Jump to content
Annons

"Värstingdator" - Hur långt kommer jag på 5.000 - 8.500kr? (bygga själv vs. köpa färdigbyggd)


Terror

Recommended Posts

Hej hej hallå i lingonskogen.. hmm..

Vill spendera pengar, det är det näst största intresset jag har efter musiken. Funderar på att lägga lite cash på en ny dator.. kanske tom bygga en. Jag vill däremot ha något som är BÄTTRE än vad jag har idag. Idag så är min musikdator en Mac mini (2011) med i5-processorn och 6gb ram. Sedan har jag en windows-dator (laptop) med i5-processor och 4gb ram, som iof endast är för surf, porr, filmtittande ect ect.

Så vad säger ni.. kan jag få en (mycket) bättre dator än vad jag redan har idag för runt 5000 - 8500kr? Spelar ingen roll om jag ska bygga den själv eller ej. Mac vs windows kvittar. Kan jag tom få en "värstingdator"? Vad menar jag med det? Tjaaa.. typ i7, 8gb(+) i ram ect ect.

Om svaret är "ja, om du bygger en själv". Finns det någon vänlig själ som kan skriva ner en fin lista på alla komponenter jag behöver för att bygga en komplett dator? Jag är inte efterbliven, men om jag ska göra det själv så vill jag gärna inte glömma något viktigt, ELLER köpa saker som inte passar ihop med varandra.. ELLER köpa saker som inte är ämnade för just musik.

Datorn ska just vara till för musik.. OM svaret lutar mot en PC, vilket det antagligen gör när det handlar om priset, så är det alltid ett plus om den klarar av dagens spel. Nu menar jag inte Battlefield 3 på högsta möjliga grafik, helt felfritt.. även om det vore kanon med den budgeten. Men den borde klara det mesta. Med tanke på att min laptop klarar dem flesta spel, på låg grafiknivå.

Om svaret är blankt "nej" på min frågeställning, så kommer jag kasta pengar på något annat. En surfplatta med windows 8 vore trevligt att testa..

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dell har ju den här va'. Men hur lämpad den är för musikproduktion kan jag inte uttala mig om:

http://www.dustinhom...hProvider_dacsa < Ser fin ut. Har dock hört dåliga saker om dell och musikproduktioner :/

Annars så kan du köpa den här:

http://www.thomann.d...ite_6_fr_cr.htm < har redan en atx solo 6 som kostar det dubbla så jag klarar mig tack 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag satt för nån dag sedan och plockade ihop ett paket på skojs, gick på 7600kr. För skojs så klipper jag in listan på prylarna här nedan:

ANTISTATBAND HANDLED 1.5M + KROKODILKLÄMMA 5007610029 ASUS P8Z77-V LE PLUS Z77 S-1155 ATX IVY 5010653078 COOLER MASTER MIDITOWER ELITE 430 ATX BLACK 5010464825 CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB) 5010485739 INTEL 520 SERIES 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC 25NM BULK 5010610013 INTEL CORE I5 3570K 3.4GHZ 6MB S-1155 IVY 5010622176 MICROSOFT WINDOWS 7 HOME PREM SP1 64-BIT SWE DVD#OEM 5010585242 NOCTUA NF-S12B ULN SILENT CASE FAN 120MM 5010423551 OCZ MODXSTREAM PRO 500 WATT PSU 5010462162 SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 24X SATA BULK BLACK 5010657750

Saknas en större vanliga hårddisk, annars är den väl rätt komplett och ganska fet. 16gb ram, 3,4ghz i5, SSD osv. Win7 står med ser jag oxå ja.

EDIT: Oj tabellen blev inte så snygg när jag klistrade in den... jaja... Tror definitivt du kan få en ganska fet PC om du bygger själv för den summan iaf.

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga, håll koll på vad som dyker upp för beg. på sweclockers.se! Köpte själv en dator där iår för 8000 tror jag att jag gav(nypris med delarna jag fick va drygt 15 000) 🙂 Jag har min till musik men spelar även ibland nu eftersom jag fick så sjukt bra grejer 😄 jag har turen att ha kompisar som är bra mycket bättre på det tekninska kring datorer än mig dock så dom kollade åt mig, men det kommer en hel del guldkorn där ibland! 🙂 Med andra ord skulle jag säga köp beg.(dock är ett tips att köpa till egna nya hårddiskar då dessa slits)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga, håll koll på vad som dyker upp för beg. på sweclockers.se! Köpte själv en dator där iår för 8000 tror jag att jag gav(nypris med delarna jag fick va drygt 15 000) 🙂 Jag har min till musik men spelar även ibland nu eftersom jag fick så sjukt bra grejer 😄 jag har turen att ha kompisar som är bra mycket bättre på det tekninska kring datorer än mig dock så dom kollade åt mig, men det kommer en hel del guldkorn där ibland! 🙂 Med andra ord skulle jag säga köp beg.(dock är ett tips att köpa till egna nya hårddiskar då dessa slits)

bra tips! 🙂 Hatar dock att köpa beggat, oavsätt vad det gäller. Känns som man alltid köper grisen i säcken. Men det beror ju på hur pass mkt man kan tjäna på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

bra tips! 🙂 Hatar dock att köpa beggat, oavsätt vad det gäller. Känns som man alltid köper grisen i säcken. Men det beror ju på hur pass mkt man kan tjäna på det.

Jag fattar vad du menar, jag hade ju som turen som sagt med vänner som löste det åt mig, dom förklarade bara att den va väldigt bra och extremt bra för priset sen va jag nöjd 😛 Du kanske också har någon som kan datorer i din omgivning? Men jag kan kolla med min kompis, han plockade ihop en data till mig för några lappar(kommer inte ihåg hur många), från inet, då bygger du själv eller låter dom göra det mot betalning! Den vet jag att han fokuserade mycket på att kylningen skulle vara bra så att den blir tyst men även en bra fungerande data 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

här är det jag tänkte som ny prod. dator. Ett obetydligt grafikkort med kylarfläns för att det ska vara så tyst som möjligt. Men det är ju bara att byta ut det mot ett kraftfullare. Och kanske titta på ett nyare moderkort (har asus sabertooth på hemmaburken, kan rekommendera det), men för mig funkar det för det här ändamålet.

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1186611&su=555BFBEB-C4F5-4291-B81F-D2C4B82979AC

Redigerat av sofist
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att man ska blanda ihop "spel" dator med "musik" dator om man vill ha en så tyst PC som möjligt för musikproduktion, jag satsade på ett moderkort med inbyggt grafikkort,vattenkylning och en tyst låda.

Redigerat av Evil_E
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar vad du menar, jag hade ju som turen som sagt med vänner som löste det åt mig, dom förklarade bara att den va väldigt bra och extremt bra för priset sen va jag nöjd 😛 Du kanske också har någon som kan datorer i din omgivning? Men jag kan kolla med min kompis, han plockade ihop en data till mig för några lappar(kommer inte ihåg hur många), från inet, då bygger du själv eller låter dom göra det mot betalning! Den vet jag att han fokuserade mycket på att kylningen skulle vara bra så att den blir tyst men även en bra fungerande data 🙂

Jo då, har vänner som kan datorer, men dem är gamers. Vill ha en dator som är ämnad för musik i första hand, därav tråden här :-) men fråga gärna din vän!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är svårt att jämföra märkes och noname rakt av men,

kan du bygga eller du känner nån du litar på så bygg,

så får du minst 30% mera dator, jämfört med om du köper märkesdator.

Att kolla *under huven* på en märkesdator gör mej bara förbannad.

Klena nätdelar, långsamma minnen och i allmänhet moderkort med starkt begränsade möjligheter,

för att inte tala om datorlådan som oftast inte ens har dammskydd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är svårt att jämföra märkes och noname rakt av men,

kan du bygga eller du känner nån du litar på så bygg,

så får du minst 30% mera dator, jämfört med om du köper märkesdator.

Att kolla *under huven* på en märkesdator gör mej bara förbannad.

Klena nätdelar, långsamma minnen och i allmänhet moderkort med starkt begränsade möjligheter,

för att inte tala om datorlådan som oftast inte ens har dammskydd.

True dat. FinNs det typ ingen lista online där någon plockat ihop en musikdator 2012/2013?

Link to comment
Dela på andra sajter

True dat. FinNs det typ ingen lista online där någon plockat ihop en musikdator 2012/2013?

Jag tillbringade många timmar med div forum och testläsningar, innan jag byggde en burk som passade mina behov.

Just behovet är en viktig sak att hålla koll på, behoven ändras ju oftast över tid oxå +

att du skall kunna uppgradera den framöver = mkt att tänka på innan man sjösätter ett bygge, så lycka till =]

Link to comment
Dela på andra sajter

Och de där har allt man behöver? Saknas inget liksom?

Funderar på annat chassie dock, och 16gb ram.

Jag skulle def ta med en SSD disk också. Blir så mkt snabbare, uppstart av windows, program osv.

Jag byggde en i november, Samma bas som brinkens delar:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2878640/2013-01-22

Men ett litet dyrare moderkort, en extern hd och win 8 som gjorde att det drog iväg mot 10k.

Kan inte annat säga att jag är toknöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag köpte den billigaste lådan på netonet samt ett asus moderkort en i7 propp 16 gig minne och ett nätagg för under 5000 om jag inte minns fel. Resten hade jag som grafikkort, hårddiskar samt ljudkort.

Kommer inte ihåg exakt vilket moderkort det var men kan kolla om det är intressant. Jag kör den på os x mountainlion och gjorde mixen till supralunar tävlingen med den samt att jag sänder web tv med den samtidigt som jag lirar in musik så den funkar riktigt bra.

Tror inte att det är så stor ide längre att köpa grejor och tro att man ska uppgradera i framtiden för utvecklingen med nya snabbare standarder går fort nu.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag plockade ihop en burk häromveckan till jobbet för musikproduktion. i5 3570K, 3,4ghz, 8gb ram, moderkort med Z77 chipset, 2 diskar, Corsair modulärt nätagg, Fractal Design Define R4 ljuddämpat chassi, Noctua kylare till CPU:n m.m. Samt Win 8 licens för 7600:- hos Inet. Med de priserna finns det ingen anledning att köpa färdigbyggt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte den billigaste lådan på netonet samt ett asus moderkort en i7 propp 16 gig minne och ett nätagg för under 5000 om jag inte minns fel. Resten hade jag som grafikkort, hårddiskar samt ljudkort.

Kommer inte ihåg exakt vilket moderkort det var men kan kolla om det är intressant. Jag kör den på os x mountainlion och gjorde mixen till supralunar tävlingen med den samt att jag sänder web tv med den samtidigt som jag lirar in musik så den funkar riktigt bra.

Tror inte att det är så stor ide längre att köpa grejor och tro att man ska uppgradera i framtiden för utvecklingen med nya snabbare standarder går fort nu.

intressant 🙂 gärna mer info!

vad är btw det bästa stället (som ni tycker) att köpa datordelar ifrån? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

intressant 🙂 gärna mer info!

vad är btw det bästa stället (som ni tycker) att köpa datordelar ifrån? 🙂

Eftersom jag köpte från Inet rekomenderar jag dem. 3-4 dagar (vill jag minnas) till leverans. Bra paketerat. Fick också några pingvinstänger att tugga på under bygget. Satt vid ihopplocket och jämförde priser och tyckte att det blev lite billigare hos Inet, det skillde några kronor hit o dit, men ändå.

Ska du köpa den kontant lr på avbet, kan d va värt o kolla upp va som gäller. Jag tog halva på avbet och halva kontant, mest för att jag inte hade råd med 10k samma månad, men det är nog Klarna hos de flesta webbutiker...

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag köpte från Inet rekomenderar jag dem. 3-4 dagar (vill jag minnas) till leverans. Bra paketerat. Fick också några pingvinstänger att tugga på under bygget. Satt vid ihopplocket och jämförde priser och tyckte att det blev lite billigare hos Inet, det skillde några kronor hit o dit, men ändå.

Ska du köpa den kontant lr på avbet, kan d va värt o kolla upp va som gäller. Jag tog halva på avbet och halva kontant, mest för att jag inte hade råd med 10k samma månad, men det är nog Klarna hos de flesta webbutiker...

Du skulle inte kunna posta hela listan i ett pm? :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...