Jump to content
Annons

Spela in livespelningar åt andra band


tvåtakt

Recommended Posts

Jag tycker det är kul med liveinspelningar, och igår så var vi med våra grejer å spelade in ett av mina band samt ett annat.

Finns det några som gör sånt redan? Tänkte jag skulle vilja kolla lite på hur dom håller på...

Jag å polarn har tänkt å göra det för en "rimlig slant" till dom band som vill. Iförsig bara i Falun-trakten för tillfället men vi får se vart det bär.

Vi kan spela in upp till 14 kanaler samtidigt på vårat Tascam 1641-ljudkort å har ett gäng schyssta mickar och sen är jag väl helt duglig på att mixa också...

Ja alltså jag vill mest se vad andra tar för pris för sånt här. Vi har tänkt oss mellan 500-1000 kr för giginspelning. Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låte ju ruskigt billigt. Ok, man kan ju ha nån slags prova-på-rabatt för att sedan höja när man fått lite bokningar. Men annars, 2-3 timmars jobb med egen utrustning på en helgkväll (två man?) för 500 spänn? Jag hoppas du inte tänkt mixa dessutom för de pengarna?

Ok, jag har tagit en del såna jobb också, (har bla filmat en del konserter för typ en symbolisk tusing och bärs efteråt) och då tänkt "gungor och karuseller". Jag har fått bevisa mig där, och fått bättre betalande gig senare. Sålänge den timpenningen inte är slutmålet...

Så visst, ta ett par jobb för symbolisk betalning + goda vitsord och rekomendationer (be bandet säga att de betalade 2000 kr), gör ett bra jobb, hoppas det ger fler bättre betalande gig. Ha visitkort att dela ut när du jobbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja alltså vi gör ju inget annat om dagarna, och jag mixar snabbt och effektivt, så en del av målet är ju att vi vill att bandet ska få sina grejer levererat mixat och klart inom senast en vecka efter spelningen.

Nu handlar det bara om ljud, men vi kan även tänka oss i framtiden filma med 2-3 videokameror också!!!

Jo 500 kanske är ganska lite, speciellt med tanke på att vi använder relativt högkvalitativa prylar och kan våran sak... 1000 spänn kanske man ska ta alltså. Det är mer rimligt iom att båda är arbetslösa å skulle något paja så är vi ju körda hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi gjorde våran första liveinspelningar igår, men det är inte så mycket att visa upp 😄

Det var mest ett prov. Det var mitt kängpunkband jag trummar i å ett noisepunkband plus att vi inte tog med dom finaste mickarna utan bara lite skit vi inte skulle bry oss om det pajjade.

Mest som en uppvärmning och att prova hur det är att vara där på plats å göra en simpelinspelning.

Det var lättare än jag trodde, och eftersom jag har lite specialtillverkade Direct Out-kablar behöver vi inte ens micka upp särskilt mycket med egna grejer utan kan ta rakt ifrån Insert-jacken på ljudteknikerns mixerbord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg ut för fan! Kängpunk är livets melodi!

Ok här har du:

https://dl.dropbox.com/u/17030234/Anger%20Burning%20-%20Endless%20Repeat%20%28live%29.mp3

Jag lirar trummor iaf.

På mickfronten så tog vi inte med nå överhäng och vi glömde ett extra mickstativ till virvelmicken så den tejpa jag på undersidan, sen så ställde vår basist in ett så jävla kasst ljud att det bara lät mjäk. Men till oss funka det faktiskt helt OK...

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt j-a underbart! Svärsonen spelar också liknade trummor i kängpunkband. Och mina första band lät lite åt det hållet innan punken fanns. Mycket energi.

Slutet var fint; "orker inge mer" haha. Det gör ni nog....

Tvåtakt får mig oftast att tänka på mopedmotorer, men nu fattar jag vad innebörden i ditt nick betyder för dig. Jag tyckte det där var fulländat rent inspelningsmässigt också, vilket ös!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inget band, inte heller spelar jag något instrument.

Däremot spelar jag in andra som spelar. Mixar också. Filmar och klipper med. I Borlänge.

Jag använder min Motu-rigg, 16 kanaler, och en laptop för inspelningen. Egna eller lånade mikar eller med miksplitter till PA:t.

Filmar gör jag med två Panasonic HPX171. Klipper i Premiere.

Kanske vi kan samarbeta om det blir något större gig i trakten?

Tyvärr ;-) har jag ett heltidsjobb som ger mig den ekonomin jag behöver eftersom inspelandet i praktiken är en hobbyverksamhet som hittills aldrig gett någon vinst. Däremot är det väldigt roligt och jag gör det för att jag tycker mycket av det som framförs från Borlänge-Falun områdets scener är värt att dokumentera och spara för framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Presonus StudioLive har löst problemet väldigt smidigt med att spela in och soundchecka mickarna. Deras mjukvara capture spelar in alla spåren via firewire till exempelvis en laptop medan man kör sitt gig. Samtidigt kan man välja vilka mickar som ska ut till publiken och vilka som ska enbart på inspelning osv om jag fattat hur produkten fungerar på korrekt sätt.

Så då kan man erbjuda banden en liveinspelning samtidigt som man är livetekniker utan att man behöver tänka på det under giget.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Presonus StudioLive har löst problemet väldigt smidigt med att spela in och soundchecka mickarna. Deras mjukvara capture spelar in alla spåren via firewire till exempelvis en laptop medan man kör sitt gig. Samtidigt kan man välja vilka mickar som ska ut till publiken och vilka som ska enbart på inspelning osv om jag fattat hur produkten fungerar på korrekt sätt.

Så då kan man erbjuda banden en liveinspelning samtidigt som man är livetekniker utan att man behöver tänka på det under giget.

MVH

Anders

Som standard så tappas signalen innan någon bearbetning och självklart påverkas inte signalen av kanalregeln. Man kan också välja att spela in med kanalernas bearbetningar, alltså EQ, copm mm. Dock så får man såklart se till att inte ställa om gainen för då blir det en påverkan på inspelningen.

Sättet man väljer om mikar inte ska ut i PA:t är att helt enkelt inte skicka kanalen någonstans. Brukar spela in publiken också så det vill man kanske inte direkt ha ut i PA:t.

Har gjort detta ett flertal gånger och det fungerar klockrent!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickar ut alla kanaler från FOH till ett Presonus kort på 32ch och rak in i datorn, fast rigg så behöver bara koppla in datorn. Eftersom att jag kör foh så gör jag inspelningen gratis. Är inget direkt mer jobb, bara en timmes mixning eller så som jag själv tycker är kul. Sen är det kul att stödja dom lokala förmågorna eller dom mer proffsiga, kanske att jobben kommer tillbaka då.

Link to comment
Dela på andra sajter

@PressRec - Använder du Studiolive då? Det som även verkar skitgrymt med denna mixer och mjukvara är att man kan spela in soundcheck. Sedan när bandet lämnar lokalen kan man spela upp filerna och fortsätta soundcheck och tweaka lite extra som kan ta lite tid.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

@PressRec - Använder du Studiolive då? Det som även verkar skitgrymt med denna mixer och mjukvara är att man kan spela in soundcheck. Sedan när bandet lämnar lokalen kan man spela upp filerna och fortsätta soundcheck och tweaka lite extra som kan ta lite tid.

MVH

Anders

Har kört det i princip sen det kom. Fungerar klockrent med att spela in soundcheck. Körde ett större balkanband under en turné. Då kom jag några timmar före bandet, riggade upp, laddade den sparade scenen med alla deras inställningar samt spelade upp deras senaste spelning för att ställa in PA:t. Sen gick jag upp på scen med min Ipad och ställde in deras monitorljud och tweakade EQ:n på monitorerna. Allt innan bandet ens hade kommit!

Kan säga att det uppskattades av bandet... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...