Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej. TĂ€nkte upgradera min burk till 64 Win7.

NÄgot att tÀnka pÄ?

Hur mycket minne bör jg stoppa i?

Rigg I7 Asus P6 SE win xp.

Annons
Postat (redigerat)

Det beror lite pÄ hur kÀnslig ditt musikskapande Àr, och hur rÀdd om dina arbetssÀtt du Àr. Jag sjÀlv har ett ganska utarbetat och metodiskt sÀtt att jobba och dÄ vill man verkligen inte tvingas byta verktyg eller sÀtt, tack vare att nÄgra verktyg inte funkar i 64. DÄ blir bytet till 64 en kÀnslig sak, dÀr man bör kolla i princip allt innan man slutligen byter. Men ju mer fri man Àr i sÀttet man gör musik, desto mindre kÀnsligt blir ju ett byte 32 -> 64.

KÀnner du dig högt beroende av vissa verktyg, sÄ Àr det nog en bra idé att undersöka hur dom kommer funka i 64bit, om dom stödjer det dataformatet, eller hur bra dom funkar att porta till 64 annars. Det finns en hel del Äsikter frÄn mÄnga, pÄ olika forum, angÄende pluggar eller program och tillbehör dÀr folk har gjort switchen till 64 och sen rapporterar lite om hur enskilda verktyg reagerat. Du lÀr nog hitta mer info om saker krÄnglat, Àn om dom inte gjort det.

Stoppa i allra minst 4gb ram, tycker jag. De mest minneskrÀvande i musikskapande Àr ju ofta om du kör samplingar via en sampleplayer. Kör du sÄnt, sÄ brassa pÄ med mycket ram. Kör du mer syntar och effekter sÄ kan du lÀgga krutet pÄ processorkraft och busshastighet istÀllet. Antar att du kÀnner till att 64bit kommer bÀst till sin rÀtt om all din datorhÄrdvara stödjer det fullt ut.

Redigerat av Signia
Postat (redigerat)

Hmmm intressant!

Jag Àr lite av en analog nisse.

men vill ju gÀrna kunna köra tex. Sessionstrings the Grand och lite sÄ.

Hur mycket minne klarar win7 eller mitt asus P6se?

Det blir vÀl betydligt mindre minneashantering i 32 bit

Redigerat av rammega
Postat

Hur mycket minne klarar win7 eller mitt asus P6se?

Hur mycket moderkortet fixar stÄr i manualen.

Max ram brukar begrÀnsas av moderkortet. Max ram för Win7 home edition tror jag Àr 192gb. För högre win7 versioner Àr grÀnsen högre.

Postat

Ok. Det verkar vara sÄ att man ska passa sig för 64bit.

SÄ om jag sammanfattar era inputs sÄ blir det 32bit och win7.

Och in med 8gig ram sÄ jag kan köra traktor med sessionstring och Grand osv.

Ska jag behÄlla min ssd disk dÄ pÄ 30gig eller ska jag köra en S-ATA Àven som system ?

Postat

Jag har gÄtt frÄn 32bit till 64bit med Cubase 6.5 och det var inga problem för min del iaf. Har haft en plugg frÄn Komplete 5 som strulat och hÀngt sig vid laddning men annars har det fungerat kanon. Det bÀsta Àr vÀl annars om du har möjlighet att testa (annan dator) och se att allt funkar INNAN du isÄfall byter...

Postat (redigerat)

Nja jag stannar nog i 32 men gÄr över till win7.

En helt annan frÄga.

Hur fÄr jag med mig egna skapade presets

Redigerat av rammega
Postat

Du kan köra antingen 32-bits eller 64-bits Cubase i 64-bit Windows (bÄda finns pÄ skivan). Jag tycker absolut att du ska köra med 64-bits Windows.

SjÀlv kör jag med 64-bit och har upptÀckt ett fÄtal plugins som inte gillade Windows 7. Vissa plugins har inte uppgraderats till 64-bitsversioner - men de flesta gÄr att köra via den automatiska 32-bits bridgen i Cubase, sÄ det har uppstÄtt förvÄnansvÀrt lite problem, tycker jag.

Mitt moderkort Àr lite Àldre, sÄ jag fick inte plats med mer Àn 8GB RAM - men det rÀcker till Ànnu sÄ lÀnge i alla fall (kunde ju köra med 4GB i XP tidigare, utan att det brÄkade...).

Postat (redigerat)

Hur fÄr jag med mig egna skapede presets

Antar du menar presets i menyer för din DAW eller plug-in presets(?)

Dom sparas i princip alltid som (eller i) smÄ filer nÄnstans pÄ datorn. Oftast antingen i programmet/plugin-ens installtationsmapp, eller "C:\Users\AnvÀndarnamn\Documents" eller eller nÄnstans i "C:\Users\AnvÀndarnamn\AppData".

Är du osĂ€ker, sĂ„ skapa en preset och spara den som du alltid gör, men ge den ett sjukt namn - typ HundenBosse. AnvĂ€nd sen sökfunktionen i windows explorer för att söka efter alla filer som heter- eller innehĂ„ller "HundenBosse". DĂ„ kommer du hitta var just det verktyget (som du sparade preseten i) sparar sina presets. DĂ„ kan du kopiera dom presetsen till din backup. Olika plugins sparar pĂ„ olika stĂ€llen.

NÀr du sen har installerat Windows, och installerat din DAW och alla plugins m.m. sÄ kopiera bara in preset-filerna i samma mapp som dom lÄg nÀr du tog dom, och skriv över existerande presetfiler typ.

SÄ kan man föra över presets.

Lycka till

Redigerat av Signia
Waltzberger (oregistrerad)
Postat

Jag uppdaterade frĂ„n 32 till 64bit för ett Ă„r sen ungefĂ€r och har haft problem ett fĂ„tal gĂ„nger. Runt 3-4 kanske. DĂ„ VSTbridge har kraschat. Samtliga gĂ„nger vid laddning av Hypersonic, vilket jag sĂ€llan anvĂ€nder lĂ€ngre eftersom jag istĂ€llet kör med Halionsonic. SĂ„ precis som för Claes har det funkar ovĂ€ntat bra för mig ocksĂ„. Har 16Gb i ram just nu och det gör ju sitt va gĂ€ller prestandan och stabiliteten 🙂

Postat

Jag uppgraderade musikdatorn till 64 bitar och kör nu Win7 64-bitars utan problem.

Passade pÄ att langa in en SSD ocksÄ. Attans vad snabbt den startar nu.

Postat (redigerat)

Fan Classe! Nu vart jag osÀker igen.

Det finns ingen orsak att vara osĂ€ker. Att inte köra med 64-bits Windows om man ska byta Windows-version idag, Ă€r grovt tjĂ€nstefel. 😉 Om du sedan vĂ€ljer att köra Cubase i 32- eller 64-bitsversion, kan du ju dĂ„ vĂ€lja beroende pĂ„ om du har viktiga pluggar som bara funkar i 32-bitshost. Bara att installera bĂ„da versionerna och testa. 🙂

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)

Kör 64-bit, det Àr sÄ lite pluggar idag som verkligen krÄnglar och du fÄr en bÀttre burk om du vill jobba med minnestunga VSTier. Jag har aldrig haft en ren 32-bit-brygga-krasch pg.a dÄligt skriven kod i pluggarna..( kör med Cubase egna bridge ) bara mina 32-bit UAD och alltid nÀr jag i redan nedlastade projekt lÀgger pÄ en effekt samtidigt som sequencern Àr igÄng.. det Àr ju jÀttejobbigt att trycka stopp först..

Redigerat av Lundin
Postat (redigerat)

EDIT: Glöm det. Me=pucko.

Redigerat av Assar
Postat

Hmmm jag tror det blir sÄ hÀr efter denna session.

Jag behÄller SSD 30 gigaren och lÀgger operativ dÀr.

Uppgraderar till Win7 och fyller upp till 8GIG ram.

Och sen upp till CB 6.

Vad tror ni om det?

Ja ja jag Àr en orolig skit!

Postat

Min Win7 64bit installation Àr pÄ 45GB men dÄ har jag 16 GB ram vilket innebÀr att jag fÄr en vÀxlingsfil som Àr 16 GB och en sovfil som Àr 12 GB.

Postat (redigerat)

Min Win7 64bit installation Àr pÄ 45GB men dÄ har jag 16 GB ram vilket innebÀr att jag fÄr en vÀxlingsfil som Àr 16 GB och en sovfil som Àr 12 GB.

hoppsan dÄ fÄr inte det plats dÄ?Ja Àr det inte den ena sÄ Är det det andra sa flickan som blödde nÀsblod Redigerat av rammega
Postat

Nej kör en större disk direkt.. du fÄr en 180gb intel SSD idag för runt 1400:- och att slippa fundera pÄ att klona disken till en större om ett halvÄr med allt vad det innebÀr Àr nog att föredra... jag har en OCZ Revodrive ( supersnabb SSD pÄ PCIe kort) som ligger pÄ 80Gb som jag tyckte var lagom för ett Är sedan för bara operativet.. Alla program har jag lagt pÄ en stor mekanisk 7200 varvs drive. Oavsett hur man gör sÄ hamnar ju alltid en del andra filer pÄ huvuddisken sÄ det fylls ju pÄ sakteliga med varje installation som görs. .. Det kanske gÄr att minimera detta men jag har inte engagerat mig i frÄgan.

Det kÀnns dessutom som det kommer uppdateringar till Windows 7 var och varannan dag.. sÄ.. mitt tips: satsa pÄ en sÄ dyr disk du har rÄd med och inte under 120Gb sÄ klarar du dig ett tag.

Klart du ska ha Cubase 6 ocksĂ„ 🙂

Postat

Jag har en Intel SSD pÄ 160GB, som jag har operativet och alla program (Office, Cubase, Wavelab, Samplitude, FL Studio, en j-a massa pluggar etc) pÄ. Jag anvÀnder ca 80GB pÄ den i nulÀget, sÄ den kÀnns ganska lagom, Àven om 120 ocksÄ hade rÀckt bra. Dokument, bilder och download-katalog ligger pÄ en mekanisk disk som Àr betydligt större.

Har andra mekaniska diskar för audio och för ljudbibliotek. Hade gÀrna bytt ut dem till SSD, men de fÄr sjunka i pris och bli större innan det kan bli verklighet...

SSD:n pÄ 30GB skulle du kanske kunna lÀgga vÀxlingsfilen pÄ eller liknande...

Postat (redigerat)

Det dÀr med vÀxlignsfil förstÄr jag inte?

Jag bör vÀl ocksÄ köpa en större SSD. Dom Àr Àckligt dyra.

NÀr vi satte ihop den maskin jag har idag sÄ missade vi att SSD inte var kÀnt för XP.

Vilket inte Àr sÄ lyckat. Trim finns ju inte i XP tex.

PS: jag hittar inte funktionen för bevakning av svar pÄ detta forum.

Redigerat av rammega
Postat

VÀxlingsfil Àr en fil som ligger pÄ hÄrddisken, den heter pagefile.sys och Àr dold. Operativet flyttar ut sÄnt den inte anvÀnder till vÀxlingsfilen sÄ den fÄr mer ramminne över till program som behöver ramminne. Du kan mÀrka det nÀr du suttit lÀnge och jobbat i t ex Cubase och sen vill du ut pÄ nÀtet och klickar upp weblÀsare dÄ brukar hd:n stÄ och tugga ett tag.

Postat

VÀxlingsfil Àr en fil som ligger pÄ hÄrddisken, den heter pagefile.sys och Àr dold. Operativet flyttar ut sÄnt den inte anvÀnder till vÀxlingsfilen sÄ den fÄr mer ramminne över till program som behöver ramminne. Du kan mÀrka det nÀr du suttit lÀnge och jobbat i t ex Cubase och sen vill du ut pÄ nÀtet och klickar upp weblÀsare dÄ brukar hd:n stÄ och tugga ett tag.

OK ja e me.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.