Jump to content
Annons

Hur ska vi spela in?


HALMIS

Recommended Posts

Hej!

Bandet håller på å spelar in några låtar i replokalen med en zoom r16 digitalporta. Vi provar olika sätt att spela in men inget verkar fungera riktigt bra.

Trummor, elgitarrer och sång. Basen lajnar vi efteråt.

Vi har provat att spela in trummor och leadgitarr samtidigt och sedan lägga på kompgitarr, sång och eventuella solon men jag tycker det låter så stelt, när vi spelade in allt samtidigt blev ljudet sämre och det var mer tids och tålamodskrävande eftersom att spelade någon fel fick vi ju börja om, men det blev jävligt mycket bättre drag i låten. Det blev även svårare att mixa pga allt läck.

Har sett att folk stänger in stärkarna å lådor när dom spelar in live, men då hör man den ju inte när man spelar in? eller ska man ha hörlurar?

Hur gör ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är ju visserligen en av dem som anser att det inte alls behöver bli sämre drag bara för att man spelar in ett instrument åt gången. Handlar mycket om erfarenhet.

Kan ni inte försöka spela in en bra slasktagning där ni sen plockar bort det instrumentet (trummorna?) som ska spela in först? Ok att det blir lite läckage ifrån slasken men det borde man kunna stå ut med. På det sättet får ni kanske lite mer känsla när ni lägger på ett instrument åt gången.

Redigerat av pressrec
Link to comment
Dela på andra sajter

Min spontana fundering: Vad är eran ambition med inspelningen?

Jag skulle föreslå att för att få en stadig grund med livekänsla spela både bas och trummor samtidigt. Med basen linad så blir det ju inget läck, men förutsätter lurar till båda musikanterna. Om ni promt vill köra live med gitarr så kan ett hardcase funka helt okej som en skärm för att förhindra läck.

Hur ser setupen ut i övrigt? Hur många mikar och på vilka instrument?

/R24-entusiast

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...