Jump to content
Annons

Hur redigerar man bort andetag lättast?


Recommended Posts

Annons
Jag sitter och redigerar ett sångspår och har börjat bli trött på att markera och gaina ner andetagen. Finns det något annat bra sätt att göra detta, utan att första helheten?

Ifall det inte är jättekraftiga andetag så kan du ju ha kvar dom för att få fram en karaktär hos sångaren/sångerskan. Men för att lösa ditt problem är det bara att ta bort allt ljud där andetagen finns på så sätt får du bort dom helt och slipper automatisera.

Link to comment
Dela på andra sajter

prova en gate eller expander... mins inte villken som va villken, men där ställer du iaf in ett tröskelvärde där den ska klippa ...me lite tur kan du lyckas få bort en del... men d används väl kanske främst för att ta bort brus... aja

Link to comment
Dela på andra sajter

Redigera bort andetagen??? 😄 Du är inte klok. En sångare som inte andas låter ju ungefär lika naturligt som en gitarr utan anslag. Om sångaren inte lider av någon form av ljudlig astma så verkar hela tilltaget vansinnigt.

Bör kanske tillägga likt föregående talare att det bara är min åsikt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar man bort andetagen, så blir det som i någon låt som Madonna släppte för något år eller två sedan. Det låter inget annat än fruktansvärt!

Är det något enstaka andetag som har blivit för ljudligt, så kan man kanske använda automationen och dra ner volymen just vid det andetaget för att få det lite mindre framträdande - men att ta bort andetagen låter bara kasst...

Link to comment
Dela på andra sajter

TA INTE BORT ANDETAG!!!!

Jag gjorde det misstaget på en demo jag spelade in för en herrans massa år sedan, det lät fruktansvärt.

Men man kan ju ta bort harkel och hostningar, men att ta bort andetaget precis innan sångaren börjar sjunga är en dödssynd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, förstår problemet, men är det då inte bättre att lägga om sången? En bra sångare andas på rätt ställen... I alla fall i rätt tagning. :rolleyes:

Men, det är klart om problemet bara dyker upp en gång per refräng så går det kanske att trixa bort på teknisk väg utan att det låter piss. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Sångaren är inte teknisk och jag har inte tid att lära henne heller :rolleyes: Lyssna på vilken professionell låt som helst, det finns ingen låt där man har "karaktäriserat" andetag. Snarare gain:at ner så mkt som det bara går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är inte vackert med ett stor jävla bamseandetag mitt i refrängen! 😆 Det låter rent av skit. Dessutom förvärras problemet när du lägger en Waves 2-Taps på sången.

hehe 😕

jag använder Soundforge för att dämpa en aning.

om det inte skall framföras live så gör flera tagningar

och skarva ihop dom,

annars är det bara andningsövningar som gäller 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är uppenbart. 😆

Lyssna på en sån sångare som Evan Dando. Han andas genom näsan mer än självaste Göran Persson och det låter svinbra.

Förstår inte vad du menar med professionella inspelningar där man gainat ner andetag. Jag har under min tid som sångare spelat in med åtskilliga ljudtekniker (varav två tekniker/producenter som jag inbillar mig räknas till Sveriges bästa av en del människor) och aldrig varit med om att någon av dem skulle vara intresserade av att på något sätt redigera eller berabeta bort andetag. En del tekniker sysslar med D-esser och sån skit men där går väl ändå gränsen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar helt enkelt riktiga s och riktiga andetag. Konstigt va? 😉

Vassa Ess-ljud är det absolut värsta jag vet och det finns en hel del plattor jag inte klarar/orkar lyssna på p.g.a. de påfrestande och vassa ess-ljuden.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...