Jump to content
Annons

Cubase och audio pool project folders


NutCase

Recommended Posts

Blir galen på det här...

Varje gång jag spelar in en låt så hamnar alla audio filer huller om buller. De sparas någon helt annanstans än i mappen jag skapat för låten...Audiomappen med audiofilerna hamnar helt fel och inte i samma mapp där .cpr-filen ligger.

Efter lite googlande har jag lärt mig att man kan använda Backup project för att få allt samlat och fint i en och samma mapp och efter det så sparas audiofilerna i rätt audiomapp i projectmappen för den låten jag gjort en backup på. So far, so good.

Men ibland gör jag så att jag tar ett gammalt befintligt project, raderar gitarr, bass, sång, etc och spar det som ett nytt project för att spara det som en mall (alla plugins på kanalerna, etc) för nästa låt. Jag klickar då "save as" och namnger projectet till en ny mapp. Men likt förbannat så sparas då audiofilerna någon helt annanstans. Jag antar ju att Cubase ska fatta att jag sparat projectet som en ny fil i en ny mapp, men det hajjar den ju inte. Hur ska jag kunna få Cubase att förstå att jag vill att audiofilerna ska sparas i samma mapp där .cpr-filen??

Eller är det meningen att man ska samla ALLA audiofiler i en och samma megamapp? Blir det inte krångligt då att flytta enstaka project till en annan dator, etc?

Och hur gör jag enklast för att rensa upp här nu och få alla audiofiler att hamna i rätt audiomapp i rätt projectmapp? Är det enbart med backup project jag kan göra det?

Tacksam för hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gör hellre så, att varje gång du börjar med en ny låt, så utgå från en template och låt Cubase skapa tillhörande audiomapp där du vill ha den, så kommer den audiomappen alltid att användas till den låten.

Laddar du in en gammal låt och har som grund för en ny låt, så kommer den gamla låtens mapp att användas, så skapa en template att utgå från istället, så får du hyfs på det utan en massa strul. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få ordning på dina befintliga låtar, så följ råden i denna tråden: https://www.studio.se/index.php/topic/95400-andra-projektmapp-i-cubase-65

Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste tråden och följde rådet, men backup project verkar som sagt inte innebära att Cubase själv hittar alla audiofiler om de inte är pekade rätt. När jag öppnar vissa project så är audiospåren blanka för att filen inte hittas. Måste jag söka manuellt då innan jag kan göra en backup project?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - du hittar alltså inte audiofilerna när du bara laddar in projektfilen? Då måste du söka efter filerna som saknas, men jag har för mig att man får upp frågor om de saknade filerna, så att man får upp en filväljare alternativt kan låta Cubase söka automatiskt (tar en j-a tid, men är kanske enklast om du inte vet alls var filerna finns...).

Link to comment
Dela på andra sajter

novation (oregistrerad)

Detta stör mig också. Backup project funkar ibland men inte alltid. Ibland ligger det inspelade i föregående projekts audiomapp. Den senaste "template" är ju den som känns mest aktuell med alla VST, mixer, FX etc. men ändå blir det ofta strul med filerna.. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta stör mig också. Backup project funkar ibland men inte alltid. Ibland ligger det inspelade i föregående projekts audiomapp. Den senaste "template" är ju den som känns mest aktuell med alla VST, mixer, FX etc. men ändå blir det ofta strul med filerna.. 😠

Det blir inte strul med filerna om du startar en template och när frågan kommer, väljer att skapa en ny mapp för det nya projektet. Jag har aldrig råkat ut för att det har bråkat när man gör på rätt sätt.

Om du tar in föregående låt och gör något annat, så är det ganska självklart att filerna hamnar i den gamla låtens mapp...

När du är helt nöjd med din grund-setup, så väljer du att spara som Template, så väljer du helt enkelt den templaten när du påbörjar en ny låt nästa gång. Ladda alltså inte in en befintlig låt och använd som utgångspunkt, för då kommer sådant strul som ett brev på posten...

Link to comment
Dela på andra sajter

novation (oregistrerad)

Claes, det blir sällan fel när man gör på rätt sätt. Jag spelar sällan in audio och antagligen det som ställer till det, jag utgår från en gammal låt och missar den detaljen.. får hoppas nästa projekt blir rätt så jag får koll på det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Claes för all hjälp!

En till fråga. Vad kan man bäst göra för att framtidssäkra sina projekt? Jag tänker främst på gamla pluggar man avinstallerar med tiden. T ex när jag startar gamla project så saknas Guitar Rig 3 och därmed mina förinställa gitarrljud. Ska man köra en freeze på alla sina kanaler? Tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför avinstallera pluggarna?

De enda pluggar jag har avinstallerat, är demoversioner som jag märker inte är något för mig när jag testar dem - och sådana pluggar använder jag förstås inte heller i något projekt innan jag avinstallerar, eftersom jag ju inte gillar dem...

Om pluggarna slutar uppdateras så att de inte funkar med nyare operativsystem eller liknande, så är det förstås bra att frysa dem, om man behöver mixa om någon gammal låt. Eftersom man oftast lämnar gamla låtar ganska länge, så kan det kanske vara bra att ha alla spår som audiospår för säkerhets skull, men samtidigt så kanske man ändå vill ändra soundet om man ska mixa om låten, så då kan det vara smartare att starta från scratch ändå. Om man vill komma fram till samma resultat, så behöver man ju inte mixa om, eller hur...? 😉

I de flesta fall kan man uppgradera till nya versioner när det är dags för nytt operativ, om det skulle visa sig att pluggarna inte funkar.

Jag har inte råkat ut för särskilt många pluggar som inte har funkat under Windows 7 64-bit, så jag är inte orolig för den biten. Jag tror att det var 5-6 pluggar som inte funkade men det finns mycket bättre motsvarigheter numera, så det hade inte varit så smart att köra med de gamla ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju rätt många saker som gör att pluggar försvinner. Dels kompabiliteten med nya OS. Sen byter man dator och installerar inte alla pluggar (glömmer ett par av 100 typ) och så uppdateras pluggar som Guitar Rig och har man v5 kanske man inte behöver v2. Så tänkte jag. Då vill jag gärna framtidssäkra på något sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Claes för all hjälp!

En till fråga. Vad kan man bäst göra för att framtidssäkra sina projekt? Jag tänker främst på gamla pluggar man avinstallerar med tiden. T ex när jag startar gamla project så saknas Guitar Rig 3 och därmed mina förinställa gitarrljud. Ska man köra en freeze på alla sina kanaler? Tips?

Jag skulle nog köra en batch-export på de låtar som jag vill säkra.

Alltså få ut varje spår som en egen wav-fil (med effekter och inställningar "inbrända" i filerna).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...