Jump to content
Annons

Gitarrbrus


Millen1981

Recommended Posts

Har spelat in ett litet klipp när jag sitter och plinkar lite på gitarren. Skulle vilja veta om det finns nåt sätt man kan få bort surret/bruset.

Som ni hör själva så byter jag ibland lägen på switchen och vissa av lägena är ju tysta. Är detta surr normalt när man kör tex guitar rig,amplitube mm mm. Kan man typ köra nån sorts ljud analyser och kolla vart surret ligger i frekvensr och kanske med en eq få bort det värsta. Det är ju lite tråkigt att alltid ha ett satans surr i bakgrunden. Nu spelar jag ju jätte löst på strängarna bara för att det ska höras att det surrar men det finns ju kvar även om jag kör hårt lir på guran men det hörs ju knappt då men man vet ju att det finns där liksom. Är det bara noice less mickar som gäller eller vad? Gitarren är en fender strata mexico.

Här är ett ljudklipp : http://soundcloud.com/millen1981/gitarrbrus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Läge två och fyra brukar vara två mickar kopplade ur fas och parallellt med varandra, då försvinner störningar som SingleCoils annars brukar föra med sig. Helt kommer du inte undan med problemet, annat än att skaffa någon slags humbucker. Noisegate kan dölja det mesta annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag har samma problem, men har aldrig fått till det med noise gate. Om jag gatear så bruset försvinner (eller minskar märkbart) försvinner även gitarrtonerna. Finns det någon som har något bra tips här?

(Jag kör line in på gitarren, ofta med humbuckers. Och vinklar mig åt det håll det brusar minst.)

Link to comment
Dela på andra sajter

En noise gate kan vara rätt knepig att få till. Man får pilla runt en hel del med attack, hold, release.

Ett problem som uppstår är ju att man kanske spelar tystare på vissa delar i låten, men då kan det funka bra att automatisera noise gaten och ställa in ett lägre tröskelvärde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...