Dan Ă Postat 7 januari 2013 Postat 7 januari 2013 (redigerat) Hej! För er som inte redan lĂ€st pĂ„ vĂ„r studiobyggartrĂ„d, http://forum.studio....m/#entry1440207 sĂ„ har jag och min kompis Fredrik en analog inspelningsstudio i Stockholm ( MISSING MAN Recordings ). Eftersom det kanske finns nĂ„gra som ocksĂ„ Ă€r intresserade av detta sĂ„ tĂ€nkte jag starta en trĂ„d och berĂ€tta lite. Vi spelar alltsĂ„ in pĂ„ rullband ( men Ă€ven digitalt ) men det innebĂ€r inte att vi Ă€r helt konservativa utan det finns lite av bĂ„de nytt och gammalt i studion. DĂ€rtill sĂ„ Ă€r vi till stor del inriktade pĂ„ musik spelad live dvs vi jobbar inte sĂ„ mycket mot midi och samplingar. VĂ„rt studiorum Ă€r pĂ„ ca 80kvm vilket ocksĂ„ tillĂ„ter livetagningar och inspelning med rymd. Utrustningslistan ser i dagslĂ€get ut sĂ„ hĂ€r; http://www.missingma...Utrustning.html Jag fyller vĂ€l pĂ„ med lite kuriosa hĂ€r snart, men ifall nĂ„gon Ă€r nyfiken pĂ„ nĂ„got sĂ„ Ă€r det bara att frĂ„ga pĂ„. MVH/Dan Redigerat 8 januari 2013 av Dan Ă
Dan Ă Postat 7 januari 2013 TrĂ„dstartare Postat 7 januari 2013 On 2013-01-07 at 17:59 sa cborg: LĂ€ckert retro!! Tack!, Vad kul att du gillar det! đ Vi försöker hĂ„lla samma stil igenom. Det har gett mycket bra respons ifrĂ„n kunder dĂ€ribland ett par förfrĂ„gningar om att fĂ„ spela in musikvideo m.m. vilket Ă€r kul.
wellness music Postat 7 januari 2013 Postat 7 januari 2013 HÀrlig studio ni har! Kul ocksÄ med blandningen analogt / digitalt.
Dan à Postat 8 januari 2013 TrÄdstartare Postat 8 januari 2013 On 2013-01-07 at 18:30 sa wellness music: HÀrlig studio ni har! Kul ocksÄ med blandningen analogt / digitalt. Tack! Ja, somliga tycker bara analogprylarna Àr ett otyg, men vi gillar att hÄlla pÄ med det. Kom gÀrna förbi nÄgon gÄng ifall du har lust.
Dan Ă Postat 9 januari 2013 TrĂ„dstartare Postat 9 januari 2013 On 2013-01-09 at 06:17 sa BluesBoy: Mycket snyggt. đ Stort lycka till! Tack!, Jag var inne och lyssnade pĂ„ er musik, gött svĂ€ng!
Dan à Postat 9 januari 2013 TrÄdstartare Postat 9 januari 2013 On 2013-01-09 at 08:18 sa Top Floor Studios: JÀttetrevligt! Tack!, Var Àven inne pÄ din site. Top Floor studion var ju inte att leka med, vilka fantastiska lokaler ni har! Finns ni ocksÄ i Stockholm?
BluesBoy Postat 9 januari 2013 Postat 9 januari 2013 On 2013-01-09 at 09:43 sa Dan Ă: Tack!, Jag var inne och lyssnade pĂ„ er musik, gött svĂ€ng! Tack för det! đ
Bullerbyn Postat 9 januari 2013 Postat 9 januari 2013 JÀttesnyggt! Törs man frÄga vad hyran Àr för dylika lokaler?
Stonerbox Postat 9 januari 2013 Postat 9 januari 2013 Det ser otroligt vackert ut. Förmodar att det lĂ„ter lika bra. đ
Dan à Postat 9 januari 2013 TrÄdstartare Postat 9 januari 2013 On 2013-01-09 at 15:32 sa Bullerbyn: JÀttesnyggt! Törs man frÄga vad hyran Àr för dylika lokaler? Tack! Nja, det Àr ju inte gratis men det blir nÄgot billigare nÀr vi kan hyra ut en del som replokal.
Dan Ă Postat 9 januari 2013 TrĂ„dstartare Postat 9 januari 2013 On 2013-01-09 at 16:41 sa Stonerbox: Det ser otroligt vackert ut. Förmodar att det lĂ„ter lika bra. đ Tack sĂ„ mycket! Visst lĂ„ter det bra men att det ocksĂ„ Ă€r rĂ€tt feeling och arbetstĂ€nk Ă€r minst lika viktigt. NĂ€r det kommer till kritan sĂ„ tycker jag att en vĂ€l skriven och framförd lĂ„t Ă€r det absolut viktigaste men sen fĂ„r det ju ocksĂ„ gĂ€rna lĂ„ta bra. Jag har varit i och sett sĂ„ mĂ„nga vĂ€ldigt trĂ„kiga och oinspirerande studios. Jag Ă€r sjĂ€lv musiker och kan tycka att det kan vara svĂ„rt att prestera nĂ€r man inte har nĂ„gon feeling alls. Det Ă€r nĂ„got som ocksĂ„ kanske kan vara vĂ€rt tĂ€nka pĂ„ för de som gör sina rum helt raka och kanske helt döda. Ibland vill man t.ex. som trummis fĂ„ lite extra basskjuts ifrĂ„n rummet eller som violinist ha lite efterklang för att intonera rĂ€tt eller som en saxofonist som besökt oss ett antal ggr tycker att rymden ger rĂ€tt kĂ€nsla och dĂ„ gör det mer inspirerande och roligt att spela. Ett annat sak med analoginspelningen Ă€r att det tenderar att lĂ„ta bra direkt. NĂ€r man gĂ„r in i kontrollrummet och lyssnar sĂ„ vill man kanske inte alltid höra, "bra spelat, ljudet fixar vi sen". Hör man direkt att det kan lĂ„ta bra sĂ„ blir man lite mer motiverad i fortsĂ€ttningsarbetet. NĂ„gra tankar... đ
Top Floor Studios Postat 9 januari 2013 Postat 9 januari 2013 On 2013-01-09 at 09:45 sa Dan Ă: Tack!, Var Ă€ven inne pĂ„ din site. Top Floor studion var ju inte att leka med, vilka fantastiska lokaler ni har! Finns ni ocksĂ„ i Stockholm? NĂ€, i Göteborg. Har av nĂ„gon anledning aldrig hamnat i sthlm. Ja, lokalerna Ă€r jĂ€ttetrevliga, men det Ă€r studions tredje adress. Förhoppningsvis Ă€r det ju kunnandet mer Ă€n lokalerna som gör studion och dess rykte đ Men vem vet.
Morganfield Postat 16 mars 2013 Postat 16 mars 2013 (redigerat) On 2013-01-09 at 22:08 sa Dan Ă: Ett annat sak med analoginspelningen Ă€r att det tenderar att lĂ„ta bra direkt. NĂ€r man gĂ„r in i kontrollrummet och lyssnar sĂ„ vill man kanske inte alltid höra, "bra spelat, ljudet fixar vi sen". Hör man direkt att det kan lĂ„ta bra sĂ„ blir man lite mer motiverad i fortsĂ€ttningsarbetet. NĂ„gra tankar... đ Precis! Jag har en liten hobbystudio/replokal dĂ€r jag, pga uselt datakunnande, byggt nĂ€stan allt sjĂ€lv (skryt...) och kör helt analogt. Rörmickar (Gyraf G7:or), Preamps (Pultec MB1:or och Gyraf G9), kompressorer (LA2:a och en 1176) Mixerbordet Ă€r ett gammalt hemmabygge med 8 st Quad preamps, rör raktigenom, förutom i 1176:an dĂ„. Visserligen in i datorn men det Ă€r bara för att det Ă€r sĂ„ lĂ€mpligt. MEN... Det som gör det sĂ„ trevligt Ă€r att alla sĂ€ger att det lĂ„ter sĂ„ bra direkt :-) Duktiga musiker och bra ljud gör susen för kreativiteten, och inspelningstekniker arbetslösa... ;-) By the way: HĂ€rlig arbetsplats ni har! Redigerat 16 mars 2013 av Morganfield
Dan Ă Postat 18 mars 2013 TrĂ„dstartare Postat 18 mars 2013 On 2013-03-16 at 22:42 sa Morganfield: Precis! Jag har en liten hobbystudio/replokal dĂ€r jag, pga uselt datakunnande, byggt nĂ€stan allt sjĂ€lv (skryt...) och kör helt analogt. Rörmickar (Gyraf G7:or), Preamps (Pultec MB1:or och Gyraf G9), kompressorer (LA2:a och en 1176) Mixerbordet Ă€r ett gammalt hemmabygge med 8 st Quad preamps, rör raktigenom, förutom i 1176:an dĂ„. Visserligen in i datorn men det Ă€r bara för att det Ă€r sĂ„ lĂ€mpligt. MEN... Det som gör det sĂ„ trevligt Ă€r att alla sĂ€ger att det lĂ„ter sĂ„ bra direkt :-) Duktiga musiker och bra ljud gör susen för kreativiteten, och inspelningstekniker arbetslösa... ;-) By the way: HĂ€rlig arbetsplats ni har! Tack! Det lĂ„ter som ett trevligt upplĂ€gg för inspelning. Man fĂ„r bara akta sig sĂ„ att all elektroniken inte Ă€ter upp en och tar all tid ifrĂ„n det faktiska inspelandet. NĂ„got som man ibland kommer pĂ„ att det kanske gör... đ
Dan à Postat 18 mars 2013 TrÄdstartare Postat 18 mars 2013 Vi hÄller pÄ att uppgradera vÄrt kontrollrum och det börjar bli klart. Lite fix kvar. Vi Àr som sagt inte riktigt klara Ànnu men redan nu sÄ har det blivit en avsevÀrt stor förbÀttring av akustiken med en jÀmnare frekvensÄtergivning. SÄ hÀr ser det ut just nu.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.