Jump to content
Annons

Topplista

Populärt innehåll

Visar innehåll med det högsta ryktet sedan 2024-11-26 i Artikel kommentarer

  1. Effekten kallas för Haas-effekten efter Helmut Haas som beskrev den 1949. Det bygger på att om den fördröjda signalen är under 35ms så kommer ljudet uppfattas som ett ljud och inte två separata. Det första ljudet bestämmer riktningen. På så vis kan man få till bredd eller rumslighet utan efterklang. Längre fördröjning än så börjar man komma in i slapback-territorium (60-120ms), på tal om andra kända effektnamn, och det blir en helt annan typ av effekt. Bra idé med andra kända effektnamn! Ska försöka hitta några bra exempel för kommande videor.
    2 poäng
  2. Kul att ni uppmärksammar Ace! En av mina favoritgitarrister. RIP! Hoppas även den yngre generationen låter sig inspireras av detta hans solo. 🎸
    2 poäng
  3. Tack för en bra artikel! Som ett stort Genesis- och Peter Gabriel-fan måste man ju nämna när han och hans ljudtekniker var ute och samplade ljud på nån bilskrot till hans Fairlight, och använde i produktionen. Gabriel är ju en av de många innovativa musiker som har anammat detta med sampling. https://www.youtube.com/watch?v=ON8lVgJxMQA Själv skaffade jag en Akai MPC One för några år sedan, och har testat att sampla lite till Camel-coverbandet, men använder den mest för backingtracks och övning; en flexibel maskin är det. Ska försöka att använda den mer för vad den är syftad till: att just sampla. Den har dock en inbyggd syntdel där bl.a. Solina, Mellotron och MiniMoog finns, vilket många av de gamla symfoniska progrock-banden från 70-talet använde, så jag har inte orkat lägga in mina riktiga Moog Taurus-samplingar jag köpt på nätet, men det kommer nog i framtiden, för inget kan riktigt ersätta originalljuden från dessa syntar. Jag använder ganska ofta också artikelförfattarens metod med att först bygga låtarna med loopar (fast i Logic). Man kan snabbt lägga på hur många trumloopar, och andra typer av ljud som helst, för att bygga en "känsla" av hur groovet ska vara i olika delar av låten - och man kan snabbt lägga till och dra ifrån - för att sedan fylla på med "riktiga" instrument. Samplingarna blir liksom en del av komponerandet.
    2 poäng
  4. Plus att Phaseplant har många mpe-presets.
    2 poäng
  5. Köpte i våras en Mac Mini M4, basmodellen med 16GB Ram. Då sonen är student gäller studentrabatt även för föräldrar, men inga kontroller gjordes, så jag antar att vem som helst kan beställa en för 7100kr (istf närmare 9000kr). Funkar bra. Jag är dock Mac-nybörjare då jag tidigare använt PC. Smidig att transportera.
    2 poäng
  6. Det var ju rimligt eftersom ni förband er till det på affischen. Annars hade någon kunnat bli förbannad.
    2 poäng
  7. Fixat (copy-pastad). Så du kan ta bort mitt inlägg här om du vill. (Jag har för mig att jag siktade på just forumtråden, men att jag på nåt sätt råkade skriva här istället.)
    1 poäng
  8. MEL9 är en gitarrpedal med 9 olika ljud som flöjter, stråkar och körer. Kul med tex en cello som ligger i bakgrunden när man spelar guitar. Den har 5 toners polyfoni och funkar även med keyboard. https://www.ehx.com/products/mel9/
    1 poäng
  9. Oj, ännu billigare!😊 Hm, jag har också köpförbud pga ett stigande missbruk bestående av för många plugin-inköp😬
    1 poäng
  10. Denna månad (november) har Plugin Boutique ett erbjudande: Oxford Inflator tillsammans med pluggarna Oxford Limiter och Oxford TransMod säljs i ett paket för 113 €😊 ! https://www.pluginboutique.com/product/81-Bundles/39-Effects-Bundles/496-Enhance-Plugin-Bundle
    1 poäng
  11. Det tycks finnas en JS inflator också. Påstår sig vara en "kopia". Gratis men på egen risk får man anta. https://github.com/Kiriki-liszt/JS_Inflator Vill du testa och jämföra? Det vore ju udda om en gratis plugg låter lika bra. 160 euro är ju inte kaffepengar.
    1 poäng
  12. Haft i många år trots att jag inte uppdaterat GUI till modern nivå. Hur kul som helst, men när man börjat med detta soundet med denna plug, då landar jag i att utforska mer av Logics egna inbyggda funktioner. Som dess 3D , position pan funktioner. Kul att pluggen togs upp!
    1 poäng
  13. Klockrent något ämne som jag skulle grotta ner mig i. Hur mänskliga örat uppfattar ljud, är för mig överlag mycket intressant för resonemanget av ”ljudbild”. Tackar för svaret.
    1 poäng
  14. @Andreas Lundberg fokuserar i denna serie ofta på mixning utifrån att man får filer skickade till sig, vilket är väldigt vanligt. Då har man ju inte så mycket att säga till om hur allt är inspelat utan får se till att lösa uppgiften med det man fått att jobba med. Det rör sig ju inte heller om att stapla pluggar (i detta fall i Reaper, inte Pro Tools) för sakens skull utan ge tips på hur olika typer av effekter, och andra mix-trick, kan få till det resultat man eftersträvar. Men, misströsta inte! Här på Studio.se finns många fina artiklar som berör inspelning. Till exempel: Inspelning av akustisk gitarr med flera mikrofoner. 😊
    1 poäng
  15. Mycket intressant. Det förklarar varför jag upplevt hanteringen som inkonsekvent. Här ska lagas! Tack för hjälpen. Det märks att jag är mer redaktör än IT-ninja 😄
    1 poäng
  16. Faktiskt hörde jag att proffs använder Gullfoss med bra resultat för de essing. Med begränsade områden på EQn.
    1 poäng
  17. Hoppas febern ger med sig snart så du kan dra igång Reason och testa Objekt. 🙂 Rebirth var lite av proto-Reason, den andra produkt som Propellerhead Software (idag Reason Studios) släppte under nittioltalet (ReCycle kom först). 😀
    1 poäng
  18. Tack för påminnelsen om reason rack. Jag har det sen länge, men har knappt använt det alls. Jag får skämmas lite men med min höga feber just nu, har jag kanske glömt snart igen. Kroppen jobbar som en gnu för att bli av med /eliminera allt som inte hör hemma i systemet. System overload. Jag hade reason på CD en gång i tiden. Rebirth? Hette det?
    1 poäng
  19. Skulle kunna vara en artikel, faktiskt. Jag gillar Cherry Audio. De har förvisso en hjälp-app men man får också en blänkare i respektive plugg om det finns uppdatering och sedan kan den, efter att man godkänt, joxa till uppdateringen på egen hand. Precis som du är inne på, genom att ha kontot online. Samtidigt kan vi finna tröst i att vi har kommit långt sedan dongle-eran: mjuvaruhistoriens krita-period ...
    1 poäng
  20. Intygar, bra grejer från GForce. Låter bra.De har online system för licenshantering och uppdateringar. Hur just uppdateringar o licenshantering fungerar tycker jag är en aspekt som ofta inte tas upp vid produkt recensioner. ReFX har ett superenkelt system för uppdateringar o expansioner , funkar perfekt. Guldstandard tycker jag personligen. Även aspekten att om man inte har använt en plugg på länge så går vissa pluggar in i trial läge o kräver en massa strul för att få igång dem och bryter helt flödet vid inspelningar.
    1 poäng
  21. Det ryktas om att @Andreas Johansson i nästa veckas avsnitt kommer göra just det. 😉
    1 poäng
  22. Du borde valt att demonstrera med en gitarr istället för bas. På girarrljud blir det oftare mer tydliga och drastiska skillnader med olika lådor. En distad bas blir väldigt mer subtil. Det hade för den oinvigda blivit en mycket tydligare demonstration 😊 Allt gott!
    1 poäng
  23. Kanonbra artikel Henrik. Med vänlig hälsning Guran Guran / Kapten gitarr
    1 poäng
  24. Kul, tack! Bara att säga till om något är oklart och behöver utvecklas ytterligare.
    1 poäng
  25. Tack för bra artikel, enkelt att ta till sig. utelämnar de oändliga tekniska detaljerna, perfekt intro.
    1 poäng
  26. Tips. Om du hade haft ett stem separation verktyg hade du kunnat plocka isär trummorna för separat mix. (för mig lät trummorna inte live inspelade utan som trummor från Logic session player, kan ha fel om det 🙂 ) Stem separation verktyg blir allt bättre för varje dag som går. Jag har bara börjat titta på ämnet och testat den open source som enligt min research, många betaltjänster baserats på, kallas, DEMUC. Lagt upp en tråd om det. Det är som med många open source grejer, lite meck innan det fungerar, men det klarar man om man följer instruktionerna. Resultatet beror på in material. Om det är hög kvalitet på in material , typ 24 bit, så får man ofta gott resultat ut i sina stems.
    1 poäng
  27. Blackstar Dept. 10 AMPED med tre olika modeller är ett annat alternativ. Dessa har även ett inbyggt slutsteg på 100w.
    1 poäng
  28. Vad jag ser så har ni missat HeadRush? https://www.headrushfx.com/
    1 poäng
  29. Äh, glöm frågan om årtal. Helt irrelevant i sammanhanget o har ingen somhelst betydelse för mixarbetet😁
    1 poäng
  30. Bra och nykter genomgång. Introducerades inte Lexicon 480L 1986? Har för mig jag sett studiobilder där den används innan 1988.
    1 poäng
  31. Tack för tips! Finns ju ett gäng mjukvaruvarianter med Prophet som förlaga och de låter bannemig riktigt fint allihop, tycker jag. Visst, de låter lite olika sinsemellan men det gör å andra sidan olika exemplar av gamla syntar också.
    1 poäng
  32. "Det är synd, för det hade varit så lätt att ge pluggen ett modernare och begripligare gränssnitt" Rent programmatiskt är det inget stort problem att ha två gränssnitt. Visst, lite mer kod att underhålla men det skall normal-programmeraren klara av. Man kan då även dra lite slutsatser vilket gränssnitt som kunder föredrar och sen anpassa pluggen därefter. Vem vet. De kanske får in fler kunder på det hela.
    1 poäng
  33. Hallå Håkan! Kul att du nämner Nexus – körde det för ett par år sedan och blir nu sugen och se vad som hänt där sedan sist. Vill minnas att det också var en galet direkt hantering av ljud. Och faktiskt har nog Synapse Audio "lånat" lite gränssnitts-inpiration från vännerna på ReFX. 😉 Och tack för tipset om VPS Avenger Vengeance!
    1 poäng
  34. Jo, det står i artikeln att det trådlösa systemet gör en del av soundet. Stämmer att han använder det i studio också på inrådan av brodern och tidigare producenten George Young.
    1 poäng
  35. Kabelbyte gjorde skillnad, men den äldre skärmen har inte så hög upplösning. 2k kanske. Men den nya skärmen verkar det funka rätt bra med. Det är många (allt är relativt) som har problem med externa skärmar när man letar runt lite. Och att få en ny dator verkar inte göra ngn skillnad. Att externa prylar, tex ljudkort, tangentbord mm, krånglar efter ”sleep” har också påtalats. Men det kan ha att göra med att jag stänger av strömmen till ljudkortet när jag inte använder den. Det kanske påverkar all utrustning. Jag har inte så stora problem att jag behöver kontakta supporten. Det är väldigt sällan skärmen blinkar till. Jag har inte upplevt att uppspelningen stänger av på länge. Det kan ju ha att göra med det DAW jag använder. Överlag är jag nöjd.
    1 poäng
  36. Precis som beskrivet. Rakt ärligt och "rent". Med rätt tryck i ljudet utan genvägar ( "det finns inga genvägar till det perfekta ljudet") står man ut i mängden!
    1 poäng
  37. Bra översikt, nu måste de som verkar vara intressantast testas i lokala musikafären. Sonen behöver något litet och smidigt i sin nya, lyhörda lägenhet.
    1 poäng
  38. Just nu använder jag oftast en Positive Grid Spark Go när jag spelar in gitarr. Den går att använda som ljudkort direkt kopplad till dator men det som har funkat bäst för mig är at koppla via hörlursuttaget till mitt vanliga ljudkort. I appen finns det möjlighet att välja bland många förstärkare och pedaler. Tycker att det går att få mycket bra ljud och många varianter på ljud. Den är också bra om man vill lära sig hur olika typer av gitarrpedaler fungerar.
    1 poäng
  39. På tanke på st331's åsikt, att ljudkortet ändå måste va viktigast: 3 år sedan frågade PLA (ProduceLikeaPro.com) en rad proff. inspelningsteknikerar vilken konfiguration på ljudkortet dom använde. Det var förvånigsvärd många som fortfarande använde 16bit/44,1 KHz!!! En av dom svarade att man ändå inte hör skildnaden och att dagens konvertarer är så mycket bättre nu, att även dom billigsta ljudkorten är bra nog för proffsiga inspelningar även i 16/44,1! Orsaken är klar: mindre stress på CPU'en som är av största betydning. Även 8Gb minne duger. Så läg ner pengarna på CPU'en och ett billagare ljudkort med ADAT pipeline och ifall du behöver fler inputs, köp en bra AD/DA som kör ADAT med schysta preamps. Fast även Behringers Ultragain Pro -8 eller likt är utmärkt. Och det har gjorts många skivor på just den billaga AD/DA. Begagnad får du den säkert slängd i nacken. Sen den dyra grej! Preamps! Finns förstås många att välja på, men t.ex Focusrite har mycket bra preamps - också 8 styck i en låda. Ja ja lite annat än dator, men bara att säga, att ljudkortet kanske inte är där du ska lägga så mycket klöver. Ha kul!
    1 poäng
  40. Symphony var ett av mina absolut mest använda reverb, och det är kanske en vanesak men än så länge rattar jag det och Stratus snabbare. Jag gillade tail suppression där (istället för att eq-skära som Unmask) "ströp" feedbacken i reverbet när det kom ny insignal. Blev snyggare än att skära eller sidechainducka reverbreturen. Men eftersom Equinox importerar alla presets automatiskt så finns säkert den parametern med. Jag kommer säkert komma till fots med Equinox också med tiden när jag hittar runt. Det var ett givet köp trots priset.
    1 poäng
  41. Tack för tipset Henrik. Detta är ett riktigt bra litet program för oss plugin-samlare. Programmet var effektivt och kostade inte mycket. Jag fick frigjort massor av plats på min dator på 10 minuter😊
    1 poäng
  42. Gillar verkligen denna pluggen! Det gör det så mkt smidigare att referenslyssna. Jag använder den även för att jämföra loudness och dynamik. En annan smart funktion är att du kan skapa presets med olika referenslåtar färdigladdade efter t.ex. genre. Pluggen är ofta på rea (t.ex just nu) och jag köpte den för 30 dollar vilket är betydligt mer prisvärt än 140 dollar som är normalt pris.
    1 poäng
  43. Kort o tydlig artikel! Tack, Henrik! 💯
    1 poäng
  44. Bara för att vara lite petig så är inte detta stacatto, det är pizzicato.
    1 poäng
  45. Kul att ni tar upp detta med AI-sång. Själv skaffade jag AC Studio för ett tag sen och Syntheziser V verkar fungera likadant. Skulle vara intressant om Studio.se gjorde en jämförelse mellan olika AI-sångprogram. För mig blev det för svårarbetat med AC Studio, kanske Syntheziser V är enklare? Ett annat program är Audimee men där får man sjunga in själv och bli converterad till AI-sångare. Pitch-justera får men sen göra i sitt Daw.
    1 poäng
  46. Vid en spelning utlovade vi ett förband på affischerna. Vid spelningen nämnde vi det i mellansnacket och kastade ut ett första förband från lumpen till publiken.
    1 poäng
  47. Kommer inte ihåg. Men vet att möjligheten användes några gånger. Minns också att Farbror Blå använde det urusla pianot i den lokalen. Greger Hallin fick slita för att få det hjälpligt stämt. Har för mig att de ville ha ett low-fi sound. Från början var lokalen en speceriaffär och i början när jag körde studion fanns ett kaklat rum som från början varit kylrum för kött som sedan lär ha använts som reverbkammare ett tag. Det var dock så kort efterklangstid och burkigt ljud så det fick stryka på foten när vi byggde en B-studio.
    1 poäng
  48. Så kul att Parkstudion lever vidare! Bra artikel. På min tid hade vi också mikrofonlinjer dragna upp till Folkets-huslokalen ovanför. Kunde användas om man ville ha ett riktigt ambient ljud.
    1 poäng
Den här topplistan är inställd på Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.