Jump to content
Annons

Märklig kombinerad hörlurs- och AV-utgång!


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Raden av missöden med min utrustning verkar visst aldrig ta slut.

Skulle spela in regnljud med videokameran med extern mik och det gick bra, bortsett från en del vindbrus - knepigt detta... 😉

Men men... när jag skulle lyssna i hörlurar i videokameran i utgången headphones/AV, så brummade och surrade det - och då särskilt i höger sida. Tänkte att... hmmm det kanske är ohm-talet, så jag bytte hörlurar. Det enda som då hände var att felet kvarstod, men surret och brummet var lite lägre volymmässigt. Skit ock, tänkte jag, då kanske jag inte kan föra över ljudet via den AV-utgången (för det var ju inte bilden utan bara ljudet jag ville åt). Provade att koppla kameran till TV:n med hjälp av samma nämnda utgång. Men det funkade utan biljud!!

Vad beror det på?

Kan man inte lyssna i hörlurarna till videokameran på inspelat material om kameran är nätansluten, dvs. funkar det bara vid batteridrift?

p.s. ena hörlursparet var en Sennheiser med ohm 150 (tror jag), det andra paret var mycket enkla som följde med modemet (förmodligen lågohmiga). Mina Sony-lurar på 32 ohm hittade jag inte just nu... d.s.

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Jag tror det kan vara så att det finns en displaymässig omkopplare för läget AV ELLER headphones. I så fall måste du gå in i menyn och sedan undermenyn i läget Playback. Tyvärr kommer hörlurarna att surra infernaliskt ända tills du gjort valet headphones istället för AV, vilket fodrar sisådär 12 knapptryckningar i undermenyn och bläddringar. Det tar kanske 15-20 sekunder.

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag tror det kan vara så att det finns en displaymässig omkopplare för läget AV ELLER headphones. I så fall måste du gå in i menyn och sedan undermenyn i läget Playback. Tyvärr kommer hörlurarna att surra infernaliskt ända tills du gjort valet headphones istället för AV, vilket fodrar sisådär 12 knapptryckningar i undermenyn och bläddringar. Det tar kanske 15-20 sekunder.

Tack så mycket!! Ja, det verkade som att AV var inställt som ursprungsläge (by default)...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
ehhh.. hur många personligheter har min herre!?

Vem e ni?

😉🙂😛

Nej, skämt åsido. Eftersom jag kom på felet själv efter att ha läst i manualen så tänkte jag döda tråden direkt genom att lägga ut svaret. Någon mer kan ju ha nytta av tillvägagångssättet! Det är nog samma grej på fler kameror än Canons. Lite märkligt att det börjar surra direkt och inte slutar förrän man gjort valet i undermenyn. Eller ja... det är ju inte märkligt egentligen, men det är dåligt att man måste hålla på såpass länge för att ändra inställningen. Nu vet jag direkt hur jag ska trycka, men hur snabbt jag än forcerar så kommer jag inte under 15 sekunder.

Kunde det inte ha funnits en fysisk omkopplare på kamerans utsida?

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...