Jump to content
Annons

Spela trummor under hypnos?


tvåtakt

Recommended Posts

(såg Vetenskapens Värld om hjärnan å hur den kan koncentrera sig å bli distraherad å skit)

Jag är egentligen en ganska bra trummis, men jag har på något vis fått mycket sämre taktkänsla, eller vad man ska säga, med tiden...

Exempelvis kan jag spela rätt avancerade grejer, men när det kommer till att bara hålla en takt med baskagge typ ”tomp tomp tomp tomp” så blir det alltför lätt ur tempo. Men spela fort å bara mangla på kan gå väldigt bra.

Jag tror jag tänker för mycket, jag har massa tankar å grejer som flyger runt i huvet, mycket ångest å jobbiga tankar å sån skit.

Då när jag såg Vetenskapens Värld fick jag en snilleblixt.

Skulle jag kunna anlita typ en hypnotisör vid truminspelning, och därmed under hypnos koppla bort allt i världen och helt enkelt bara spela trummorna helt perfekt? För motoriskt kan jag, absolut inga problem. Men det är alltid några slag som känns som att dom sackar efter eller är för snabba eftersom jag förmodligen har minimala distraktioner i hjärnan som tar plats då.

Förr i tiden innan allt jobbigt i huvet kunde jag spela mycket rakare. Inte bättre, jag är helt klart duktigare nu, men då kunde jag stampa ”tomp tomp tomp tomp” till en metronom utan större problem. Det är typ omöjligt numera.

Är detta möjligt???

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu är jag bara lekman efter 20 år som funktrummis, men jag skulle inte säga att hypnos är ett bra substitut för regelrätt övning. Iofs var det bara en truminspelning det gällde(?), men ändå.

Att mental övning påverkar prestation är ju inget konstigt i sig (sportvärden osv), men ren koncentration måste du ju uppnå förr eller senare utan hypnos.

Du skriver att när du bara manglar på går det bra, men att hålla en enkel takt med kaggen funkar det. Det är heller inget nytt, Oftast är det det enkla som är det svåra.

Jag kan till exempel vara helt locked i ett funkgroove i 16/16 från något med Tower of Power, men går man ner till 60 bpm och bara ska göra ngt väldigt enkelt är det större risk att det kukar ur (inte ofta direkt men ändå). I snabba tempon och med många noter går det alltid att "maskera" - så ej när det är avskalat och det är sekunder mellan varje beat. Samma sak om du är typen som lirar dubbla kaggar (eller dubbelpedal) - det kan gå rätt lätt att ligga och mata i 150-160 bpm, men går du ner till 100 jämnt så kan det plötsligt bli svårare. Långsamt är inte alltid lättare utan tvärtom. Olika tempon kan vara helt väsenskilda vad gäller svårighetsgrad. Själv är jag rätt mycket för det där "back to basics". Inte så att du har glidit över till det "svåra" helt och hållet och glömt bort att det är det enkla som funkar? Det bästa du kan göra är egentligen att ta en metronom, köpa "Stick Control" av George Lawrence Stone och nöta första sidan en timme om dagen. Du märker garanterat skillnad efter några dagar. Om du inte redan kört igenom boken vill säga.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

JA jag vet inte, haha. Jag var så jävla uppspelt av det dära programmet igår.

Lurade min flickvän hela tiden genom att vända saker uppåner bakom ryggen på henne å skrika som ett barn typ "kan du se nån skillnad i rummet?!?!" hahaha 🙂

hon var så jävla trött på mej. Jag bara sprang fram å tillbaka å höll på i en halvtimme.

Samtidigt som jag tänkte på detta med hypnos-inspelning.

Men ja... Alltså idén var att jag skulle programmera trummor exakt som jag vill ha det, sen skulle jag under hypnos bli tillsagd av hypnotisören typ "spela exakt som dom här trummorna" och jag skulle sen spela exakt som dom haha

Här är ett bra exempel på hur otajt jag spelar:

http://www.youtube.com/watch?v=CxaRUrUJgcg

När jag spelade in detta så märkte jag det dock inte ens. Utan det märkte jag senare, efter det att jag av en dum anlending gjort en nedmixning av allting utom sång och sedan tagit bort

alla grundfiler för att spara plats på datorn. Iförsig gillar jag mixningen (förtuom pukfittorna) men jag har ju inte längre möjlighet att fixa till dom otajta trumslagen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag vettefan. Jag känner en snubbe som aldrig spelar trummor utan att droga ner sig fast vet inte om det var nå sånt där eller tjack eller nåt.

Men det funkar då för honom, kan inte spela alls i vanliga fall men sen bara pang så är han världens supertrummis

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag vettefan. Jag känner en snubbe som aldrig spelar trummor utan att droga ner sig fast vet inte om det var nå sånt där eller tjack eller nåt.

Men det funkar då för honom, kan inte spela alls i vanliga fall men sen bara pang så är han världens supertrummis

Det finns de som hävdar att de kör bättre bil när de är onyktra också. Sicket skitsnack..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...