Terror Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 Hej, Terror hĂ€r igen.. 2 trĂ„dstarter inom 30 minuter, inte dĂ„ligt. Jag satt nyss och blĂ€ddrade igenom "Visa din hemmastudio"-trĂ„den och blev förvĂ„nad över hur fĂ„ utav oss som inte har (vad jag kunde se) nĂ„got matrial för akustiken. Ingen dĂ€mpning pĂ„ vĂ€ggen ect. Och vad jag mĂ„ste frĂ„ga dĂ„ Ă€r, skiter ni i akustiken? Har ni sĂ„ pass bra rum att ni inte behöver nĂ„gon dĂ€mpning bakom monitorerna/pĂ„ vĂ€ggarna? Eller kan det vara sĂ„ att ni inte hunnit eller kunnat behandla? Förklara er! Jag sjĂ€lv kan sĂ€ga att jag inte har behandlat nĂ„got alls eftersom jag snart flyttar och vĂ€ntar med det tills dess. Jag har vĂ€ldigt kass lyssning i mitt rum, vilket nĂ„gra utav er som följer mina mixtrĂ„dar har mĂ€rkt. But again, förklara. Varför har ni inget? Ni som har, behöver ju sjĂ€lvklart inte svara đ
pme (oregistrerad) Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 Tycker att det ser bra ut. Folk tycks prioritera akustiken vid inspelningshörnan före lyssningen. Vilket jag tycker Àr helt rÀtt.
Terror Postat 26 oktober 2012 TrÄdstartare Postat 26 oktober 2012 Tycker att det ser bra ut. Folk tycks prioritera akustiken vid inspelningshörnan före lyssningen. Vilket jag tycker Àr helt rÀtt. ja det tycker jag Àr lite konstigt ocksÄ. Lyssningen Àr ju minst lika viktig. Man vill ju inte sitta och höra massa frekvenser som egentligen inte ens finns i lÄten.
pme (oregistrerad) Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 ja det tycker jag Àr lite konstigt ocksÄ. Lyssningen Àr ju minst lika viktig. Man vill ju inte sitta och höra massa frekvenser som egentligen inte ens finns i lÄten. Nej. Inte alls. Inspelningen Àr permanent. Lyssningen och mixning kan man alltid göra om.
hellfog Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 (redigerat) Har ingen akustikbehandling alls. Dels vet jag ingenting om sÄnt, sen lyssnar jag bara via hörlurar. Har dock monitorer, men dom Àr mest för syns skull eller gÀster som vill lyssna. Redigerat 26 oktober 2012 av hellfog
Terror Postat 26 oktober 2012 TrĂ„dstartare Postat 26 oktober 2012 Nej. Inte alls. Inspelningen Ă€r permanent. Lyssningen och mixning kan man alltid göra om. fast de beror ju pĂ„ hur du spelat in. Har ingen akustikbehandling alls. Dels vet jag ingenting om sĂ„nt, sen lyssnar jag bara via hörlurar. Har dock monitorer, men dom Ă€r mest för syns skull eller gĂ€ster som vill lyssna. Hur har det funkat? Hur lĂ„ter dina mixar? Har du riktigt bra (/dyra) lurar? đ
hellfog Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 (redigerat) fast de beror ju pĂ„ hur du spelat in. Hur har det funkat? Hur lĂ„ter dina mixar? Har du riktigt bra (/dyra) lurar? đ AnvĂ€nder Audio-Technica ATHM50 just nu, men har planer pĂ„ att ska ett par till hörlurar av nĂ„got mĂ€rke. SjĂ€lv Ă€lskar jag att mixa i hörlurar, enda sĂ€ttet som kĂ€nns bekvĂ€mt för mig. Man mĂ€rker att man blir blir bĂ€ttre och bĂ€ttre ju mer man hĂ„ller pĂ„. Sen pĂ„ mĂ„nga/vissa lĂ„tar lĂ€gger jag inte ner sĂ„ mycket energi pĂ„ mixning och sĂ„nt. BĂ„de nĂ€r jag spelar och mixar vill jag kunna kĂ€nna musiken vĂ€ldigt nĂ€ra, Man vill inte missa nĂ„gonting. Sen Ă€r det vĂ€ldigt naturligt dĂ„, nĂ€r jag lyssnar pĂ„ vanlig musik lyssnar jag bara i hörlurar. Sen Ă€r det lĂ€ttare koncentrera sig med hörlurar Ă€n monitorer. SĂ„ för mig funkar det, sen om det funkar för lyssnaren Ă€r en annan sak. Redigerat 26 oktober 2012 av hellfog
berch Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 Ingen idĂ© att akustikbehandla, tror inte ens att det Ă€r möjligt i den lilla hall som jag sitter i. Ăven om jag skulle fĂ„ för frugan. Mixar i ett par Behringer 2030a som inte stĂ„r sĂ€rskilt rĂ€tt. FĂ„tt lĂ€ra mig hur det lĂ„ter nĂ€r det funkar överallt istĂ€llet och kontrollyssnar i ett par AKG K601 under mix och i annat nĂ€r jag har tillfĂ€lle.
Guitar Nilsson Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 MÄnga bor vÀl i lÀgenheter dÀr det inte funkar att borra upp en massa grejer pÄ vÀggarna? Jag sket i akustikbehandling delvis pga att det Àr dyrt. I somras fick jag tag pÄ beg grejer för 10% av nykostnaden, dÄ slog jag min snÄle fan till. Bra blev det...,
slejnard Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 Jag kör ingen akustikbehandling. LÄter rÀtt bra dÀr jag sitter ÀndÄ. Lagomt möblerat. Spelar in och mixar i samma rum. Just nu hÄller jag pÄ med hela 15 covers, ett instrument i taget. Kommer lÄta retro!
Hellpig Postat 27 oktober 2012 Postat 27 oktober 2012 Hade lite gamla akustikplattor tidigare som Äkte ut nÀr jag renoverade mitt rum, de var rÀtt risiga. Innan lÀt det ok, nu lÄter det inte sÀrskilt bra hÀr... Ä andra sidan flyttar jag ut pÄ landet om nÄgra mÄnader och dÄ kommer det nog att bli lite fix av den kommande studions akustik.
DrÀngen Postat 27 oktober 2012 Postat 27 oktober 2012 Sitter i ett rum som Àr lite för trÄngt, och jag tror inte att det skulle vara nÄgon idé att behandla den. Jag fÄr lugna mig tills det blir lÀge att renovera upp stugan som stÄr pÄ tomten. DÄ har jag 50kvadrat att leka med samt möjlighet att fÄ ett inspelningsrum.
Naymari Postat 27 oktober 2012 Postat 27 oktober 2012 Jag byggde ihop absorbenter i somras. Blev bra som attan! Har lite kvar innan jag Àr klar. Ska göra mera nÀr vÀdret tillÄter att vara utomhus och dra ihop nÄgot!
Pos Postat 27 oktober 2012 Postat 27 oktober 2012 Har bara nÄgra fÄ absorbenter för de högre frekvenserna hittils, basabsorbenter tar ju sÄn satans plats. NÀr jag fÄr tag pÄ en bÀttre lokal blir det dock att hyra in akustiker och göra det pÄ riktigt, lyssningen Àr ju det viktigaste av allt nÀr det kommer till mixning.
tvĂ„takt Postat 27 oktober 2012 Postat 27 oktober 2012 (redigerat) AnvĂ€nder Audio-Technica ATHM50 just nu, men har planer pĂ„ att ska ett par till hörlurar av nĂ„got mĂ€rke. SjĂ€lv Ă€lskar jag att mixa i hörlurar, enda sĂ€ttet som kĂ€nns bekvĂ€mt för mig. Man mĂ€rker att man blir blir bĂ€ttre och bĂ€ttre ju mer man hĂ„ller pĂ„. Sen pĂ„ mĂ„nga/vissa lĂ„tar lĂ€gger jag inte ner sĂ„ mycket energi pĂ„ mixning och sĂ„nt. BĂ„de nĂ€r jag spelar och mixar vill jag kunna kĂ€nna musiken vĂ€ldigt nĂ€ra, Man vill inte missa nĂ„gonting. Sen Ă€r det vĂ€ldigt naturligt dĂ„, nĂ€r jag lyssnar pĂ„ vanlig musik lyssnar jag bara i hörlurar. Sen Ă€r det lĂ€ttare koncentrera sig med hörlurar Ă€n monitorer. SĂ„ för mig funkar det, sen om det funkar för lyssnaren Ă€r en annan sak. Jag Ă€r ocksĂ„ hörlursmixare đ vi delar samma uppfattning om detta. Jag tror vi kĂ€nner att vi inte "hör allt" genom monitorer, och pĂ„ sĂ€tt och vis stĂ€mmer det. Det har hĂ€nt att jag mixat med monitorer, pĂ„ diverse andra stĂ€llen Ă€n min egen hemstudio, och visst funkar det: men jag kan inte komma ifrĂ„n att kĂ€nna att ibland vill man höra exakt hur lĂ€nge ett reverb lĂ„ter, eller hur lĂ€nge en lĂ„t tonar ut. Jag tror med andra ord att man kan höra detaljer mycket bĂ€ttre med hörlurar. Nu dĂ€remot Ă€r det sĂ„ att jag sjĂ€lv inte ens har monitorer: men det ska sĂ„klart inköpas. Jag kommer mixa med hörlurar i förstahand, men att kunna ta av sig dom och lyssna lite i högtalare Ă€r vĂ€ldigt bra faktiskt. Att bara mixa med hörlurar Ă€r inte bra, det vet jag. Men jag kĂ€nner inte att bara mixa med monitorer ger mej nĂ€rvaron i arbetet. Att kunna vĂ€xla mellan bĂ„da Ă€r det absolut bĂ€sta! Och nej, ingen ackebehandling just nu, men nĂ€r monitorerna kommer upp kanske jag gör ett krafttag pĂ„ den fronten ocksĂ„ đ Redigerat 27 oktober 2012 av tvĂ„takt
Terror Postat 27 oktober 2012 TrĂ„dstartare Postat 27 oktober 2012 Intressant! đ Ni som har eran "studio" i tex ett vardagsrum, hur har ni löst allting?
tvÄtakt Postat 27 oktober 2012 Postat 27 oktober 2012 SÄhÀr ser det ut i vÄrat huvudsakliga studiorum: http://dayviews.com/nitadjesus/504592243/ http://dayviews.com/NitadJesus/504592244/ Antar att vÄra möbler Ä skit fÄr stÄ för "akustikbehandlingen" dÀr. Men jag tycker det lÄter helt ok med trummor Ä allt annat. Grejen Àr lite den ocksÄ att vi struntar nog faktiskt lite i akustikbehandling egentligen: ska man spela in trummor sÄ kanske en akustisk gitarr pÄ vÀggen kan orsaka nÄn slags lÄgt gitarrljud som hörs typ 0.0001% i rumsmickningen... Men det dÀr med smÄdetaljer hÀr Ä dÀr Àr nÄt vi struntar i faktisk.
Shuya Postat 27 oktober 2012 Postat 27 oktober 2012 Jag har ju för nuvarande min "studio" i vardagsrummet och har ingen akustikbehandling alls, vilket i sin tur gör att det Ă€r rent uppĂ„t vĂ€ggarna nĂ€r det kommer till lyssning/mixning. Men jag bor i en hyresrĂ€tt och det Ă€r helt enkelt inte möjligt att limma upp plattor överallt. Det mĂ„ste ju tyvĂ€rr samtidigt fungera som ett hem đ SĂ„ det blir en del timmar med lurarna pĂ„. Men jag och min kollega/ gode vĂ€n Ă€r pĂ„ jakt efter en lokal just nu, sĂ„ man fĂ„r ett stĂ€lle dĂ€r man kan behandla rummet, fĂ„ en bra lyssningsmiljö och till rĂ„ga pĂ„ allt en arbetsplats dĂ€r annat drar fokus frĂ„n det man Ă€r dĂ€r för att göra đ
Naymari Postat 27 oktober 2012 Postat 27 oktober 2012 Intressant! đ Ni som har eran "studio" i tex ett vardagsrum, hur har ni löst allting? Jag har det i mitt sovrum. Jag gör sĂ„ att studion tar upp platsen den behöver sen fĂ„r resten trĂ€ngas pĂ„ lediga ytor đ
Guitar Nilsson Postat 27 oktober 2012 Postat 27 oktober 2012 SÄhÀr ser det ut i vÄrat huvudsakliga studiorum: http://dayviews.com/...esus/504592243/ http://dayviews.com/...esus/504592244/ Antar att vÄra möbler Ä skit fÄr stÄ för "akustikbehandlingen" dÀr. Men jag tycker det lÄter helt ok med trummor Ä allt annat. Grejen Àr lite den ocksÄ att vi struntar nog faktiskt lite i akustikbehandling egentligen: ska man spela in trummor sÄ kanske en akustisk gitarr pÄ vÀggen kan orsaka nÄn slags lÄgt gitarrljud som hörs typ 0.0001% i rumsmickningen... Men det dÀr med smÄdetaljer hÀr Ä dÀr Àr nÄt vi struntar i faktisk. Det var ett skitsnyggt trumset! Det Àr nÄt visst med riktiga trummor... Bor du i lÀgenhet? (skoja mest)
sadomachine (oregistrerad) Postat 27 oktober 2012 Postat 27 oktober 2012 Har inte plats för akustikbehandling tyvÀrr, lÄgt i tak och alkover bakom mej mm.... Men sen Àr vÀl inte hörseln den bÀsta heller om man ska vara Àrlig.
tvĂ„takt Postat 27 oktober 2012 Postat 27 oktober 2012 Det var ett skitsnyggt trumset! Det Ă€r nĂ„t visst med riktiga trummor... Bor du i lĂ€genhet? (skoja mest) Jo dom Ă€r rĂ€tt fina att titta pĂ„, lĂ„ter helt okay ocksĂ„ đ Det Ă€r dock inte jag som bor dĂ€r, utan en kompis som jag delar studiogrejerna med liksom. Trummorna har jag köpt Ă„ typ dom flesta mickar Ă„ inspelningsgrejer, men vi delar ungefĂ€r lika Ă€ndĂ„. Det Ă€r iaf en stuga ute i skogen, sĂ„ man behöver inte tĂ€nka pĂ„ att man kan störa nĂ„ grannar. Men han har ju dessvĂ€rre en katt, som behöver schasas ut titt som tĂ€tt nĂ€r inspelning ska inledas... đ hehe Fast det hĂ€r borde jag ta i en annan trĂ„d... Aja!! Ontopic: Ăr jag helt ute Ă„ cyklar om jag tror att möbler och massa grejer i rummet funkar som sĂ„na dĂ€r ackebehandlingsgrejer pĂ„ vĂ€ggarna? Jag förstĂ„r att dom Ă€r bĂ€ttre, men om man har massa annat hjĂ€pler vĂ€l det ocksĂ„ till vĂ€l?
Claes Holmerup Postat 27 oktober 2012 Postat 27 oktober 2012 Ontopic: Ăr jag helt ute Ă„ cyklar om jag tror att möbler och massa grejer i rummet funkar som sĂ„na dĂ€r ackebehandlingsgrejer pĂ„ vĂ€ggarna? Jag förstĂ„r att dom Ă€r bĂ€ttre, men om man har massa annat hjĂ€pler vĂ€l det ocksĂ„ till vĂ€l? All brĂ„te gör nytta, sĂ„ lĂ€nge man inte överdriver tunna material, som bara suger upp diskant... I mitt "sĂ„ngbĂ„s/liverum" (som Ă€r ett litet rum pĂ„ ca 6m2) finns det ingen egentlig behandling, men möbleringen Ă€r rimligt genomtĂ€nkt, med bĂ€ddsoffa, ett hörnskĂ„p, ett par bokhyllor och tavlor som riktar om reflektioner lite grand ner mot golvet. I "kontrollrummet" Ă€r det lite annat, huvudsakligen behandlat med Ghost-paneler (6st Block och 2st Wedge) och med nĂ„gra Auralex LENRD - och sjĂ€lvklart ocksĂ„ Primacoustic Recoil Stabilizer under de stora monitorerna och Auralex MoPads under de andra. Förutom det, sĂ„ Ă€r mitt kontrollrum belamrat med en massa prylar, som förstĂ„s ocksĂ„ hjĂ€lper till att göra det svĂ„rt för stĂ„ende vĂ„gor att byggas upp. đ
tvÄtakt Postat 27 oktober 2012 Postat 27 oktober 2012 Vad bra, det förklarar ju en del! Fast jag förstÄr inte varför ackebehandlingsprylar Àr sÄ förbannat dyra? Det Àr ju bara lite skumgummi, eller?
pme (oregistrerad) Postat 27 oktober 2012 Postat 27 oktober 2012 Vad bra, det förklarar ju en del! Fast jag förstÄr inte varför ackebehandlingsprylar Àr sÄ förbannat dyra? Det Àr ju bara lite skumgummi, eller? Riktiga grejer blir dyrare. Tex sÄ Àr det miljökrav och brandskyddsklassning som behövs. Visst, man behöver inte köpa akustikmaterial som Àr för operationssalar. Men vill inte att det dropbrinner, ger giftiga gaser och Àr lÀttantÀndligt heller.
Naymari Postat 27 oktober 2012 Postat 27 oktober 2012 Vad bra, det förklarar ju en del! Fast jag förstÄr inte varför ackebehandlingsprylar Àr sÄ förbannat dyra? Det Àr ju bara lite skumgummi, eller? Bygg sjÀlv. Jag gjorde 6 st absorbenter (2/hörn vid mixplats, första reflektion) 120x60x95mm. Gick pÄ runt 6-700! Sen Àr de ju vÀldigt mycket snyggare och bÀttre Àn skumgummiplattorna.
Claes Holmerup Postat 27 oktober 2012 Postat 27 oktober 2012 Bygg sjĂ€lv. Jag gjorde 6 st absorbenter (2/hörn vid mixplats, första reflektion) 120x60x95mm. Gick pĂ„ runt 6-700! Absolut! Billigare Ă€n fĂ€rdigköpta - och sĂ„ kan det vara kul att bygga sjĂ€lv ocksĂ„. Sen Ă€r de ju vĂ€ldigt mycket snyggare och bĂ€ttre Ă€n skumgummiplattorna. Nja - det Ă€r ju en smakfrĂ„ga som beror dels pĂ„ vad man tycker och dels byggarens förmĂ„ga att fĂ„ det snyggt (eller inte...đ). BĂ€ttre Ă€n akustikskum Ă€r det inte, men lika bra om man har samma tjocklek.
Naymari Postat 27 oktober 2012 Postat 27 oktober 2012 (redigerat) Nja - det Ă€r ju en smakfrĂ„ga som beror dels pĂ„ vad man tycker och dels byggarens förmĂ„ga att fĂ„ det snyggt (eller inte... đ). BĂ€ttre Ă€n akustikskum Ă€r det inte, men lika bra om man har samma tjocklek. Visserligen! Jag har spĂ€nt mönstrat tyg över 2 av mina sĂ„ de ser mer ut som tavlor. Jag gillar dem! En stor fördel med egen byggda och skum alĂĄ Arualex Ă€r att de man bygger sjĂ€lv Ă€r mycket enklare att fĂ„ ut en bit frĂ„n vĂ€ggen. Skummet limmes oftast dikt an mot vĂ€ggen och dĂ„ gĂ„r de inte lika lĂ„gt. Det gör det hella bĂ€ttre i mitt tycke đ Kommer nog fĂ„ köpa skum att ha i taket dock. Ruskigt instabilt trĂ€-paneltak! đČ Edit: Kör DIY idĂ©n pĂ„ mycket i min studio. DĂ„ kan man fĂ„ det exakt som man vill för en brĂ„kdel av priset! đ Redigerat 27 oktober 2012 av Naymari
cborg Postat 27 oktober 2012 Postat 27 oktober 2012 ApropÄ möbler, soffor med mera: Att möblera om och testa placeringar lite vÀltÀnkt Àr nog den billigaste akustikbehandling du kan fÄ! Och den kan göra en hel del skillnad i början med vettiga högtalare. ApropÄ "skumgummi": Tjockleken pÄ en del "vÄgformade" skummgummiplattor mÀtta frÄn högsta till lÀgsta. Dvs snitttjockleken Àr mycket mindre. Men framför allt, man ska nog skilja pÄ akustikskum med uppmÀtta vÀrden (bra sÀger jag) och skumgummiplattor utan uppmÀtta vÀrden (dÄligt sÀger jag).
Claes Holmerup Postat 27 oktober 2012 Postat 27 oktober 2012 Men framför allt, man ska nog skilja pÄ akustikskum med uppmÀtta vÀrden (bra sÀger jag) och skumgummiplattor utan uppmÀtta vÀrden (dÄligt sÀger jag). Absolut! Det förekommer att vanlig skumplast som anvÀnds som packning i vÀskor o dyl sÀljs som "akustikskum". SÄdant packningsskum brukar vara mjukare, mindre stabilt, ha lÀgre densitet, klarar inte UV-strÄlning utan börjar smulas sönder efter en tid om det utsÀtts för solljus - och Àr inte brandskyddsbehandlat... Enda vettiga alternativet till riktiga prylar om man vill hÄlla nere budgeten, Àr att bygga sjÀlv - och inte att jaga fram det billigaste skummaterialet man kan hitta.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.