Jump to content
Annons

Mojäng för att få digitalt ingång i datorn. Vad finns?


ibanez-mag

Recommended Posts

Hejsan.

Jag letar efter någon mojäng, intern eller extern, som ger mig möjlighet att skicka digitalt ljud in i datorn (cubase). Finns såna prylar?

Har precis köpt en bra preamp (focusrite ISA One) och fick på köpet med uppdatering med digitalkort som jag inte räknat med. Har ett Fokusrite Forte ljudkort som tyvärr saknar digitalt ut.

Känns som bonus att behöva få från preamp analogt till ljudkortet om det sitter en bättre AD i preampen.

Så jag vill kunna gå från preampen rakt in i datorn och bara använda ljudkortet för uppdelning.

När jag köpte kortet hade jag ingen tanke på att använda något digitalt in, skulle köra preamp in i ljudkort, så då kändes ljudkortet perfekt. Jag ville inte ha digitalkort i preampen men det kom liksom med i alla fall (köpte den ny), varför inte använda det?

Ljudkortet passar mig annars perfekt då jag reser mycket med studion med mig.

Någon som har något förslag?

Då blir jag en glad gris :-)

/Magnus

Redigerat av ibanez-mag
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag letar efter någon mojäng, intern eller extern, som ger mig möjlighet att skicka digitalt ljud in i datorn (cubase). Finns såna prylar?
Ett ljudkort med digital ingång helt enkelt.
Har ett Fokusrite Forte ljudkort som tyvärr saknar digitalt ut.
Digital in menar du. 🙂

ISA One Digital har väl antingen AES/EBU eller optisk SPDIF. Ljudkort med AES in är inte billiga, och på ljudkortsmarknaden är koaxial SPDIF betydligt vanligare än optisk samt optisk ADAT hittar du på de större ljudkorten som kostar många tusenlappar.

Ärligt talat, så mycket tjänar du inte på AD i preampen att det är värt att lägga tusenlappar på ett extra ljudkort för den sakens skull. Focusrite Forte har fin AD som duger gott, och du slipper klocksynka preamp och ljudkort.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett ljudkort med digital ingång helt enkelt.

Digital in menar du. 🙂

ISA One Digital har väl antingen AES/EBU eller optisk SPDIF. Ljudkort med AES in är inte billiga, och på ljudkortsmarknaden är koaxial SPDIF betydligt vanligare än optisk samt optisk ADAT hittar du på de större ljudkorten som kostar många tusenlappar.

Ärligt talat, så mycket tjänar du inte på AD i preampen att det är värt att lägga tusenlappar på ett extra ljudkort för den sakens skull. Focusrite Forte har fin AD som duger gott, och du slipper klocksynka preamp och ljudkort.

Tack för ditt svar, Linus. Mycket uppskattat.

Sant, digitalt in menar jag, självklart.

Du har nog rätt, det är nog rätt onödigt om det kostar lite mer.

Jag tänkte att det kanske fanns något kort man tryckte i datorn som kostade någon hundralapp eller nått.

Jag litar på dig och kör via Forte (som jag tycker låter väldigt bra) och så får det vara så.

Tycker att mic preampen i kortet också låter väldigt bra men fick inte till någon bra hörlurslyssning för sång inspelning med det kortet kunde (undantaget om jag körde sången snustorr i lysningen, vilket sångaren inte gillade).

Så ISA prylen köptes bara för att kunna få en sån lyssning som jag ville åt utan att behöva använda pre ampen i min mackie mixer (som ju suger rätt hårt).

Tack för hjälpen!

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...