Jump to content
Annons

Val av digitalstudio till hemmastudio/DAW (rookie)


ApelsinKanon

Recommended Posts

Hej!

Först av allt; tack till dom som orkar svara.

Jag inser att det finns olika "skolor" (folk som hatar digitalt, folk som hatar vissa DAW, folk som hatar Rookies) men jag vänder mig helt enkelt till de öppensinniga glada studiofetischister som kan sänka sig till min låga nivå. Låt mig börja med att klargöra mina premisser;

Mina förutsättningar

1) Har inte jättemycket pengar

2) Avser inte för "professionellt bruk" – MEN det innebär ju inte per automatik att jag vill nöja mig jätteenkel lösning, eller hur?

3) Jag gillar teknik

4) Gillar att spela och spela in

5) Utrustning kan användas i andra sammanhang (t.ex. för en Liveinspelning eller liknande) dock i relativt blygsam omfattning

6) Jag vill satsa (eller för den skeptiske; läs: testa) på digital mixer och gärna någon av Behringer X32 eller Presonus Studiolive 24x4x2

(btw: http://www.presonus..../behringer-x32/ riktigt bra klipp som berör det jag frågar efter)

7) Musik; egenpåhittat halvskräp åt blues/soul/funkhållet, oftast inspelat spår för spår. Jag fattar att någon kommer fråga; vad fan skall Du ha 32 kanaler till då??!! Svar: Vill kunna köra Live med bordet om jag får ihop nått band snart.. 😉

Befintlig utrustning

1) En kyffe i min enkla boning

2) En hyfsad dator

3) Cubase 6.5

4) Nått gammalt ljudinterface från ett bundlat paket från Cubase.

MIN FRÅGA

Jag är väldigt sugen på tekniken i dom digitala mixerborden jag nämner ovan. Vilket skall jag välja för att det skall bli smidigt

för mig i min lilla hemmastudio med cubase. Vilket "borde" vara lättast att arbeta med för cubase & lager på lagerinspelningar..

Som jag nämnt ovan; antalet kanaler är mer för möjligheten att kunna nyttja borden i Livesituationer om jag hittar några spelkamrater..

Tacksam för svar.

/ApelsinKanon

PS! Jag hoppas Ni förstod att just valet av "storlek" på mixerbord var inte min fråga; utan produktval och användarvänligheten. Jag vill ha minst ett 24 kanalsbord och möjligheten att spela in minst 24 kanaler samtidigt.. DS.

Redigerat av ApelsinKanon
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

eftersom du ändå är i fasen "testa" så välj den billigaste av dom du hittar

testen du länkar till benar isf bättre ut för dig vilken du förmodligen skulle trivas jobba med bättre än våra gissningar här

läs även kommentarerna längst ner på sidan om du inte redan gjort det

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ville ha det direkta med portastudio kombinerat med DAW-editering. Snabbhet att starta var viktigt också. Mitt val hamnade på en Ipad med föredragsvis Auria (för några hundra kronor) som är ett 24 bitars DAW med möjlighet till 24 kanalers samtidig inspelning (48 om man skaffar två och synkar). Jag känner inte att jag behöver datorbaserat DAW.

Om man tröttnar på att ligga i sängen och klippa/klistra så kan man ju använda den till ölunderlägg eller nåt annat vettigt istället.

Jag använder ett Apogee One som ljudkort.

Mitt användningsområde är att spela in enklare demos för att själv kunna höra om mina låtar funkar.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ville ha det direkta med portastudio kombinerat med DAW-editering. Snabbhet att starta var viktigt också. Mitt val hamnade på en Ipad med föredragsvis Auria (för några hundra kronor) som är ett 24 bitars DAW med möjlighet till 24 kanalers samtidig inspelning (48 om man skaffar två och synkar). Jag känner inte att jag behöver datorbaserat DAW.

Om man tröttnar på att ligga i sängen och klippa/klistra så kan man ju använda den till ölunderlägg eller nåt annat vettigt istället.

Jag använder ett Apogee One som ljudkort.

Mitt användningsområde är att spela in enklare demos för att själv kunna höra om mina låtar funkar.

jätteintressant

hade det nåt med ämnet att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte det stämde in med 1-7 i hans lista.

...I och för sig kanske det enbart var mixerbord han var intresserad av. Jag tolkade frågan som att ha ville införskaffa digitalstudio/DAW.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Med ett apogee ONE kan du ju bara spela in en kanal åt gången inte 24 kanaler åt gången separat.

Visst kan du spela in 24 kanaler via mixerbordet men dessa kommer vara sammanslagna till ett stereo spår i din DAW ( Arturia ) och du har därmed inte möjlighet

att redigera enstaka instrument separat.

Vill du spela in 24 kanaler på 24 separata spår behöver du ett ljudkort med 24 kanaler in eller två om du vill spela in 48 kanaler.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske skulle ha skrivit att Apogee One är mono vilket jag tog lite för självklart. Jag skrev bara vad jag använder. Men med annat kort kan man spela in fler separata kanaler samtidigt på Ipad.

Den där X32 ska ge fler kanaler än två, även till Ipad:

32 x 32 channel audio interface over FireWire and USB 2.0, with DAW remote control emulating HUI* and Mackie Control*

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Först av allt; tack för att Ni svarar. Mycket tacksam att Ni slösar Er tid på min fråga; så Tack! 🙂

Är ägare av både en iPad och en Mac Book Pro så visst var ovannämnda lösning intressant att läsa om.

Men jag når inte i mål med mitt behov; jag ville ju dessutom ha en lösning som enstaka tillfällen fungerar

Live (med minst 24 kanaler) och även om den händige säkert kan klura ut nått smart sätt att använda föreslagen

utrustning även Live så är jag väl där aningen skeptisk; där vill jag ha ett riktigt bord (även om det är digitalt) att skruva på.

Återkopplar lite hur jag själv resonerar

I min lekmannaanalys så känns StudioLive som ett bättre bord för den "ovane" där man hela tiden direkt kan hugga tag

i den regeln man påverka utan att behöva "tänka efter först".. 😉

Det jag skulle sakna om jag valde en Studiolive är motoriserade reglar och framförallt digitalt sparad gain. Har man sparat en setup

så är man ju jäkligt snabbt på banan. Flexibiliteten tycker jag verkar större med X32:an även om en större flexibilitet

förstås innebär en ökad komplexitet (för en novis som undertecknad).

Likväl tycker jag de små "skärmarna" på varje kanalsstrip (LCD Scribble Strips) tilltalar

mitt barnasinne och kan förenkla i en livesituation. (Jodå, en tejp funkar med)

Det är synd att det verkar vara mer omständigt med X32:an att ställa om ifrån "inspelningsläge" till "playback".

Man måste "Routa om allt" i några menyer, det hade varit snyggt med snabbkommando för att kunna växla

mellan olika "routinglägen"/setuper. Studiolive verkar ju enklare i det avseendet. Även SL:s FAT-channel känns

mer intutiv.

Jag (och jag vet att jag inte är ensam) har väl alltid varit skeptisk till Behringers "kvalité" och finish (eller skall jag säga brist på?)

men om jag fattat rätt så skall X32 vara rätt bra "byggd". Köper man Thomann får man ju 3 års garanti med..

Till sist; X32 har ju trots allt 8 extra kanaler och det är ju lite värt (tihi...skall jag säga som oftast spelar in spår för spår)

Likväl är en lite större skärm ett plus med..

Ytterligare plus för X32: Jäkligt cool lösning med S16 stageboxar där man slipper feta multikablar och med två sådana och ett par fjuttiga

nätverkskablar får 32 in på scenen och 16 ut!! Dock bara XLR så några lineboxar går det väl åt ed.. :=)

Tack för Era inlägg och jag tar gärna mot fler kommentarer om någon så önskar..

Gärna rörande hur lätt/smidigt det funkar med X32/Studiolive som mixerbord till en DAW (som t.ex. Cubase 6.5)..

🙂

/ApelsinKanon

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

..och eftersom detta i första hand handlade om att skapa min lilla hemmastudio kan jag ju nämna att (ovan nämnd) Stagebox (S16) borde vara en lika smart lösning i studion.

Placera ut 2 st S16 så har Du 32 inputs i din lilla studio med minimal kabeldragning.

Därtill har man ju en "personligt monitor"-system (som dock är helt overkill för mig personligen) men ganska läckert, Om det inte är för mycket "dinky toys" dvs... (risken finns) Har ju inte testat det själv utan enbart enligt "Google".. ..som ju "vet så mycket".. :-/

Kompletterande fråga;

Någon som har kunskap om hur "lag-ig" / stabil de två ovannämnda mixerborden är?

Några kommentarer på Era svar:

  • Både X32 och Studiolive har interface för att köra ner parallella spår till en dator (32 resp 24). Hur bra det funkar=ingen erfarenhet.
  • Mono är inte ett alternativ.
  • Skall definitivt test Auria — tack för tipset! 🙂 — men det är inte aktuellt för det jag beskriver ovan.
  • Har ett fyrkanals ljudkort som funkar. Inget behov av att byta. Med ovannämnda mixerbord ingår ju dessutom per automatik ganska feta ljudinterface.

Redigerat av ApelsinKanon
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har x32an & tycker att det känns ganska stabilt!det enda som jag märkt mot mitt andra kort (11rack) är att när jag har jag varit ifrån datrorn ett tag! så kan det hänga sig & jag lär starta om protools! som jag inte behöver med 11 racket.

samnt en anna sak som jag inte fattar! iplayback engine kan jag inte ändra buffern som jag kan med 11racket från 128-1024 med x32an är det spikat på 512

Jag valde x32 an för att det har motoriserade reglar samnt fler kanaler mm

Link to comment
Dela på andra sajter

Aah! Tack för kommentaren. Extra välkommet eftersom Du har erfarenhet av prylarna. 😄

Förutom hängningarna; är det "omständligt" att arbeta med X32? Extra nyfiken av en sak: Har jag fattat fel att man måste ändra "routingen" då man spelar in resp spelar upp/mixar? det verkar lite bökigt.. På StudioLive "drar man ju bara med fingret över raden med "Firewire-knappen" så har man ju styrt om insignalen från "input" till "inspelade spår".... (kan ha fattat HELT fel!!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är precis som du säger att man lär routa om det! där känns studio liven lättare! x32an är lite bökigare men! det känns som att behringer håller på att lösa en hel del saker i framtida uppdateringar.

Innväntar både s16 & p16 för att testa att köra systemet fullt ut! ska spela in trummor ifrån ett annat hus 50m bort & köra alltihop via nätverks kabel Får jag allt att funka som visionen är så är det ett helt fantastisk system!

Omständigt? ja allt är ju så nytt! men visst bli man snurrig i skallen av alla signaler hit & dit! men jag tror det kan bli kanon bara jag får ihop & fattar allt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om playbacklatency ( Buffert ) är fast på 512 går det ju inte riktigt att spela in med X32 ialla fall inte pålägg eller solosång på ett spår

då sången kommer som ett eko efter att du sjungit vilket är sjukt irriterande.128 är ju oftast ett minimum med 64 är att föredra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läser detta ( http://www.soundonsound.com/sos/aug12/articles/behringer-x32.htm ):

32 kanaler med 10 ms latency. Eller blandar jag äpplen & päron? Iofs med Firewire,,,,

____________

The X32 ships with the XUF interface card installed as standard, with selectable USB2 (on the square type-B socket) and Firewire 400 connectivity — though only one can be active at a time. The interfaces are compatible with Core Audio for Mac OS 10.5 and higher, or with Windows via downloadable ASIO drivers. Separate drivers are provided for USB, Firewire, and MIDI (for controlling a DAW using the Mackie Control/HUI protocols). Using Firewire on a MacBook I was able to happily record and play back 32 channels with a latency below 10ms.

A Behringer representative told me that the XUF interface card was deliberately restricted to FW/USB connectivity with no frills, purely for the sake of development speed. However, more option cards will follow, and they are “currently evaluating the next steps to take depending on the popularity of other interface formats like MADI, Dante, Thunderbolt, and so on.” Given the console’s strong live-sound emphasis, it would make sense for future interfaces to support common live-sound audio networking formats such as Cobranet, Ethersound, Dante, Ravenna and the IEEE AVB protocol. For the project studio market, multi-channel ADAT and AES3 interfaces will be a must — hopefully with word-clock I/O too. It would also be a welcome feature if the console could record its own mix buses or channel direct signals to an external drive, and I’m told there are plans for a card to enable this via USB.

Signal routing between the physical I/O and the DSP inputs and outputs is performed through a dedicated Routing menu page on the main display, where input sources are pre-allocated in blocks of eight. Each channel’s specific input source can then be selected from the preamp configuration display page, with a wider range of sources that includes all the internal buses. Each of the physical outputs is assigned from a sub-page of the same menu, with options to select the type of source (main LCR output, mix bus, matrix, direct out or monitor), the specific output within that subset, and the ‘tap’ point (pre/post EQ or pre/post fader). There is also a variable delay feature for time-alignment applications (up to 500ms — the equivalent of 170 metres).

Link to comment
Dela på andra sajter

Både på Behringers demos på tuben & andras går det att ställa ner! men inte på min dator! varför vet jag inte. (nån som vet?)

Vad man kan göra är att muta tracken man har i rec läge i protools! då får man bara lyssningen direkt ifrån x32an utan latency (blir precis om om det vore live gig)medans man spelar in.

Detta är ett sätt som jag har kommit på för att komma runt det hela! men vill självklart att det ska gå att ställa ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Både på Behringers demos på tuben & andras går det att ställa ner! men inte på min dator! varför vet jag inte. (nån som vet?)

Vad man kan göra är att muta tracken man har i rec läge i protools! då får man bara lyssningen direkt ifrån x32an utan latency (blir precis om om det vore live gig)medans man spelar in.

Detta är ett sätt som jag har kommit på för att komma runt det hela! men vill självklart att det ska gå att ställa ner.

kan man använda mixern som direktlyssning finns det givetvis ingen som helst anledning att köra lyssningen genom nåt daw
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara FK jag ställde frågan till Presales om man kunde använda "assign section" (med dom programmerbara knapparna) för att snabbare byta "routingläge":

Detta svaret fick jag:

Thank you for your message. Routing assignments are not currently available in the ASSIGN section. What I recommend is creating two SCENES- one for recording, one for playback. You can customize which parameters you'd like saved within SCENES by checking/non-checking. For instance, you can save the routing but not save scribble strip, panning, volume, etc.

"Newbe" har Du kollat med supporten? Det har inget med att Du kör USB och att Firewire har bättre överföringskapacitet? Eller har Du knas på Din ASIO-driver?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag har inte kollat med dom än! jag har testat med både usb & firewire! ingen skillnad. Kan mycket väl vara nått fel på Asion! har du nått tips vad jag kan göra eller nån länk om det är nån slags uppdatering jag måste göra som inte har blivit gjord.

Tacksam för hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Newbe; Har kollat med Supporten (eller rättare sagt pre-sales) vad man kan förvänta sig för Latency;

Thank you for your message. The X32 does not have a "fixed" buffer. The buffer will depend on your DAW and computer's specs, if both of which are decent, you should be able to get down to ad least 128 or even 64 samples! (This can be done when using USB or FireWire) The round-trip latency of USB / FireWire: USB 2.0 is <12 ms FireWire is <7 ms
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Linus!

Vore hemskt tacksam (ärligt!!) ifall Du kan ge exempel på vad som var omständligt och trögt. Hygglo! 🙂

Är kvalitén bättre än vad Behringer brukar stå för? ..eller kändes den "plastig"/billig/smäckig?

Jag kan tycka att det inte gör något om grundinställningen (setup med kanaler/bussar/portar/IO) tar lite tid MEN det får inte vara för trögjobbat när man sedan använder den.

Som Du förstår vore jag tacksam om Du kan ge mig lite mer kött på benen..

/ApelsinKanon

Link to comment
Dela på andra sajter

En lite pik bara, snälla köp inget av märket behringer!! Allt dem tillverkar är totalt värdelöst!

Håller inte med, beror på hur och vad du använder det till. Har en B1 mic och den funkar förvånadsvärt bra till mycket. Skit in = skit ut!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är som sagt Rookie, men vad jag fattar så har Behringer köpt MIDAS och KLARK TEKNIK och har på något sätt höjt finishen på i vart fall X32. Därför vore det extra kul att höra vad Linus tyckte var värdelöst med X32. Enligt Thomann så ligger inte Behringer i Topp på returer/felanmälan och vad jag vet så säljer väl Thomann några prylar varje år.

Men visst; Jag har haft Behringer förut och lite "kinesiskt tingel-tangel" är det väl över prylarna. Men vem fan tillverkar inte prylarna i china? Har bl.a. ett Eurorack MX 3242X som jag tycker funkat när jag använt det. Men det är ju ett low-end-bord, visst är det så..

..men jag tar gärna mer synpunkter från de som jobbat med X32 (eller Presonus Studiolive) eftersom jag ändå är lite "sugen" på dom..

Btw: Jag gick på lite tips tidigt i tråden och köpte utrustning till min iPad; Det blev en Alesis ioDock och Cubasis (Näe, inte "Cubase"). Fick den idag. Jäkligt fräckt, om inte annat kul att småleka med. 🙂 ..men det var jäkligt "kinesiskt tingel-tangel" att behöva ta en "plåtsax" och klippa bort 2 mm på plastsläden till ipad:en som ingick för att iPadens kontakt skulle bottna i ioDocken. Det kändes jäkligt smäckigt när just ioDockens enda syfte är att docka en iPad.. He,he.. Men nu funkar det klanderfritt.. 😮))

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...