Jump to content
Annons

Guitar Nilsson, CD-tråd, Maskrosfrön mix med Ultrasone 2900


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Nu är vi igång med inspelningen av en cd som kanske får heta "Efter Stormen". Känns väldigt kul, tänkte avge lite rapporter från min lilla enkla studio. Det vi gjort hittills är att spelat in 8 grunder, trummor o kompgitarr samtidigt, halvt om halvt jammat fram stilen på kompen. I min "Flying Saucers Studio" finns ingen DAW eller dator, jag spelar in med en Tascam digitalporta plus ett antal outboardburkar. Det här är inspelat på bara fem spår, kagge, virvel, två OH och elgitarr. Alla spåren är lite direktkomprimerade vid inspelningen, ingen eq på nåt.

Det jag testat lite på det här är att det kommer in ett kort rumsreverb vid 1:37.

I min TC Finalizer finns en grej som heter "DIGITAL RADIANCE GENERATOR" den ska trots namnet ge analog värme, den drar jag på vid 2:05, stänger av den igen vid 2:30 och på igen vid 2:40. Annars är det inte gjort mycket med de här ljuden, tänker inte göra det heller. Jag gillar musik med ganska få instrument, inte en massa dubbar i ljudbilden.

http://soundcloud.co...um-o-kompgitarr

Nu väntar jag på en SPL kompressor jag köpt, sen är det dags att lägga på sång o de andra instrumenten.

Jag tog några bilder oxå, men att ladda upp dem (små bilder 160 kb) men det gick inte "Uppladdningen misslyckades", trots att jag förr gjort samma sak i åratal skitenkelt. Att det är så här är en av anledningarna till att jag inte släpper in nån dator i studion, jag blir bara förbannad på allt som har med datorer att göra. Jag fattar inte hur så många orkar lägga ner så mycket energi på att jävlas med idiotgrejer som inte fungerar hur fan man än gör. Att samtidigt försöka få till musik med känsla är ju omöjligt, i alla fall för mig. Med mitt sätt att spela in har jag enbart kul...

Synd att det inte blev några bilder, men så är det... 😎

EDIT: När jag editerar verkar det funka med bilderna?

Fender Hot Rod + modddad telecaster mick E906 till Joemeek channelstrip.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

post-8284-0-34864300-1353610713_thumb.jpg

Trummickningen är en variant på Glyn Johns fyramickars teknik, jag har bara flyttat ner den OH som normalt sitter rakt ovanför trummorna. Jag gjorde en hel del test med även en rumsmick, men den tillförde inget så den sket jag i, stativet står kvar i hörnet...

Kaggen EV ND868

Virveln Audio Technica AE3000

OH Shure SM137

post-8284-0-88267900-1353610893_thumb.jpg

post-8284-0-50769100-1353610916_thumb.jpg

Diverse preampar, reverb, lurförstärkare o kompressorer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser trevligt ut, Nilsson. How ever; är det inte dags att du köper/bygger dig någon sorts racklösning till dina outboards. Ser lite småvingligt ut att ha dem stående sådär. Känns som risken är överhängande för dem att ramla ner och det vore ju inte kul 🙁

OnT: följer tråden med spänning

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nog ser det lite vingligt ut. Jag kommer nog att sätta ihop dem med hjälp av lite fyrkantstav, det funkar lika bra som riktiga rackskenor om man bara förborrar hålen. Att stoppa in burkarna i nån sorts låda är helt onödigt, som det ser ut nu är det väldigt praktiskt att komma åt sladdarna mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så fett som möjligt ju! Trummorna är kung ju! Jag försökte dra in det och göra det bättre men allt jag gjorde lät bara sämre! 🙂

Jag tycker virveln är aningen dov, men det är att den inte är hårdare stämd, Tomas Trummis gillar inte den hårdstämda Venturesvirveln som är mitt ideal, o eftersom han trummar får han bestämma.

Link to comment
Dela på andra sajter

I dag var orgelmannen Rune Bertilsson här, fett roligt. Hann med att lägga keys på fem låtar tror jag, på en låt blev det både piano o orgel, på en annan dragspel, han var inte här så länge. Bifogar en slask, sologitarr, elbas o ny sång ska väl tillkomma

http://soundcloud.com/user7908154/slaskovikovski-n-r-ingen-fyr

post-8284-0-95351700-1353867777_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

I dag var orgelmannen Rune Bertilsson här, fett roligt. Hann med att lägga keys på fem låtar tror jag, på en låt blev det både piano o orgel, på en annan dragspel, han var inte här så länge. Bifogar en slask, sologitarr, elbas o ny sång ska väl tillkomma

http://soundcloud.co...i-n-r-ingen-fyr

post-8284-0-95351700-1353867777_thumb.jpg

Bra gung där. Orgeln fick mig inledningsvis att tänka på Pink Floyd. Men när sången kom kändes det mer Ulf Lundell. Upptakten innan refrängen låter som nåt ur Hotel California melodimässigt. Spelar ni allt live så är det riktigt riktigt imponerande.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra gung där. Orgeln fick mig inledningsvis att tänka på Pink Floyd. Men när sången kom kändes det mer Ulf Lundell. Upptakten innan refrängen låter som nåt ur Hotel California melodimässigt. Spelar ni allt live så är det riktigt riktigt imponerande.

Tack för det! Skitkul med orgel, jag har nästan aldrig spelat med keyboardister öht, så det är ett lyft. Vi har hux flux halkat ihop med Rune, och även gjort två livespelningar med honom. Just denna låt är enkel att göra live. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

I dag har jag dribblat med en ny låt. Testat olika sound o komprimeringar på elbas med Joemeek o Dynamaxx kompressorer, skillnaden var hårfin, men jag fastnade för Joemeeken ändå. Blev supernöjd med basljudet. Tror jag...

Börjar lära mig SPL kompressorn med.

Den här låten har inte mycket detaljer förutom en trallvänlig vers o refräng. Kom på att göra en instrumentalvers sänkt till A, den går i C annars. Hyfsat omöjligt att sjunga rätt när refrängen kommer direkt i första tonarten...

Vad sägs om orgeln? Jag gillar den skarpt, den gör så det händer lite lagom småroliga grejer hela tiden.

Alla sorts sågningar mottages tacksamt. Det är nåt i ljudbilden jag inte gillar. För mycket low mid?

Soundcloud verkar bjuda på en hel del oljud o knäppningar som inte finns i orginalfilen

http://soundcloud.com/user7908154/maskrosfr-n-wav-slaskowikowsky

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker allt du gör låter bra och även detta. Men tyvärr bjuds det ju på en del oljud från soundcloud också konstigt nog.

Tack för det!

Jag har komprimerat ganska fulhårt på mastern här, men det är ganska snart fixat. Rätta basisten ska spela bas först, sen blir det ju mix igen.

post-8284-0-15083800-1354471046_thumb.jpg

Det som är bra är att jag verkar ha hittat ett bra basljud och bra inställningar på nya Dynamaxx kompressorn till sången, o även elgitarren som jag tycker jag fått till ljudet bra på med två mickar enligt bilden. (Tolvan sitter lite förskjuten åt vänster) Mickarna låter ganska olika, men tillsammans blir det skitsnyggt, jag kan även panorera i sär dem helt och få ett stort fuskstereoljud. Dynamaxxen komprimerar både elgitarr o akuster schuckert.

Är det mer oljud från Soundcloud nu än förr?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Det knatar på lite sakta med CD´. Idag har jag bla gjort fem arbetsslaskmixar åt basist o keyboardist så de kan lära sig de låtar de ännu inte gjort sitt på.

Jag tror att de flesta i forumet är mer intresserade av vägen till färdig cd än färdig cd. Om nån vill kommentera vad som helst så vore det kul, en del av ljuden har jag gjort mitt bästa med, andra är bara som de blev, huvudsaken musikerna kan lära sig låtarna och välja keyboardljud. Segla Bort-grunden satte vi på bas trummor o gitarr i förrgår, blev bra stöt o driv i den. Mkt nöjd med basljudet oxå.

Det är de fem översta MP3 låtarna här:

http://soundcloud.com/user7908154

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Har hållit på med Maskrosfrön...

Nu har jag donat med den här igen. Efter melodiversen med tonartssänkning kom det förut en vanlig ref i vanliga tonarten. Nu tog jag bort min röst där och fortsatte på solot, men behöll polaren Mickes körstämmor. Har spelat fyra nya elgitarrer o maraccas o tamburin.

Jag har inte orkat ladda den på forumservern, den är bara på Soundclouds distavdelning än.

Mixat delvis i Ultrasone 2900. Ställde volymen på maraccas o tamburin så jag tyckte det var lagom i dem. Ställer jag de vollarna lagom efter monitorerna eller några av mina andra lurar, har fem olika studiolurar, då blir det alldeles för vasst med mini-maraccasarna i Ultrasonarna... Nu när jag lyssnar i DT 990 pro är det ganska sparsamt med tamburin o maraccas... Vore enklare om det bara fanns en enda sorts högtalare och en lur...

http://soundcloud.com/user7908154/01-h-kan-nilsson-maskrosfr-n-4

Link to comment
Dela på andra sajter

Allting låter jättebra.

Kanske virveln som jag tyckte var lite pjong

och kick som var lite duff

men annars tyckte jag du har utvecklats från det jag hört innan!

Tanx. När jag lyssnar från Soundcloud i DT 990 Pro tycker jag det låter lite... som en filt över högtalaren?

http://soundcloud.co...n-maskrosfr-n-4

Jag försökte få till det lite som Marleys ljud på tex den här.

Bob Marley & The Wailers – Satisfy My Soul

Men de har fått till mycket fetare bas o krispigare topp utan att det låter ansträngt. Tycker hela den CDn låter bra i alla system.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...