Jump to content
Annons

Kanske Audix dynamiska? Eller är småkondingar bättre?


Recommended Posts

Håller på och joxar med NT2-A på pukorna, de är ena stora grisar att få plats med när det är cymbaler o stativ överallt. Skulle vilja ha några små lätthanterliga man kan sätta på puksargen. Gärna med en en liten arm så micken kommer upp en bit, jag gillar inte när det är riktigt närmickat. När det gäller hela trumsetet tror jag man kan ha lite billigare mickar på pukorna om man har riktigt bra grejer till kaggen, virveln och OH.

Beyerdynamic Opus67 och Opus 87 har rätt utseende, fäste o svanhals, kan den vara nåt att ha? Scrollar man här

http://www.thomann.d...ikrofone&oa=pra

dyker det upp några fler, är det nån som har nån erfarenhet? Jag vill gärna att de har fin diskant så man får lite cymballjud även den vägen, det ger lite stereoeffekt om man har två ridecymbaler på golvpukssidan. Nu står jag med två st NT2-A och två st NT1-A som jag knappt använder, skulle ha bytt bort dem mot nåt. Dynamiska är väl bäst på pukor. Då funkar de lika bra live oxå tänkte jag... Roligast vore någ med nåt svenskbyggt som inte Thomann säljer.

Inspelning:

http://www.speedyshare.com/files/27232946/01_Trumljud_test.mp3

post-8284-0-61228000-1299415169_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har ju 3 st p4:or (har hela jampacket) och de låter förvånansvärt bra för sitt pris. Jag skulle dock rekommendera att köpa en bättre clamp den som följer med är inte den bästa.

Kan slänga upp ett sample om du vill

Kom på det också att jag har lite erfarenhet från opus87/88:orna också

jag tycker de låter sjukt bra och är inte iväg alls.

Redigerat av Badertheinvader
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör 3st E604 (Sennheiser) och de funkar mycket bra. Som vanligt är det ju soundet i själva trummorna som är viktigast. 😉

De är smidiga och enkla att sätta fast, samt justera in i höjd.

Ett plus är att de kan tas loss och användas på vanligt stativ också, men det kanske går med alla?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju 3 st p4:or (har hela jampacket) och de låter förvånansvärt bra för sitt pris. Jag skulle dock rekommendera att köpa en bättre clamp den som följer med är inte den bästa.

Kan slänga upp ett sample om du vill

Kom på det också att jag har lite erfarenhet från opus87/88:orna också

jag tycker de låter sjukt bra och är inte iväg alls.

Säljer Jam AKG P4? Jag har redan fina K&M sargfästen kom jag på...

Ett ljudklipp vore super! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag kör 3st E604 (Sennheiser) och de funkar mycket bra. Som vanligt är det ju soundet i själva trummorna som är viktigast. 😉

De är smidiga och enkla att sätta fast, samt justera in i höjd.

Ett plus är att de kan tas loss och användas på vanligt stativ också, men det kanske går med alla?

Jag har en Sennheiser E 906, den är ruskigt bra på virvel, tycker jag får bättre ljud med bara en sån än med två SM57 över/under.... Att micka gitarrstärkare med är den nog det bästa som finns... Så Sennheiser kanske vore grejen...

Edit: Kör du E604 på virveln oxå?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.mediafire.com/?ei32ioe0j3wi2

Med opusmickarna är det

Beta57 virvel

opus88 hängpukor

opus87 golvpuka

2 cm3:or överhäng

Beta52 Baskagge

Med Akgmickarna

är det hela groovepacket som jag länkade tidigare

Det är kanske inte den ultimata uppmickningen och det var faktiskt första gången jag testade Akgmickarna

Effekterna är något jag bara snabbmixat

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

http://www.mediafire.../?ei32ioe0j3wi2

Med opusmickarna är det

Beta57 virvel

opus88 hängpukor

opus87 golvpuka

2 cm3:or överhäng

Beta52 Baskagge

Med Akgmickarna

är det hela groovepacket som jag länkade tidigare

Det är kanske inte den ultimata uppmickningen och det var faktiskt första gången jag testade Akgmickarna

Effekterna är något jag bara snabbmixat

Stort tack!

På pukorna tyckte jag både Opus o AKG lät ungf lika bra. AKG verkar ju vara mkt kraftigt byggda, det är en stor fördel när fyllbultar ramlar över trummorna. Cymbalerna tyckte jag lät bättre i CM3 än Perception Live P17. Har du nån favorit som OH av de två?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade det härAudix-setet

http://www.thomann.de/se/audix_fusion_fp4_drum_set.htm

Med bara fyra mickar. Paketets kaggemick kan jag köra på den stora golvpukan, sen använder jag mina CM3 som OH och ND868 eller D112 på kaggen. Bättre än att köpa en låda med fler mickar, som man inte använder. Audix klingar väl kvalitét?

Det står att en del av de här små mickarna har mini 4-pol XLR... Krångel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack!

På pukorna tyckte jag både Opus o AKG lät ungf lika bra. AKG verkar ju vara mkt kraftigt byggda, det är en stor fördel när fyllbultar ramlar över trummorna. Cymbalerna tyckte jag lät bättre i CM3 än Perception Live P17. Har du nån favorit som OH av de två?

Jag kom precis på att det var cm2:orna spelar kanske inte så stor roll men i alla fall.

Eftersom jag äger p17mickarna så har jag mer erfarenhet av dom men i övrigt tycker jag att de låter lika bra båda men att jag kan tycka att cm2/3orna är lite smidigare. Ska du ha den under virveln någon gång så är det ju helt klart bättre med cm2/3:orna (pga smidigheten) men p17mickarna låter sjukt bra till att micka upp gitarrförstärkare

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom precis på att det var cm2:orna spelar kanske inte så stor roll men i alla fall.

Eftersom jag äger p17mickarna så har jag mer erfarenhet av dom men i övrigt tycker jag att de låter lika bra båda men att jag kan tycka att cm2/3orna är lite smidigare. Ska du ha den under virveln någon gång så är det ju helt klart bättre med cm2/3:orna (pga smidigheten) men p17mickarna låter sjukt bra till att micka upp gitarrförstärkare

Det är, har jag kommit på mer o mer, ofta en väldig fördel med små mickar ju! Audix F5 verkar vara en höjdare till både virvel och "guitar cabs" som man säger utrikes. Vem vill köpa lite Röde stormembranare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör på Audix D2 och Audix D4 och tycker de är hur fina som helst. Har mest kört D2 på hängpuka och D4 på golvpukan. Senast testade jag D2 på lilla häng, D4 på större häng, och lånad MD421 på golv. Göttigt vart det!

Det jag gillar med Audix D2 och D4 är det stora ljudet man får av dem. Man kan också micka upp en bra bit ifrån skinnen, och det låter kanon, tillskillnad från t.ex. SM57:or som man måste ha nära för att få "tryck" med. Audix-mickarna tar upp ganska mycket av hela trumsetet, men på ett trevligt och kontrollerat sätt, tycker jag.

Mitt tips är att köra på Audix D2 på häng och en AKG D112 på golv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Har haft d2 och d4, på den tiden hade jag också NT2-A.

Tycker att NT2-A är jättebra på pukor, mycket roligare än audix, men jag har också en förkärlek till kondingar där.

D4an tycker jag låter ungefär som en "bra" 421a, med lite snyggare läck och jämnare botten.

D2an är lite mindre öppen, inte så kul på större pukor. Aldrig prövat opusmickarna...

Du kommer inte få mycket mindre läck med dynamiska, men läcket kommer låta mer bandpassat, mindre användbart.

En mick som är riktigt bra riktad men ändå har snyggt läck är beyer m201, går djupt i botten och högt i diskanten också.

Eller sätt NT2-A på 8 och placera "nollan" mot cymbalerna så är läcket ett minne blott...

Det är en djungel, jag gjorde ett test för ett antal år sedan, laddar upp filen här.

Tyvärr säger det här ju inget om hur läcket låter.

floortom.mp3

Mickar i ordning:

sm57

audix D2

audix D4

Røde NT2-A (njure)

Beyer M201

EV 868

/E

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft d2 och d4, på den tiden hade jag också NT2-A.

Tycker att NT2-A är jättebra på pukor, mycket roligare än audix, men jag har också en förkärlek till kondingar där.

D4an tycker jag låter ungefär som en "bra" 421a, med lite snyggare läck och jämnare botten.

D2an är lite mindre öppen, inte så kul på större pukor. Aldrig prövat opusmickarna...

Du kommer inte få mycket mindre läck med dynamiska, men läcket kommer låta mer bandpassat, mindre användbart.

En mick som är riktigt bra riktad men ändå har snyggt läck är beyer m201, går djupt i botten och högt i diskanten också.

Eller sätt NT2-A på 8 och placera "nollan" mot cymbalerna så är läcket ett minne blott...

Det är en djungel, jag gjorde ett test för ett antal år sedan, laddar upp filen här.

Tyvärr säger det här ju inget om hur läcket låter.

floortom.mp3

Mickar i ordning:

sm57

audix D2

audix D4

Røde NT2-A (njure)

Beyer M201

EV 868

/E

Jag hörde nog ingen skillnad alls på de fyra första. Beyern lät lite basfattigare, Och EVn basigare. Är det en EV N/D 868? Sån har jag till baskagge, den är helt suverän.

Testade lite nya truminspelningar med svärsonen idag. Fick väldigt bra OH med CM3. Men jag tyckte varken NT2-A som jag hade i går, eller SM57 var lika bra på pukorna som CM3. Skulle ha haft fyra såna... Men på nåt vis känns det som om kondingar ger ett bättre ljud på pukor. Ska testa NT2-A igen i 8-koppling. Det lät fullt i fan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tjo! Fler som inte heller varken vare sig ser på Vasaloppet eller är ute i solen? ☺️ Tacka vet jag mikrofoner, baskaggar och studions dunkel!!!

Spelade in lite nya trumljud igår med svärsonen. De skrälliga cymbalerna från förra svängen blev rejält mkt bättre nu, ja allt blev bättre, tycker vi i alla fall. Sån härn mickning körde vi:

Kagge: EV N/D 868. Älskar den, man behöver inte ratta eq alls, man bara flyttar den tills man hittar det ljud man gillar. För oss lät det bäst med micken snett som på bilden. Kanske skulle kaggen låta ännu bättre med ett mindre snedförskjutet hål i frontskinnet? Med micken utanför skinnet lät det direkt liten papp-kagge. Nära klubban blev oxå sämre.

Virvel: E 906 över och NT2-A under. (Svår att se i skumrasket) Har inte mycket gas på på undermicken, men det gör sitt till om man lyssnar en stund. E906 har en brytare som kan antingen boosta eller skära vid 5 khz, vi kom fram till att det lät bäst med boosten på, det gjorde nästan undermicken överflödig.

Pukor: SM57.

Overhead: CM3 som fick äran att förstärkas av min Audient Mico. Vi hade dem högre upp först, men det blev bättre som på bilden, speciellt hihaten.

Det jag ev inte är nöjd med, (svärsons-trummisen tyckte det var bra han) är pukorna. Som jag minns vid andra test så har de låtit bättre med CM3 än SM57, det lät då färdigt direkt, nu har jag gjort ett djupt eq-hugg vidd 500, reso 400 hz, det gjorde det hela mkt bättre än rak kurva. Kanske vore det bättre med NT2-A vid pukorna, man kan isåfall testa alla tre riktningskaraktärerna då...

Jag har eqat lite lätt här o där, o komprimet lite med, plus att stereospåret gått igen TC Finalizerns program (Drum Compression) Att det blev så jobbiga cymbaler förra gången beror nog mer på att jag klantade mig med finalizern då, än vilka mickar jag använde. Önskar jag hade två till CM3, och köra dem på pukorna. I går tänkte jag att dynamiska småmickar vore det bästa på pukorna, nu sen vi testat tror jag mer på kondingar...

På ljudprovet stänger jag efter en minut av OH i 30 sekunder, och slår på dem sen, då hör man mer hur de andra mickarna låter. Vi hade en TLM102 som rumsmick också, sittandes i micscreenen, men den kanalen tillförde inget, det blev sämre. Notera moongelen på ståpukan (svärsonen säger ståpuka, inte golvpuka) och diplomet på väggen...

http://www.speedysha...umljud_test.mp3

post-8284-0-81242200-1299406758_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Som helhet tycker jag att det låter mycket bra. 🙂

Är CM3:orna riktade mot Hi-hat samt ride/crash? Eller är den vänstra riktad mot golvpukan?

Har inget att tillägga mer än att sol och vasalopp får vara för min del också. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ok, spännande. 🙂

Något Du experimenterat fram själv, eller sett/läst?

Låter i alla fall bra.

? Det var väl inte så experimentellt? Med två ride på golvpuksidan kan jag väl knappast sikta annorlunda än mitt emellan så bägge kommer med lika mycket? Hela setet kommer med i de två OHna, ganska jämt, de sitter på centimetern lika långt från virvelns mitt. Vi testade även att ha dem förskjutna bara nån dm sett från virveln, då blev virvelljudet genast annorlunda o starkare i den som satt närmast.I morrn tar jag en säck mickar och åker till Musikbörsen o byter stora klunsar mot små CM3. Eller några andra bra OH så jag kan flytta ner CM3 till pukorna igen. Har lyysnat lite till idag och inte hittat nåt lurt i ljudet. Det brukar man göra efter ett tag. I alla fall jag. dry.gif

http://www.speedysha...umljud_test.mp3

post-8284-0-43573400-1299439195_thumb.jpg

post-8284-0-77353700-1299439480_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag hörde nog ingen skillnad alls på de fyra första. Beyern lät lite basfattigare, Och EVn basigare. Är det en EV N/D 868? Sån har jag till baskagge, den är helt suverän.

Testade lite nya truminspelningar med svärsonen idag. Fick väldigt bra OH med CM3. Men jag tyckte varken NT2-A som jag hade i går, eller SM57 var lika bra på pukorna som CM3. Skulle ha haft fyra såna... Men på nåt vis känns det som om kondingar ger ett bättre ljud på pukor. Ska testa NT2-A igen i 8-koppling. Det lät fullt i fan.

Ingen skillnad?

I så fall kan du glädja dig åt att det spelar ganska liten roll vilken mikrofon du väljer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Experimentera var kanske ett felaktigt ordval, det är nog snarare så att jag är mest van att se mickningar från framsidan av trumsetet. 🙂

Inget illa menat alls....

Trodde inte det var illa ment heller! ☺️ Men Oh brukar väl inte sitta framför setet? Att OHn på hihatsidan hamnade ganska långt bak är för att det inte crashen ska gå in så mycket i micken. Hissar jag den högre försvinner hihaten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen skillnad?

I så fall kan du glädja dig åt att det spelar ganska liten roll vilken mikrofon du väljer.

Jo nog hör jag lite skillnad. Men om man skulle spela in en rock-cd i ett par olika versioner där det enda som skilde dem åt var pukmickarna skulle knappast folk tycka att den ena eller andra var en bättre cd. Det jag undrar på är om inte småkondingar kan på pukorna kan ge ett lite snyggare cymballjud än dynamiska? Jag vill ju ha det läcket, och kommer inte ifrån det även om jag ville. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill bara rekommendera dig att testa Røde NT-5 på överhäng. CM3 är jättebra (jag har två st själv och har använt dem en hel del, även på trumöverhäng), men de kan vara lite sterila tycker jag. NT-5 har en "värme" som jag tycker låter mer smickrande på trumöverhäng. Ger mer fläsk liksom. Vill själv skaffa ett par (men är tyvärr lite fattig just nu).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill bara rekommendera dig att testa Røde NT-5 på överhäng. CM3 är jättebra (jag har två st själv och har använt dem en hel del, även på trumöverhäng), men de kan vara lite sterila tycker jag. NT-5 har en "värme" som jag tycker låter mer smickrande på trumöverhäng. Ger mer fläsk liksom. Vill själv skaffa ett par (men är tyvärr lite fattig just nu).

Jag är lika sugen på NT5 själv, de är ju inte så mycket dyrare än CM3. Sen finns ju Oktava med som många pratar gött om

http://www.thomann.de/se/oktava_mk_01201_black_msp2_matched_p.htm

Men den Oktava stormembranare jag tog hem på prov en gång väsnades som fan så jag har inte så stort förtroende för dem, tänker nog på Moscwitz bilar haha. Rödemickarna är väl alltid väldigt tysta. Hoppas nån vill byta bort ett sånt par. Men jag har kanske en redan en CM3 på g...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Inte en massa brus på Oktavorna?Loggade nyss in på banken o tittade på kontot. Det var ingen rolig läsning för den som vill ha både två mickar o en channelstripp. 🙁

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade nyss på ljudprov på dessa mkt billiga småttingar från Thomann, the t.bone CD 56 Beta dynamic snare/tom microphone. Det finns ljudklipp på diverse instrument, trummor o blås mm. Speciellt pukljudet är väl ganska hyfsat? En puka låter väl inte så mycket annorlunda än så där. Lite kompressor, reverb o eq sen så? Vad tror ni?

http://www.thomann.de/se/the_tbone_cd_56_beta.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...