Jump to content
Annons

Erbjudna skivkontrakt...men är skeptisk


MrSpock

Recommended Posts

Precis så tycker jag också.

Vår senaste deal innebar också ca 60 spänn per platta så att vi kunde sälja plattorna för 100 spänn styck på spelningar och tjäna lite på det.

Precis, då kan man ju ta en hundring för skivan (vilket jag tror är ett pris som de flesta känner sig bekväma med att betala för att band som inte är megakänt, no offense 🙂) och ändå få in lite pengar.

10-15 procent låter helt normalt.

Hängde inte riktigt med, vilken siffra pratar vi om nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En bra regel är att ALDRIG betala för att ett "skivbolag" ska släppa ens låtar. Om någon tror stenhårt på bandet så betalar de. Har aldrig någonsin ställt upp på såna här dealar.

På de plattor jag släppt med diverse band genom åren så har grundkravet alltid varit att vi inte betalar för att få ut vår musik. Är det bra grejor så får man ut musiken ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att kunna något egentligen om branchen så tycker jag du noga ska kolla upp vad skivbolaget har för kontakter och möjligheter att promota er ute i världen. Om PR och spelningar är det ni får ut av dealen så ska ni nog ta reda på i förväg att de kan göra sin del av avtalet på ett bra sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra regel är att ALDRIG betala för att ett "skivbolag" ska släppa ens låtar. Om någon tror stenhårt på bandet så betalar de.

Ace Of Base fick betala "hälften"...

På de plattor jag släppt med diverse band genom åren så har grundkravet alltid varit att vi inte betalar för att få ut vår musik.

På vilka bolag har ni släppt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa en jurist som sysslar med musikbranschen på heltid, går väl att få hjällp med via Stim eller liknande? Kanske kostar en slant, standardtaxa ligger väl runt 1500kr/h, men det är ju oerhört lite jämfört med 40k+moms så är nog värt den konsultationen för att se till att det går rätt till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och som du beskriver eran situation hittills så tror jag att just riskfördelningen verkar ganska ojämn, till eran nackdel. Men om skivbolaget kan presentera lite mer info kanske bilden klarnar. Jag menar, säg att dom trycker upp 5000 ex i första upplagan, plus 1000 promo-skivor och sen ser till att skicka prångla ut det där till distributörer och tidningar/radio, då kan ni ju ändå få lite valuta för pengarna. Speciellt om dom är aktiva och faktiskt ser till att boka en hel del gig åt er.

Har läst lite mer och visst har de mycket kontakter world wide men samtidigt står det inte några garantier för antal spelningar / gage och så vidare i kontraktet. Men promotion till och via promobolag i värden ingår alltså.

Men jag jämförde med bland annat cdbaby.com - där skulle vi få 1000ex med tryck och omslag för drygt 10 000:- och sen ytterligare 500:- för world wide distribution.

Då känns ju vår deal lite...meh.

Redigerat av MrSpock
Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa en jurist som sysslar med musikbranschen på heltid, går väl att få hjällp med via Stim eller liknande? Kanske kostar en slant, standardtaxa ligger väl runt 1500kr/h, men det är ju oerhört lite jämfört med 40k+moms så är nog värt den konsultationen för att se till att det går rätt till.

Det är jurister som kollat igenomsjälva kontraktet, men samtidigt står det inget om de 40 000:- + moms utan den summan stod i mailet som kontraktet kom med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ace Of Base fick betala "hälften"...

På vilka bolag har ni släppt?

Burning Heart, People Like You Records, Bootleg Booze, Century Media m.m... Skulle aldrig någonsin få för mig att pröjsa för att släppa skivor! Det enda dessa sk. bolag gör är att profitera på naiva människros rockstjärnedrömmar.

Starta en egen label istället om ni nu vill betala. Det blir billigare. intressantare samt att man jobbar åt sig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska du betala ett skivbolag för att släppa era skivor? Låter helt sjukt, dom ska betala er för att släppa era skivor inte tvärtom

Okej, det vi får betala för (som jag tolkat det hela) är promotion utomlands. Bra promotion (bra enligt bolaget). Mycket promotion mot tidningar, radio och så vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, det är ju inte för inte jag startade denna tråd - jag kan helt enkelt ingenting om sådant här med skivsläpp / promotion och så vidare.

Det jag fick tillsagt mig av vår manager sist på telefon är att de gör så här för att vara säkra på att inte förlora pengar ifall vi hoppar av om ett halvår eller så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, det är ju inte för inte jag startade denna tråd - jag kan helt enkelt ingenting om sådant här med skivsläpp / promotion och så vidare.

Det jag fick tillsagt mig av vår manager sist på telefon är att de gör så här för att vara säkra på att inte förlora pengar ifall vi hoppar av om ett halvår eller så.

Skriver ni kontrakt så kan ni inte bara "hoppa av", ni ska inte behöva lägga ut egna pengar för att skivbolaget ska promota er eller släppa er skiva. Om dom tror på ert band och vill ha er hos sitt bolag ska de stå för distribution och promotion, annars kan ni ju göra det själva.

De kan rimligen kräva procent på intäkter från försäljning och spelningar men inte att ni ska lägga ut pengar.

Redigerat av Miklo
Link to comment
Dela på andra sajter

Skriver ni kontrakt så kan ni inte bara "hoppa av", ni ska inte behöva lägga ut egna pengar för att skivbolaget ska promota er eller släppa er skiva. Om dom tror på ert band och vill ha er hos sitt bolag ska de stå för distribution och promotion, annars kan ni ju göra det själva.

De kan rimligen kräva procent på intäkter från försäljning och spelningar men inte att ni ska lägga ut pengar.

Men den promotion han kan erbjuda kommer vi själva inte åt...men om det är värt 50tusen...vet inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som låtsas vara experter och blåser i trumpeterna om att ett skivbolag alltid ska stå för 100% av de ekonomiska riskerna, får ta och tagga ner lite. Det finns ingen "praxis", nästan alla avtal skiljer sig åt, mer eller mindre.

Dessutom, som jag förstått exemplet i den här tråden så köper artisten helt enkelt loss "break-even"-principen och får royalty från första (av bolaget) sålda plattan. Och en royalty på 10-15% låter väl inte fy skam.

Som sagt, Ace Of Base fick "betala" för sig, och blev en av världens största.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som låtsas vara experter och blåser i trumpeterna om att ett skivbolag alltid ska stå för 100% av de ekonomiska riskerna, får ta och tagga ner lite. Det finns ingen "praxis", nästan alla avtal skiljer sig åt, mer eller mindre.

Dessutom, som jag förstått exemplet i den här tråden så köper artisten helt enkelt loss "break-even"-principen och får royalty från första (av bolaget) sålda plattan. Och en royalty på 10-15% låter väl inte fy skam.

Som sagt, Ace Of Base fick "betala" för sig, och blev en av världens största.

Okej, så de ska betala 40000 för att trycka upp skivor (Som kostar max 10000) och sedan ska de få 10% av försäljningen... Ja det låter som en grym deal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, så de ska betala 40000 för att trycka upp skivor (Som kostar max 10000) och sedan ska de få 10% av försäljningen... Ja det låter som en grym deal.

Jag säger inte att det är en grym deal. Jag säger inte ens att TS ska godkänna den. Jag säger bara att de som har en fix idé om att bolagen "alltid betalar" ska lägga av med det. Av det enkla skälet att det är en lögn.

TS betala 40 000 dels för trycket av skivan (första upplagan, för vilken de kan sälja och behålla säljintäkterna), dels för marknadsföring (är inte det värt något?). Dessutom får de 10-15% av bolagens säljintäkter för skivan.

Ser inget konstigt. (Förutsatt vi talar om seriösa parter.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni måste sälja 400 000 skivor genom distributören för att få ihop till vad ni lagt ut (10% på 100 kr.) eller gå ut på stan och kriga som försäljare för att sälja 400 skivor till folk och övertyga dom om att ge er en hundring för en cd-skiva (inte lätt)

Alternativ 1 är inte jättetroligt att ni gör på 60 dagar, och då går ni plus minus noll

Alternativ 2 ger mindre betalt än att tigga på samma tid

Redigerat av Miklo
Link to comment
Dela på andra sajter

Förhandla om och få % på distributionen utan motprestation, eller att ni betalar 40000 för skivorna när intäkterna från distributionen täcker det.

Eller skriv in att ni står för skivtryckningen för 500 ex och de för distributionen och de får % av försäljningen

Om det är promotionbiten ni är ute efter, så starta ett eget bolag och anlita ett välrenommerat fristående managment/promotionbolag som tar sig an band i er skala.

Också ett mycket bättre alternativ

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda dessa sk. bolag gör är att profitera på naiva människros rockstjärnedrömmar.

Dumdristig kommentar. Det är väl i sådant fall lika naivt att tro att bara för att man väljer indie-bolag, så arbetar man med mindre vinstsökande partners. Minst ett av de bolag du räknade upp har kopplingar till ett annat dito som minsann bekände färg.

Link to comment
Dela på andra sajter

TS betala 40 000 dels för trycket av skivan (första upplagan, för vilken de kan sälja och behålla säljintäkterna), dels för marknadsföring (är inte det värt något?). Dessutom får de 10-15% av bolagens säljintäkter för skivan.

Ser inget konstigt. (Förutsatt vi talar om seriösa parter.)

Precis så är det. Fast 18% royalty.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni måste sälja 400 000 skivor genom distributören för att få ihop till vad ni lagt ut (10% på 100 kr.) eller gå ut på stan och kriga som försäljare för att sälja 400 skivor till folk och övertyga dom om att ge er en hundring för en cd-skiva (inte lätt)

Alternativ 1 är inte jättetroligt att ni gör på 60 dagar, och då går ni plus minus noll

Alternativ 2 ger mindre betalt än att tigga på samma tid

Eller så fixar bolaget några gig som ger x antal tusen x antal gånger.

Att glömma bort värdet av andras marknadsföringsarbete är amatör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så fixar bolaget några gig som ger x antal tusen x antal gånger.

Att glömma bort värdet av andras marknadsföringsarbete är amatör.

Hur många gig har de lovat? Hur stor publik (exponering), är det skrivet i kontraktet? Hur mycket får de per spelning?

Att hoppas på att andra marknadsför dig är amatör

De kan ge dom en spelning i en källare för 2 pers. och uppfylla kontraktet isåfall, medans de ligger ute med 40 000

Redigerat av Miklo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många gig har de lovat? Hur stor publik (exponering), är det skrivet i kontraktet? Hur mycket får de per spelning?

Att hoppas på att andra marknadsför dig är amatör

De kan ge dom en spelning i en källare för 2 pers. och uppfylla kontraktet isåfall, medans de ligger ute med 40 000

Du har verkligen gått på nitar, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller affärer, är någon inte tvungen (genom kontrakt eller andra sätt, hot ex.) kommer de inte heller göra något för dig. Eller göra så lite som krävs.

Det är min erfarenhet och jag har lärt mig den hårda vägen, mer än en gång kan jag tillägga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...