Jump to content
Annons

Topplista

Populärt innehåll

Visar innehåll med det högsta ryktet sedan 2025-07-14 i Inlägg

  1. Fiddemon Chaertur and the Dark In kommer Slejnard En given grammisvinnare
    3 poäng
  2. Rätta mig om jag har fel men som jag uppfattat det lyder väl D.C. i princip direkt under Trump så han gör väl lite som han vill just där (?) Dock håller jag med dig. Jag har sagt det förr och jag säger det igen; Trump är en farlig man. Inte bara för USA utan för hela världen. Han står knappt på fast mark, herr Trump. Snarare ett gungfly, skulle jag vilja påstå. Det höll ju på att bli en sjujävla ”twist” när en ensam tjomme höll på att skjuta honom, remember? Nu misslyckades det rejält mennnnneeh… The land of opportunity e t c Ah! Var och vandrade vid Hällekis för några år sedan; mycket dramatisk natur och fint överlag. Du och jag, Fidden. Du och jag🖤
    3 poäng
  3. Ah, man får ett Cmaj13add11 på köpet!
    3 poäng
  4. Jårdgubbsafth och pedalbord #2 på det😡
    3 poäng
  5. Fläskigt inlägg i ett Storforum nära dig…
    3 poäng
  6. DISCLAIMER! Klarar man inte av fuzz- flanger-, wah-, chorus-, och phaserlösa pedalbord, lätt OCD:iga routinglösningar och långa utläggningar bör man hoppa över det här inlägget. You have been warned… SOMMARNÖJE 2025 Operation Pedalbord 3.0 Jag kickade igång min sommarsemester med tvenne nya pedaler; Walrus Audio Slöer och DigiTech FreqOut samt en beggad, Keeley Electronics Hydra. För att få plats med alla pedaler som genererade soundet jag ville ha insåg jag tämligen snabbt att mitt gamla pedalbord inte skulle räcka till och därför hamnade även ett Palmer Pedalbay 80 i shoppingvagnen. Som högst amatörmässig hemstudiopulare samt icke livegigande och högst medioker gitarrist vill jag snabbt och enkelt ha allting redo när jag trackar gitarrer. Plug and play, liksom. Jag patchar aldrig om ordningen on the fly s a s och jag vill direkt kunna använda mitt pedalbord som en verktygslåda när jag skapar musik. Det är dessutom möjligt att min pedalordning skiljer sig från andras men efter en hel del testande med ordningen har jag äntligen landat i en kedja jag känner mig väldigt, väldigt nöjd med. Vidare vill jag inte joxa runt och förlora mig i olika menyer (oavsett hur bra pedalen i fråga är) medan jag trackar utan vill ha mina reglage-layouts klara och tydliga. Just därför kommer ni aldrig någonsin att få se en Strymon TimeLine eller bigSky (eller något monstrum från Eventide) på mitt pedalbord. Därför har t ex min antika BOSS DD-20 fått återinta sin plats i delay-stallet och levererar bl a trevliga ping pong-delayer så det står härliga till. Även DD-8:an har även ett ping pong-mode men för att aktivera det är man tvungen gå igenom ett antal steg (bl a att jacka in och ur Input B) som jag inte var speciellt sugen på då pedalen sitter inkilad mellan RE-2:an och DD-20. Efter att ha magasinerat mina stärkare/förstärkartoppar har jag gått full ”amp less” sedan ett par år tillbaka; min Simplifier DLX klarar biffen all day, every day i min blygsamma hemstudio. Walrus Audio Slöer Jag hade den trevliga upplevelsen att prova Slö för några år sedan och blev instinktivt förälskad och när jag fick se att WA hade uppdaterat sin Slö (och Slötvå) till Slöer och till på köpet gjort den stereokompatibel kunde jag inte göra annat än att börja min research- och provresa som avslutades med ett köp. Vilket mästerverk! Gediget bygge, stereo I/O samt flera intressanta och spännande reverbmodes (där bl a ”Rain”, ”Dark” och ”Rise” blev omedelbara favoriter). Som att det här inte vore nog; en dedikerad switch för att ställa stereofältet (wide/medium/narrow). Såld till den glade yngligen i solglasögon! Dyr? Ja men jag motiverade priset med ovan nämnda möjligheter plus ett litet och pedalbordsvänligt format. Nå, vare sig Slö, Slötvå eller Slöer är långt ifrån”normala” reverbs; de är massiva, overkliga och inte ett dugg subtila. Letar man efter det får man antingen komplettera med någon kul spring- eller plate-reverbpedal eller titta på något annat. Walrus Audios instegspedaler från Fundamental-serien är prisvärda men även Earthquaker Devices gör spännande reverbpedaler. Det är antagligen en plattityd men jag kan sitta och förlora mig fullständigt i Slöers olika reverbmodes och, faktiskt, bli ofantligt inspirerad medan jag skapar musik. Ska jag säga något ”negativt” är det Slöers modulations-ratt; jag har aldrig varit ett superfan av wobbly grejer och definitivt inte på ett reverb. Nåja, det går ju att dra ner mod-ratten så är det inte mer med det. Sedan är priset i fläskigaste laget men med tanke på vad man får (stereo I/O, fem reverb-modes, ställbart spektrum m m) är det berättigat och placerar Slöer i det högre skitet av boutique-pedaler. 4,5 av 5 Jag övervägde att faktiskt plocka bort min Strymon blueSky från bordet men just den pedalens Shimmer-mode ihop med Slöer’s Dark-mode (som är raka motsatsen till Shimmer) blev omedlbar audio awesomeness och därför fick blueSky stanna kvar. Digitech FreqOut Jag har jag inte så mycket att säga om utöver att jag, pinsamt nog, baserade köpet på en enda YouTube-video🫣 - Ja! JA, den där effekten vill-höver jag! Nu! Möjligheterna i pedalen är förmodligen oändliga men just f n använder jag den uteslutande som feedbackpedal. 3 av 5 Keeley Electronics Hydra Fram tills nu har jag haft en uråldrig MXR M159 Tremolo och Fenders Tre-Verb. Båda är supertrevliga pedaler i sig som fungerar kanon men det stora kruxet har varit att M159:an har panning-mode men inget tap tempo och Tre-Verb har tap tempo men inget panning-mode. Fånigt va? Jag kikade länge på WA Monumental (stereoversionen av Monument). Dock blev den tydligen avpoletterad vilket gjorde mig lite ledsen men lo and behold; the Pedal Demon provides och en beggad Keeley Hydra (tremolo/reverb-kombopedal med stereo I/O, tap tempo och panning-mode) dök, helt oväntat, upp till ett mycket förmånligt pris och jag beslutade mig raskt att förpassa Fender- och MXR-pedalerna till reservpedalbordet för att göra plats för Hydran som ersätter dem båda. Det bjuds minsann på inte mindre än trenne trevliga tremolo-modes; Sine, Harmonic och Vibrato. Själv fastnade jag tämligen snabbt framförallt för Harmonic. Trem-sidans ”Depth”- och ”Rate”-potar dubblar även som ”Trem Sync” och ”Trem Level”. Det finns även möjligheter att skapa egna presets om man så önskar. Hydran har i sig väldigt mycket potential även på reverb-sidan (med tre klassiska reverbmodes; Spring, Plate och Room) men som sagt köpte jag den för tremolo-möjligheterna i första hand. 3,5 av 5 Pedalen ser lite lattjo ut med den gula mini-MXR-ratten i mitten men originalrattens insex-skruvar var slitna vilket resluterade i att poten kändes lite väl bångstyrig så jag beslutade mig för att ersätta den. Palmer Pedalbay 80 Palmers pedalbord kommer med (loop)velcro förinstallerad och även om den säkert är bra började jag med att ta bort den helt och hållet för jag gillar inte den här typen av velcro något vidare. Sedan rengjorde jag bordet med Zippo-tändvätska för att DualLock:en skulle fästa bättre. Samtliga fästen är flyttbara uppåt och nedåt eller så kan man ta bort dem helt och hållet men jag valde att inte göra det dock. Undersidan är väl tilltagen för olika sorters strömförsörjningsenheter och diverse kabelrouting. Hela bordet känns gediget men väger förvånansvärt lite. 4 av 5 PEDALBORDSBONANZA! Tidigare körde jag OD-pedalerna genom en BOSS NS-2 och reverb/delayer via snd/rtn FX-loopen men inför den här pedaluppdateringen hoppade jag över vissa steg och valde att köra en mer direkt och traditionell setup. Som sagt; när det handlar om att pussla ihop 17 stycken pedaler på ett pedalbord i den här storleken kräver det sin planering. En hel del tid gick åt till att dels hitta intuitiva ljudkombos och dels få en vettig pedalplacering och sedan skulle dessutom alltsammans fungera routingmässigt. Jag skissade först upp en tämligen rudimentär plan innan jag ens började leka pedalbords-Tetris men sedan åkte patchkablage, en ny rulle M3 DualLock, multimeter, buntband och en liten whiskey fram i en hast. Det tog en stund att reda ut allting; exempelvis att volym- och FreqOut-pedalerna skulle sitta åt höger och tap tempo-switchen skulle sitta långt ner på bordet för bekväm åtkomst samt ordningen på OD-pedalerna men till slut blev det riktigt bra. Jag är definitivt ingen GigRig/TPS-Dan eller Vertex-Mason och därför är det kanske inte världens mest estetiskt tilltalande kabelrouting undertill men under förutsättningarna får jag se det som en win ändå. Kedjan är som följer; Gitarr -> KORG Pitchblack Poly -> Mad Professor Forest Green -> DigiTech FreqOut -> Mad Professor Superblack ->BOSS SD-1 (Monte Allums-mod) -> MXR Custom Badass Modified O.D. -> Mad Professor Little Green Wonder -> BOSS NS-2 -> Hotone Soul Press v1 (kombinerad vol/exp/wah-pedal) Jag använder den enbart som volympedal för swells dock -> Harley Benton Intersection ABY som splittar signalen till stereo awesomeness -> Keeley Electronics Hydra -> BOSS RE-2 -> BOSS DD-8 -> BOSS DD-20 -> Strymon blueSky v1 -> Walrus Audio Slöer -> Simplifier DLX -> DAW. För strömförsörjningen står Palmer PTW12 och Harley Benton PowerPlant ISO-2 Pro. Det stör mig lite att jag måste använda mig av två strömenheter men f n kostar en vettig nätdel mellan 3000-4500 så… Nej. Kuriosa; Silence of the Lambs-pedalen är ett superenkelt DIY-bygge och är remote tap tempo till DD-8 och DD-20. Vänligen, CHAE
    3 poäng
  7. Varsågoda. Nu börjar den här fredagen arta sig...
    3 poäng
  8. Det slutar i ångest och misär. Precis som livet självt.
    2 poäng
  9. När de första M1-datorerna kom i början av 2021 köpte jag en Mac Mini och en MacBook Pro, bägge alltså med M1-processorn (inte Pro eller Max) och bägge med 16 GB ram. Jag gör också en del video och grafik. Det har funkat i över fyra år. Visst händer det att jag närmar mig taket för vad maskinerna klarar av om jag har stora mixar med många processorkrävande pluggar. Men det är ärligt talat imponerande vad de här maskinerna orkar med. Idag är det som bekant M4 som är senaste generationen, och vad jag förstår från olika jämförelser springer den i cirklar kring M1 – som jag alltså än idag använder. Kort sagt: Utan att vara datorexpert vågar jag hävda att du kan köpa den Silicon Mac (M1, M2 etc) du har råd med, den kommer att vara adekvat för det du vill göra.
    2 poäng
  10. Hm. Har en tveeggad åsikt om sådant här. "Alla" använder dem. Sparar tid o pengar. Har provat en del av de. Kul grejer men... Men vart tar talang, träning och skills vägen? Vem som helst kan låta mer eller mindre bra.
    2 poäng
  11. Tack Håkan å CHAE! Kul å höra. Går även lyssna på andra streamers såsom YouTube och SoundCloud tex. Nu är vi då hemma! Har varit en bra helg.
    2 poäng
  12. Japp, Slej (a k a vår man vid Älven) gör sin grej! (Kan inte lyssna då jag inte nyttjar Spotify men tidigare alster jag hört är grümma🩶).
    2 poäng
  13. He låt bra he, Slej! Få ut den på radion!
    2 poäng
  14. Thanks Dol! Vi åker till Kalix i helgen. Blir kul göra nåt annat. Barnbarn till sambon har fotbollscup. Hoppas de har pangkaka till frukost.
    2 poäng
  15. En organism bestående av både slejnard och tennisspelare.
    2 poäng
  16. Går att göra mycket med AI nu för tiden.
    2 poäng
  17. Slängde på mer reverb på både trummor och sång vilket jag tyckte blev bra. Tänkte fila vidare men då blir det ju aldrig släppt. Resultatet finns på Alternativt: Stort tack för feedbacken jag fick! 😊 /M
    2 poäng
  18. 2 poäng
  19. Jag har precis varit i Åkersberga och hämtat upp kartongerna. Sten var mycket trevlig. Nu ska jag och sonen inventera innehållet mer i detalj och därefter dela upp efter behov..
    2 poäng
  20. Man förväntar sig en salt/sur upplevelse? Men det beror förstås på kosthållningen samt hygienen.
    2 poäng
  21. Satt och blev nostalgisk över tockenhäringa dylika skriverier.
    2 poäng
  22. Mmmnäeh. Nästa grej är att hans syrra klipper hans tånaglar. Bara en vild gissning alltså.
    2 poäng
  23. Sen jag gått ner lite i vikt är det betydligt enklare att klippa tånaglarna. Redo för kalas 🥳. Syrran fyller år.
    2 poäng
  24. Kul att ni gillar, Magnus och Håkan. Tack för att ni ville ta er an den, mycket intressant att lyssna!
    2 poäng
  25. Låter som en sådan där trollerigubbe på någon budget cirkus. "Mina damer och herrar... Tom Roxette!!!"
    2 poäng
  26. Gå in i kyrkan och känn lugnet. Vråla sedan "fuck it!" och dra ett orgelsolo.
    2 poäng
  27. Tvenne sommarbonusar blir det minsann; pedalbord #2 (med de pedalerna som blivit ”över”) och hela familjen samlad för släktfoto😉 Vänligen, CHAE
    2 poäng
  28. Yes! Det var mycket trevligt. Camping vid en å. Bara vi och ett par till som följde. I deras husvagn då. Var dom alltså. Och vi i våran. 😱
    2 poäng
  29. Gudh ser allt och alla! Lycka te Fidden!
    2 poäng
  30. Använder mest stock plugins i Cubase som t.ex. delay, reverb, eq (frequency 2 är najs), limiters, compressors och Black Box och Pulsar W495.
    2 poäng
  31. Sättet jag personligen använder pluggar på är mer av en tendens snarare än regel. Jag tror dessutom att ingen mixare mixar som en annan. Man uppfattar ljudkällor på helt olika sätt. Man har olika erfarenheter. Och man har definitivt olika krav på vad som ska åstadkommas och hur man ska nå dit. Men för vad det är värt: Enskilda spår/instrument/röster Jag älskar kompressorerna från Overloud, de som efterapar 1176, LA2A, LA3A, Fairchild och SSL (G) busskompressor. LA3A i kombination med (följt av en) 1176 gör enligt min mening underverk på leadsång. Jag skulle nog säga att LA3A funkar på i stort sett vad som helst för en mjuk justering – men testa gärna på OH (trummor), upp till ca 7dB GR, och bli förvånad av hur najs det låter tillsammans med resten av trummorna. När jag använder en ensam 1176 på en källa så är det antingen för att klippa toppar eller för att komprimera skiten ur källan. När det gäller EQ så är det mer sällan att jag använder ”analoga” pluggar, då jag är nöjd med det ”analoga” jag får ur kompressorerna. Då blir det oftast att jag använder REAPERS egen EQ. Vill jag ha mer dynamisk finkontroll använder jag FabFilters Pro-Q. Oavsett blir mina justeringar sällan stora. Några dB hit och dit. Men visst, ibland är det kul med utmaningar som att begränsa sig till att använda channel strips (jag är ett stort fan av sådana). Där är min absoluta favorit Brainworx AMEK 9099. Men även Brainworx SSL 4000 respektive 9000 (särskilt den senare) är najs. Vad gäller delay och reverb så sänder jag oftast signalen till en dedikerad effektbuss. Så vi kan ta det nedan. Effektbussar/parallella effekter När det gäller reverb är det FabFilters Pro-R som gäller. Alltid en vinnare. För färgning (saturation) tror jag inte att det finns något som slår Black Box Analog Design (Plugin Alliance). För delay använder jag Fabfilters Timeless om jag behöver något särskilt kreativt. Annars räcker en simpel DAW-delay långt. Gruppbuss/stem Det är sällan jag har något mer än EQ (Pro-Q) på en buss då jag eftersträvar färdigt samspel mellan bussens underliggande källor, och då handlar det om ytterst små justeringar. I de fall jag vill ha lite mer snärt i trummornas helhet använder jag inte som ”alla andra”, SSL G Buss, utan hellre en Fairchild-plugg. För country rock som jag mest sysslar med kör jag ovan nämnda Overlouds Comp 670. För hårdare rock är Lindell MU-66 (Plugin Alliance) helt jävla magisk! Jag kör dock alltid parallell komprimering och undviker helst att den processade signalen överstiger 50%. Om jag behöver använda mer än endast EQ på stems, och kanske en mycket försiktig kompressor, så beror det på att jag har klantat mig någonstans tidigare i signalkedjan. Men där finns en busskompressor som jag tycker har slagit allt jag har testat hittills, och det är SPL IRON (Plugin Alliance). Tyvärr har den en bugg, som kanske inte är så överdrivet allvarlig men ändå, och det är att allt under 50 Hz monofieras (side HPF). En annan petitess är att threshold endast rattas med 2dB-intervall samt att det inte finns möjlighet att finjustera output:en. Men den låter så jävla najs. (En kul detalj angående buggen SPL IRON, så verkar det som att det var jag som upptäckte den och först meddelade pluggutvecklaren. Och det startade en rolig diskussion på Gearspace.com (https://gearspace.com/board/showpost.php?p=16949637&postcount=1292). Jag kan inte fatta att det har undgått alla experter där ute och som har höjt pluggen till skyarna. Vi snackar alltså även de som verkligen är experter och annars kan få en skit på tvären för en sådan detalj som att pluggs mätares visuella design inte motsvarar hårdvarans mätare.) Master På mastern använder jag endast Softubes Tape följt av FabFilters Pro-L. Möjligen byter jag ut tape:en mot ovan nämnd Black Box Analog Design, men jag byter många gånger tillbaka till Tape. EQ:n är redo, men bara om den verkligen behövs. Däremot, jag tror fan aldrig jag har lyckats med en ”master-kompressor” någonsin. Analys Jag rekommenderar verkligen gratispluggen Isol8 från TBProAudio Oj, det blev långt ...
    2 poäng
  32. Kush gillar jag jättemycket, här skriver jag om deras UBK-2. Jag använder också deras AR-1 och Blyss i varje mix. Sedan blir det en hel del Softube, vilket beror mycket på gammal vana – jag jobbade för det företaget i fem års tid. Så deras FET Compressor, Summit TLA-100, Tube-Tech CL-1B m fl hamnar också i nästan varje mix jag gör. Soundtoys använder jag också en hel del, framförallt Echoboy, Decapitator och deras plåtreverb. Sedan är jag ohemult förtjust i iZotopes reverb Equinox, Seventh Heaven från Liquidsonics, och Relab RX480 och deras Sonsig Rev A. Nyligen skaffade jag också Undertone Audio Unfairchild och den har bott på min masterbuss sedan dess. Ja, och så har vi förstås FabFilter Pro-Q 4 som ju används överallt.
    2 poäng
  33. Såklart! Ingen textförfattare är den andra lik vad gäller stil och syfte. Jag inbillar mig att ”kvalitet” ändå är något som kommer med erfarenhet, efter år och år av konsekvent skrivande (och läsande för den delen), och då är det inte heller längre något man vare sig strävar efter eller tänker på. Det bara finns där och det flyter på av sig självt. Till slut blir det ”bara” ditt signum. Så jag säger kanske emot mig själv; det som jag som ung skrev och som jag kämpade för skulle bli så litterärt kvalitativt som möjligt är idag kanske något jag inte ens tänker på men ändå lyckas få fram. Missförstå mig inte – jag är ingen textpoet a la Niklas Strömstedt eller Evert Taube och skulle aldrig försöka mäta mig med dem. Men för mig är signum överordnat kvalitet och norm. Jag är osäker på om du med ”mindre personlig, mindre uppvisande av egen sårbarhet” syftar på den litterära kvaliteten i sig eller det personliga budskapet som texten förmedlar. I det senare fallet; att just visa egen sårbarhet, nästintill total transparens, gör jag i mina texter med en önskan om att betraktaren också kan känna igen sig i min story. Då vill jag samtidigt att betraktaren ska kunna känna sig trygg i att lyckan, sorgen, ilskan – eller vad man nu vill förmedla – är genuin och delad. ”You are not alone”, typ.
    2 poäng
  34. Ett knep för att limma ihop allt är ju att använda samma reverb för sång o instrument, men ha olika pre-delay till early reflections för sång o instrument. Sångaren står normalt framför instrumenten. Då når den torra signalen fram fortare till lyssnaren än early, än jämfört med instrumenten, där den torra nästan anländer vid samma tidpunkt som early. Detta gäller speciellt vid större rum där lyssnaren står nära sångaren. Därför ska man väl ha längre pre-delay på sången (typ 30-50ms beroende på rumsstorlek) jämfört med instrumenten.
    2 poäng
  35. Här är det dock sockerförbud. Max 50 g kolhydrater om dagen. Desto mer fett och protein dock. Så jag får ta lite grädde i kaffet istället, om jag vill lyxa till det. Och osth. Vid sidan av.
    2 poäng
  36. Wow! Dinner and a show alltså?🫶🏼 …och då är det alltså ”hysteri” som ska in på vågrätt sju.
    2 poäng
  37. Lite overkill kanske, men man gör väl vad som krävs antar jag...
    2 poäng
  38. Fr o m igår kväll har den här tjommen semester🤩 Take care y’all😎
    2 poäng
  39. Om du har testat så många olika presets och inget ger "trycket" du är ute efter så tycker jag det låter som att du behöver få hjälp med att lära dig grundläggande EDM mixning. Om det är soundet i exemplet som du visade du är ute efter så hade jag letat efter en present med liknande sound i Serum 2 sen för att få det där trycket och känslan av att det "bouncar" måste du sidechaina basen mot kicken på rätt sätt. Rätt mycket kompression på kick och basljudet och använda en EQ för att öka på trycket i i basen lite både på kicken och basljudet (men på olika frekvenser) och så skulle du behöva scoops ur rätt Mycket låg mid ur basljudet och kicken. Jag hade även testat t.ex Transient Designer på både kicken och basljudet för att öka på attacken ännu mer samt minska sustainen lite för ännu mer "bounce effekt". Synen hade jag routat trummorna till en separat buss och sen den trum bussen plus basljudet till ytterligare en buss och använda sig av busskomprimwring i två steg. Långsam attack på all kompression och snabb release, du kan ta i extra mycket på sista bussen och blanda in lite av originalsignalen med Wet/Dry kontrollen på buss kompressorn. Hoppas du förstår, det låter kanske mer avancerat än det egentligen är. Men sen är det också så att musikproduktion och mixning på hög nivå är det som krävs för att få musik att låta professionellt som i exemplet du visade. Det finns väldigt bra tutorials på YouTube. Sök på "sidechain kick and Bass" och "bus compression". Mvh Samael Bergström
    2 poäng
  40. Ja, hon kan säkert slå in nagelbitarna i lite sidenpapper och ge bort. En väldigt personlig present om du frågar mig.
    1 poäng
  41. Väldigt roligt att du gillar sångljudet slejnard! Kul att du uppskattar låten även. Jag tycker personligen nog att gitarren skulle komma fram mer om sången sänktes lite.. svår balansgång att få en murrig gitarr klarare utan att den blir för skarp men jag är inte något proffs på eq som sagt. Det är inte jag som gjort denna mix men jag gillar även sångljudet. Tack för feedback slejnard😊
    1 poäng
  42. Kastar du kardemumman på bilfixaren i oppa boin borröver!?
    1 poäng
  43. Räkna med att tappa 1/3-1/2 av ursprungspriset. Blocket är nog bäst ändå när det kommer till begagnat. Ska du ”kasta” grejerna är det bättre du skänker till nån ideell musikförening eller skola/ungdomsgård.
    1 poäng
  44. 1 poäng
Den här topplistan är inställd på Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.