Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

SÄhÀr blev det efter en mer noggran mÀtning med en Behringer ecm8000

Bilderna visar 40-500hz:

rew_ny_3.png

SÄhÀr ser mitt rum ut:

rum.jpg

Redigerat av Yllet
Annons
Postat (redigerat)

Skulle inte tro att soffan har sÄ stor inverkan, det Àr troligtvis en stÄende vÄg mellan kortvÀggarna, dipp vid 80 och peak vid multipeln. Vill du bli av med den Àr du nog tvungen att göra nÄgon form av helmholtzlÄda.

Om du rÀknar ut dina modes(http://www.mh-audio.nl/SG.asp) sÄ ser man att exempelvis (x,0,0) stÀmmer mest överens med dina problemfrekvenser.

Redigerat av vmbr
Postat

Skulle inte tro att soffan har sÄ stor inverkan, det Àr troligtvis en stÄende vÄg mellan kortvÀggarna, dipp vid 80 och peak vid multipeln. Vill du bli av med den Àr du nog tvungen att göra nÄgon form av helmholtzlÄda.

Om du rÀknar ut dina modes(http://www.mh-audio.nl/SG.asp) sÄ ser man att exempelvis (x,0,0) stÀmmer mest överens med dina problemfrekvenser.

Ska testa att flytta lite pÄ monitorerna

Postat (redigerat)

Hu vale! Yllet! Nog driver du med oss nu va? đŸ˜±

HursĂ„? 🙂 Det Ă€r vĂ€l mĂ€rkbart bĂ€ttre?

Stor skillnad i ljudet ocksÄ, tajtare och mer sammantatt. Anledningen till att jag började mecka var införskaffandet av nya monitorer. Inte brytt mig sÄ mycket om det tidigare.

Redigerat av Yllet
Postat

Hu vale! Yllet! Nog driver du med oss nu va? đŸ˜±

om han inte driver, sÄ Àr det första att gör att sitta centrerat mot en kortvÀgg.(kortvÀgg Àr inte alltid det bÀsta, bÀst Àr alltid dÀr det gÄr att sÀtta upp symeteriskt...kort eller lÄng-vÀgg)

Postat

LÄt vattenfallsdiagrammet visa 60 dB under starkaste peaken.

SÄ om den starkaste peaken Àr 85 dB, lÄt det lÀgsta vÀrdet pÄ y-axeln vara 25 dB.

Postat (redigerat)

Det ser ju inge vidare ut.... Det Ă€r vĂ€l allt jag har att sĂ€ga. MĂ„ ljudet vara med dej 😉

NĂ€ det Ă€r tur man lĂ€rt sig rummet 🙂 Hur som helst sĂ„ ska jag testa och göra om mĂ€tningarna med en Behringer ECM8000 ikvĂ€ll. Kollat lite pĂ„ andras mĂ€tresultat och sĂ„vitt jag förstĂ„tt sĂ„ Ă€r det vĂ€ldigt vanligt med dippar/peaker över -10db och inget man generellt behöver oroa sig för. Kommer man ner till -6db sĂ„ ska man vara extremt nöjd och inte ens de mest vĂ€lbehandlade klarar detta. Eller har jag missat nĂ„t? Ljud Ă€r jag relativt bra pĂ„ att skruva, men att mĂ€ta och lĂ€sa av rum Ă€r Ă€nnu nytt för mig.

Sen finns det sÄklart andra aspekter och inte bara en kurva som spelar roll.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Postat (redigerat)

Ett test du kan göra Àr att generera exempelvis 80hz via REW och sedan förflytta dig i x,y och z led och lyssna hur det pÄverkar ljudet. Det kan ge en bra uppfattning om vilka vÀggar/tak som bidrar till problemen kring 80hz.

Redigerat av vmbr
Postat

Ett test du kan göra Àr att generera exempelvis 80hz via REW och sedan förflytta dig i x,y och z led och lyssna hur det pÄverkar ljudet. Det kan ge en bra uppfattning om vilka vÀggar/tak som bidrar till problemen kring 80hz.

Yepp precis, bra tips. FÄr dock hem en Behringer ECM8000 ikvÀll, sÄ dÄ ska jag mÀta lite mer noggrant. Korkad som jag var mÀtte jag dessutom med 8:an pÄ röden istÀllet för rundtagande, vilket sÄklart bidragit till mitt lite skeva resultat. Faktum kvarstod dock nÀr jag gjorde en ny mÀtning, det dippa fortfarande runt 80hz.

Postat

...bra tips. FÄr dock hem en Behringer ECM8000 ikvÀll, sÄ dÄ ska jag mÀta lite mer noggrant...

Bra. MÀt pÄ en högtalare Ät gÄngen och brassa pÄ i nivÄ med svepet.

Postat (redigerat)

Bra. MÀt pÄ en högtalare Ät gÄngen och brassa pÄ i nivÄ med svepet.

JadÄ -18dbfs. Om man kör en högtalare Ät gÄngen ska man inte rikta micken uppÄt va?

/Jon

Redigerat av Yllet
Postat

Det beror vilken typ av mÀtningar mikrofonen Àr anpassad för. Behringer ECM8000 Àr egentligen konstruerad för mÀtningar i ett anekoiskt rum och ska dÀr riktas mot den ljudkÀlla den mÀter. I ett kontrollrum Àr man snarare intresserad av att mÀta rummet Àn högtalaren. Det Àr dÀrför vissa föresprÄkar att man riktar den mot ett anat hÄll.

Postat

AngÄende att brassa pÄ nivÄ, som wellness skriver. Det Àr viktigt att fÄ sÄ mycket information ut ur mÀtningen som möjligt. Börja med att styra ut signalen sÄ kraftigt högtalaren tillÄter (utan att dista eller andra biljud). Spela sedan in den sÄ starkt det gÄr utan att klippa a/d-omvandlaren.

Postat (redigerat)

AngÄende att brassa pÄ nivÄ, som wellness skriver. Det Àr viktigt att fÄ sÄ mycket information ut ur mÀtningen som möjligt. Börja med att styra ut signalen sÄ kraftigt högtalaren tillÄter (utan att dista eller andra biljud). Spela sedan in den sÄ starkt det gÄr utan att klippa a/d-omvandlaren.

RÀcker det inte att man kalibrerar efter REW? De rekommenderar att man ligger mellan -24 och -12dbfs in pÄ mÀtmikrofonen, dÀr optimalt Àr runt 18dbfs. Brassa pÄ mer Àn sÄ kÀnns onödigt? REW klagar ju direkt om det Àr fel nivÄer.

Redigerat av Yllet
Postat

Det var ett tag sedan jag anvÀnde REW för mÀtning sÄ jag minns inte riktigt upplÀgget. Men teoretiskt fÄr du bÀttre mÀtvÀrden ju starkare du spelar in (under nollan).

LÄter man peakarna nÄ -18 dBFS hamnar relevanta mÀtvÀrden sÄ lÀngt ned som -78 dBFS (T60).

Postat (redigerat)

Det var ett tag sedan jag anvÀnde REW för mÀtning sÄ jag minns inte riktigt upplÀgget. Men teoretiskt fÄr du bÀttre mÀtvÀrden ju starkare du spelar in (under nollan).

LÄter man peakarna nÄ -18 dBFS hamnar relevanta mÀtvÀrden sÄ lÀngt ned som -78 dBFS (T60).

Fast -18dbfs Àr j*vligt starkt om du har kalibrerat monitorerna till 75db via SPL i lyssningsposition. MÄste ju anvÀnda öronproppar utan tvekan.

/Jon

Redigerat av Yllet
Postat (redigerat)

FÄr se om jag hÀnger med. Du kalibrerar REW sÄ att -18 dBFS motsvarar 75 dB (SPL)?

För att fÄ en sÄ ren mÀtning som möjligt behöver högtalarna spela mer Àn 60 dB ovanför bakrgrundsljudet.

Om vi antar att ditt rum har ett bakgrundsljud pÄ ungefÀr 20 dB ger det att högtalarna bör spela svepet vid minst 80 dB (RMS).

Edit: RĂ€ttade och omformulade mig.

Redigerat av joachime
Postat (redigerat)

Jag spelar upp pink noise genom högtalarna sÄ att det mÀter 75db pÄ SPL-mÀtaren c-weight (kan ju gÄ starkare men kÀnner inget behov av det i mitt rum) - Vilket Àr starkt som fan, detta brus motsvarar sen ca -18dbfs pÄ mikrofonens input vid mÀtning. Eller Àr jag helt ute och cyklar?

Redigerat av Yllet
Postat

Har ingen aning. Var som sagt ett tag sedan jag gjorde mÀtningar med REW. Men jag gissar att referensen -18 dBFS handlar om utstyrning frÄn REW snarare Àn hur du förstÀrker signalen frÄn mikrofonen.

Postat (redigerat)

Har ingen aning. Var som sagt ett tag sedan jag gjorde mÀtningar med REW. Men jag gissar att referensen -18 dBFS handlar om utstyrning frÄn REW snarare Àn hur du förstÀrker signalen frÄn mikrofonen.

NĂ€r man gör ett test innan mĂ€tning sĂ„ spelar REW upp en testsignal pĂ„ -12dbfs (standard i programmet om man inte angett annat) - detta resulterar i ett brus ut frĂ„n mina monitorer som motsvarar 75db (öronproppar i) detta brus fĂ„ngas upp av min mick i lyssningsposition och motsvarar dĂ„ ca -18dbfs, vilket ska var ett bra vĂ€rde efter vad jag kollat upp. Men Ă„terigen kanske Ă€r ute och snurrar sĂ„fall fĂ„r nĂ„gon gĂ€rna hoppa in och stĂ€lla mig till rĂ€tta 🙂

Redigerat av Yllet
Postat

KÀnns som att en akustikmÀtningsguide/FAQ skulle vara pÄ sin plats hÀr pÄ forumet. NÄgon kunnig som har lust att skriva en?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.