Jump to content
Annons

Topplista

Populärt innehåll

Visar innehåll med det högsta ryktet sedan 2024-08-14 alla områden

  1. Hej, Emil heter jag, närstående familjemedlem till Anders då han var gift med min kära mor. Det är längesedan jag var aktiv här på forumet, men blev uppmärksammad på den här tråden och tänkte därför att jag delar med mig lite. Saknaden av Anders är mycket stor med en djup sorg, Anders som var en fantastisk fin person som alltid ville familjens bästa. Han var även en mycket duktig musiker, tekniker, lärare och kollega, och var mycket lyhörd och omtänksam som person som mer än gärna ville hjälpa till och dela med sig av sin kunskap och erfarenheter. Jag har nu känt Anders i över 15 år, först som min lärare i gymnasiet, och senare som en kär familjemedlem efter det att han och mamma hittade varandra. Han var en fantastisk man som tog väl hand om min kära mor och lillebror. Både jag och familjen vill tacka för all omtanke och alla fina ord, och önskar att det fortsätter i samma fina omtanke både här på forumet, men även i andra sociala medier och sammanhang. Det är två fraser från Anders som jag för alltid kommer att komma ihåg och själv använda i olika sammanhang: "Det måste vara bra 'schwung' i virveln" "Mer subb!" Tack för allt Anders! ❤️
    8 poäng
  2. Polaren parkerade på Piteås påkostade parkeringsplats. Promenerade paradoxalt pisslångt parallellt parkeringens Porschefyllda parkeringsfickor. På plats pågick parad på Piteås pampiga perrong. Polaren putsade petigt på påklätt plagg. "På pungen?!", protesterade platsens patrullerande polis panikartat. Polaren pausade plötsligt, påbörjade pipigt prat: "Prillan plumsade pinsamt på platsen pungen passar", påpekade polaren. Polisen pekade på pistolen. "Pass på, porr påkallar pang pang!". Polaren puttade purket på penisen. Polisen pyntade perrongens plattor proffsigt, pistolen pepprade polarens pung pastejartad. Paraden pausade. "Pucko!" pep polaren. Polaren pallrade påfallande pinat parallellt paradens plakat, pekande på parkeringen. "Patentera pansarpung!", pratade polaren på pekplattans program.
    6 poäng
  3. 6 poäng
  4. Hej, Träffade några gamla vänner och kunde spela med riktiga instrument och spela in för en gångs skull (men på engelska). Blev inspirerad skriva lite mer fartfylld musik. Min tanke är att låten är lite repetetiv? Någon feedback?
    4 poäng
  5. God dag 😀, jag hoppas att helgen har varit underbar! Jag skrev en ny låt härom dagen och målet var att jag ville experimentera genom att åka på en utflykt till en plats jag inte har varit på förut. Jag har inte som ambition att nå ut eller "lyckas med min musik". Jag vill utmana mig själv & utvecklas som musiker/individ. Detta blir min första post här där jag lägger ut en låt till allmän skådning. Det skulle vara värdefullt att höra kritik från er andra musikskapare. (Låten är inte mastrad) Weard things.mp3
    4 poäng
  6. Scenariot är att kaffet tar slut, slej spelar live i lobbyn och vägrar deltaga i några diskussioner, neo lägger in protest över att det inte finns animerade emojis på rummet, analog glömmer medicinen hemma, chae campar framför slej i lobbyn, dol kastar ideligen fisk på slej och ropar "fånga då!", omväxlat med "mina fingrar luktar fisk. Allt är som vanligt med andra ord, hehe".
    4 poäng
  7. Okej, inspirerad av just ingenting alls plockade jag runt lite på det stora pedalbordet samt skapade ett helt nytt med 2/4 av de pedalerna jag haft liggande. Jag har kastat förfarandet med att köra tidsbaserade effekter i FX-loopen och kör I/O direkt. Spännande va? Lilla bordet fr hö KORG Pitchblack -> T-Rex Compnova -> BOSS SD-1 (Monte Allums mod) -> BOSS DD-20 -> TC Electronic ND-1 -> BOSS RV-5 De tre sistnämda är stereo I/O f ö PSU: Harley Benton ISO-2 Pro Stora bordet (teh Mothership) fr hö KORG Pitchblack Poly -> Hotone Soul Press (en expr/vol/wah kombopedal. Jag använder den dock enbart som vol-pedal för swells)-> Mad Professor Forest Green Compressor -> BOSS NS-2 -> MXR Carbon Copy Deluxe -> Mad Professor Dual Blue Delay -> BOSS DD-8 -> [stereo] BOSS RE-2 Space Echo -> Fender Tre-Verb -> MXR Tremolo -> Strymon BlueSky v1 I NS-2 FX-loopen sitter Mad Professor Little Green Wonder och SuperBlack. PSU: Palmer PWT12 That is all.
    4 poäng
  8. Hurra!!! Nytt PSU är saken biff! Kontakten som man kunde köpa med för legacy 800 är guld!
    4 poäng
  9. Visste ni att en 19" 1U rackenhet ryms väldigt fint under en ELLOVEN? Det är ett av mina lifehacks.
    4 poäng
  10. Min brors granne bokade hasse till sin unges födelsedagskalas. Han stod där på innergården och spelade guld och gröna skogar om och om igen framför hoppande barn. Vilket liv.
    4 poäng
  11. 4 poäng
  12. Jamen God Jul då, kära längstaianer!🎄🎅🏽
    4 poäng
  13. NU! har jag julledigt i 9 dagar. Sen ska vi åka och göra gig på andra sidan pölen till nyår.
    4 poäng
  14. Kunde inte låta bli att citera det här, ganska exakt elva(!) år efter 2013 😂 Kram på dig Valle!
    4 poäng
  15. Tror inte det spelar nån roll såtillvida du inte spelar fort. Extremt fort! 😱😅
    4 poäng
  16. Rätta mig om jag har fel men som jag uppfattat det lyder väl D.C. i princip direkt under Trump så han gör väl lite som han vill just där (?) Dock håller jag med dig. Jag har sagt det förr och jag säger det igen; Trump är en farlig man. Inte bara för USA utan för hela världen. Han står knappt på fast mark, herr Trump. Snarare ett gungfly, skulle jag vilja påstå. Det höll ju på att bli en sjujävla ”twist” när en ensam tjomme höll på att skjuta honom, remember? Nu misslyckades det rejält mennnnneeh… The land of opportunity e t c Ah! Var och vandrade vid Hällekis för några år sedan; mycket dramatisk natur och fint överlag. Du och jag, Fidden. Du och jag🖤
    3 poäng
  17. Ah, man får ett Cmaj13add11 på köpet!
    3 poäng
  18. Jårdgubbsafth och pedalbord #2 på det😡
    3 poäng
  19. Fläskigt inlägg i ett Storforum nära dig…
    3 poäng
  20. DISCLAIMER! Klarar man inte av fuzz- flanger-, wah-, chorus-, och phaserlösa pedalbord, lätt OCD:iga routinglösningar och långa utläggningar bör man hoppa över det här inlägget. You have been warned… SOMMARNÖJE 2025 Operation Pedalbord 3.0 Jag kickade igång min sommarsemester med tvenne nya pedaler; Walrus Audio Slöer och DigiTech FreqOut samt en beggad, Keeley Electronics Hydra. För att få plats med alla pedaler som genererade soundet jag ville ha insåg jag tämligen snabbt att mitt gamla pedalbord inte skulle räcka till och därför hamnade även ett Palmer Pedalbay 80 i shoppingvagnen. Som högst amatörmässig hemstudiopulare samt icke livegigande och högst medioker gitarrist vill jag snabbt och enkelt ha allting redo när jag trackar gitarrer. Plug and play, liksom. Jag patchar aldrig om ordningen on the fly s a s och jag vill direkt kunna använda mitt pedalbord som en verktygslåda när jag skapar musik. Det är dessutom möjligt att min pedalordning skiljer sig från andras men efter en hel del testande med ordningen har jag äntligen landat i en kedja jag känner mig väldigt, väldigt nöjd med. Vidare vill jag inte joxa runt och förlora mig i olika menyer (oavsett hur bra pedalen i fråga är) medan jag trackar utan vill ha mina reglage-layouts klara och tydliga. Just därför kommer ni aldrig någonsin att få se en Strymon TimeLine eller bigSky (eller något monstrum från Eventide) på mitt pedalbord. Därför har t ex min antika BOSS DD-20 fått återinta sin plats i delay-stallet och levererar bl a trevliga ping pong-delayer så det står härliga till. Även DD-8:an har även ett ping pong-mode men för att aktivera det är man tvungen gå igenom ett antal steg (bl a att jacka in och ur Input B) som jag inte var speciellt sugen på då pedalen sitter inkilad mellan RE-2:an och DD-20. Efter att ha magasinerat mina stärkare/förstärkartoppar har jag gått full ”amp less” sedan ett par år tillbaka; min Simplifier DLX klarar biffen all day, every day i min blygsamma hemstudio. Walrus Audio Slöer Jag hade den trevliga upplevelsen att prova Slö för några år sedan och blev instinktivt förälskad och när jag fick se att WA hade uppdaterat sin Slö (och Slötvå) till Slöer och till på köpet gjort den stereokompatibel kunde jag inte göra annat än att börja min research- och provresa som avslutades med ett köp. Vilket mästerverk! Gediget bygge, stereo I/O samt flera intressanta och spännande reverbmodes (där bl a ”Rain”, ”Dark” och ”Rise” blev omedelbara favoriter). Som att det här inte vore nog; en dedikerad switch för att ställa stereofältet (wide/medium/narrow). Såld till den glade yngligen i solglasögon! Dyr? Ja men jag motiverade priset med ovan nämnda möjligheter plus ett litet och pedalbordsvänligt format. Nå, vare sig Slö, Slötvå eller Slöer är långt ifrån”normala” reverbs; de är massiva, overkliga och inte ett dugg subtila. Letar man efter det får man antingen komplettera med någon kul spring- eller plate-reverbpedal eller titta på något annat. Walrus Audios instegspedaler från Fundamental-serien är prisvärda men även Earthquaker Devices gör spännande reverbpedaler. Det är antagligen en plattityd men jag kan sitta och förlora mig fullständigt i Slöers olika reverbmodes och, faktiskt, bli ofantligt inspirerad medan jag skapar musik. Ska jag säga något ”negativt” är det Slöers modulations-ratt; jag har aldrig varit ett superfan av wobbly grejer och definitivt inte på ett reverb. Nåja, det går ju att dra ner mod-ratten så är det inte mer med det. Sedan är priset i fläskigaste laget men med tanke på vad man får (stereo I/O, fem reverb-modes, ställbart spektrum m m) är det berättigat och placerar Slöer i det högre skitet av boutique-pedaler. 4,5 av 5 Jag övervägde att faktiskt plocka bort min Strymon blueSky från bordet men just den pedalens Shimmer-mode ihop med Slöer’s Dark-mode (som är raka motsatsen till Shimmer) blev omedlbar audio awesomeness och därför fick blueSky stanna kvar. Digitech FreqOut Jag har jag inte så mycket att säga om utöver att jag, pinsamt nog, baserade köpet på en enda YouTube-video🫣 - Ja! JA, den där effekten vill-höver jag! Nu! Möjligheterna i pedalen är förmodligen oändliga men just f n använder jag den uteslutande som feedbackpedal. 3 av 5 Keeley Electronics Hydra Fram tills nu har jag haft en uråldrig MXR M159 Tremolo och Fenders Tre-Verb. Båda är supertrevliga pedaler i sig som fungerar kanon men det stora kruxet har varit att M159:an har panning-mode men inget tap tempo och Tre-Verb har tap tempo men inget panning-mode. Fånigt va? Jag kikade länge på WA Monumental (stereoversionen av Monument). Dock blev den tydligen avpoletterad vilket gjorde mig lite ledsen men lo and behold; the Pedal Demon provides och en beggad Keeley Hydra (tremolo/reverb-kombopedal med stereo I/O, tap tempo och panning-mode) dök, helt oväntat, upp till ett mycket förmånligt pris och jag beslutade mig raskt att förpassa Fender- och MXR-pedalerna till reservpedalbordet för att göra plats för Hydran som ersätter dem båda. Det bjuds minsann på inte mindre än trenne trevliga tremolo-modes; Sine, Harmonic och Vibrato. Själv fastnade jag tämligen snabbt framförallt för Harmonic. Trem-sidans ”Depth”- och ”Rate”-potar dubblar även som ”Trem Sync” och ”Trem Level”. Det finns även möjligheter att skapa egna presets om man så önskar. Hydran har i sig väldigt mycket potential även på reverb-sidan (med tre klassiska reverbmodes; Spring, Plate och Room) men som sagt köpte jag den för tremolo-möjligheterna i första hand. 3,5 av 5 Pedalen ser lite lattjo ut med den gula mini-MXR-ratten i mitten men originalrattens insex-skruvar var slitna vilket resluterade i att poten kändes lite väl bångstyrig så jag beslutade mig för att ersätta den. Palmer Pedalbay 80 Palmers pedalbord kommer med (loop)velcro förinstallerad och även om den säkert är bra började jag med att ta bort den helt och hållet för jag gillar inte den här typen av velcro något vidare. Sedan rengjorde jag bordet med Zippo-tändvätska för att DualLock:en skulle fästa bättre. Samtliga fästen är flyttbara uppåt och nedåt eller så kan man ta bort dem helt och hållet men jag valde att inte göra det dock. Undersidan är väl tilltagen för olika sorters strömförsörjningsenheter och diverse kabelrouting. Hela bordet känns gediget men väger förvånansvärt lite. 4 av 5 PEDALBORDSBONANZA! Tidigare körde jag OD-pedalerna genom en BOSS NS-2 och reverb/delayer via snd/rtn FX-loopen men inför den här pedaluppdateringen hoppade jag över vissa steg och valde att köra en mer direkt och traditionell setup. Som sagt; när det handlar om att pussla ihop 17 stycken pedaler på ett pedalbord i den här storleken kräver det sin planering. En hel del tid gick åt till att dels hitta intuitiva ljudkombos och dels få en vettig pedalplacering och sedan skulle dessutom alltsammans fungera routingmässigt. Jag skissade först upp en tämligen rudimentär plan innan jag ens började leka pedalbords-Tetris men sedan åkte patchkablage, en ny rulle M3 DualLock, multimeter, buntband och en liten whiskey fram i en hast. Det tog en stund att reda ut allting; exempelvis att volym- och FreqOut-pedalerna skulle sitta åt höger och tap tempo-switchen skulle sitta långt ner på bordet för bekväm åtkomst samt ordningen på OD-pedalerna men till slut blev det riktigt bra. Jag är definitivt ingen GigRig/TPS-Dan eller Vertex-Mason och därför är det kanske inte världens mest estetiskt tilltalande kabelrouting undertill men under förutsättningarna får jag se det som en win ändå. Kedjan är som följer; Gitarr -> KORG Pitchblack Poly -> Mad Professor Forest Green -> DigiTech FreqOut -> Mad Professor Superblack ->BOSS SD-1 (Monte Allums-mod) -> MXR Custom Badass Modified O.D. -> Mad Professor Little Green Wonder -> BOSS NS-2 -> Hotone Soul Press v1 (kombinerad vol/exp/wah-pedal) Jag använder den enbart som volympedal för swells dock -> Harley Benton Intersection ABY som splittar signalen till stereo awesomeness -> Keeley Electronics Hydra -> BOSS RE-2 -> BOSS DD-8 -> BOSS DD-20 -> Strymon blueSky v1 -> Walrus Audio Slöer -> Simplifier DLX -> DAW. För strömförsörjningen står Palmer PTW12 och Harley Benton PowerPlant ISO-2 Pro. Det stör mig lite att jag måste använda mig av två strömenheter men f n kostar en vettig nätdel mellan 3000-4500 så… Nej. Kuriosa; Silence of the Lambs-pedalen är ett superenkelt DIY-bygge och är remote tap tempo till DD-8 och DD-20. Vänligen, CHAE
    3 poäng
  21. Hallå på er! Ett bra tag sen man la upp något här men har jobbat på i det dolda😅 Behöver lite feedback på denna låt som ska stemmastras av någon som är duktigare än jag på frekvenser mm. Vet att det är jätteviktigt att referenslyssna men gör det nästan aldrig och definitivt inte på denna låt. Så vet inte helt hur jag hamnat ljudmässigt. Tog gammal nylongitarr och spelade med naglarna, tycker det blir lite softare klang. Hade varit intressant med tankar kring sångljud och gitarrljud framförallt men allt ni har tankar kring. Samarbetar även med en person här på forumet som är mer wild and crazy än jag (tänker mer utanför boxen iallafall) så blir säkert fler versioner som kan dyka upp men detta är grunden iallafall. A serenade to last a while No more hours to borrow – No voice to follow Slipping through the night No one’s promised tomorrow – Like flies, I follow it Don’t leave me now Don’t leave me here… waiting Go easy Don’t hold me down Go easy A final round A final round Something follows Like the motion in the trees We’ll be free if we let it – No chains to swallow I feel your breath in the breeze Reminding me to forget it Like a drop in a sea of bliss Don’t leave me now Don’t leave me here… waiting Go easy Don’t hold me down Go easy A final round Something follows… Den översta filen är fel. Den undre filen är det som gäller. Go easy .mp3 Go Easy2_19_juli.mp3
    3 poäng
  22. Varsågoda. Nu börjar den här fredagen arta sig...
    3 poäng
  23. Du har väl läst intervjun med Thomas "Plec" Johansson? Plec finns här på forumet 1-4 juli 2025 för att diskutera med Studios medlemmar och besvara frågor om mastering, mixning och musikskapande. Naturligtvis i mån av tid, Plec har ju jobb att sköta också. 🙂 Men sätt igång och mata in frågor och diskussionsämnen här nedan!
    3 poäng
  24. 3 poäng
  25. En djävla sinuskurva det där med semester beroende på hur lång den är förstås. Ja semestern alltså. I början går man upp tidigt på morgonen av gammal vana. Man blir också småtrött hyfsat tidigt på kvällen. Efter ett tag börjar man vända på dygnet, antingen mer eller mindre helt om, eller bara så att man lägger sig supersent och går upp runt lunchtid. Man tror sig få mer gjort på detta vis, eller åtminstone få mer gjort genom att göra mindre än vanligt fast under längre tid, men det stämmer ju förstås inte. En annan teori som man levt efter sedan barnsben är ju att allt roligt händer senare på kvällen/natten. Men sedan kommer ju förstås verkligheten ikapp... Semesterveckorna går i rasande fart, plötsligt har hälften gått och inte fan har man fått något gjort. Å andra sidan kan man ju hävda att man inte ska göra något under sin semester för det gör man ju vanligtvis. På så vis får man sin återhämtning. Sista veckan får man kämpa med att komma i rätt dygnsrytm, sitt "jobbmode" igen. Sedan står man plötsligt där i hallen. Första arbetsdagen efter semestern... Fullständigt utarbetad och skit trött... - Jaha, vad har du gjort under semestern då? - Ehh... Ja, du...
    3 poäng
  26. Veckans pluggtips är inte en plugg, utan en app för MacOS. Pluginfo hjälper Mac-användare med för många pluggar att hålla ordning på dem och rensa ut sådant som är överflödigt.
    3 poäng
  27. Inte ens om man är en fena p d? Ja, gälar...
    3 poäng
  28. Jag känner till Zeleno. Han är varken eller. Han kan vad den genomsnittserfarne kan. Och medan hans metodik är OK, så är hans pedagogik inte lika OK. Dessutom har han fått en del skit för hur han behandlar sina "studenter". Han är åt helvete för fokuserad på grafer, kurvor och framförallt sin egen hörseluppfattning – vilket han helt ogenerat vill ge sken av är exceptionellt fantastisk. Hörseluppfattning är ju som alla vet högst individuell vilket i många fall gör Zelenos bedömningar och utlåtanden fullständigt meningslösa för dem (oss) som inte hör/uppfattar ljud som han gör. Det är lite som jag har skrivit om tidigare: Om du behöver mixa som "någon annan", utan krav på att sätta ett eget signum, då är det bara att leta upp någon videobloggare vars karisma du faller för – men med konsekvensen att du måste "lita på" vad videobloggaren väljer för verktyg åt dig. Vilket kommer att kosta dig massor av tid – eftersom, igen, hörseluppfattning (och i många fall, smak) är högst individuell. Ljud(mixnings)teknik är annars INTE särskilt svårt. Det är komplext, men inte svårt. Och har man lust att lägga ner en extra timme eller två på sina favoritpluggar och förkovra sig i dess "hur och varför", så anser jag att vi så småningom inte bara uppnår de målen vi själva har satt, utan även kan utnyttja våra skills när som helst vi ställs inför ett uppdrag att producera något bra, för både oss själv och andra. OK, ska man inte lära sig av de mer erfarna? Jo, för fan! Självklart. Men för din egen skull och din egen hälsa, välj i sådant fall någon "mentor" som så långt det bara går kommer närmast din egen vision av vad som gör en bra produktion (ofrivilligt rim, där). Zeleno är inte en av dem. Han är på tok för snäv och insnöad i sin egen inbillade förträfflighet. (Vill man för övrigt lära sig av någon som verkligen har höga skills vad gäller såväl metodik som pedagogik, så rekommenderar jag Dan Worrall alla dagar i veckan. Men det hör förstås inte till tråden.)
    3 poäng
  29. Inget märkvärdigt, en squier jazzmaster.
    3 poäng
  30. Jaa, här sitter jag i mitt autistiska hörn av världen och bara mår fint❤️‍🔥
    3 poäng
  31. Sådär ja, lite chile och lite helikopter, en uns längstah adderad liksom. Finns rum till ett kul reverb, kanske den där sunlight för att lira ambient... Och ja CHAE, en får tacka för tipset. Gick att skruva till riktigt trevligt ljud på den där simplifiern.
    3 poäng
  32. Jag ber om att få bjuda på ett extraordinärt tråkigt svar: Se till att originalkällan (det du spelar in) låter så bra som möjligt i det avseendet att det inte tjuter i dina öron eller på annat sätt får dig att grimasera av förfäran. (Tänk exempelvis på att en kass sång – eller kasst inspelad sång – kommer att vara kisskass genom hela mixen, via "mastring", till leverans.) Om du har oturen att vara någon som tar över mixningen efter inspelningen, då behöver du postprocessa tills det låter som det ska. Fundera på tidigt stadium i vilka respektive frekvensområden dina källor har sina mest aktiva stunder. Ju fler källor som slåss om samma frekvensområde, desto större helvete när det är dags att få det att låta balanserat, eftersom du kommer att bygga upp en enorm energi i dessa frekvensområden/partier. Jag tror många kallar det här steget för "arrangemang". Våga skita i high-passing (low-cut). EQ är inte alltid lösningen på ett frekvens-problem hos en enskild källa. Ibland är det så skitenkelt som att man bara behöver sänka/höja volymen. Lägg inte så stor fokus på sub-bas eller "air", utan lägg prio på att midrange låter bra. Om man lyckas här, så är nästans hela ljudbilden klar. Med ovan i beaktande kan jag garantera att justeringarna man behöver gör vid slutmix (eller "mastring" som mång väljer att kalla det) är löjligt minimala. Och man hör direkt var och om det behövs en justering. Sedan är jag också av den uppfattningen att om man behöver göra för stora justeringar på helheten (master-EQ), då har det gått åt helvete långt innan någonstans i kedjan. Som sagt, ett extraordinärt tråkigt svar.
    3 poäng
  33. Själv är jag helt bakom flötet. Inlägg i avd Metahumor.
    3 poäng
  34. Ett spel i mobilen. lite uttråkad idag men. Händer inte så mycket här hemma. Gör allt husligt plus tar hand om Louice. Tiden går, på gott och tråkigt. Hon har iaf efter lång kamp blivit beviljad personlig assistent. Kan ge mig lite fritid så det är ju positivt. Bara 30 timmar/vecka. En bra start!
    3 poäng
  35. CHAE kommer flera år senare att öppna en framgångsrik privatpraktik med specialisering på könsherpes i Kalmar. Neo tar upp prästyrket i en liten församling i Säffle trakten men blir sedemera inspärrad på dårhus efter att under en gudhstjänst ha påstått att han faktiskt ÄR Gudh. Slej sågs sist gå vilse i en väldigt stor pangkaka mumlandes om någon storpotät. Jorden gick mycket riktigt under tillslut, endast DoLs källare klarade sig genom en sinnrik förflyttning till en annan dimension där DoL själv startade en tråd med orden: "Låt oss skapa den näst längstah tråden".
    3 poäng
  36. Det är ☀️ i tokolm också! Har gjort lite underhållsarbete på min hemsida under morgonen i väntan på dagens första möte. Har i snitt 16 besökare i månaden - så vet inte riktigt om det är värt egentligen att fortsätta att lägga tid och pengar på den. Men nu är det gjort!
    3 poäng
  37. Hej JakobP - här får du en helt onödig utläggning om det vitsiga med rubriken. På 80-talet kände jag några svenskalärare som gått lärarutbildning och undervisade i svenska. En var född o uppvuxen i Ryssland en annan från England (kanske Skottland). De undervisade i SvenskaFörInvandrare och talade grammatikaliskt korrekt (vacker) svenska. Båda var smarta och roliga men en gång svarade jag "Strålande Tider! Härliga Tider!" på vardagsfrågan "Hur är det med dig?" och insåg att pilsnerfilm från 30-talet inte ingått i deras undervisning. Jag hade väl tagit för givet att en människa som pratade svenska och var i min ålder och hade samma musiksmak också delade mina referenser till svensk ... tja kultur typ. -- hur skulle dom kunna ta till sig pilsnerfilm/Hylands hörna med Snoddas/Kal å Ada/Hep Stars/raggare/ och så vidare. Det fick mig att bli noggrannare när jag nån gång skrev en låttext på engelska (detta var före internet), och ville undvika det som kallas "svengelska"--I THINK I FEEL AGAIN YOU-- typ- MEN........ "ordbruk och bokstavsskötsel" kommer från Olle Carle, som kallade sig "Cello" och skrev kåserier i papperstidningar. Hans USP var att ta vanliga svenska uttryck och vrida om armen på dom så man log lite. Så visst...var man med på geografilektionerna i grundskolan så har man hört J&B till leda. Att översätta orden från t.ex. svenska till amerikanska är det möjligas konst. Att översätta svenska uttryck och svenska erfarenheter är det möjligen konstigt. "Come on baby, light my fire" blir "Hörru tjejen lek med elden"
    3 poäng
  38. UPDATE: Har nu skickat låten till mastring. Pallade inte vänta på att "b-sidan" skulle bli klar. Kommer släppa den låten med en annan jag börjat på istället. Men, TACK till er alla som hjälpte mig få den att låta så pass bra som den gjorde till slut. Jag är galet tacksam! 🙏 Kommer ni förbi Malmö så bjuder jag på öl. Är det sommar blir det bad och grill 😁 Tack, tack, tack!
    3 poäng
  39. @Richie76 Får köra så! Har fått hemma alla grejor nu. Stativ, Pop-filter etc så skall börja sjunga in lite. Mina förebilder är inga stora sångare så jag inte världens krav där. Det är svårare att "sjunga ut" på ett bra sätt ibland så det inte blir "prat-sång". Men men . Får träna på och lyssna på inspelningarna och ta det därifrån. 😃
    3 poäng
  40. Med "drum-room" menar jag rumsmickarna för trumsettet. Förutom direktuppmickningen på de enskilda delarna (virvel, kagge, pukor osv) har du ju ofta OH-mickningen och rums-mickningen (båda stereo-par). Min erfarenhet är att rumsmickarna för trumsettet är bland de viktigaste mickarna att få till bra i en rockmix. Det är dessa som ger rymd o djup i en rocklåt. Att bara lägga reverb på virveln är inte riktigt samma sak. Virvel-reverbet tillsammans med rumsmickarna ger en bra rymd. Utan ett bra rum runt trummorna, tycker iallfall jag att låten blir platt och får nästan känslan av att vara för komprimerad. Det låter som att du använder EZ-drummer. De flesta trumset i EZ-drummer har rumsmickar, så du borde kunna få lite mer rymd i settet. När man får lite mer rymd och djup i låten via trummorna, kan man ofta dra på lite mer bas utan att den tar över. Nu kanske detta inte gäller alla genrer. Jag har bara sysslat med traditionell rock/pop, så ovan kanske inte gäller för metal, R&B (kanske inte ens all rock) osv.
    3 poäng
  41. Hm... väderleksappen utlovar "totalt snöfall". Låter ödesdigert med en doft av 40-tal...
    3 poäng
  42. En hel meter över Patrik Sjöbergs personbästa...
    3 poäng
Den här topplistan är inställd på Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.