Jump to content
Annons

Spela in hardcore sång?


red_house_painter

Recommended Posts

Annons

Jag har kört med kondensatormick ( AKG solidtube & puffskydd såklart då man/jag spottar en hel del när man/jag skriker ).

Bara lite kompressor under inspelning för att trycka ner dom värsta peakarna. Backat litegrann från micken under skriken och gått närmre under svagare partier.

I mixen har jag kompremerat sången en hel del samt ibland lagt lite dist ( det mästa av rivet görs med rösten ) och reverb på insert.

lowcut fö ratt skära bort onödigt ljud, eq brukar jag inte behöva så mycket kanske gör ett litet lyft någonstans. Jag har redan liten eq justering på min preamp joemeek VC1qcs ( kanske den heter ).

Ungefär nått sånt där har jag gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske en kompressor/limiter vid inspelning för säkerhets skull, bara för att se till att det inte slår över. Men mest hänger det nog på sångaren och om han eller hon har någon mickteknik. Märker du att han/hon står lika nära micken oavsett hur stark sången är så kan du ju säga "DU! BACKA LITE NÄR DU SKRIKER DET GÅR HÅL I MEMBRANET ANNARS" samtidigt som du viftar med en falafel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är väldigt snabba vändningar mellan starkt och svagt (t ex i samma textrad) så gäller det att ha bra mic-teknik och sedan komprimera mycket. Annars får du offra ett par kanaler och spela in de lugnare och skrikigare partierna för sig. Håller förresten på att producera en EP med ett emocore/screamo-band för tillfället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag hade tänkt skaffa mig en JoeMeek threeq för att jag vill ha en annan sorts preamp och då är det enkelt att ställa in komressor direkt på. Jag har lärt mig att man inte ska spela in med kompressor först om man nu inte vet vad man vill åt.

Jag trodde också att dynamiska mickar skulle lämpa sig bättre till detta men då funkar det tydligen rätt bra med kondensator mickar också. Vad är det för mickar ni andra har haft?

Detta med sångteknik varierar väldigt mycket mellan dom som sjunger in hos mig. Oftast har de ingen koll alls och de har ganska svårt att lära sig det under den korta tiden som dom är där.

Jag gillar ananrs idéen med falafel! Den verkar grym.. Ska testa den nästa gång!

Kommer med utlåtande om hur det gick!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag håller med Phobos. Borde inte det enklaste vara att spela in skrik på en kanal och det lugna på en kanal. Blir ju enklare sen när du mixar också. Iof kan väl kanske känslan gå lite förlorad.

"DU! BACKA LITE NÄR DU SKRIKER DET GÅR HÅL I MEMBRANET ANNARS" samtidigt som du viftar med en falafel.

Vet inte om jag är skittrött, men det där fick mig att fnittra hysteriskt i 3 minuter.

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

"DU! BACKA LITE NÄR DU SKRIKER DET GÅR HÅL I MEMBRANET ANNARS" samtidigt som du viftar med en falafel.

Vet inte om jag är skittrött, men det där fick mig att fnittra hysteriskt i 3 minuter.

Jag är också trött och jag fnittrade som tusan när jag läste det där också 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag håller med Phobos. Borde inte det enklaste vara att spela in skrik på en kanal och det lugna på en kanal. Blir ju enklare sen när du mixar också. Iof kan väl kanske känslan gå lite förlorad.
"DU! BACKA LITE NÄR DU SKRIKER DET GÅR HÅL I MEMBRANET ANNARS" samtidigt som du viftar med en falafel.

Vet inte om jag är skittrött, men det där fick mig att fnittra hysteriskt i 3 minuter.

VADDÅ 🙂 var det på skoj? Jag som har beställt falafel 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Den micken du ska ha är tveklöst en Shure SM-7. Alltså inte SM57, men den kan funka ok. SM-7 smiskar upp allt jag hört om det är ösig sång du vill ha. Det är en dynamisk mick som är riktigt mångsidig. Kostar en del, men är värd sin slant.

Väldigt bra mick, sjukt snygg också. Används väl mycket av James Hetfield i Some kind of monster om jag minns rätt? påminner lite om en SM57:a men med något rakare och bredare frekvensupptagning.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...