Jump to content
Annons

Ljud vs musik


VacUm

Recommended Posts

Det finns väldigt många här som har en otrolig kunskapsbank gällande diverse teknikaliteter i ljud- och inspelningssammanhang. Det kan gälla allt från bitljup till kabelimpedans, och min uppfattning av dessa personers inställning till musik är att vikten läggs på HUR saker spelas in snarare än VAD som spelas in. Anledningen till att jag tar upp detta som en tråd är att jag vill väcka debatt kring denna teknikhysteri. Jag blir ingen bättre låtskrivare, basist, arrangör eller ens producent av att spela in i 32bit/196kHz. Speciellt inte om jag gör det hemma i lägenheten där lyssingen är sådär och prylarna jag har inte heter Neumann och Neve. Det går faktiskt göra en bra mix på 16bitars/44.1kHz-spår. Mångas inställning verkar vara att även om man inte hör skillnaden så kan man alltid mäta den, och då spelar det roll.

Så, vad är viktigast, perfekt ljud eller en perfekt låt? Baserar man sin favvoplatta på ljudkvalité eller på musikalisk kvalité?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ganska skönt de få gånger det kommer välgjorda, nya covers på de bättre Beatles-låtarna, om det svarar på din fråga... 😆

Självklart är alltid det musikaliska innehållet det primära - men det är trevligare att lyssna på en bra låt om ljudet också är bra. En dålig låt blir däremot inte bättre av att inspelningen är perfekt. Däremot stör det mig om en bra låt är dåligt inspelad - och då lyssnar jag inte lika gärna på den, trots att den är bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

på något sätt kan man tycka att de behövs för varandra. men nog är det alldeles för mycket fånerier om teknik och utrustning. Mina favoritmusiker är ljusskygga poppare som spelar in med farmors stereo och en femsträngad gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Perfekta låten är självklart viktigast!

Det som ljudkvalitén inte har i det fallet vägs säkerligen upp av låten i sig.

Sen kan ju en låt fullkomligt lyfta pga en bra produktion.

Men musiken är ju alltid viktigast.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Det är ganska skönt de få gånger det kommer välgjorda, nya covers på de bättre Beatles-låtarna, om det svarar på din fråga... 😆

BANG!

jag tror den här tråden håller som längst tills på onsdag, och innan dess kommer Claes, jag och Lavrell stå och skrika på varandra. 😎

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, jag kanske var oklar, men jag menar absolut inte att dåligt ljud innebär dålig mix. Det är en skillnad där.

Fast man kan ju förbättra ljud enormt genom en bra mix. Så det hänger ju ihop.

Men man kan ju heller inte jämföra en sketen kasettporta med Pro Tools HD

fan den här diskutionen kommer bli konstig tror jag 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser ljudkvaliten som kryddan i matlagning.

Du kan lyfta en maträtt till himmelska höjder genom att krydda rätt men det är inte gott att sitta och helt sonika äta kanel eller oregano för det.

Skön jämförelse 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Pluffo har gjort ett otroligt bra inlägg tycker jag. Grejen ligger väl lite i att man stöter på folk som anser sig ha en jävla koll, men dom får inte ett skit gjort själva eftersom dom mest bryr sig om saker som faktiskt är ganska ovidkommande i sammanhanget.

Om man hamnade på en öde ö, där det bara fanns ett behringerbord, nån sketmick och en p3a med nån gammal sequencer från 1997 så är det nog inte säkert att vissa teknikfetichister ens skulle slå på burken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pluffo har gjort ett otroligt bra inlägg tycker jag. Grejen ligger väl lite i att man stöter på folk som anser sig ha en jävla koll, men dom får inte ett skit gjort själva eftersom dom mest bryr sig om saker som faktiskt är ganska ovidkommande i sammanhanget.

Om man hamnade på en öde ö, där det bara fanns ett behringerbord, nån sketmick och en p3a med nån gammal sequencer från 1997 så är det nog inte säkert att vissa teknikfetichister ens skulle slå på burken.

Exakt, man får ju se det som att man skapar musik och inte ljud.

Musik är en känsla medans ljud hjälper till att förstärka den känslan.

eller hur man nu ska säga...

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Pluffo har gjort ett otroligt bra inlägg tycker jag. Grejen ligger väl lite i att man stöter på folk som anser sig ha en jävla koll, men dom får inte ett skit gjort själva eftersom dom mest bryr sig om saker som faktiskt är ganska ovidkommande i sammanhanget.

Om man hamnade på en öde ö, där det bara fanns ett behringerbord, nån sketmick och en p3a med nån gammal sequencer från 1997 så är det nog inte säkert att vissa teknikfetichister ens skulle slå på burken.

touché 😆

vi är alla olika. Lyssna på Demoniqus när han lyriskt och sirligt berättar om 70-90 hz, det är svårt att inte beundra honom lite grann..

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Om man hamnade på en öde ö, där det bara fanns ett behringerbord, nån sketmick och en p3a med nån gammal sequencer från 1997 så är det nog inte säkert att vissa teknikfetichister ens skulle slå på burken.

nej, man måste väl vara teknikfetischist för att fatta att det inte finns el på en öde ö? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ganska skönt de få gånger det kommer välgjorda, nya covers på de bättre Beatles-låtarna, om det svarar på din fråga... 😉

BANG!

jag tror den här tråden håller som längst tills på onsdag, och innan dess kommer Claes, jag och Lavrell stå och skrika på varandra. 😉

😆

Jag är ingen större fan av Beatles och andra "klassiska" och "odödliga" band - men de gjorde några riktigt suveräna låtar. Så långt är allt frid och fröjd, eller...? 😆😛

Jag tycker dock att det är synd att de inte spelades in med dagens teknik, eftersom jag då hade kunnat tänka mig att köpa skivor också. Jag skulle faktiskt inte kunna förmå mig att köpa någon Beatles-platta, just på grund av det dåliga ljudet. Deras senare plattor var bättre inspelade, men då var det ofta ganska utflippat och passar inte min smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, vad är viktigast, perfekt ljud eller en perfekt låt? Baserar man sin favvoplatta på ljudkvalité eller på musikalisk kvalité?

ett perfekt ljud kan ju göra låten perfekt. men jag kan inte se något i min erfarenhet som kopplar ett perfekt ljud till en jävligt hög samplingsfrekvens.

hög ljudkvalite är ju subjektivt och för mig kan det finnas jättehög kvalité i en gammal raspig vinylskiva från 50talet. gäller väl att placera det i ett sammanhang.

och sen när något fånigt dansband står och gör cover på den gamla 50tals-låten så känns det bara sliskigt med deras polerade ljud.

nä, låter det bra så är det bra, oberoende vilken samplingsfrekvens. sen ska vi ju inte glömma att vi ofta lägger ner en massa jobb på att skita ner ljudet i efterhand.

fan vad jag dravlar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle faktiskt inte kunna förmå mig att köpa någon Beatles-platta, just på grund av det dåliga ljudet. Deras senare plattor var bättre inspelade, men då var det ofta ganska utflippat och passar inte min smak.

det ger oss ju båda rätt.

jag skulle inte kunna köpa en beatlesplatta ifall de hade varit inspelad med dagens tech-standard.

exempelvis, strawberry fields innehåller ju en mellotron. det var en riktigt bristfällig teknik och de försvann sen också.

paradoxalt så lever de få som finns kvar, gör det mycket just för att beatles använde dem, och det anses säkert i vissa kretsar vara ett riktigt bra ljud också.

men om beatles hade spelat in "strawberry fields" idag så hade de antagligen valt något annat -och naturligtvis mycket bättre ljud-, än den sunkiga, brusiga mellotronen som väger as och kämpar med band som går av.

Redigerat av Itzhak Skenström
Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Därför är det intressant att Mtron existerar som en del av vår moderna teknik.

En mjukvara som skapats där man kämpat för att hålla ned ljudkvalitén för att simulera ett allt annat än perfekt instrument. Det ska låta skit för att låta så bra. 😆

För min del är rullband och analoga mixerbord det bästa som någonsin skapats. Det låter bäst och man känner att man har något att ta på. Tyvärr är det dyrt idag.

Redigerat av equinoxe
Link to comment
Dela på andra sajter

Låten alla gånger! Låten är mycket viktigare än både instrumentering, arrangemang, mixning, produktion, ljudkvalitet etc.

Däremot inte sgat att allt det andra skulle vara oviktigt på något sätt, absolut inte.

Personligen vet jag många låtar där man gått och önskat sig att någon hade spelat in den med dagens teknik och ljudkvalitet, när så det sen har hänt, så har man blivit besviken. Då har någonting annat saknats, trots den överlägsna ljudkvaliteten och produktionen.

Sen är det väl så att det är bra mycket enklare att diskutera sidechaining och EQ-användning än att diskutera och ta ställning ang t ex låtskrivarprocessen.

Sen tycker jag att Maxmaxmax har blivit bra mycket sötare på sistone!

Redigerat av wonderboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen ligger väl lite i att man stöter på folk som anser sig ha en jävla koll, men dom får inte ett skit gjort själva eftersom dom mest bryr sig om saker som faktiskt är ganska ovidkommande i sammanhanget.

Tråden kanske borde handlat om det istället, hur irriterande det är med besserwissrar, oavsett område.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slås det inte in rätt öppna dörrar här? Jag menar, självklart finns det folk som fokuserar fel i sitt musikskapande, men det är väl ganska okontroversiellt att det sällan kommer bra musik från dessa?

Hälsningar

/Henrik

Agree, men det är ett bra ämne för debatt. Har aldrig begripit mig på dessa snubbar som tror att en kabel avgör den musikaliska kvalitén.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slås det inte in rätt öppna dörrar här? Jag menar, självklart finns det folk som fokuserar fel i sitt musikskapande, men det är väl ganska okontroversiellt att det sällan kommer bra musik från dessa?

Hälsningar

/Henrik

Agree, men det är ett bra ämne för debatt. Har aldrig begripit mig på dessa snubbar som tror att en kabel avgör den musikaliska kvalitén.

Vissa intresserar sig mer för ljudet än för musiken. Det är samma sak som att vissa intresserar sig mer för gamla vintagegitarrer än det som spelas på dem, och andra intresserar sig mer för datorer än det arbete man kan utföra på dem. Det kan de väl få göra. Det är väl bara att rycka på axlarna, och jobba vidare med sin egen musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slås det inte in rätt öppna dörrar här? Jag menar, självklart finns det folk som fokuserar fel i sitt musikskapande, men det är väl ganska okontroversiellt att det sällan kommer bra musik från dessa?

Hälsningar

/Henrik

Agree, men det är ett bra ämne för debatt. Har aldrig begripit mig på dessa snubbar som tror att en kabel avgör den musikaliska kvalitén.

Vissa intresserar sig mer för ljudet än för musiken. Det är samma sak som att vissa intresserar sig mer för gamla vintagegitarrer än det som spelas på dem, och andra intresserar sig mer för datorer än det arbete man kan utföra på dem. Det kan de väl få göra. Det är väl bara att rycka på axlarna, och jobba vidare med sin egen musik.

🙂 Nu när du lägger fram det på detta viset så har du ju helt rätt. Faktiskt. Kan ändå inte hjälpa att dom ibland retar mig till förbannelse.. Och nu när du tar upp dessa instrumentsamlare.. brrr 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får väl helt enkelt inse sina begränsingar......har man inte koll på produktion (tenkik, pilla effekter osv) men är grym låtskrivare så kanske man bör satsa på just att skriva låtar.....!!! Är man istället grym på att producera så kanske man bör satsa på det istället för att skriva......

Dvs....var man gör det man är bäst på....! Resultatet blir en grym låt som är grymt proddad.....hela världen köper plattan, krigen upphör och allt blir frid och fröjd....typ...! 🙂😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Pluffo har gjort ett otroligt bra inlägg tycker jag. Grejen ligger väl lite i att man stöter på folk som anser sig ha en jävla koll, men dom får inte ett skit gjort själva eftersom dom mest bryr sig om saker som faktiskt är ganska ovidkommande i sammanhanget.

Om man hamnade på en öde ö, där det bara fanns ett behringerbord, nån sketmick och en p3a med nån gammal sequencer från 1997 så är det nog inte säkert att vissa teknikfetichister ens skulle slå på burken.

WORD!

Har varit väldigt mycket teoretiskt "tjafs" hit och dit (jag själv är ej exkluderad) och alla har sina egna synpunkter vad som ska låta bra eller inte.

Det går att få en låt att låta bra i nästan all utrustning. Det går inte att komma ifrån att en viktig aspekt i inspelningssammanhang är att om gruppen/artisten inte kan spela så kommer det aldrig att kunna låta riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snackar vi dansmusik så är ljudet viktigast; ljudet är låten!

Det gäller givetvis inte alla sorters dansmusik, men till exempel en (nog så välskriven) soulhouselåt funkar inte om trummorna suger!

Vissa technolåtar bygger på 1 ackord, 1 ton - resten är rytm och tekniska trix.

Men givetvis, spelar man melodisk fm-rock utan starka låtar men i Perfect Hi-Fi 🙂 är det ju bara att tänka om. Fråga Toto. Eller inte...?

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Snackar vi dansmusik så är ljudet viktigast; ljudet är låten!

Det gäller givetvis inte alla sorters dansmusik, men till exempel en (nog så välskriven) soulhouselåt funkar inte om trummorna suger!

Vissa technolåtar bygger på 1 ackord, 1 ton - resten är rytm och tekniska trix.

Men givetvis, spelar man melodisk fm-rock utan starka låtar men i Perfect Hi-Fi 🙂 är det ju bara att tänka om. Fråga Toto. Eller inte...?

🙁

Självklart.

Men det är inte riktigt själva mixningen/användandet av diverse pluggar jag försöker gnälla på. Det är ju en rent konstnärlig handling som kan vara lika viktig som allt annat i vissa genres. Jag försöker mer peka på uttryck som "det går inte att ha kort attack på kompressorn om man ska komprimera en baskagge", "det går inte mixa utan genelec", "spela in flöjt med en sm58? nänä, det funkar inte", "spela inte in i ett fyrkantigt rum. då blir det stående våg" och så vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit väldigt mycket teoretiskt "tjafs" hit och dit (jag själv är ej exkluderad) och alla har sina egna synpunkter vad som ska låta bra eller inte.

Trodde det var det som forumet var till för.

Absolut! Klart att forumet är till för att diskutera olika saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...