar i pluggar (och externa burkar) i form av tidsenheter (millisekunder, sekunder etc). Ljud och musik Ă€r baserat pĂ„ tid. Ăven tonhöjd och frekvens relaterar till tid. Hertz stĂ„r för svĂ€ngningar per sekund. Enheten millisekunder innebĂ€r olika saker beroende pĂ„ process (reverb, delay, compressor etc) och parameter (predelay, decay, attack, hold, release). Om vi börjar med delayeffekter. DĂ€r har du oftast bara en parameter som mĂ€ts i millisekunder och det Ă€r sjĂ€lva fördröjningen av ljudet. Vill du fĂ„ ljud att studsa i lĂ„tens tempo kan du anvĂ€nda dig av kalkylatorn Jamolir lĂ€nkar till. Reverb har ofta tvĂ„ tidsparametrar: decay och predelay. Decay Ă€r hur lĂ„ng tid det tar för reverbet att klinga ut. MĂ€ts oftast i sekunder. Predelay Ă€r hur lĂ€nge det tar frĂ„n att signalen (t ex ett virvelslag) nĂ„r reverbet till dess att ljudet kommer ut i form av efterklang. Ju mer predelay desto större separation mellan den direkta torra signalen och reverbet. Med en predelay pĂ„ 20-40 ms kan man fĂ„ t ex sĂ„ng att sticka ut ur ljudbilden trots en lĂ„ng och stark efterklang. Man kan ocksĂ„ jobba med predelay pĂ„ samma sĂ€tt som med delay, det vill sĂ€ga anpassa den efter lĂ„tens tempo. Det kan ge en rytmisk effekt. PĂ„ kompressorer anges ofta attack och release i millisekunder. Attack Ă€r hur lĂ„ng tid det tar frĂ„n att kompressorn upptĂ€cker signal ovanför tröskelvĂ€rdet (threshold) till dess nivĂ„reduceringen (kompressionen) nĂ„tt full styrka. Ju fler millisekunder desto lĂ„ngsammare nivĂ„justering. Ju lĂ„ngsammare nivĂ„justering desto mer av attacken/transienten i ljudet slĂ€pps igenom. Om vi t ex lĂ€gger en kompressor pĂ„ en virveltrumma och sĂ€tter attacken till 40 ms sĂ„ kommer en stor del av sjĂ€lva anslaget slĂ€ppas igenom. SĂ€nker vi vĂ€rdet till 5 ms kommer kompressorn agera snabbare och virveln tappa attack. Vissa kompressorer ger ifrĂ„n sig ett knĂ€pp vid lĂ„ga attacktider. PĂ„ sĂ€tt kan man forma inkommande signal och ge transienterna en annan karaktĂ€r. Release Ă€r hur lĂ„ng tid frĂ„n att kompressorn registrerar att inkommande signal befinner sig under tröskelvĂ€rdet till dess att den slĂ€pper helt pĂ„ nivĂ„reduceringen (kompressionen). En kort releasetid kan ge en pumpande effekt nĂ€r det som tidigare tryckts undan av nivĂ„justeringen (rum eller reverbsvanser t ex) kastas tillbaka. Riktigt bra upplysning! Kompressor har jag god koll pĎ, likasĂ„ EQ(kör med Waves ReQ 4-bands ) Men delay och bra reverb behöver jag jobba pĂ„. Iaf pĂ„ sĂ„ng Ă€r det svĂ„rt att fĂ„ dett tight och smĂ€lta ihop. Som tur Ă€r har jag en del övningslĂ„tar att öva pĂ„ sĂ„ man blir lite bĂ€ttre pĂ„ olika stilar och kan utskilja olika frekvenser samt vad lĂ„ten "behöver " =)
Top Floor Studios Postat 20 mars 2013 Postat 20 mars 2013 Du dÄ, Àr det en SM57 du har i fickan eller Àr du bara glad att se mig? PÄminner mig om för nÄgra Är sen nÀr jag trÀffade en polare som jag inte hade sett pÄ sÀkert tvÄ Är. "Fan vad glad jag Àr att se dig!" sa jag och kramade om honom. Sen sa jag "eller vÀnta lite..." och plockade upp en banan ur byxfickan. Det tog en stund innan han fattade.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.