Jump to content
Annons

Ska akustikbehandla litet betongrum - vad är bästa lösningen?


JamZam

Recommended Posts

Tjena, jag är i full fart med att bygga min första studio och har nu fastnat i akustikbehandlingen. Vad är egentligen smartaste lösningen? Jag bifogar en luddig men ändå förklarande bild över hur rummet ser ut, och lägger till att det är just under 2½m i takhöjd 🙂

Alla väggar åt alla håll är betong, ungefär 3-4dm tjockt skulle jag gissa på. Jag har begränsad tillgång till markplattor (typ 5st. 1,6 x 0,9m), och mer än det är jag väldigt fundersam vad jag egentligen ska satsa på? Ska även tillägga att jag har köpt mig en lite bättre subbas för 4 500kr iochmed att jag kommer jobba med elektronisk musik, så jag måste hitta en lösning för att få bort resonans och annat tjafs som kan uppstå med så mycket låga frekvenser.

Och för att vara tydlig: Jag är inte jätteintresserad av att isolera rummet, jag tror inte det kommer vara något större problem. Jag är för tillfället endast intresserad av hur jag ska lösa akustikbehandlingen. Som sagt, detta är mitt första studio-bygge så jag tar all hjälp jag kan få 🙂

studiocz.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Antar att dörren är placerad i väggen 1,38. Mitt förslag är att du ställer upp högtalarna centrerat mot väggen som är 2,37. Pröva dig fram med placering av sweetspot / högtalare tills du får en så jämn basrespons som möjligt. Behandla första reflektion med spegelmetoden (tak, sidoväggar bakvägg) med tex. bredbandiga absorbenter. Försök skära så många hörn om möjligt med så tjocka absorbenter som möjligt (högst ljudtryck där). Börja så. För att helt komma tillrätta med basen kan du sedan komplettera med avstämda basabsorbenter, tex V-4 / V-6.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behandla första reflektion med spegelmetoden (tak, sidoväggar bakvägg) med tex. bredbandiga absorbenter. Försök skära så många hörn om möjligt med så tjocka absorbenter som möjligt (högst ljudtryck där). Börja så. För att helt komma tillrätta med basen kan du sedan komplettera med avstämda basabsorbenter, tex V-4 / V-6.

Tack för svaret! Så om jag har förstått det här rätt, det är alltså inte extremt viktigt att akustikbehandla väggen bakom högtalarna? Eller är det just det du menar med bakvägg?

Kan också tillägga att ingångsdörren till rummet sitter på 1,65-väggen. dörren på 1,38-väggen har jag tänkt använda som ett litet mickbås senare 🙂 så vilken akustikbehandling jag nu måste sätta på sidoväggarna bör åtminstone delvis passa på en dörr som kommer öppnas och stängas.

Sen så undrar jag också väldigt mycket över allt du säger om bredbandiga absorbenter, tjocka absorbenter, basabsorbenter osv. Jag har ingen aning vad det egentligen innebär eller hur man ska använda olika sorters absorbenter. Finns det nån bra källa man kan läsa om det?

Satsar även mycket på att bygga eget över att köpa färdigt för 5 gånger mer pengar, så vilket material jag ska använda spelar stor roll för slutresultatet. Men jag vet inte riktigt vad jag ska använda, jag har bara nån liten aning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en övertro på detta med icke-parallella väggar, så gå inte för mycket på det.

De vanliga stående vågorna kommer att reduceras en del - MEN samtidigt uppstår det också stående vågor vid många fler frekvenser och det blir ännu svårare att åtgärda, eftersom det behövs avstämda basfällor för fler frekvenser. Jag skulle alltså köra med vanliga parallella väggar och bygga avstämda basfällor för det, eftersom det blir betydligt lättare att räkna på det.

Läs gärna lite i min Wiki-artikel, där det finns förklaring om spegelmetoden och länkar till hur man räknar ut och bygger avstämda basfällor av olika slag. 🙂http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Gokväll! se svar nedan i blått 🙂

Tack för svaret! Så om jag har förstått det här rätt, det är alltså inte extremt viktigt att akustikbehandla väggen bakom högtalarna? Eller är det just det du menar med bakvägg? Viktigast är bakväggen (bakom sweetspot). Framväggen (bakom högtalarna) kan du ge dig på senare, om det behövs beroende på interferens från den väggen (SBIR).

Kan också tillägga att ingångsdörren till rummet sitter på 1,65-väggen. dörren på 1,38-väggen har jag tänkt använda som ett litet mickbås senare 🙂 så vilken akustikbehandling jag nu måste sätta på sidoväggarna bör åtminstone delvis passa på en dörr som kommer öppnas och stängas.

Du kan placera absorbenterna i vägg/takvinkel om de inte får plats i vägg/vägg-vinkel.

Sen så undrar jag också väldigt mycket över allt du säger om bredbandiga absorbenter, tjocka absorbenter, basabsorbenter osv. Jag har ingen aning vad det egentligen innebär eller hur man ska använda olika sorters absorbenter. Finns det nån bra källa man kan läsa om det?

En absorbents affektivitet i de lägre registren står i paritet till hur tjock den är och om man har luftspalt bakom absorbenten. En generell regel är att alltid försöka absorbera så bredbandigt (läs så stjocka absorbenter) som möjligt då man i princip aldrig kan absorbera för mycket bas.

Satsar även mycket på att bygga eget över att köpa färdigt för 5 gånger mer pengar, så vilket material jag ska använda spelar stor roll för slutresultatet. Men jag vet inte riktigt vad jag ska använda, jag har bara nån liten aning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en övertro på detta med icke-parallella väggar, så gå inte för mycket på det.

De vanliga stående vågorna kommer att reduceras en del - MEN samtidigt uppstår det också stående vågor vid många fler frekvenser och det blir ännu svårare att åtgärda, eftersom det behövs avstämda basfällor för fler frekvenser. Jag skulle alltså köra med vanliga parallella väggar och bygga avstämda basfällor för det, eftersom det blir betydligt lättare att räkna på det.

Läs gärna lite i min Wiki-artikel, där det finns förklaring om spegelmetoden och länkar till hur man räknar ut och bygger avstämda basfällor av olika slag. 🙂http://wiki.kontroll...ustikbehandling

Håller med dig Claes. John Sayersdesignen som adrumdrum länkade till utgår ju från (i den bästa av världar) att rummet man bygger i har paralella väggar och sedan vinklar man slatsen i det inre rummet efter en uträknad design. Ska man bygga på det sättet bör man veta vad man håller på med / följa en akustiskt uträknad design till punkt och pricka.

Det här med att bygga avstämda hålperforerade helmholtzlådor som det finns spaltmeter här på forumet av skicklige Gilbert är tyvärr något som sällan fungerar bra i praktiken. Är det någon här på forumet som fått en sådan att fungera som tänkt kan jag undra? Oftast är det i princip hopplöst.

I praktiken ritar de flesta akustiker in bredbandig basabsorption istället. Själv tycker jag att Svanås justerbara V-4 / V-6 är genialiska eftesom dom går att stämma. Räknar man på material, misslyckade försök och allt arbete så är de tusenlappar som dom kostar väl motiverade. Att det sedan är kul att bygga själv är en annan femma. 🙂

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har fått multiport resonator att fungera men dessa är inte bygda med så små hål som det bygdes på tiden då Gilbert var här.

efter som nästan ingen fick dom där perforerade lådorna att funka(kan åxå bro på att folk inte vet var dom ska placeras, i vissa fall) så gjorde jag lite tester.

det är mer effectivt med stora djupa hål och stor luftvolym bakom varge hål. men större luftvolum betyder inte att lådan blir jätte djup, istället ökar man avståndet mellan hålen och därmed ökad volym bakom varge hål(port).

jag har tästat allt(i storsätt) och det jag skulle bygga är, Spaltpanel resonator och membran absorbent(plywood membran) och bredabnds absorbering.

Angående vinklade väggar så vinklar man oftast av andra anledningar än att bi av med ståendevågor. I mindre rum(om men dygget ett nytt rum) så finns det inga anledningar att vinklar rummets väggar. Däremot bygger man oftas innerskalet för akustikbehandlingen i diverse vinklar för att undlika akustik problem(flutter eko, refelktions riktiningar mm).

Men även om rummet har vinklade väggar så behöver man oftast inte mer än frekvens stämd absorberinging än i rektngulära rum efter som man kan stämma med brett Q-värde(dvs hur brett frenkvs område en stämd absorbering har effect)

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs gärna lite i min Wiki-artikel, där det finns förklaring om spegelmetoden och länkar till hur man räknar ut och bygger avstämda basfällor av olika slag. 🙂http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling

Alright, har läst igenom en hel del av den där artikeln nu och överväger att följa den till punkt och pricka 😛 måste bara verifiera att allt stämmer.

Men iallafall, står att äggkartonger funkar värdelöst som absorbenter... men om man fyller undersidan med t.ex. bitar från en madrass då? Hade tänkt sätta lite sånt på utsidan av en sorts plank-lösning vi håller på att bygga till hörnen i rummet. Sen sätter jag markplattor direkt på andra sidan plankorna och bakom det något skum-liknande material hela vägen in till väggen, vilket material jag ska använda vet jag dock inte. Något billigt och bra om det går.

Ingen som direkt vill säga att planen är helt vrickad? (känns fortfarande inte som att jag helt förstår allt det här än)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...