Jump to content
Annons

Overdrive i flera frekvensband, gitarr


Vallhagen

Recommended Posts

Hej.

Det finns en gammal spännande hårdvaruprodukt designad av Craig Anderton, som senare plockats upp som VST av Steinberg, och vidare säljs den som något varierad kommersiell hårdburk av Iron Ether; the Quadrafuzz (googla, ni hittar den om ni inte känner till den). Idén är att splitta den rena gitarrsignalen i flera frekvensband (i Andertons fall 4 band), för att sedan fuzza/overdriva/dista frekvensbanden för sig. Det har sina kvaliteter. Kolla gärna demo:

http://www.youtube.com/watch?v=Mqf2ZuqnyJs&feature=related

Jag skulle kunna bygga originalet rakt av, men har lite egna idéer kring dist-/OD-kretsarna, och funderar på att nöja mig (eller börja med) två eller tre band.

Idén är väl jämförbar med multibandskompression, men blir i det här fallet alltså multibandsdistortion. En tänkt förebild för en tvåbandsvariant skulle kunna vara Endorphin. (EDIT: Missförstå mig rätt här, Endorphin är en kompressor, inte en dist. Men frekvensdelningen).

Ni med friska eller erfarna idéer; vid vilka frekvenser skulle ni splitta banden för två eller flera frekvenser?

Ja, vi pratar hårda prylar, så det blir fasta frekvenser.

tjing

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nice!

Jag har ju tack vare min Custom Audio Amplifiers PT50 utvecklat en smak för när det händer saker i högmidden, så där hade jag gillat att kunna finjustera. Nästa anhalt en bit upp, dock inte så att man lägger ett band allra högst upp och genom kompressionen mer eller mindre kapar diskanten. Det måste finnas utrymme däruppe.

Ja, som du märker urartar detta till ett närmast filosofiskt dravel... Idén är hur som helst stencool, och jag ser fram emot att se hur det går!

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Om jag hade klart för mig exakt vilken dist som ska användas och bara ska välja frekvensen så hade jag kört en digital EQ och labbat mig fram med ett justerbart filter. Jag skulle börja med #F på D strängen. 185 Hz typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag hade klart för mig exakt vilken dist som ska användas och bara ska välja frekvensen så hade jag kört en digital EQ och labbat mig fram med ett justerbart filter. Jag skulle börja med #F på D strängen. 185 Hz typ.

Gott med konkret tips. Jag tror oxå det är nånstans runt den frekvensen första klippet bör ligga. Kanske ännu lägre om man kör fler band.

...digital EQ är det ont om i hårdvaruform här (och för ändamålet skulle jag behöva två stycken), men man kan jus trixa sig igenom datorn fstås.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

... Idén är hur som helst stencool, och jag ser fram emot att se hur det går!

Javisst är den. Jag har spanat på den ett tag, men behövt uppdatera mina skills lite innan jag har känt mig mogen att ge mig på en såhärpass komplex design själv. Nu kan det va dags. Tid tid tid... är den enda bristvaran.

Tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske är det skitsnyggt att ha tre band, dista mittenfrekvensen mest, och bas o topp lite mindre. Då skulle det kanske gå att ha väldigt mycket dist som helhet, men slippa att man tappar så mycket botten, och slippa att det blir så mycket getingsurr i diskanten. Finurligt tänkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis så. Du nämner två fördelar. En ytterligare är känslan av tydlighet i alla strängar om man brallar ur sig ackordmackor.

Frågan är fortfarande vid vilka band det är fiffigast att frekvenssplitta.

Spela in en distad ackordsmatta och titta på den i en frekvensspektrumanalysator. Sen delar du den "bullen" i tre ungf lika stora delar, två delningsstreck alltså = de två delningsfrekvenserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja ha följande parametrar:

Gain, crossover freq, tilt, tone och volume.

Gain, tone och volume är de klassiska tre kontrollerna på overdrive/dist-pedaler.

Crossover freq är en svepbar brytpunkt för delningsfiltret. Tilt justerar nivåbalansen mellan delningsfiltrets två band innan dist/overdrive-kretsen.

Fullt moturs förstärks lågbandet med 6 dB och det övre dämpas med 6 eller kanske 12 dB. Fullt medurs förstärks högbandet med 6 dB och det lägre dämpas med 6 eller 12 dB.

Fungerar alltså lite som en balanskontroll och lite som tonkontroll. Men eftersom den ligger före dist-kretsen kommer man även att påverka mängden dist på de individuella banden.

Svepbredden på Crossover freq kanske kunde vara 300 till 1200.

Hertz, alltså... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja ha följande parametrar:

Gain, crossover freq, tilt, tone och volume.

Gain, tone och volume är de klassiska tre kontrollerna på overdrive/dist-pedaler.

Crossover freq är en svepbar brytpunkt för delningsfiltret. Tilt justerar nivåbalansen mellan delningsfiltrets två band innan dist/overdrive-kretsen.

Fullt moturs förstärks lågbandet med 6 dB och det övre dämpas med 6 eller kanske 12 dB. Fullt medurs förstärks högbandet med 6 dB och det lägre dämpas med 6 eller 12 dB.

Fungerar alltså lite som en balanskontroll och lite som tonkontroll. Men eftersom den ligger före dist-kretsen kommer man även att påverka mängden dist på de individuella banden.

Svepbredden på Crossover freq kanske kunde vara 300 till 1200.

Hertz, alltså... 🙂

Vettiga tankar. Din "tilt"-kontroll tillsammans med Gain tänker jag snarare ersätta med separata gainkontroller för de två (flera) banden. Ger samma möjlighet + fortfarande två rattar - och tekniskt sett enklare att implementera.

Svep-kontroll är oxå meckigt. En kontroll som samtidigt skruvar på två olika filter. Jag har hittills förkastat tanken (se förstaposten; "fixa frekvenser"), men visst kan jag tänka den igen.

...grubblar vidare. Räknat lite på filtren i Andertons originalkrets, de ligger lågt i frekvens. Det högsta bandet (av 4) kring 1kHz. Inte så konstigt kanske, med tanke på att 880 Hz ligger på ljusaste strängens 17e band (jag ligger inte en oktav fel när jag säger så, right?!?), så 1kHz täcker egentligen upp hela gitarrspektrats grundtoner.

tjong

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där lät distinkt och "idiotsäkert", och du brukar ju kunna din sak. Men jag tycker det känns högt?

kan det mycket väl vara

det var bara vad jag själv skulle börja med att utgå från om man skulle testa

sen vart man tar vägen har ju nästan bara med egen smak å vad man själv vill uppnå att göra

Link to comment
Dela på andra sajter

Low Cut är en annan underskattad feature hos gitarrprylar. Önskar att fler grejer hade det. Har jag blivit gammal, eller varför har jag snöat in så på högmid och diskant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag blivit gammal, eller varför har jag snöat in så på högmid och diskant?

Kanske överdoserat bottenfrekvensmättad nerstämd superslimproducerad musik för länge, och helt enkelt tröttnat?

kan det mycket väl vara

det var bara vad jag själv skulle börja med att utgå från om man skulle testa

sen vart man tar vägen har ju nästan bara med egen smak å vad man själv vill uppnå att göra

Japp. Jag tror ungefär såhär;

Man bör dela nånstans bland gitarrens grundtoner, där den högsta alltså ligger kring 1 kHz. Anledningen är att man delar innan man börjar dista. Distortionen skapar övertoner, som sen blandas med nästa bands grundtoner. Man kör alltså inte en viss tons grund- och överton genom samma distortion. Man vinner klarhet.

Sen kan man ju alltid EQ-a efter själva distpaketet oxå (se joachimes "tone"-förslag), och då i högre frekvens.

Som sagt: tror jag.

***

Er input är mycket uppskattad boys. Varje tanke - ofärdig eller homesafe - skapar en tanke hos mig. Värdefullt för grubblet.

Jag började inte labba och simulera kring det här på allvar förrän i söndags, och har inte kommit speciellt långt. Men nåt bli're.

Tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder jag 4 bands eq eller kompressor, så brukar det alltid funka - som grund att börja från - att dela vid 5khz, 1khz och 120-150 hz.

Alltså så band ett täcker 0-120hz, band två 120-1000 hz, band tre 1000-5000 och band fyra 5000-22050.

Det är alltså på hela mixar (eller väldigt "fylliga" instrument) men ... kanske kan funka på distad gura med, som grund.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Jajjemen. Jag räknar med att ha nåt fungerande om nån månad. Det är ungefär min takt.

Tja... typ en månad:

1005.JPG

1012.JPG

Ett lite halvskämmigt ljudklipp:

Märkligt det där med träklubbefingrar som drabbar en ibland. Men men, det ger en hint kring hur den låter. Samma mög omoomigen med lite olika inställningar. Första 20 sekunderna i bypass.

Gitarr->Blüe Monster->POD 2.0->Mixer->Ljudkort->DAW

https://dl.dropbox.com/u/10190945/Blue%20Monster/turkey/Blue_Monster_take1.mp3

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack gossar:)

Trycket på denna är en sk "waterslide decal" som av någon märklig anledning inte finns att få tag på i sverige. Men man kan ju nätshoppa. En extremt tunn och följsam dekal. Så, först lack, sen dekal, sen klarlack. Klart.

Jag vet inte om det går fram riktigt i ljudklippet, men separationen mellan bas o diskant är bättre än NÅN annan dist jag provat, trots att jag gainar på som satan. På vissa inställningar kan man nästan få känslan av att spela två instrument samtidigt. Som en oktaveffekt.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du frågar. Allt är byggt kring IC-kretsar och diskreta komponenter.

OD är 4049UBE, MOSFET converters (samma som finns i bl.a. Red Llama), tre steg för respektive Hi- och Lo-band. Helt identiska kretsar faktiskt. En tidig "självklar" tanke jag hade var att ha olika OD-design för high- och low-band, optimerade för respektive frekvenser, men det uppstod destruktiv interferens och diverse "konstigheter" kring crossoverfrekvensen som jag faktiskt inte hade räknat med. Jag gissar att varje "liten" förändring jag kladdade in i LO- eller HI-bandkretsen förorsakade en oönskad fasförskjutning. så det blev parallellrace som sagt. Samma krets för båda banden.

In- och output buffer liksom filter- och mixerstegen är "vanliga" TL07x OP-ampar. Filtren är Linkwitz-Riley-stylish LP resp HP, 12dB/okt, med ett efterföljande faskompenseringssteg.

Crossoverfrekvens 194 Hz. Om man lirar "där nere" med vänsterhanden på en vanligt stämd gitarr, så betyder det i princip att de tre mörka strängarna lirar genom LP-kretsen och de tre höga genom HP-kretsen. Rätt nära ditt 185Hz-tips tidigt i tråden, så du är nästan delansvarig för designen;). Rätt tänkt!

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...