Jump to content
Annons

Bygga PAD till mikrofon


flintan

Recommended Posts

Jag skulle behöva en eller flera fristående pad's att koppla mellan mick och preamp vid ex truminspelning. Eftersom det inte finns några på DIGI 002 eller på Mackie mixern jag använder.

Den ska gå att använda med fantommatning.

Har sökt både på nätet och här på studio men inte hittat något. Har inte hittat några färdiga pad's heller??

Jag tänker mig att det inte kan vara särskilt svårt att tillverka en pad. Man köper en knippe kvalitativa motstång med låg (fel) tolerans, en bra switch och vips löder in detta i en liten låda med tillhörande kontakter.

Om man vill göra det riktigt enkelt kanske man kan göra en fast "padkabel" och löda in motstång i xlr-kabeln för ex 10dB dämpning. 😄

Det bör väl bara vara lite motstång i serie med signalen eller?

Hur fungerar det med fantommatning via en pad?

Är det någon som har byggt/vet hur man bygger en pad?

Tacksam för all info. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tänkte kanske bygga mig nån slags DI box när jag ändå är i farten. Var tror ni om den här transformatorn?

Den är rätt billig, men databladet är på tyska så jag vet inte om jag fattar hur man ska koppla...

EDIT: Såg att det fanns engelsk text i databladet också.. 😱

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en lättbyggd variant av theremin synth på sidan också. Theremin.

Blir lite sugen på att bygga...(vilket leder till att jag snart köper en massa komponenter, plöjer articklar, etsar kretskort, och snart har jag en hel massa ännu fler DIY-projekt som bara ligger och väntar på att man ska få tid över...) 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nu är en st U pad på -20dB byggd. 😎

Har tyvärr ingen digitalkamera så ni får inte se originalresultatet men den ser ut så här:

37134.jpg

Jag hittade ingen xlr hane - hona adapter att bygga den i så det blev en hona - hona och en liten extra skarvsladd med hane - hane för att få rätt kontakt... 😲

Kostnaden blev 59:- (adapter) + 18:- (hylspropp xlr) = 77:-

Plus kabel, motstånd, lödtenn och verktyg men det hade jag redan.

Ska testa hur den funkar idag och sen bygga en till med andra värden.. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...