Jump to content
Annons

Spela Moog MG-1 via MIDI men hur?


DrivKraft

Recommended Posts

Afton,

Nu får det fan hända något. Älskar min Moog (Realistic Concertmate MG-1) men nu börjar jag bli mer än trött på att jämnt behöva spela den med händerna. Bra ibland men när arpeggio- ish skapelser ska till är det rätt tröttsamt att behöva spela in, klippa, sequensa, kvantisera med mera. Dessutom vill jag kunna använda båda händerna för att ratta och vrida på synten.

Till saken hör att jag är en extrem nolla när det gäller MIDI/CV interface och synk hit och dit. Vad behöver jag? Jag har ett fint ljudkort med MIDI out.

Baksidan på synten ser ut som följande.

d0bc36b0bb4b2196e45e5377f4a492d1.jpg

Vilka möjligheter har jag och hur ledsen blir min plånbok?

Fridens Liljor.

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

Tänker inte göra några ingrepp själv. Har läst på Synhouse förut men blir skakig bara av tanken på att börja borra och löda.

Pro-Solo Mk-II har jag tittat på tidgare men aldrig riktigt fattat hur den funkar eller vad för "leads" jag behöver. Utgångarna på Pro-Solo verkar små men ingångarna på min MG-1 är av vanlig kvart-tums storlek. Antar att det går att maila Kenton och fråga.

Fridens

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs på lite om control voltage (CV) eller styrspänning på svenska. 🙂

Du har alltså redan ingångar för detta på synthen, så då behöver du bara en mojäng som gör om MIDI till CV-signaler. Kenton brukar göra bra grejer, så den som Hegobald tipsade om bör vara perfekt. Om du bor i Sthlm så har JAM såna här grejer, kolla med dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag hade det redan utklurat visade det sig. Nervös själ här. *vinkar*

Blev väl antagligen förvirrad av baksidan på MG-1. "Trigger" och "Pitch". Hade väntat mig "CV-In", "Gate" eller något. Lyckades finta bort mig vid något tillfälle och läste "S-Trig" nånstans och antagligen blev det för mycket den helgen.

Hur som haver. Säljer lite prylar och skaffar Kenton kitet.

Bor inte i Sthlm. Göteborg är närmaste storstad.

Fridens

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...