Jump to content
Annons

Kenta K

Recommended Posts

Annons

en kompressoreffekt som slår ut andra inslag i en låt..

typexempel; Eric Prydz - Call on me

i det fallet är det bastrumman vs det mesta annat, därmed blir bastrumman mer framträdande 😆

kanske inte så utförlig förklaring men lyssna på låten om du har möjlighet!

Redigerat av Berra
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det där är ju egentligen bara ett av många sätt som man kan använda sidechaining på. Sidechaining är egentligen att man kopplar in en ljudsignal på ett ställe där den inte vanligtvis skulle dyka upp i signalflödet. ( 😆 ) Vanligtvis används detta för att kunna kombinera två olika kanaler i samma plugin. T ex om du har en vocoder behöver du en röstsignal och en synthsignal, så då måste du styra in en av dem till pluggen genom sidechaining. 😛 Samma sak om du har t ex en ringmodulator utan egen oscillator.

Om du har en kompressor som stödjer sidechaining så kan du styra in baskaggen på en kompressor som ligger på något annat instrument, och därmed få till sånt där mysigt sidechainpump.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svar. Vilka kompressorer stödjer detta då? Är det oftast i låtar som Eric Prydz - Call on me man använder det ?

Det tror jag inte man kan säga generellt. Det fungerar också bra i en klassisk rockbandsuppsättning, där basen och kaggen krockar lite. Då låter du bara basen ducka lite för kaggen så träder den fram bättre. På gott och ont.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svar. Vilka kompressorer stödjer detta då? Är det oftast i låtar som Eric Prydz - Call on me man använder det ?

Det tror jag inte man kan säga generellt. Det fungerar också bra i en klassisk rockbandsuppsättning, där basen och kaggen krockar lite. Då låter du bara basen ducka lite för kaggen så träder den fram bättre. På gott och ont.

eller ännu skojjigare, låta ackegitarren ducka för bastrumman.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svar. Vilka kompressorer stödjer detta då? Är det oftast i låtar som Eric Prydz - Call on me man använder det ?

Det tror jag inte man kan säga generellt. Det fungerar också bra i en klassisk rockbandsuppsättning, där basen och kaggen krockar lite. Då låter du bara basen ducka lite för kaggen så träder den fram bättre. På gott och ont.

eller ännu skojjigare, låta ackegitarren ducka för bastrumman.. 😉

Eller låta trummorna ducka för doakören. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svar. Vilka kompressorer stödjer detta då? Är det oftast i låtar som Eric Prydz - Call on me man använder det ?

Det tror jag inte man kan säga generellt. Det fungerar också bra i en klassisk rockbandsuppsättning, där basen och kaggen krockar lite. Då låter du bara basen ducka lite för kaggen så träder den fram bättre. På gott och ont.

eller ännu skojjigare, låta ackegitarren ducka för bastrumman.. 😆

Eller låta trummorna ducka för doakören. 😕

Haha, kan låta coolt i en electronicka låt. =).

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller låta leadsången ducka för triangeln?

Möjligheterna är oändliga...

Jadu, man kan göra mycket kul med sidechain.

Tysta en hel låt 😕 .

det är nog det bästa!

😆😆

den senaste house-låten jag jobbar på är det ganska mycket fetingsidechain mellan bastrumma o pads!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller låta leadsången ducka för triangeln?

Möjligheterna är oändliga...

Jadu, man kan göra mycket kul med sidechain.

Tysta en hel låt 😕 .

det är nog det bästa!

😆😆

den senaste house-låten jag jobbar på är det ganska mycket fetingsidechain mellan bastrumma o pads!!

Hehe, du har inte den "klassiska" stråken sidechainad ochså?

Eric prydz style 😎 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller låta leadsången ducka för triangeln?

Möjligheterna är oändliga...

Jadu, man kan göra mycket kul med sidechain.

Tysta en hel låt 😕 .

det är nog det bästa!

😆😆

den senaste house-låten jag jobbar på är det ganska mycket fetingsidechain mellan bastrumma o pads!!

Hehe, du har inte den "klassiska" stråken sidechainad ochså?

Eric prydz style 😎 .

😎

njae de e urstämda pads, som ligger väldigt högt i frekvens o så..

måste kasta in fler klyschor.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
  • 1 månad senare...

Jag vill få min SideKick som jag tankat ifrån TwistedLemon o funka. Jag har gjort EXAKT som det står att man ska göra. lägga in dll filen i VST Mappen o sen köra igång.

Insert --> Inset Channel--> Moore --> Refresh --> Fast Scan(recomended)

men inget kommer upp :@ FInns det ingen vanlig exe.fil till denna :rolleyes: ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...