Jump to content
Annons

"30 tips för bättre ljud" - verkar heltossigt


tbruce

Recommended Posts

I en tråd för ett tag sen länkade någon till Svalander Audio AB. Där hittade jag diverse skojiga saker, produkter som på olika sätt påstås ge bättre ljud. En hel del verkar vara rent lurendrejeri. Eller så gränsar det mot hifireligiös övertygelse, där "det perfekta ljudet" är nirvanat man strävar efter.

Ta t ex deras sida med 30 tips för bättre ljud.

Några citat:

1. Se till att din CD-spelare står i våg. En lutande CD-spelare funkar inte OK. Använd ett vattenpass eller en Crossballs.
6. Slipa kanterna på CD och DVD. Både i mitthålet och på ytterkant! OBS! EJ på över eller undersida. Använd trollull eller torr svinto. Skillnaden är hörbar! Läs mer. Ännu bättre är det att fasa kanten! Kolla mitt erbjudande om fri kantskärning så du kan testa själv!
11. Tvätta skivor och CD/DVD. Alla framställningsprocesser - oavsett om det gäller LP eller CD lämnar kvar rester av kemikalier av olika slag på ytan. Det låter mycket bättre om du gör LPn eller CDn (eller DVDn) ren! Alltså även sprillans nya!

Läs mer om hur du kan rengöra dina LP från damm och fett.

För CD finns speciella rengöringsvätskor eller ännu hellre en ultraljudstvätt för CD så du inte riskerar repor på skivan.

eller min favorit...

23. Tyng ner CD-spelaren. Lägg ettpar stora tunga böcker ovanpå din CD-spelare. Enklast förstås om spelaren inte är toppmatad! :-)

Ju tyngre ju bättre. Själv kör jag med dämpad marmor eller stora klumpar av mässing och koppar men en rejäl cementplatta funkar också - du kommer vilja testa då du märker skillnaden med ett par böcker ovanpå!

Okej, jag kan förstå att CD-spelaren får problem om CD-skivan inte ligger i balans, och att det i värsta fall kan ge upphov till hack o dyl. Men eftersom ljudet är digitalt finns det ju inget utrymme för "små" fel, eller? Antingen så blir det rätt, dvs spelaren kan läsa skivan, eller så blir det fel, dvs spelaren kan inte läsa skivan. Har jag fel? Möjligtvis kan det vara något programmatiskt fel på spelaren som gör att signalen inte låter som den ska, men det kan ju knappast påverkas av spelarens vinkel, hur skivornas kanter ser ut, om den måste lysa igenom ett lager kemikalier för att kunna läsa skivan, eller om spelarens låda är en aning ihoptryckt eller inte.

Har jag missat nåt här eller är det här faktiskt bara bullshit som försöker pracka på wannabehifinördar saker dom inte behöver?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
6. Slipa kanterna på CD och DVD. Både i mitthålet och på ytterkant! OBS! EJ på över eller undersida. Använd trollull eller torr svinto. Skillnaden är hörbar! Läs mer. Ännu bättre är det att fasa kanten! Kolla mitt erbjudande om fri kantskärning så du kan testa själv!

Va i helsifyr? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är förmodligen människor med, vad vi på institutet för hörselforskning kallar, überöron. En bekant till mig som har en ganska så stor postorder firma för musik (skivor alltså) satte en gång ut en annons i HiFi-klubbens blaska. Han sålde rätt mycket vinyl då (10 år sedan kanske) och de gillade vinyl, eller ja, många av deras medlemmar gjorde det. Ett tag efteråt svor han att han aldrig mer skulle annonsera hos dem. En av anekdoterna gick ut på en snubbe som kom tillbaks med en (vinyl)skiva och klagade på att den var skev... de tog ut den ur konvolutet och den såg ok ut. Jamen jag har mätt upp det, det slår på xxx mikromilimeter, sade hifivännen. Hör du någon skillnad då, frågade polaren. Nej, men det är mätbart och därmed inte acceptabelt!

Jaja, en lite o.t. anekdot men i alla fall. 😉🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten jag utlyser en liten lek! Fortsätt själv listan med dina egna Hifi-tips! 😉

Jag börjar!

31. Rita en glad gubbe på CD-skivan. Använd en tuschpenna, helst i en glad färg. Vi säljer även tuschpennor som är specialtillverkade för detta. Blir en fantastisk skillnad! Ljudet blir genast mycket lättare och luftigare.
32. Spotta tre gånger över vänster axel innan du byter låt. Hudkontakt med CD-spelaren påverkar ljudet. Previous/next-knapparna är särskilt känsliga. Du kommer höra en märkbar skillnad om du först spottar över axeln! Vi säljer även speciella spottkoppar för detta.
33. Om du vill spela synth-musik, ha en separat CD-spelare! De onaturligt hårda elektroniska vågformerna i synthmusik förstör lätt kretsarna i CD-spelaren, ofta oreparerbart! Ha därför helst en "fulspelare" bara för musik med synthesizerinslag. Vi säljer även speciella skivor med valsång och sitar som kan hjälpa till att läka spelarens kretsar.
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför hitta på egna? Killen har ju en hel bamsesida proppfull med dumheter. Hade dagens bästa surfstund precis. Han är ju helt galen 😱 Nu måste jag rensa, tvätta och putsa alla mina nätdelskontakter. Tycker att min stereo tappat lite separation och brillians den senaste tiden och det måste vara det det hänger på.

edit: tbruces #33 skulle platsa hur lätt som helst. Maila in den som förslag till herr Svalander. Jag är övertygad om att han nappar.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten jag utlyser en liten lek! Fortsätt själv listan med dina egna Hifi-tips! 🙂

Jag börjar!

31. Rita en glad gubbe på CD-skivan. Använd en tuschpenna, helst i en glad färg. Vi säljer även tuschpennor som är specialtillverkade för detta. Blir en fantastisk skillnad! Ljudet blir genast mycket lättare och luftigare.
32. Spotta tre gånger över vänster axel innan du byter låt. Hudkontakt med CD-spelaren påverkar ljudet. Previous/next-knapparna är särskilt känsliga. Du kommer höra en märkbar skillnad om du först spottar över axeln! Vi säljer även speciella spottkoppar för detta.
33. Om du vill spela synth-musik, ha en separat CD-spelare! De onaturligt hårda elektroniska vågformerna i synthmusik förstör lätt kretsarna i CD-spelaren, ofta oreparerbart! Ha därför helst en "fulspelare" bara för musik med synthesizerinslag. Vi säljer även speciella skivor med valsång och sitar som kan hjälpa till att läka spelarens kretsar.

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

34. Diska dina skivor i diskmaskin med Yes. Yes skyddande lager hindrar repor från att uppstå på skivan!
35. Ingen hårdrock i stereon. Överdistade gitarrer kan lätt skada dina känsliga högtalares membran. Vissa hårdrockssångare tjuter så högt att även detta kan skada både högtalare och elektronik.
Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Det värsta är att det tyvärr finns många lättlurade människor som tror på allt sådant hokus-pokus. Om de sedan blir överbevisade både teoretiskt och praktiskt, så tror de ändå fortfarande på det skitsnack som de trodde på från början. Det är precis som en religion. 😱

Om man i sådana kretsar skulle ha synpunkter på en nätkabel för 5000:- och till äventyrs påstå att de sista två metrarna rimligen inte kan ha tillstymmelsen till påverkan, när alla ledningar i husets väggar är sämre, liksom kablarna från transformatorstationen etc - ja då skulle man ha fel oavsett hur horribelt bondfångeri det handlar om från försäljarens sida.

Om man skulle våga påstå att en högtalarkabel för 20000:- inte är ett dugg bättre - men kanske rentav sämre, än en vanlig lampsladd, så skulle de få hjärtinfarkt på stubinen.

Svalanders site kan ses som ett varnande exempel på hur folk VILL bli lurade. Det hemska är att det inte ens är ett skämt, utan det är på fullt allvar! 😆🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det var här på forumet som jag läste att japaner trodde att vanliga brända cd-r skivor kunde vara skadliga för cd-spelaren.

Kan det verkligen vara så 😳

Nu ska jag ta mig en titt på svalandersidan och se alla spännande tips.

Det lät för bra för att vara sant 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

"Det finns etiketter att köpa för att förbättra utseendet på din hembränning. Det är faktiskt så att den dessutom förbättrar ljudet - även på en CDR."

Hmmm...

Ja om något så borde det ju enligt hans andra påståenden försämra ljudet eftersom sådana etiketter ofta ger upphov till större obalans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Tipsen är inte helt fel om man vill ha bättre ljud, ju mindre problem som CD spelaren eller cdmekanismen utsätts för desto mindre utnyttjas felkorrigeringskretsarna i spelaren som ofta degraderar ljudet. Alltför många Cd/DVD skivor är också felbalanserade. Visst finns det mycket hokus pokus i hifibranschen men Svalander är inte ute och cyklar...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Ok. Jag hittar på ett tips också:

Under inspelningen av dina nya högtalare (alltså under den period då dina högtalare ska börja användas efter köpet), är det ytterst viktigt att du inte spelar musik som är falsk, antingen det rör sig om musikinstrument av akustisk eller elektrifierad natur eller om sånginsatser. Alla högtalare har ett slags inbyggt nästan mänskligt minne och det kan lätt bli fel under denna inlärningsprocess.

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Du hade blivit mörkrädd om du hade en räknare som visar hur mycket felkorrigeringen jobbar även under perfekta förutsättningar...

Det man möjligen skulle kunna påverka med alla hokus-pokustrick, gör varken till eller från i det stora hela. Det är som med de svindyra högtalarkablarna, som det fortfarande inte har gjorts något seriöst blindtest med, där resultatet har blivit annat än slumpmässigt - och lika effektivt som att måla kanten på CD:n grön, somman skulle göra i CD:ns barndom - när alla var vana vid att behöva krångla en massa med den gamla tekniken för att det skulle bli lite bättre - medan den nya tekniken inte låter sig påverkas på det sättet. Vilken besvikelse det skulle bli om alla dessa "audiofiler" plötsligt skulle inse hur de har förts bakom ljuset i alla år, med mördande reklam och konstiga ord som de egentligen inte förstår, men eftersom det låter "fint" så köper de resonemangen med hull och hår... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Jag hittar på ett tips också:

Under inspelningen av dina nya högtalare (alltså under den period då dina högtalare ska börja användas efter köpet), är det ytterst viktigt att du inte spelar musik som är falsk, antingen det rör sig om musikinstrument av akustisk eller elektrifierad natur eller om sånginsatser. Alla högtalare har ett slags inbyggt nästan mänskligt minne och det kan lätt bli fel under denna inlärningsprocess.

😉

:musik

😳

SHIT! Den hade jag inte sett innan...

Du får inte vara så rolig - det är ju risk att man sätter Colan i halsen när man trillar ner på golvet i ett skrattanfall... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Du hade blivit mörkrädd om du hade en räknare som visar hur mycket felkorrigeringen jobbar även under perfekta förutsättningar...

Det man möjligen skulle kunna påverka med alla hokus-pokustrick, gör varken till eller från i det stora hela. Det är som med de svindyra högtalarkablarna, som det fortfarande inte har gjorts något seriöst blindtest med, där resultatet har blivit annat än slumpmässigt - och lika effektivt som att måla kanten på CD:n grön, somman skulle göra i CD:ns barndom - när alla var vana vid att behöva krångla en massa med den gamla tekniken för att det skulle bli lite bättre - medan den nya tekniken inte låter sig påverkas på det sättet. Vilken besvikelse det skulle bli om alla dessa "audiofiler" plötsligt skulle inse hur de har förts bakom ljuset i alla år, med mördande reklam och konstiga ord som de egentligen inte förstår, men eftersom det låter "fint" så köper de resonemangen med hull och hår... 😳

Jo men du är ju helt fel ute nu Claes eftersom Svalanders 30 tips inte är hokus pokus utan i princip alla ger hörbart bättre resultat som vem som helst kan verifiera...

Angående felkorrrigeringskretsar så jobbar de mer eller mindre konstant på enklare spelare men betydligt mindre på mer kvalificerade varianter just på grund av dess negativa påverkan av ljudet..

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Problemet - eller åtminstone en del av humorn - är ju att tre av fyra tips är fullt rimliga/vettiga. Att vinylspelaren ska stå i våg med rätt nåltryck t ex.

Men sen spårar det ur jävlar 😳

Vilka av tipsen tycker DU inte är rimliga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Katten, har du gjort blindtester med och utan marmorskiva på cdspelaren?

Nej men det är inte ovanligt att en CD spelare fungerar och låter bättre om den är tung och stabil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men du är ju helt fel ute nu Claes eftersom Svalanders 30 tips inte är hokus pokus utan i princip alla ger hörbart bättre resultat som vem som helst kan verifiera...

Du är medveten om att det stora flertalet inte hör skillnad på en 128kbps MP3a och en CD va?

Hursomhelst håller jag med om att det är hokus pokus. I teorin kan jag gå med på vissa av dem, men i praktiken gör de ingen märkbar skillad. Framförallt ingen skillnad som gör det mödan värt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jo men du är ju helt fel ute nu Claes eftersom Svalanders 30 tips inte är hokus pokus utan i princip alla ger hörbart bättre resultat som vem som helst kan verifiera...

Du är medveten om att det stora flertalet inte hör skillnad på en 128kbps MP3a och en CD va?

Hursomhelst håller jag med om att det är hokus pokus. I teorin kan jag gå med på vissa av dem, men i praktiken gör de ingen märkbar skillad. Framförallt ingen skillnad som gör det mödan värt.

Skulle nog snarare säga att de flesta med normalbra hörsel hör en tydlig skillnad mellan 128k mp3or och Cd. I praktiken så gör tipsen märkbar skillnad om man lyssnar koncentrerat och det är till de som gör just det som tipsen är ägnade är man slölyssnare så är det självklart onödigt att testa tipsen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du hade blivit mörkrädd om du hade en räknare som visar hur mycket felkorrigeringen jobbar även under perfekta förutsättningar...

Det man möjligen skulle kunna påverka med alla hokus-pokustrick, gör varken till eller från i det stora hela. Det är som med de svindyra högtalarkablarna, som det fortfarande inte har gjorts något seriöst blindtest med, där resultatet har blivit annat än slumpmässigt - och lika effektivt som att måla kanten på CD:n grön, somman skulle göra i CD:ns barndom - när alla var vana vid att behöva krångla en massa med den gamla tekniken för att det skulle bli lite bättre - medan den nya tekniken inte låter sig påverkas på det sättet. Vilken besvikelse det skulle bli om alla dessa "audiofiler" plötsligt skulle inse hur de har förts bakom ljuset i alla år, med mördande reklam och konstiga ord som de egentligen inte förstår, men eftersom det låter "fint" så köper de resonemangen med hull och hår... 😆

Jo men du är ju helt fel ute nu Claes eftersom Svalanders 30 tips inte är hokus pokus utan i princip alla ger hörbart bättre resultat som vem som helst kan verifiera...

Angående felkorrrigeringskretsar så jobbar de mer eller mindre konstant på enklare spelare men betydligt mindre på mer kvalificerade varianter just på grund av dess negativa påverkan av ljudet..

Just det - det gör ju enorm skillnad på ljudet om man gör rent nätkontakterna från oxider... 🙂

Om man slipar kanten på CD-skivan, så bidrar man bara till att aluminiumskivan riskerar att få kontakt med luft och därmed oxiderar mycket tidigare.

Jag har faktiskt inte läst igenom tipsen tidigare, men jag får nog hålla med dig om att det faktiskt finns en del av tipsen som inte är fel, men det finns också flera som är helt uppåt väggarna.

Har läsning av en sampling misslyckats helt, så skapar felkorrigeringskretsarna ett medelvärde av samplingen före och samplingen efter den missade samplingen. Jag är väldigt säker på att varken du eller jag skulle ha minsta chans att höra någon skillnad, eftersom det inte händer särskilt ofta jämfört med att det är 44100 samplingar som läses varje sekund.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak jag inte kan förstå är hur mina datorprogram kan fungera om cdskivorna de levereras på inte kan läsas av identiskt. Jag menar, går man in och ändrar i bitarna slutar ju programmen fungera som de ska. Hur kan ljud låta olika bra, när avläsningen måste vara korrekt för att digitalt material ska fungera över huvud taget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...