Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

För er som inte redan lÀst pÄ vÄr studiobyggartrÄd, http://forum.studio....m/#entry1440207 sÄ har jag och min kompis Fredrik en analog inspelningsstudio i Stockholm ( MISSING MAN Recordings ). Eftersom det kanske finns nÄgra som ocksÄ Àr intresserade av detta sÄ tÀnkte jag starta en trÄd och berÀtta lite.

Vi spelar alltsÄ in pÄ rullband ( men Àven digitalt ) men det innebÀr inte att vi Àr helt konservativa utan det finns lite av bÄde nytt och gammalt i studion. DÀrtill sÄ Àr vi till stor del inriktade pÄ musik spelad live dvs vi jobbar inte sÄ mycket mot midi och samplingar. VÄrt studiorum Àr pÄ ca 80kvm vilket ocksÄ tillÄter livetagningar och inspelning med rymd.

Utrustningslistan ser i dagslÀget ut sÄ hÀr; http://www.missingma...Utrustning.html

Jag fyller vÀl pÄ med lite kuriosa hÀr snart, men ifall nÄgon Àr nyfiken pÄ nÄgot sÄ Àr det bara att frÄga pÄ.

MVH/Dan

Redigerat av Dan Ö
Annons
Postat
  On 2013-01-07 at 17:59 sa cborg:

LĂ€ckert retro!!

Tack!, Vad kul att du gillar det! 🙂 Vi försöker hĂ„lla samma stil igenom. Det har gett mycket bra respons ifrĂ„n kunder dĂ€ribland ett par förfrĂ„gningar om att fĂ„ spela in musikvideo m.m. vilket Ă€r kul.

Postat
  On 2013-01-07 at 18:30 sa wellness music:

HÀrlig studio ni har! Kul ocksÄ med blandningen analogt / digitalt.

Tack! Ja, somliga tycker bara analogprylarna Àr ett otyg, men vi gillar att hÄlla pÄ med det. Kom gÀrna förbi nÄgon gÄng ifall du har lust.

Postat
  On 2013-01-09 at 06:17 sa BluesBoy:

Mycket snyggt. 🙂

Stort lycka till!

Tack!, Jag var inne och lyssnade pÄ er musik, gött svÀng!

Postat
  On 2013-01-09 at 08:18 sa Top Floor Studios:

JĂ€ttetrevligt!

Tack!, Var Àven inne pÄ din site. Top Floor studion var ju inte att leka med, vilka fantastiska lokaler ni har! Finns ni ocksÄ i Stockholm?

Postat
  On 2013-01-09 at 09:43 sa Dan Ö:

Tack!, Jag var inne och lyssnade pÄ er musik, gött svÀng!

Tack för det! 🙂
Postat
  On 2013-01-09 at 15:32 sa Bullerbyn:

JÀttesnyggt! Törs man frÄga vad hyran Àr för dylika lokaler?

Tack!

Nja, det Àr ju inte gratis men det blir nÄgot billigare nÀr vi kan hyra ut en del som replokal.

Postat
  On 2013-01-09 at 16:41 sa Stonerbox:

Det ser otroligt vackert ut. Förmodar att det lĂ„ter lika bra. 🙂

Tack sÄ mycket!

Visst lÄter det bra men att det ocksÄ Àr rÀtt feeling och arbetstÀnk Àr minst lika viktigt. NÀr det kommer till kritan sÄ tycker jag att en vÀl skriven och framförd lÄt Àr det absolut viktigaste men sen fÄr det ju ocksÄ gÀrna lÄta bra. Jag har varit i och sett sÄ mÄnga vÀldigt trÄkiga och oinspirerande studios. Jag Àr sjÀlv musiker och kan tycka att det kan vara svÄrt att prestera nÀr man inte har nÄgon feeling alls. Det Àr nÄgot som ocksÄ kanske kan vara vÀrt tÀnka pÄ för de som gör sina rum helt raka och kanske helt döda. Ibland vill man t.ex. som trummis fÄ lite extra basskjuts ifrÄn rummet eller som violinist ha lite efterklang för att intonera rÀtt eller som en saxofonist som besökt oss ett antal ggr tycker att rymden ger rÀtt kÀnsla och dÄ gör det mer inspirerande och roligt att spela.

Ett annat sak med analoginspelningen Ă€r att det tenderar att lĂ„ta bra direkt. NĂ€r man gĂ„r in i kontrollrummet och lyssnar sĂ„ vill man kanske inte alltid höra, "bra spelat, ljudet fixar vi sen". Hör man direkt att det kan lĂ„ta bra sĂ„ blir man lite mer motiverad i fortsĂ€ttningsarbetet. NĂ„gra tankar... 🙂

Postat
  On 2013-01-09 at 09:45 sa Dan Ö:

Tack!, Var Àven inne pÄ din site. Top Floor studion var ju inte att leka med, vilka fantastiska lokaler ni har! Finns ni ocksÄ i Stockholm?

NÀ, i Göteborg. Har av nÄgon anledning aldrig hamnat i sthlm.

Ja, lokalerna Ă€r jĂ€ttetrevliga, men det Ă€r studions tredje adress. Förhoppningsvis Ă€r det ju kunnandet mer Ă€n lokalerna som gör studion och dess rykte 🙂 Men vem vet.

• 2 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)
  On 2013-01-09 at 22:08 sa Dan Ö:

Ett annat sak med analoginspelningen Ă€r att det tenderar att lĂ„ta bra direkt. NĂ€r man gĂ„r in i kontrollrummet och lyssnar sĂ„ vill man kanske inte alltid höra, "bra spelat, ljudet fixar vi sen". Hör man direkt att det kan lĂ„ta bra sĂ„ blir man lite mer motiverad i fortsĂ€ttningsarbetet. NĂ„gra tankar... 🙂

Precis! Jag har en liten hobbystudio/replokal dÀr jag, pga uselt datakunnande, byggt nÀstan allt sjÀlv (skryt...) och kör helt analogt. Rörmickar (Gyraf G7:or), Preamps (Pultec MB1:or och Gyraf G9), kompressorer (LA2:a och en 1176) Mixerbordet Àr ett gammalt hemmabygge med 8 st Quad preamps, rör raktigenom, förutom i 1176:an dÄ. Visserligen in i datorn men det Àr bara för att det Àr sÄ lÀmpligt. MEN... Det som gör det sÄ trevligt Àr att alla sÀger att det lÄter sÄ bra direkt :-) Duktiga musiker och bra ljud gör susen för kreativiteten, och inspelningstekniker arbetslösa... ;-)

By the way: HĂ€rlig arbetsplats ni har!

Redigerat av Morganfield
Postat
  On 2013-03-16 at 22:42 sa Morganfield:

Precis! Jag har en liten hobbystudio/replokal dÀr jag, pga uselt datakunnande, byggt nÀstan allt sjÀlv (skryt...) och kör helt analogt. Rörmickar (Gyraf G7:or), Preamps (Pultec MB1:or och Gyraf G9), kompressorer (LA2:a och en 1176) Mixerbordet Àr ett gammalt hemmabygge med 8 st Quad preamps, rör raktigenom, förutom i 1176:an dÄ. Visserligen in i datorn men det Àr bara för att det Àr sÄ lÀmpligt. MEN... Det som gör det sÄ trevligt Àr att alla sÀger att det lÄter sÄ bra direkt :-) Duktiga musiker och bra ljud gör susen för kreativiteten, och inspelningstekniker arbetslösa... ;-)

By the way: HĂ€rlig arbetsplats ni har!

Tack! Det lĂ„ter som ett trevligt upplĂ€gg för inspelning. Man fĂ„r bara akta sig sĂ„ att all elektroniken inte Ă€ter upp en och tar all tid ifrĂ„n det faktiska inspelandet. NĂ„got som man ibland kommer pĂ„ att det kanske gör... 🙂

Postat

Vi hÄller pÄ att uppgradera vÄrt kontrollrum och det börjar bli klart. Lite fix kvar. Vi Àr som sagt inte riktigt klara Ànnu men redan nu sÄ har det blivit en avsevÀrt stor förbÀttring av akustiken med en jÀmnare frekvensÄtergivning. SÄ hÀr ser det ut just nu.

bild_zpsd15f8bbe.jpg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.