Jump to content
Annons

Mac Mini


MusicNixon

Recommended Posts

Nu har Mac Mini varit tillgänglig i någon vecka, och folk borde ha börjat göra lite musik på dem.

Berätta om hur ni upplever prestandan, hur mycket minne ni har, och vilken hårddisk ni kör på. Hur känns Garageband? Logic? Reason? OS X?

Kort sagt... berätta om era intryck av Mac Mini i användning.

(Pluffo kanske?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en Mac Mini som står hemma på mitt bord och surrar ( vänta det gör den inte alls. Jag hör faktiskt ingenting 😏 ) dock så kan jag inte uttala mig om hur den egentligen fungerar än eftersom jag ska modifiera den. Har ett 1Gb-minne som ligger i hyllan som jag ska sätta in någon dag nu. Ska även köpa till en extern hårddisk. Sedan kan jag återkomma om hur den fungerar.

Dock så har jag prövat att köra lite PT och Reason i sitt standardutförande som den är nu ( 1,4 Ghz, 256 mb RAM, inbyggda hårddiskar på 4200rpm ) och det är inte en speciellt roligt upplevelse. Men som sagt. Det är ju inte meningen att köra dem programmen med så här låga spec. Återkommer.

För övrigt måste jag dock säga att hela datorn och operativet ( första gången jag har mac, andas kvalitet. Ska bli spännande att utforska plattformen ).

Edit: Men PM:a mig med adress så ska du få din nedrans glass, Zando!

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

För mig känns den senaste Imacen mer lockande än den lilla lådan men Pluffo kan få säga sitt lite mer ingående sedan så att man får höra lite mer om vad den kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig känns den senaste Imacen mer lockande än den lilla lådan men Pluffo kan få säga sitt lite mer ingående sedan så att man får höra lite mer om vad den kan.

Ja, iMacen är vassare. Man ska nog inte förvänta sig mirakel av Minin. Men det skiljer ju lite i pris också till iMacen, särskilt om man redan har skärm och tangentbord. Många kommer nog köpa Mac Mini för att testa Macvärlden. Och då är det intressant att se hur mycket den faktiskt klarar.

Själv skulle jag kunna tänka mig att ha en Mini under TVn som mediaserver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska försöka att peta in mer minne i burken imorgon, samt få tag i en FireWirehårddisk ( om jag nu bara kan hitta en passande; stil, ljud och prestandamässigt. )

Du petar i extra minne själv då? Inte köpa klar med 1 GB från Apple?

Om du alltså köper Mac mini med 256 MB RAM, plockar ut 256:an och sätter dit ett stycke 1 GB chip - så borde Mac mini bli mer prisvärd än iMacen?

Eller åker jag downhill mountainbike? 😉

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

Sköjjigt med länkar MusicNixon...

Jag petade alltså själv in mer minne i burken...men det var ett jäkla pillande. Var tvungen att skaffa en spackelspade som man fick slipa ner för att kunna köra in innanför plasten....Undra vad mac har emot vanliga skruvar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag petade alltså själv in mer minne i burken...men det var ett jäkla pillande. Var tvungen att skaffa en spackelspade som man fick slipa ner för att kunna köra in innanför plasten....Undra vad mac har emot vanliga skruvar...

Vad hamnade notan på i slutändan då?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nu har jag kört ett tag på Mac Mini och bör väl kunna uttala mig lite halvt om den.

Slutnotan för min Mac Mini 1,4 Ghz, 80Gb hårddisk och 1GB Ram hamnade på 8000:-.

Sedan har jag sedan tidigare en M-box och fick köpa till en Maxtor OneTouch II 200Gb ( eftersom orginaldisken på 4200RPM inte är mycket att hänga i julgranen ), så då kan vi plussa på 6000:- på orginalsumman.

Jag har inte pressat datorn speciellt hårt ännu men jag upplever att det fungerar som det ska.

Får återkomma när jag har ännu mera kött på benen.

Om man inte redan har, eller planerar att köpa ett USB/FireWire-ljudkort så kan notan för en studiokonfiguerad Mac Mini bli lite väl stor. Men om man bara kör t ex Reason så behövs å andra sidan inga tillbehör alls.

Slutsats hittils:

+ Liten ( lätt att flytta ), snygg och framför allt knäpptyst.

- Kräver mycket tillbehör för att fungera optimalt: Externt ljudkort ( om man vill kunna göra audioinspelningar ), FW-hårddisk ( om man vill kunna köra fler audiospår, ladda in samplingar fortare och kunna köra direct from disc ).

- Måste uppgraderas ( 256 Mb RAM räcker inte till mycket ).

Edit: Ajaj...nu går det utför. Har installerat EWQL Silver Edition och stött på patrull. Lyckas få ljudet att hacka loss när jag spelar på en Steinway B och då streamar jag ändå ljudet direkt från min FW-hårddisk....Usch, det här måste jag undersöka närmare. Vore tråkigt att behöva sälja min lilla låda för att den inte håller måttet 😳

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...