Jump to content
Annons

Problem med offbeat lead


whaatswe

Recommended Posts

Håller på och testar lite nya grejer i en ny låt som är tänkt att inte va allt för mainstream.

Och jag får helt enkelt inte till "leaden" som jag vill, har gjort den i 3x Osc och jag har försökt med i stort sätt allt ja kan komma på för att få till ljudet men lyckas inte.

Har testat med allt jag kan komma på men har slut på idéer.

problem.mp3

tror ni förstår vad jag menar om ni lyssnar, det är alltså vid 0.26 i det klippet jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det låter som du har kört sidechain med grossbeat. amirite?

Prova att sidechaina med Peak controller från kicken, det får basen att "ducka" bättre bakom kicken.

Om du vill kan jag ta en titt på ditt projekt, lägg upp FLPn på nätet och skicka mig länken så fixar jag det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm kmr inte ihåg om de ligger en sidechain på den, de e möjligt, men tror jag bara tweaka volym configen under "INS" sektionen av 3x Osc:en , inget grossbeat dock, men har på en "fast dist" för det lite hårdare ljudet och resten är en "pitch" automation också under "INS" och sen pitch configen.

är juh tyvär inte trycket i låten jag behöver hjälp med utan jag är osäker på om de låter offtune 😛

här är en lite färskare tråd https://www.studio.se/index.php/files/file/12539-whaat-perfect-silencepreview/

om du vill hjälpa 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm kmr inte ihåg om de ligger en sidechain på den, de e möjligt, men tror jag bara tweaka volym configen under "INS" sektionen av 3x Osc:en , inget grossbeat dock, men har på en "fast dist" för det lite hårdare ljudet och resten är en "pitch" automation också under "INS" och sen pitch configen.

är juh tyvär inte trycket i låten jag behöver hjälp med utan jag är osäker på om de låter offtune 😛

här är en lite färskare tråd https://www.studio.se/index.php/files/file/12539-whaat-perfect-silencepreview/

om du vill hjälpa 🙂

Jaha, jaja! Jag tyckte iaf att basen låg lite knepigt till i förhållande till taktslagen..

Men jag rekommenderar iaf att du sidechainar basen! 😛

Du kan hitta min guide till att sidechaina med Peakcontroller HÄR

Ang om det låter ostämt så kan det bero på att du av misstag (eller inte) har råkat ratta fine pitchen på 3xOSC, prova att reseta alla knappar på huvudmenyn i 3xOSC

Link to comment
Dela på andra sajter

jo mycket möjligt men lyssna på den andra länken istället så ska du se att ja redan fixat lite av dom grejerna 😛

vet redan hur man sidechainar men tack endå 🙂

jo de va de jag trodde va problemet med o har redan testat de men de blir ändå inte bra =/

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska jag vara ärlig så hör jag knappt några fel på tonen i andra "versen"

Däremot i första så låter det som att början av basen ligger fel i tonhöjd, kolla i pianorollen om allt stämmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...