Jump to content
Annons

Fråga ang. laptop för BLAND ANNAT musik


Vey

Recommended Posts

Jag är väldigt nära att köpa en ny laptop som bland annat skall användas för musik. Problemet är att jag kommer att ha den till en del annat också, jag spelar en del spel och håller på med en del ganska tunga beräkningar (pluggar master i beräkningsfysik). Jag har hittat en som jag tror kommer tjäna de sistnämnda syftena väl, men är lite osäker på musikbiten.

Igår så satt jag och läste gamla trådar om datorer här på forumet och i någon tråd stod det att man ska akta sig för vad det är för chip på moderkortet eller nåt sånt för att det kanske är olämpligt när det gäller musik. Författaren till det inlägget utvecklade dock inte sitt argument när någon frågade, så om någon vänlig själ vill kolla på den så vore jag glad (jag vet inte vad jag letar efter i den frågan)! Värt att tilläggas är att jag får 1000 kr rabatt pga medlemsförmåner.

http://www.webhallen...ll_hd-windows_8

Jag kör btw med externt USB ljudkort.

Jag var först orolig över att den bara har 5400 RPM hårddisk, men den har även en SSD dit de mest använda programmen flyttas (eller nåt) så hårddiskhastighet för musik borde väl vara lungt? Annars ska man kunna byta SSD;n utan svårighet..

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Yes, den används typ som en cache för att speeda upp de mest använda programmen (därmed DAW program om man sitter med musik mycket 😄).

Men den ska inte vara så svår att byta om man vill köpa en större SSD för att installera saker på..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, vad menas med "HDD: 1TB 5400RPM 16G SSD"

1 Terabytes hårddisk men är ssd:n bara 16 gig? verkar vara i minsta laget?

Torde vara en hybrid-disk. De har SSD för mest frekvent använda filer. Har funnits några år (men Apple presenterade det nyligen som en Apple uppfinning... 😆 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...