Jump to content
Annons

Flytta insertplugg med automatisering


ramoand

Recommended Posts

Jag har ett litet problem när jag producerar.. Jag brukar lägga filter på grupper òch spår i Cubase 6.5 som jag automatiserar. Ibland vill jag flytta filtrer till insert 2 istället för 1 och kanske lägga en kompressor före. Men när jag gör det så följer inte automatiseringen med. Går det att få med den när man byter plats på pluggarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, jag testade precis (hade inte uppmärksammat det här problemet förut.)

Jag gjorde det direkt i "spår-vyn", inte i mixern

Lade några olika inserts som jag automatiserade.

Efter att jag bytt plats så var Read avstängt, men efter att ha aktiverat Read igen så fungerade det direkt (automationen följer alltså med, men av någon anledning avaktiveras Read!).

Efter det så lade jag in ytterligare inserts som jag automatiserade. Dessa fortsatte dock att vara aktiverade efter att jag flyttat runt dem. Ologiskt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör 5:an.

I "spår-vyn" (jag vet inte riktigt vad den rätta benämningen är på vyn, men alltså själva projektfönstret där du spelar in, ser dina spår samt ritar in automationer osv.) kan du markera ditt spår. Då ser du dina inserts, sends, Eq osv ute till vänster.

Redigerat av Berg
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ibland krånglar man till det för sig.

Är i princip aldrig där ute till vänter och rotar.

Har man väl vant sig vid att jobba på ett vis och aldrig möter något "motstånd" så fortsätter man gärna att trampa i samma spår.

Och nu upptäcker jag att oavsett om man flyttar sin insert i mixern eller ute till vänster i "spår-vyn" så behöver man bara aktivera "Read" igen. Kan för mitt liv inte förstå varför jag inte fick det att funka första gången dock. Kanske för att jag krånglar till det. 🙂

Och som svar på frågan alla som läser denna tråden nu måste ställa sig: Ja, jag känner mig otroligt klantig. Men jag bjuder på det. 🙂

Tack för att du klargjorde saken Berg. 😉

Fridens.

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...