Jump to content
Annons

Från "det går inte att konkurrera med något som är gratis" till...


JJRockford

Recommended Posts

OK, Spotify med offline playlist (dvs 99 kr månad).

...och då kan man självklart kopiera in musiken på sin NAS för att spela upp med sin LAN-anslutna surroundstärkare, på USB-sticka att ha i bilen, skicka över till mobilen eller var man nu vill ha sina låtar...? Om man inte kan det, så är det inget alternativ till att ha normala ljudfiler.

Är det "sammlare" du vill hitta lösning för så har jag ingen special-lösning (typ sådana som bandade oändligt med VHS för att sen ställa i bokhyllan...).

Nej, jag refererar inte till sådana "samlare", utan till helt normala musiklyssnare som mig själv, som vill kunna välja själv var man vill lyssna på musiken man har köpt.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

...och då kan man självklart kopiera in musiken på sin NAS för att spela upp med sin LAN-anslutna surroundstärkare, på USB-sticka att ha i bilen, skicka över till mobilen eller var man nu vill ha sina låtar...? Om man inte kan det, så är det inget alternativ till att ha normala ljudfiler.

Well, har du en platta eller någorlunda modern mobil (vilket jag är 100% säker på att du har) så kan du strunta i din NAS och USB sticka. 2013 is the shit !!

(USB stickorna kan du lägga lite foton på och skicka till mamma i julklapp och NASen kan du ha som brevpress. Btw, hur pressar man ett e-mail?...)

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Han pratar uppenbarligen en massa skit. Ena sekunden skriver han att han har plattorna. Andra sekunden att han inte orkar

ladda upp cd-spelaren. Jag tror inte att han köper några plattor alls.

Precis, om du läser tråden så har jag inte köpt en enda jävla platta sedan 2000. Det enda jag ville säga med mina inlägg i tråden är att det tankas friskt tills lagarna ändras och vanliga Svensson börjar åka dit. Trots att jag tankar själv så inser jag att det i viss mån är fel. Men snål och lat som jag är så drar jag ner det jag vill ha. Inte så svårt va?

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid svårt att hålla isär de olika delarna när det gäller statistiken, signifikans och korrelation. Förändringarna är inte helt lätta att härleda och man kan alltid hitta något som stöder antingen det ena eller det andra om man har en agenda för det.

Skivförsäljningens vara eller icke påverkas ju av avsevärt mycket fler faktorer än fildelningen. Musikbranchen i stort förändras och även dess möjligheter att hämta intäkter. Skivförsäljningen har historiskt varit en. Sen har vi fördelningen av de pengar licenser och upphovsrätt genererar när det inte är direkt mätbart till en artist eller ett verk (som tidigare nämnts). Därutöver artisters möjlighet att kunna försörja sig på sitt yrke, vilka delar genererar intäkt nu och vad har tidigare genererat intäkt samt i vilken utsträckning. Indie vs signad. Ytterligare en annan faktor är bolagens intäkter och hur det ser ut eller har sett ut för de olika bolagen.

Man behöver titta på var och en av de olika företeelserna innan man ens försöker dra några streck dem emellan.

Fildelningen och hur lag och samhälle ska hantera den ett stort kapitel för sig med sina egna olika hänsyn.

Har lite siffror och slutsatser men lite för lite tid för att presentera det på ett vettigt sätt. Just nu iaf.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, om du läser tråden så har jag inte köpt en enda jävla platta sedan 2000. Det enda jag ville säga med mina inlägg i tråden är att det tankas friskt tills lagarna ändras och vanliga Svensson börjar åka dit. Trots att jag tankar själv så inser jag att det i viss mån är fel. Men snål och lat som jag är så drar jag ner det jag vill ha. Inte så svårt va?

Så, du är totalt irrationell och snackar skit men du VET att ”hårdare tag” är lösningen för fultankningen och att denna lösning innebär att folk kommer köpa skivor på samma nivå som i fornstora dar? Well, jag tvivlar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, du är totalt irrationell och snackar skit men du VET att ”hårdare tag” är lösningen för fultankningen och att denna lösning innebär att folk kommer köpa skivor på samma nivå som i fornstora dar? Well, jag tvivlar...

Vad snackar du om? Förvirrad?!? Jag har inte sagt att vi måste ha hårdare tag. Jag sa att jag skulle sluta tanka om jag riskerar att få dryga bötesbelopp samt att jag inte skulle bry mig nämnvärt om lagarna skärptes. Undrar vem som snackar skit! Snacka om att sitta och fantisera, idiot!

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad snackar du om? Förvirrad?!? Jag har inte sagt att vi måste ha hårdare tag. Jag sa att jag skulle sluta tanka om jag riskerar att få dryga bötesbelopp samt att jag inte skulle bry mig nämnvärt om lagarna skärptes. Undrar vem som snackar skit! Snacka om att sitta och fantisera, idiot!

Finn två fel...

Citat:

När jag ändå är igång så kan jag väl tillägga att jag inte varit på bio på säkert fem år. Jag tankar i princip allt. Dock så har jag faktiskt köpt Cubase som vi använder i studion, detta enbart av egoistiska skäl då vi snabbt insåg hur dåligt de crackade versionerna fungerade. Kan också villigt erkänna att om folk skulle börja åka på grova böter till höger och vänster för att de ex. tankar film, musik m.m. så skulle jag förmodligen upphöra illa kvickt med detta. Hyser inga illusioner om att allt skall vara gratis utan utnyttjar situationen helt enkelt. Brukar ibland dessutom få någon knepig insikt om hur upp och ner allt numera faktiskt är, då den mesta underhållning som jag förr betalade rätt mycket pengar för, numera är helt gratis...

Det roliga är ju att alla tycks känna någon som tankar som galningar medans de själva såklart köper allt... Ändå tjatar alla om att musikförsäljningen ökar, vilket den kanske gör, men värdet på den musik som säljs har ju kraftigt devalverats.

Jag har all Musik på en laptop som är kopplad till stereon. Använder inte Spotify då mycket musik ändå inte finns där.

Att tro att det bara är studenter och socialgrupp tre som tankar musik är att vara trångsynt.

Jag tankar, men som tidigare sagts så skiter man ju i det eftersom inget händer. Skulle nu de dra åt snaran och folk skulle börja bötfällas så är det ju bara att lägga ner. Tycker dessutom inte att det är speciellt mycket heller att gnälla över om det skulle bli hårdare tag då vilken normalt funtad människa som helst inser att det faktiskt är helt galet att allt går att tanka ner gratis. Vad det gäller den krossade framtiden så är det ju faktiskt ett val man gör. Alla vet ju att det är åt helvete så jag kan faktiskt inte tycka speciellt synd om de som åker dit.

Har inte sagt att det är ett problem. Menar bara att den illegala tankningen inte lär sluta förrän folk börjar åka dit.

Seriöst vem orkar ladda en CDspelare när det bara är att klicka på en fil...

Det mesta har jag på CD givetvis men som sagt det mesta har jag tankat ner då det är smidigare att ha det i datorn. Kollade just nu och Ac/Dc finns fortfarande inte, däremot en massa taskiga tributeband...

 

Så du är fortfarande övertygad om att de som tankar är en minoritet. Själv tvivlar jag...

Hur många ggr. ska jag säga det? FÖR ATT DET ÄR GRATIS! Vad trodde du?

- Slut Citat

🙂

Tror du att din moral är applicerbar på medelsvensson? En musiker med studio som fultankar musik "för att det går" och som gärna stulit programvara om det bara varit enklare... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade branschen valt att satsa pengar på detta istället för dollarkåta advokater hade vi aldrig haft nått problem med fultankning.

Nu fick dom Spotify "i present" av några Svenska fantastiska entreprenörer.

Varför menar du att dessa Svenska entreprenörer är mindre [penga]kåta än branschens advokater, rentutav fantastiska?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finn två fel...

Citat:

När jag ändå är igång så kan jag väl tillägga att jag inte varit på bio på säkert fem år. Jag tankar i princip allt. Dock så har jag faktiskt köpt Cubase som vi använder i studion, detta enbart av egoistiska skäl då vi snabbt insåg hur dåligt de crackade versionerna fungerade. Kan också villigt erkänna att om folk skulle börja åka på grova böter till höger och vänster för att de ex. tankar film, musik m.m. så skulle jag förmodligen upphöra illa kvickt med detta. Hyser inga illusioner om att allt skall vara gratis utan utnyttjar situationen helt enkelt. Brukar ibland dessutom få någon knepig insikt om hur upp och ner allt numera faktiskt är, då den mesta underhållning som jag förr betalade rätt mycket pengar för, numera är helt gratis...

Det roliga är ju att alla tycks känna någon som tankar som galningar medans de själva såklart köper allt... Ändå tjatar alla om att musikförsäljningen ökar, vilket den kanske gör, men värdet på den musik som säljs har ju kraftigt devalverats.

Jag har all Musik på en laptop som är kopplad till stereon. Använder inte Spotify då mycket musik ändå inte finns där.

Att tro att det bara är studenter och socialgrupp tre som tankar musik är att vara trångsynt.

Jag tankar, men som tidigare sagts så skiter man ju i det eftersom inget händer. Skulle nu de dra åt snaran och folk skulle börja bötfällas så är det ju bara att lägga ner. Tycker dessutom inte att det är speciellt mycket heller att gnälla över om det skulle bli hårdare tag då vilken normalt funtad människa som helst inser att det faktiskt är helt galet att allt går att tanka ner gratis. Vad det gäller den krossade framtiden så är det ju faktiskt ett val man gör. Alla vet ju att det är åt helvete så jag kan faktiskt inte tycka speciellt synd om de som åker dit.

Har inte sagt att det är ett problem. Menar bara att den illegala tankningen inte lär sluta förrän folk börjar åka dit.

Seriöst vem orkar ladda en CDspelare när det bara är att klicka på en fil...

Det mesta har jag på CD givetvis men som sagt det mesta har jag tankat ner då det är smidigare att ha det i datorn. Kollade just nu och Ac/Dc finns fortfarande inte, däremot en massa taskiga tributeband...

 

Så du är fortfarande övertygad om att de som tankar är en minoritet. Själv tvivlar jag...

Hur många ggr. ska jag säga det? FÖR ATT DET ÄR GRATIS! Vad trodde du?

- Slut Citat

🙂

Tror du att din moral är applicerbar på medelsvensson? En musiker med studio som fultankar musik "för att det går" och som gärna stulit programvara om det bara varit enklare... 😳

Tyvärr tror jag att den är det. Dessutom återigen så säger jag inte någonstans att vi måste ha hårdare tag utan att jag antar att det är det enda som biter på Svensson. Du tycks inte ha någon större kontakt med verkligheten om du tror att folk bryr sig om något annat än att det svider i deras egna plånbok, med andra ord att de hotas med böter eller straff. Det fuskas med allt, från bidrag till deklareringar, så fort människor hittar ett kryphål för att kunna snylta så gör de det.

Sedan får du citera mina inlägg så mycket du orkar det ändrar fortfarande inte att du fövränger det jag säger. Jag är den enda som varit ärlig i denna tråd då jag är helt övertygad om att många faktiskt tankar det mesta. Har själv en rätt stor bekanskapskrets där alla drar ner de senaste filmerna, musik m.m.

Var säger jag att jag skulle stjäla programvara om det varit enklare? Återigen så förvränger du saker och ting. Det är enkelt redan nu, det är bara det att jag väljer att som i detta fall, köpa Cubase för support, uppdateringar m.m.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt undersökningar så går även antalet svenskar som åker längdåkning ner.

Det finns också undersökningar som påvisar att folk idag lägger avsevärt mycket mer pengar på spel än vad de gjorde för 15 år sedan. Misstänker att allt detta har med fultankning att göra...?

misstänker att du undviker att svara på frågan

Eller, kan det vara så att folk värderar och uppskattar saker på ett annat sätt nu än tidigare? La folk en viss promille av sin lön på musik 1990 så var denna siffra lägre 1950 och noll 1900. Det finns inget naturligt i siffran från 1990. Det finns inget som säger att folk kommer vilja lägga ens hälften av vad de i dag lägger på musik om 10 år (oavsett hur många snåljåpar, studenter eller socialbidragstagare vi kastar i fängelse eller stämmer skiten ur).

så din teori är att folk helt enkelt lyssnar på musik och tittar på film mindre idag än förr?

Får väll trösta mig med att du inte kallade mig Nasse i alla fall. Funkar bättre till rödvin på nått sätt 😉

skulle aldrig kalla dig nasse

nalle puh är ganska trist

P.S. hade varit lika tacksam om du kunde hoppa över och rösta i punkfestivalstråden. Och, "på förekommen anledning", vi gamla punkgubbar kommer inte börja gråta när fotknölarna åker... 😄

ska jag hoppa över till eller bara hoppa över?

Link to comment
Dela på andra sajter

Spotify!

Hade branschen valt att satsa pengar på detta istället för dollarkåta advokater hade vi aldrig haft nått problem med fultankning.

Nu fick dom Spotify "i present" av några Svenska fantastiska entreprenörer.

spotify är skitbra

men hur många betalande lyssnare har man?

lyssnar alla andra inte på musik längre menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr tror jag att den är det. Dessutom återigen så säger jag inte någonstans att vi måste ha hårdare tag utan att jag antar att det är det enda som biter på Svensson. Du tycks inte ha någon större kontakt med verkligheten om du tror att folk bryr sig förräns det svider i deras egna plånbok, med andra ord att de hotas med böter eller straff. Det fuskas med allt, från bidrag till deklareringar, så fort människor hittar ett kryphål för att kunna snylta så gör de det.

Du skriver om vad folk gör, men det är ju du som tankar olagligt. Betyder det alltså att du även fuskar med bidrag

och deklarationer osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, har du en platta eller någorlunda modern mobil (vilket jag är 100% säker på att du har) så kan du strunta i din NAS och USB sticka. 2013 is the shit !!

(USB stickorna kan du lägga lite foton på och skicka till mamma i julklapp och NASen kan du ha som brevpress. Btw, hur pressar man ett e-mail?...)

Som sagt, så är Spotify inte någon lösning på problemet att folk vill vara flexibla och kunna välja fritt var de ska kunna lyssna på musik, utan då är man bunden till datorn eller mobilen.

Om man inte tycker det är värt pengarna att ha ett obegränsat surfabonnemang till mobilen (som för övrigt har för dåligt ljud för att lyssna på musik i), så är man alltså rökt, liksom om man vill lyssna på musiken i bilstereon eller i hemmastereon. Modernt kanske - men knappast så flexibelt som man kunde förvänta sig 2013... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skriver om vad folk gör, men det är ju du som tankar olagligt. Betyder det alltså att du även fuskar med bidrag

och deklarationer osv?

Så du får tala om folk generella ordalag men inte jag? Förklara istället varför du envisas med att förvränga det jag säger? Du har alltså aldrig tankat något olagligt själv någonsin?

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr tror jag att den är det. Dessutom återigen så säger jag inte någonstans att vi måste ha hårdare tag utan att jag antar att det är det enda som biter på Svensson. Du tycks inte ha någon större kontakt med verkligheten om du tror att folk bryr sig förräns det svider i deras egna plånbok, med andra ord att de hotas med böter eller straff. Det fuskas med allt, från bidrag till deklareringar, så fort människor hittar ett kryphål för att kunna snylta så gör de det.

Jag tror faktiskt inte att "massan" kommer fultanka imorgon pga tex Spotify. Det finns alltid sådana som stjäl servetter och ketchup på Mc Donalds men det är inte normen. Normala männsikor med normal inkomst och normala psykisk status kommer (enligt mig) välja att betala för Spotify eller stå ut med reklamen. Det finns liksom inga argument för fultankning kvar.

Sedan får du citera mina inlägg så mycket du orkar det ändrar fortfarande inte att du fövränger det jag säger. Jag är den enda som varit ärlig i denna tråd då jag är helt övertygad om att många faktiskt tankar det mesta. Har själv en rätt stor bekanskapskrets där alla drar ner de senaste filmerna, musik m.m.

Du är den enda i denna tråd som bedyrat att du både köper skivor, att du inte köper skivor och att du fultankar all musik...

Var säger jag att jag skulle stjäla programvara om det varit enklare? Återigen så förvränger du saker och ting. Det är enkelt redan nu, det är bara det att jag väljer att som i detta fall, köpa Cubase för support, uppdateringar m.m.

Du skrev:

"Dock så har jag faktiskt köpt Cubase som vi använder i studion, detta enbart av egoistiska skäl då vi snabbt insåg hur dåligt de crackade versionerna fungerade."

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du får tala om folk generella ordalag men inte jag? Förklara istället varför du envisas med att förvränga det jag säger? Du har alltså aldrig tankat något olagligt själv någonsin?

Du svarar inte på frågan. Vad är det jag har förvrängt. När det gäller min egen olagliga nedladdning så kan det räknas

på ena handens fingrar. Tycker helt enkelt inte att det känns rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror faktiskt inte att "massan" kommer fultanka imorgon pga tex Spotify. Det finns alltid sådana som stjäl servetter och ketchup på Mc Donalds men det är inte normen. Normala männsikor med normal inkomst och normala psykisk status kommer (enligt mig) välja att betala för Spotify eller stå ut med reklamen. Det finns liksom inga argument för fultankning kvar.

Du är den enda i denna tråd som bedyrat att du både köper skivor, att du inte köper skivor och att du fultankar all musik...

Du skrev:

"Dock så har jag faktiskt köpt Cubase som vi använder i studion, detta enbart av egoistiska skäl då vi snabbt insåg hur dåligt de crackade versionerna fungerade."

??? Antar du är gravt påverkad av kraftiga mediciner... Jag har inte bedyrat att jag köper några skivor. Om du nu har läsförståelse så ser du att jag slutade köpa skivor runt år 2000. Alltså har jag köpt skivor men inte numera! Förstår du? Läs gärna igen om det är svårt... Jag har alltså köpt skivor förr! inte NU. Misstänker dock att inget av detta går in... sedan att du anser att Spotify är gud, får stå för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag blir signad av ett majorbolag och även signar med deras musikförlag. Tjänar inte dom mer pengar på mitt album då än om

du fick nog inte med hela frågan?

dom tjänar mer pengar generellt ja - men dom står också för kostnader och insatser som din karriär kostar

Link to comment
Dela på andra sajter

misstänker att du undviker att svara på frågans

Svaret var "saker, värderingar och prioriteringar förändras". Förr brydde sig nog Svensson mer om musik. Det var en större del av identiteten. Nu är det mer "brus".

å din teori är att folk helt enkelt lyssnar på musik och tittar på film mindre idag än förr?

Nej men man har lättare att prioritera bort kostnaden (reklamradio, TV, nätet mm mm +fultankning, jag förnekar inte att den finns men jag tror den är av mindre betydelse än vad branschen säger).

skulle aldrig kalla dig nasse

nalle puh är ganska trist

Dock är den tyska versionen från 1938 bra (Riskradion) 🙂

ska jag hoppa över till eller bara hoppa över?

Hoppa TILL

Link to comment
Dela på andra sajter

Du svarar inte på frågan. Vad är det jag har förvrängt. När det gäller min egen olagliga nedladdning så kan det räknas

på ena handens fingrar. Tycker helt enkelt inte att det känns rätt.

Sorry, svarade på fel inlägg. Förvrängningarna var inte riktade till dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

du fick nog inte med hela frågan?

dom tjänar mer pengar generellt ja - men dom står också för kostnader och insatser som din karriär kostar

Ok men då får man väll räkna in stim pengar på den totala vinsten av ett album eftersom förlaget skall ha en del av stim pengarna.

Many times a record label will have an affiliated publishing company. For example, Records also has a company called Music Publishing. If an artist who composes their own music gets signed to Records, you can bet that the executives at will try and persuade the artist to sign a publishing deal with Music Publishing. Why? Because Records wants to control the artist on the record side and have a controlling interest in all of their copyrights on the publishing side. Usually the publishing company will want the artist/songwriter to relinquish anywhere from 25o 50wnership to them so they can control and administer all copyrights.

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret var "saker, värderingar och prioriteringar förändras". Förr brydde sig nog Svensson mer om musik. Det var en större del av identiteten. Nu är det mer "brus".

är det en gissning eller ett faktum?

och isf - vilket kom först?

att värdet minskade och därefter intresset - eller tvärtom?

Hoppa TILL

tiden räcker dåligt tyvärr 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag blir signad av ett majorbolag och även signar med deras musikförlag. Tjänar inte dom mer pengar på mitt album då än om

Du blandar igen. Musik(produktions)bolag och musikförlag är två olika intresseområden. Att en koncern eventuellt äger majoritetsandelar i båda företagsverksamheterna kan inte rimligen ha någon poäng i diskussionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

??? Antar du är gravt påverkad av kraftiga mediciner... Jag har inte bedyrat att jag köper några skivor. Om du nu har läsförståelse så ser du att jag slutade köpa skivor runt år 2000. Alltså har jag köpt skivor men inte numera! Förstår du? Läs gärna igen om det är svårt... Jag har alltså köpt skivor förr! inte NU. Misstänker dock att inget av detta går in... sedan att du anser att Spotify är gud, får stå för dig.

Tja,tog faktiskt lite nässpray i morse...

Finn ett fel denna gång:

Citat:

Det mesta har jag på CD givetvis men som sagt det mesta har jag tankat ner då det är smidigare att ha det i datorn.

- Slut citat.

Klart, man KAN ju tolka det som att du inte lyssnar på musik som kommit efter år 2000... ... fast då får jag problem med att förstå vad du fultankar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok men då får man väll räkna in stim pengar på den totala vinsten av ett album eftersom förlaget skall ha en del av stim pengarna.

som artist och låtskrivare släpper man precis så mycket som man själv tillåter

man måste göra en avvägning i vad man får kontra vad man får betala

och ta det egna ansvaret därifrån

ingen är tvingad till nånting - men allt kostar

Link to comment
Dela på andra sajter

Du blandar igen. Musik(produktions)bolag och musikförlag är två olika intresseområden. Att en koncern eventuellt äger majoritetsandelar i båda företagsverksamheterna kan inte rimligen ha någon poäng i diskussionen.

Men ta tex sony music äger ju sony music publishing , så du menar på fullt allvar att dom inte har full kontroll på pengarna både från skivbolaget och förlaget. Och har jag då en deal med båda är det ju klart som korvspad att dom tjänar pengar från båda hållen. Och eftersom det vimmlar av kommersiella radiokanaler nu måste förlagsintäkterna var mycket större idag än för 20 år sedan. Och därför måste det räknas med i den totala vinsten. Det går ju inte bara att säga att album försäljningen minskar när sedan förlagsintäkterna ökar. Hur mycket betalade stim ut förra året, har någon koll på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...