Jump to content
Annons

Skillnad Revox A77 vs B77?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Om man skulle försöka hitta ett bra ex att köra mastern igenom, är det nån skillnad till det bättre i ljudet på en B77? Annan skillnad förutom utseendet? B77 brukar ju vara lite mer än dubbelt så dyr...

Nån som känner till såna här fossila grejer? Det är ju så snyggt när banden snurrar... 😎

post-8284-0-07665600-1350812443_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Själva tejpen är ju lika... Är tonhuvena och elektroniken bättre på en B77?

Jag köpte ju en B77 för typ tre år sen, men den lät så pass sopigt, och sackade dessutom så den sålde jag vidare med skaplig förlust. Lyssnar man kritiskt kanske alla de här bandarna inte låter så vidare? Men nog borde ett bra ex låta lika bra för örat, eller bättre, när man spelar en cd genom bandaren och fäller om knappen från direktljud till ljudet från bandet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nog borde ett bra ex låta lika bra för örat, eller bättre, när man spelar en cd genom bandaren och fäller om knappen från direktljud till ljudet från bandet?

det är ju en smaksak

det blir en förvrängning sen om du gillar det eller inte finns ingen garanti för

och ja B77 är generationen bättre

vanlig som masterbandare (du vet den man mixade ned till 😉 ) förr

Link to comment
Dela på andra sajter

Håkan, om du ska använda en rullbandare som du beskriver tycker jag du ska kolla på Revox PR99 eller Studer B 67. Mycket bättre maskiner samt att du får balanserade in / utgångar. Revorna var ju en budgetmodell av Studer och A / B-77 har jag aldrig sett som någon masterbandare. Kolla med SR:s utförsäljningar. Var inte länge sedan jag såg en Studer B-67 för några tusen lappar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håkan, om du ska använda en rullbandare som du beskriver tycker jag du ska kolla på Revox PR99 eller Studer B 67. Mycket bättre maskiner samt att du får balanserade in / utgångar. Revorna var ju en budgetmodell av Studer och A / B-77 har jag aldrig sett som någon masterbandare. Kolla med SR:s utförsäljningar. Var inte länge sedan jag såg en Studer B-67 för några tusen lappar.

Brukar inte dom vara ett par resor dyrare? Jag undrar samtidigt om det verkligen skulle tillföra nåt? I min Finalizerburk finns det en analoggenerator, vad det nu är, som kanske gör samma analoga grej lika bra... Men hittar jag en PR99 eller B67 till hyfsat pris kanske det är värt att testa. Det är mest en fundering, det är ju inte ovanligt att rullbandare används i masteringssammanhang, även av de som har alla möjliga pluggar som ska göra samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håkan, om du ska använda en rullbandare som du beskriver tycker jag du ska kolla på Revox PR99 eller Studer B 67. Mycket bättre maskiner samt att du får balanserade in / utgångar. Revorna var ju en budgetmodell av Studer och A / B-77 har jag aldrig sett som någon masterbandare.

det stämmer att pr99 är den proffsigare modellen

men du är nog bara för ung om du aldrig sett b77:an 😉

the B77 which appeared in 1979, had variable tape speed from 2.5 to 22.5 inches per second. --- the PR99 Mk2, a variant of the B77 for professional users, differing from the B77 in having balanced line in/out, and a real-time counter and auto-locator.

http://en.wikipedia.org/wiki/Revox

http://www.reeltoreel.de/worldwide/B77.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 år senare...

hej jag köpte mina revox att ny när jag var 17 jag är 65 i dag

den har servat mig väl i många år

men till fråga har lyssnat på Tubelar Bells den skivan gjordes av mike oldfield

på revox a77 med 2400 översamplingar

men klart finns det bättre rullbandare

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...