Jump to content
Annons

Bygg din egen penn-mick, enkelt! =)


Limpan

Recommended Posts

Denna artikel har funnit på nätet länge men jag tror aldrig nån har tipsat om den på detta forum därför tycker jag det är dags! =) Dessa små micro-membranare är riktigt nice och kapslarna som tillverkas av panasonic återfinns i mickar från earthworks m.m. Micken är egentligen en electretmick då den drivs av batteri. Man kan använda 3,5-9V. I detta schema används ett 9V och jag kan berätta att juicen räcker LÄÄÄNGE. 😆

http://www.prosoundweb.com/recording/tapeo...dmic_16_1.shtml

Vanligtvis sitter dessa kapslar i mätmikrofoner vilket berättar om att de har en mycket rak frekvensåtergivning, kanske lite ovanligt att använda som vanliga penn-mickar men fungerar faktiskt över förväntan. Jag byggde två av dessa mickar för ca 600-700 kr och måste säga att jag inte hört något låta så bra för så lite pengar! I artikeln nämns Panasonic WM-66AY, själv fick jag aldrig tag på just den kapseln utan använde en annan som heter WM-61A, köptes från www.madaboutsound.com.

Har nu fyra stycken av dessa rackare och är mycket nöjd. Mycket gott att stereomicka med!

Använd gärna till trummor:överhäng, piano och akustisk gitarr. Väldigt bra närhet, kan vid första lyssning låta något tunn i botten men alla frekvenserna finns där =) Passar super till Transient-rika grejjer! (till solo-sång låter den dock inge kul, tycker jag) Jag gjorde ett jämförande frekvenstest med Neumann KM184. I en dämpad studio körde jag olika sorters brus och sinustoner. Återgivningskurvan var i princip identisk från 0-1000hz men högre upp var det lite mer variation. Det största negativa var att min hade en dip vid 4000hz samt högre egen-brus än neumann-micken... Men endå, de var en ganska elak jämförelse då neumann-micken kostar rätt mycket mer. Det största positiva vid det testet var att jag var förvånad över att den gick så rakt och tog upp bra ändå ända ner från 20hz upp till 20000hz.

Detta är en ganska enkel DIY och faktiskt användbar, I think =) 😆

Vill ni hör något som är inspelat med just dessa mickar kan jag berätta att låtarna på min å roberts hemsida använder just dessa mickar. Trummor:överhäng samt akustisk gitarr är mickat med dessa.

Lyssna på "medley"-> www.myspace.com/slippedawaymusic

EDIT: Har nyligen upptäckt att länken ej leder till rätt sida, verkar som sidan är borttagen... PM:a mig och ge mig er mailadress så kan jag skicka schemat på mickbygget till er =)

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 116
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Denna artikel har funnit på nätet länge men jag tror aldrig nån har tipsat om den på detta forum därför tycker jag det är dags! =) Dessa små micro-membranare är riktigt nice och kapslarna som tillverkas av panasonic återfinns i mickar från earthworks m.m. Micken är egentligen en electretmick då den drivs av batteri. Man kan använda 3,5-9V. I detta schema används ett 9V och jag kan berätta att juicen räcker LÄÄÄNGE. 😆

http://www.prosoundweb.com/recording/tapeo...dmic_16_1.shtml

Vanligtvis sitter dessa kapslar i mätmikrofoner vilket berättar om att de har en mycket rak frekvensåtergivning, kanske lite ovanligt att använda som vanliga penn-mickar men fungerar faktiskt över förväntan. Jag byggde två av dessa mickar för ca 600-700 kr och måste säga att jag inte hört något låta så bra för så lite pengar! I artikeln nämns Panasonic WM-66AY, själv fick jag aldrig tag på just den kapseln utan använde en annan som heter WM-61A, köptes från www.madaboutsound.com.

Har nu fyra stycken av dessa rackare och är mycket nöjd. Mycket gott att stereomicka med!

Använd gärna till trummor:överhäng, piano och akustisk gitarr. Väldigt bra närhet, kan vid första lyssning låta något tunn i botten men alla frekvenserna finns där =) Passar super till Transient-rika grejjer! (till solo-sång låter den dock inge kul, tycker jag) Jag gjorde ett jämförande frekvenstest med Neumann KM184. I en dämpad studio körde jag olika sorters brus och sinustoner. Återgivningskurvan var i princip identisk från 0-1000hz men högre upp var det lite mer variation. Det största negativa var att min hade en dip vid 4000hz samt högre egen-brus än neumann-micken... Men endå, de var en ganska elak jämförelse då neumann-micken kostar rätt mycket mer. Det största positiva vid det testet var att jag var förvånad över att den gick så rakt och tog upp bra ändå ända ner från 20hz upp till 20000hz.

Detta är en ganska enkel DIY och faktiskt användbar, I think =) 😆

Vill ni hör något som är inspelat med just dessa mickar kan jag berätta att låtarna på min å roberts hemsida använder just dessa mickar. Trummor:överhäng samt akustisk gitarr är mickat med dessa.

Lyssna på "medley"-> www.myspace.com/slippedawaymusic

Vore grymt kul att bygga.

Tack för tipset.

Kan inte du sätta ihop en beställningsedel från något ställe så att det blir enkelt att beställa delarna för oss som inte är så bra på sådana här grejer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna artikel har funnit på nätet länge men jag tror aldrig nån har tipsat om den på detta forum därför tycker jag det är dags! =) Dessa små micro-membranare är riktigt nice och kapslarna som tillverkas av panasonic återfinns i mickar från earthworks m.m. Micken är egentligen en electretmick då den drivs av batteri. Man kan använda 3,5-9V. I detta schema används ett 9V och jag kan berätta att juicen räcker LÄÄÄNGE. 😆

http://www.prosoundweb.com/recording/tapeo...dmic_16_1.shtml

Vanligtvis sitter dessa kapslar i mätmikrofoner vilket berättar om att de har en mycket rak frekvensåtergivning, kanske lite ovanligt att använda som vanliga penn-mickar men fungerar faktiskt över förväntan. Jag byggde två av dessa mickar för ca 600-700 kr och måste säga att jag inte hört något låta så bra för så lite pengar! I artikeln nämns Panasonic WM-66AY, själv fick jag aldrig tag på just den kapseln utan använde en annan som heter WM-61A, köptes från www.madaboutsound.com.

Har nu fyra stycken av dessa rackare och är mycket nöjd. Mycket gott att stereomicka med!

Använd gärna till trummor:överhäng, piano och akustisk gitarr. Väldigt bra närhet, kan vid första lyssning låta något tunn i botten men alla frekvenserna finns där =) Passar super till Transient-rika grejjer! (till solo-sång låter den dock inge kul, tycker jag) Jag gjorde ett jämförande frekvenstest med Neumann KM184. I en dämpad studio körde jag olika sorters brus och sinustoner. Återgivningskurvan var i princip identisk från 0-1000hz men högre upp var det lite mer variation. Det största negativa var att min hade en dip vid 4000hz samt högre egen-brus än neumann-micken... Men endå, de var en ganska elak jämförelse då neumann-micken kostar rätt mycket mer. Det största positiva vid det testet var att jag var förvånad över att den gick så rakt och tog upp bra ändå ända ner från 20hz upp till 20000hz.

Detta är en ganska enkel DIY och faktiskt användbar, I think =) 😆

Vill ni hör något som är inspelat med just dessa mickar kan jag berätta att låtarna på min å roberts hemsida använder just dessa mickar. Trummor:överhäng samt akustisk gitarr är mickat med dessa.

Lyssna på "medley"-> www.myspace.com/slippedawaymusic

Vore grymt kul att bygga.

Tack för tipset.

Kan inte du sätta ihop en beställningsedel från något ställe så att det blir enkelt att beställa delarna för oss som inte är så bra på sådana här grejer?

Ja, det vore kanon om du ville göra. Blev riktigt sugen på att göra detta också 😛

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Receptet på en lyckad blandning

 

mick-kapsel "panasonic WM-61A" (ca 33 SEK)

Mad about sound: Panasonic WM-61A

(jag beställde 5 st därifrån, kostade mig totalt 257 kr inklusive porto & VAT)

1000 pF keramisk skivkondensator

ELFA: Keramisk skivkondensator 1000pF (65-708-57)

10uF metaliserad polypropylenkondensator

ELFA: Axiell metaliserad polypropylenkondensator (65-471-29)

2.2Kohm 1% metall-film motstånd

ELFA: metall-film motstånd 0,6W lågbrusig (60-726-49)

----- komponenter ELFA + mickkapsel: 64,50 + 33 = 97,50 kr ----

där var de viktigaste delarna, rekommenderar att köpa dubbelt av komponenterna och göra två mickar, dom är mysiga i stereo. Nedan följer resten som ni säkerligen kan få tag på billigare än från ELFA, och som då behövs två av om ni ska ha två mickar (förutom metallboxen om ni gör som jag gjort...)

 

9V batteri (macken nere vid hörnet? 😛 )

9V batterihållare

ELFA: Batterihållare 9V i svart plast (69-135-31)

Metallhölje till "PSUn" (avser "två i en")

ELFA: Metallbox förslag 1 (50-117-47)

Om du tar ännu lite större metallbox får du även plats med batteriena inne i själva höljet, själv så har jag batteriet ovanpå själva "boxen", som ni ser på bilden...

 

chassi-monterings-XLR hane + hona (in och ut från boxen)

ELFA: Neutrik XLR (42-332-01) + (42-330-03)

XLR hane som "mick-kapsel-hållare" (själva micken alltså)

ELFA: XLR-kontakt Neutrik (42-328-07)

 

 

Thats it! Ni kan söka på artikelnumret så kanske det går snabbare på ELFA.

Själv så köpte jag inte Neutrik XLR utan en billigare variant. Som mickhållare köpte jag en shockmount för pennmickar (50kr från luthman) samt satte dit buntband för att hålla fast micken. Ja, ni ser på bilden typ.

mick1.jpg

 

mick2.jpg

Vassego'

😛

 

/L

EDIT: om ni bara ska ha en kapsel så har även svalander dessa panasonic WM-61A

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Färdiga mickar i princip enligt samma modell finns att köpa för inte alltför mycket pengar om man inte vill löda själv:

http://www.naiant.com/studiostore/microphones.html

Gunnar

Riktigt sugen på att bygga nåt själv igen just nu så det där låter lockande, men det skulle vara schysstare med en bra mickapsel som tål +48V som i naiant mikrofonerna. Nån som har några tips?

Sen har jag fått tips om att mobiltelefonsmikrofoner kan låta riktigt bra, så om man har två likadana (beggade förstås =) så bara slå sönder och testa dom mickarna, ska funka kanon som X/Y par i samma kapsel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Limpan: Det finns ju mer än 1 komponet på sidorna? Hur vet jag vilken man skall köpa?

Om man tittar så hittar man ju tex fler med 1000pf

Därav artikelnumret inom parantes... =)

(om du söker direkt på artikelnumret markeras rätt komponent)

Link to comment
Dela på andra sajter

Den första komponenten kommer inte in förens 24 januari, vart kan man få tag i den någon annanstans?

Faktum är att jag har byggt två av mickarna med andra skivkondensatorer, men jag hör ingen skillnad mellan mickarna, man kan kanske ta den som ELFA rekommenderar som utbytsval.

Annars funkar nog denna bra, jag använde den till två av mickarna som sagt:

ELFA: Skivkondensator 1000pF (65-851-94)

Nån som har bättre el-kunskaper än jag får gärna undersöka saken närmre haha :rolleyes:

/L

Link to comment
Dela på andra sajter

å ja hoppas den blir bra så ja inte känner att ja lurat nån 🙁

Vi får väl se

😮 Jadå, blir nog bra. Lägger här upp ljudexempel från en inspelning jag gjorde i växjö universitets studio med just dessa mickar. Helt oprocessade, via digi002

Ljudexempel MP3 "limpan-mickarna"

Första exemplet är en furch akustisk gitarr mickad i A/B stereo.

Sen kommer det trummor, och det är rena överhäng i A/B stereo. (möjligvis är det inte samma preamps som gitarrerna utan jag hade kanske TLaudio rör-preamp... minns faktiskt inte, men det låter lite så..)

Sista är en dring-dring furch akustisk gitarr mickad med en mick. Vid tolfte bandet riktad lite snett mot ljudhålet typ. Orkade inte panna tillbaka den så den ligger nog bara i höger kanal.

Ja vet inte om de ger nån bra bild på hur dom låter men man hör åtminstone att dom funkar va? 🙂

🙂

/L

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

låter riktigt bra faktiskt.. 😛

är det något mixat eller torrt??

ni har ett välljudande rum iaf.. 😕

edit: den sista guran ligger i vänster.

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

låter riktigt bra faktiskt.. 😛

är det något mixat eller torrt??

ni har ett välljudande rum iaf.. 😕

edit: den sista guran ligger i vänster.

ja vänster var det visst...

Det är helt torrt.

Trummorna står i en större studio medans gitarrerna är i ett mindre rum. Ganska dämpat men inte helt dött.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hämtade prylarna från elfa idag!

Gott! Let us know hur det går med ihopbyggandet =)

Tusen tack för denna tråden och beskrivningarna. Jag älskar när folk tar intiativ och gör vad du t.ex. gjort.

😛😉🙂 å jag e tacksam för responsen! Kul att de uppskattas. Hade en kväll ledigt helt enkelt 🙁

...ska bli spännande å se om fler gillar micken :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har beställt grejer nu. All fin-elektronik och så kommer från ELFA, mick-kapslarna från Svalander och resten köper jag hos Kjell & Co när grejerna kommit.

Detta kommer vara min första sväng in i DIY-träsket, så jag hoppas allt kommer att gå vägen. Om jag undrar något så är det väl annars bara att fråga här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahhh.... 🙂

Glömde köpa sladd. Märkte nu att jag msåte ju ha någon form av kabel.

Någon speciel jag ska ha?

Har ingen lust att åka till elfa men har nära till Kjell och clas Ohlson.

När man lödt ihop grejerna kan man fylla det med något ( typ smältlim)? ( varför? Jo tänkte att för att försäkra sig om att kapseln stannar kvar och för att försäkra sig att det inte blir kortslutning någonstans om delarna rör sig därinne?

Vad skulle man ha mönsterkorten till tänkte du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...