Jump to content
Annons

Skivsläpp, tillstånder, koder etc?


Rehab

Recommended Posts

Annons

Tjena!

1: Du behöver köpa egna ISRC koder. Tror det kostar ungefär 500 kronor, det gör du på http://www.ifpi.se/var-verksamhet/isrc-kod

2: Göra en deal med ett distributionsbolag, tex, Phonofile eller Cd baby

3: För att registrera sig på dessa saker behöver du nog också ett eget företag, F-skatt

Det var vad jag kunde komma på, hoppas det hjälpte något 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

1: Du behöver köpa egna ISRC koder. Tror det kostar ungefär 500 kronor, det gör du på http://www.ifpi.se/var-verksamhet/isrc-kod

2: Göra en deal med ett distributionsbolag, tex, Phonofile eller Cd baby

3: För att registrera sig på dessa saker behöver du nog också ett eget företag, F-skatt

Det var vad jag kunde komma på, hoppas det hjälpte något 🙂

Så 500 kr per låt?

Och sen så har jag inget registrerat företag då jag inte har åldern inne, måste man ha distributionsdeal? För jag antar att det är set du menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att jag betalade 500kr för att få en ISRC-bolagskod men det är en engångskostnad inte per låt. Med den kan du ge varje låt en identifikation. Sen behöver man en EAN-kod per utgivning, dvs ger du ut en singel behöver den en EAN-kod och ger du ett album skall den ha en annan EAN-kod. Detta är oberoende på hur många spår varje "album" har. Att köpa en ean-kod kostade mig 195:-/st men det finns olika priser där ute.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så 500 kr per låt?

Och sen så har jag inget registrerat företag då jag inte har åldern inne, måste man ha distributionsdeal? För jag antar att det är set du menar.

Du kan få en sk. bolagskod (ISRC) från ifpi utan att ha ett faktiskt bolag. Det räcker med ditt personnummer. Är rätt säker på att det inte kostar något alls. Sedan stegar du bara upp och döper dina inspelningra (låt, ej album) i numerisk ordning allt eftersom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Jo det är ju bara en engångskostnad för ISRC, betalade också runt en femhundring.

När det gäller EAN-Kod så tillhandahåller de flesta distributörer detta på ett smidigt sätt via sina siter = Musichelp, Phonofile osv osv.

Jag har min distribution genom Phonofile och där kan jag välja att få en ny EAN-Kod för den nya releasen jag lägger upp.

Det koden använder du på ev fysisk skiva också, mycket smidigt.

Så det är egentligen bara att fixa ISRC, distribution och sen köra.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

NCB-avgifterna kommer också att dra iväg på ca 5-8000 per album (räknat på 1000 ex, ungefär)...

Men hur är det med fribrev???

Upp till 1000??

Kommer inte ihåg??

Mitt råd Rehab = bränn skivor till dig själv och släpp digitalt:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur är det med fribrev???

Upp till 1000??

Kommer inte ihåg??

Det finns inte kvar. Det försvann förra året om jag minns rätt. Väldigt irriterande. Folk som släpper sin musik själv (som tex moi) får alltså betala sig själv ett par tusen i förskott. Om skivorna sedan inte säljer har du åtminstone fått betalt (av dig själv)..

Link to comment
Dela på andra sajter

[/size]

Det finns inte kvar. Det försvann förra året om jag minns rätt. Väldigt irriterande. Folk som släpper sin musik själv (som tex moi) får alltså betala sig själv ett par tusen i förskott. Om skivorna sedan inte säljer har du åtminstone fått betalt (av dig själv)..

I see!

Tack för info.

Dålig koll på det fysiska idag, släpper bara digitalt.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...